איך הפילם הרוסי הזה? וכמה נורא שזה פג תוקף

steiff

New member
זה בגלל שהוא פג תוקף שכתוב שהוא ללומגרפיה

פג תוקף לפני 23 שנים... שיהיה בהצלחה.

יין משתבח עם הזמן, וכשאתה מזמין במסעדה בקבוק אתה יכול להחזיר אותו ולקבל אחר במקומו אם הבקבוק מקולקל (קורה סטטיסטית אחת לכמה מאות בקבוקים). אבל כשמדובר בבקבוקים בני יותר מ-12 שנים מרבית המסעדות מציינות שאין החזרה במקרה של בקבוק מקולקל - הסיכון עליך.

פילם - לא משתבח עם הזמן. הפילם הזה מקולקל ללא כל ספק. גם אם היה שמור בתנאים מושלמים של טמפרטורה ולחות הוא כבר עבר את מועד פקיעת התוקף לפני כל כך הרבה זמן שאני בספק אם עדיין נותר על הסרט חומר כימי רגיש לאור.
אם זה היה בחינם, הפילם והפיתוח, הייתי אומר: שווה לנסות, אין מה להפסיד.
במקרה הזה גם הפילם לא בחינם וגם הפיתוח לא יהיה בחינם. אחרי שתשלם על שניהם תוכל לראות את התשליל בשולחן אור ולהחליט אם כדאי בכלל להדפיס מזה תמונות (שיעלו עוד כסף...).

בשביל הנסיון והמשחק - ואם יש לך תקציב וחשק - לך על זה. יהיה מעניין לראות מה יצא (אם בכלל יצא משהו).
 

lightflake

New member
זה הכי זול שמצאתי 15 שח לאחד כולל המשלוח...

טוב אני אבדוק ואודיע לכם מה קרה...
 

lightflake

New member
אה ומה עם SUPERIA 200 של פוג'י שפג תוקף 2005 ?

יכול להיות טוב ?
&nbsp
&nbsp
 

sagiKor

New member
ולמה לא לקנות חדש ובתוקף?

אם זה רק בשביל להתנסות אז Kodak ColorPlus 200 ו Fuji C200 עולים בתל אביב (הפוטו - אלנבי 33) כ 14 ש"ח לסרט.

אם אתה מעדיף לנסוע לרמת השרון אז בסטודיולנד יש סופריה 200 ו 400 טריים ובמחיר יחסית טוב (פעם אחרונה קניתי שם חמישיית סופריה 200 באזור ה 80 ש"ח).
אם אתה רוצה שחור לבן אז יש להם ilford HP5+ במחיר ממש טוב.
 

lightflake

New member
וואלה, רמת השרון זה ממש קרוב אלי

אני אקפוץ לשם מתישהו
תודה
 

steiff

New member
אם אתה בקטע של פגי תוקף...

אני חושב שיש לי במקרר חמישיה של פוג׳י ולוויה 50 פגי תוקף בני חמש בערך.
 

lightflake

New member
וולוויה זה חזק. אני אשמח לנסות אותם

אם אתה בטוח שלא תתחרט... אתה לא מצלם בפילם ?
 

steiff

New member
לפי הגיל שלהם אתה יכול להבין מתי הפעם האחרונה שצילמתי פילם

אקספרימנט נחמד ופלאשבק לימי נעורי שלא ישובו. הימים של ניקון FM ו-FA ופריזמה עם פוקוס ידני. לנסוע לתל-אביב לפתח את הפילם ב״פנדה״ ואחר כך לסרוק למחשב...? היה נחמד. תודה. יש לי סורק 24 מליון פיקסלים מובנה במצלמה.
לומו? למה?
 

sagiKor

New member
קח בחשבון שפיתוח של שקופיות אפשר לעשות רק במעבדה אחת בארץ

וזה עסק יקר
 

lightflake

New member
לא הבנתי... זה מיועד רק לשקופיות ??

אני מכיר את הוולוויה מהגלגול הנוכחי שלה כסימולציה בתוך הפוג'י שלי
 

sagiKor

New member
וולויה זה סרט פוזיטיב

והתוצאה היא שקופית.
הפיתוח נקרא E6 ויש רק מעבדה אחת בתל אביב שעוד מפתחת E6 ואם אני לא טועה יש גם אחת בירושלים.
אפשר לפתח בשיטת cross process שזה בעצם פיתוח של סרט פוזיטיב כאילו היה נגטיב (C41) אבל מקבלים צבעים מוזרים.
 

lightflake

New member
אוייש... טוב לדעת... אז בקיצור אני צריך לקנות נגטיב פילם..

