נפתחה ההרשמה לתכנית ללימודי תרבות ערבית-יהודית

נפתחה ההרשמה לתכנית ללימודי תרבות ערבית-יהודית
http://www.tapuz.co.il/communa/ViewmsgCommuna.asp?Communaid=36985&msgid=56702043

אלמוג בהר

האם הערבית היא שפה יהודית?

האם העברית היא שפה פלסטינית?

מה בין התרבות היהודית בעולם הערבי לאורך יותר מאלף שנה לתרבות המזרחית העכשווית בישראל?

מה שכחנו מן החיבורים שבין היהדות לאסלאם שנוצרו בתרבות הערבית-היהודית?

מה מיוחד בדו-לשוניות העברית-ערבית של היצירה התרבותית הערבית-יהודית, והאם ניתן למצוא דמיון בינה לבין הדו-לשוניות ביומיום וביצירה של פלסטינים בישראל?

ולמה עד שנת 2017 מעולם לא נפתחה תכנית ללימודי תרבות ערבית-יהודית באוניברסיטאות בישראל, ולמה אנחנו פותחים את התכנית דווקא עכשיו?

כיצד התרבות הערבית-יהודית מאתגרת את התרבות הישראלית, ואת ההפרדות הנוכחות לעיתים גם באקדמיה בין עברית לערבית, בין יהודים לערבים, בין מסורת למודרנה ובין קודש לחול?

***

התכנית ללימודי תרבות ערבית-יהודית היא תכנית לימודים חדשה לתואר ראשון, המוקמת כתכנית בין-אוניברסיטאית, בשיתוף של אוניברסיטת תל-אביב, החוג לספרות, ואוניברסיטת בן גוריון בנגב, המחלקה ללימודים רב-תחומיים. התכנית תחל לפעול בתחילת שנת הלימודים תשע"ח, 2018-2017.

התכנית ללימודי תרבות ערבית-יהודית מתמקדת במקצועות השפה, הספרות, ההיסטוריה וההגות של יהודים תושבי ארצות האיסלאם דוברי הערבית מן האלף האחרון. התכנית משלבת לימודי שפה ערבית ספרותית עם היכרות נרחבת עם הערבית-היהודית הקלאסית והמאוחרת.

זו התכנית הראשונה בארץ שבה יתאפשר לכם להיכנס לתחומה של תרבות מרתקת, כזו שלא נידונה עד כה בהיקף ובמיקוד הראויים לה. לצד שיעורי מבוא בהיסטוריה, בספרות ובהגות, תוזמנו ללמוד על המפגש בין פיוט, שירת חשק, הלכה וקבלה, מדרש ופילוסופיה, כפי שנוצרו על ידי יהודי העולם המוסלמי. התכנית גם תציע שיעורים וסמינרים לשאלת הכתיבה הערבית-יהודית בעת החדשה ובפרט לספרות והשירה המזרחית בדורות האחרונים. היא אף תעמוד היטב על זיקתה של התרבות לגופי המסורת היהודית ולספרות החול הערבית.

לצד חדשנותה הדיסציפלינרית מבקשת התכנית להציע גם מערך תיאורטי ומתודולוגי חדשני המשיב באופן רב-ערכי לשאלות מרכזיות במדעי הרוח בישראל: שאלת החילון והדיאלקטיקה של המסורת, הזיקות בין יהדות לאסלאם, ביקורת האוריינטליזם, היחסים בין עברית לערבית ועוד.
 
למעלה