מה שאני זוכר זה שתמיד עושים קודם פיתוח הנגטיב (הסרט החום/שקוף עם התמונה בצבעים מוזרים) ואז בוחרים ממנו מה להדפיס ...
אז פה הנגטיב ייצא טוב (שקופית בעצם) ואז ההדפסה תצא נגטיב ? אז זה באמת לא טוב לי
 

sagiKor

New member


ההדפסה תצא בסדר גמור, גם הסריקה.
זה רק סרט מסוג שונה עם תהליך פיתוח שונה ויתרון לשקופית שאפשר היה להקרין אותה.
מבחינתך היום מה שחשוב לדעת זה ששקפית דורשת חשיפה מדוייקת ושהפיתוח יקר.
 

steiff

New member
דווקא וולוויה פילם יחסית סלחן לטעויות חשיפה

יחודו הרוויה הגבוהה של התמונה.

אפשר להדפיס גם פילם ״פוזיטיב: אם ממש רוצים, (תהליך מסובך) אבל היתרון שלו הוא דוווקא בתהליך הסריקה. פשוט סורקים ״פוזיטיב״ בלי צורך בהיפוך מהנגטיב לפוזיטיב.

העניין הוא שעל מנת לקבל סריקה באיכות גבוהה צריך סורק באיכות גבוהה. הסריקה הבסיסית שעושים ב״פנדה״ בתל אביב היא על-הפנים. גם הסריקה המשופרת, שכבר עולה כמה שקלים לסרט, אינה באיכות שמאפשרת הצגה במחשב. עבור סריקה באיכות גבוהה כבר משלמים עשרות ש׳ח לתמונה וזה הופך לממש לא כלכלי.
מצד שני - סורק ביתי הוא גם יקר, גם גדול וגם איטי, וזה רק הסריקה, לפני שמתחילה המלאכה המתישה של ניקוי שריטות וריטוש.

בגלל זה תחיית עידן הפילם שלי היתה קצרה. בהתחלה התענגתי על פרץ הנוסטלגיה ומהר מאד הבנתי שמדובר בתהליך מיושן ומיותר שהטכנולוגיה הדיגיטלית הפכה לבלתי רלוונטי. זה בערך כמו לחזור לימים של פטיפון 78 על מנואלה. אפילו טייפרקורדר סלילים...

מה שאנחנו כל כך אוהבים בפילם זה למעשה את החסרונות שלו. את הזמן שבין הצילום לצפיה בתמונה. את המגבלות הטכנולוגיות שגורמות לפילם עצמו ולתהליך הפיתוח לצבוע את התוצר בגוונים אחרים ממה שנראה במציאות.
קודקכרום, סרט הפוזיטיב המיתולוגי של קודאק, שבדומה לוולוויה של פוג׳י הוסיף רוויה חזקה לתמונה הפך למונח שמשמעותו ״תיאור של חיים יפים מהמציאות״ או בעברית עדכנית ״חיים בסרט״. מישהו בכלל עוד זוכר את שיר הקודכרום של פול סיימון? אולי בגלל זה יש גם חיבה מחודשת ל״לומו״ שלוקח את הצילום בפילם עוד צעד קדימה ומלכתחילה אפילו לא מנסה ללכוד את המציאות אלא להביט עליה דרך משקפיים פסיכדליים בלתי צפויים.
 

steiff

New member
Kodachrome

Paul Simon – Kodachrome Lyrics
When I think back
On all the crap I learned in high school
It's a wonder
I can think at all
And though my lack of education
Hasn't hurt me none
I can read the writing on the wall

Kodachrome
You give us those nice bright colors
You give us the greens of summers
Makes you think all the world's a sunny day, oh yeah!
I got a Nikon camera
I love to take a photograph
So Mama, don't take my Kodachrome away

If you took all the girls I knew
When I was single
And brought them all together for one night
I know they'd never match
My sweet imagination
And everything looks worse in black and white

Kodachrome
You give us those nice bright colors
You give us the greens of summers
Makes you think all the world's a sunny day, oh yeah!
I got a Nikon camera
I love to take a photograph
So Mama, don't take my Kodachrome away

Mama, don't take my Kodachrome away

Mama, don't take my Kodachrome away

Mama, don't take my Kodachrome away

Mama, don't take my Kodachrome
Mama, don't take my Kodachrome
Mama, don't take my Kodachrome (away)

Mama, don't take my Kodachrome
Mama, don't take my Kodachrome
Mama, don't take my Kodachrome (away)

Mama, don't take my Kodachrome
(Leave your boy so far from home)
Mama, don't take my Kodachrome (away)
Songwriters: PAUL SIMON
 

sagiKor

New member
עברו כנראה קצת מים בנהר מאז ההתנסות האחרונה שלך

הסורקים היום יותר מהירים, יש כאלו שמהירים יותר ויש כאלו שפחות. האיכות מספיקה בהחלט לתצוגת רשת ואפילו הדפסות עד A3.
רזולוציית הסריקה משפיעה על מהירות הסריקה, באמת שאין צורך לשימוש ביתי לסרוק ברזולוציה גבוהה מדי, אני עוד סורק ברזולוציה יחסית גבוהה (3000DPI שמפיק קבצים של כ 12MP) וזה לוקח רק כמה שניות לסריקה.
ניקוי שריטות ואבק? זה משהו שעושים רק בסרטי שחור לבן ואם סורקים מיד לאחר הפיתוח ולא משאירים ליבוש ארוך ממה שצריך אז אין אבק ולמה שיהיו שריטות? שריטות לצערי זה משהו שקורה לסרטים במעבדות בגלל חוסר תשומת לב של העובדים ואולי מכנות האוטומציה השונות.
בצבע, הסרת אבק ושריטות זה תהליך אוטומטי של הסריקה (שעובד מצויין) שאמנם מאריך את זמן הסריקה אבל לא בהרבה.
המעבדות אכן מספקות סריקות דיי גרועות ברוב המקרים, אבל לפעמים הם עושים עבודה טובה.
לסרוק פוזיטיב ונגטיב זה אותו דבר, זאת הגדרה בתוכנת הסריקה שמבצעת הפיכה או שלא, אתה גורם לזה להישמע כאילו שזאת פעולה תובענית מהמשתמש..

וולוויה כמו שאר השקופיות לא ממש סלחן לטעויות חשיפה, הן מתבטאות היטב בסטיית צבע. הוולוויה רווי וקונטרסטי אך מעט זרחני לטעמי.

היתרונות של סרטי שקופיות הם:
1. היכולת להקרין על מסך/קיר את התמונות וזה כיף ונהדר
2. לסרטים האלו יש חדות גבוהה וגריין נמוך

החסרונות:
1. אסא נמוך ולא גמיש לדחיפה או משיכה
2. פיתוח יקר ומעט מקומות שעדיין מפתחים E6 (הסיבה העיקרית שיש לי עדיין שני סרטים כאלו במקרר וחוסר חשק לצלם אותם)

אחד היתרונות של קודאכרום זה העמידות שלו לאורך שנים.
הנה סריקה ביתית, אוטומטית ועדכנית של שקופית קודכרום שהייתה זרוקה בארגז תמונות והייתה עוד במצב יחסית גרוע עם שריטות, בתמונה - סבתי ז"ל שהייתה צעירה יותר (לדעתי צולם בשנות ה 60)

 

steiff

New member
אבל בסופו של דבר...?

בסופו של דבר צילום בפילם היה תחנת ביניים בין הציור לצילום הדיגיטלי. זו טכנולוגיה עם המון מגבלות ועם בעיות קשות של התאמת התוצר למקור. נוסטלגיה זה כיף, אבל צריך להביט קדימה.
 

sagiKor

New member
תחנת ביניים?

לא הייתי מגדיר את זה ככה.
בעיית התאמה למקור קיימת גם בדיגיטלי, בעצם רוב האנשים מעדיפים תוצרים שלא נאמנים למקור.
צילום עבר מזמן את השלב שבו הוא אמצעי לתיעוד מציאות, זה קרה אפילו לפני תקופת הפילם... וזה כלל לא קשור לסטיות צבע.

צילום בפילם זה נוסטלגי עבור חלק, עבור אחרים זה מהווה מדיום שונה ליצירה.
כבר שנתיים מאז שחזרתי לצלם בפילם ובצורה רצינית שאני מוצא את עצמי נהנה יותר מצילום בפילם, הן מהתהליך, הן מהתוצאה. זה בכלל לא בקטע נוסטלגי, אלא קטע של fun טהור.
ולמרות שהתוצאות בפורמט 135 נחותות מצילום דיגיטלי במובן טכני, יש לתוצאות feel הרבה יותר טבעי
 
למעלה