GX80/85 - רשמים ראשונים

slarti

New member
GX80/85 - רשמים ראשונים

הבוקר הגעתי למשרד וקיבלתי את המצלמה. מכיוון שהגעתי מוקדם והפגישות שלי פחות - ניצלתי את הבוקר לפתיחת המצלמה, וסיבוב קצר של חצי שעה בחוץ, לקבל רושם ראשוני... (אני לא הולך לדבר על איכות תמונה - גם כי עוד לא הוצאתי את התמונות מהמצלמה, אבל בעיקר כי זה לא מעניין - איכות התמונה מצוינת וזה לא חדש, ואין הבדל גדול בינה לבין מצלמות אחרות בסגנון. אותי מעניינת חויית הצילום).

לפני שאני נכנס לפרטים - רק לתזכר את הלוגיקה שמאחורי הרכישה. יש לי EM1II, וזו מיועדת להיות המצלמה השניה שלי, שממלאת אצלי שלושה תפקידים בסדר הזה:
1. מצלמה קטנה (יותר) בשביל לקחת ביומיום לכל מקום, שתוכל להכנס לכיס של מעיל ותיקים קטנים מאוד - כשאני שם עליה עדשות קטנות כמו ה-15/1.7 או ה-12-32. בין היתר מדובר על מצלמה שתבוא איתי לכל נסיעות העבודה לחול.
2. מצלמה שניה בסיטואציות שבהן קשה להחליף עדשות מהר (אירועים מזדמנים, ספארי באפריקה וכו')
3. מצלמה גיבוי - למקרה ש-הEM1 תתקלקל וארצה לצלם...

בעבר מילאה את התפקיד הזה ה-EPL7 - אבל השילוב של ארגונומיה לא מספיק טובה, היעדר חוגת שליטה שניה והיעדר עינית קצת הוציאו לי את ה"חשק" ממנה, כך שה-GX85 אמורה להחליף אותה...

גודל
הדבר הראשון שכמובן עניין אותי זה הגודל. ברגע הראשון שאחזתי במצלמה אמרתי "וואו, היא ממש גדולה" (ביחס ל-EPL7 כמובן). היא מרגישה ביד הרבה יותר גדולה למשל מה-EM10. אבל מה שמעניין בתצורת הריינג'פיינדר, שאפילו שהיא מרגישה גדולה (כי יש לה גריפ יחסית נח וגדול) זה שהיא לא באמת פיזית גדולה, והיא נכנסה לי עם ה-12-32 בקלות רבה לכיס של המעיל (ה-EM1 עם ה-12-32 למשל, בקושי נכנסת וזה מאוד לא נח להוציא ולהכניס אותה כי הגריפ הגדול והעינית נתקעים). הצורה הריבועית של הריינג'פיינדר מאוד מוצלחת בהיבט הזה, אז היא אמנם לא קטנה כמו ה-EPL7, אבל היא עדיין מתאימה פחות או יותר לאותם תיקים/כיסים/וכו'. בצד החיובי - התחושה כשמחזיקים אותה היא נפלאה. בשונה מה-EPL7 שהרגישה כמו צעצוע ופשרה ענקית בארגונומיה, המצלמה הזאת מרגישה כמו מצלמה ביד. זה לא ה-EM1 כמובן, אבן בין הגריפ, הגודל ומיקום החוגות, אני מרגיש ביד בסה"כ מצלמה נוחה. וזה כיף. נראה שכמו שרבים כתבו בהרבה ביקורות - המצלמה הזאת עושה איזון מצוין בין גודל לפונקציונאליות. עוד מילה טובה שלא בדיוק קשורה לגודל אבל כן לרושם הממש ראשוני - המצלמה הזאת בנויה טווווווב. זה אולי לא EM1, אבל זה ממש לא מרגיש ENTRY LEVEL. הכל מרגיש איכותי, קשיח, וברמה חומרים והרכבה מעולים. שאפו לפנסוניק.

ארגונומיה
הדבר השני שמיד שמים אליו לו זה שזה "מצלמה אמיתית". אם ה-EPL7 מרגישה כמו מצלמה קומפקטית עם עדשות מתחלפות (בינינו, ה-G7X הקטנה ממני יותר נוחה לתפעול), הרי שה-GX85 מרגישה כמו מצלמה של ממש. שתי חוגות שליטה, בורר ON/OFF אמיתי (ולא כפתור כמו ב-EPL7), הרבה כפתורים (חלקם גדול ניתן להגדרה), וכו'. וכל זה מגיע עם גריפ מפתיע לטובה (הוא נראה הרבה פחות מוצלח בתמונות, אבל ביד הוא מאוד מאוד נח). בקיצור - למרות שעדיין לא צילמתי בה הרבה - התחושה הכללית ביד היא מאוד נוחה. אני לחלוטין רואה את עצמי לוקח אותה בהרבה סיטואציות שבעבר הייתי מתבאעס לקחת א ה-EPL7 - מפני שזו מצלמה בליגה אחרת לגמרי.

אני עדיין לומד את כל הכפתורים והקונפיגורציה (יש פה עקומת לימוד רצינית - אני לא מכיר פנסוניק בכלל) - אבל נראה שרמת הקסטומיציזה שלה לא מגיעה לזו של אולימפוס, וחבל. לדוגמא - בברירת מחדל, במצבי A ו-S, הגלגלת הקדמית והאחורית עושות את אותו דבר, וכדי לעשות פיצוי חשיפה, צריך ללחוץ על הגלגלת האחורית קודם (היא קליקית). כמובן שפנסוניק מאפשרים להגדיר את הגלגלת האחורית כפיצוי חשיפה באופן קבוע (בלי קליק), אבל הם *לא* מאפשרים לשנות את ההתנהגות כשעושים קליק. כלומר - כרגע המצלמה שלי מאפשרת שינוי צמצם/זמן חשיפה בגלגלת קדמית, ופיצוי חשיפה באחורית, והקליק על הגלגלת האחורית לא ממש נותן הרבה חוץ מתצוגה יותר נוחה לפיצוי חשיפה. הייתי שמח להיות מסוגל להגדיר את זה למשל בתור אופציה לשינוי ISO, אבל קונפיגורציה כזו לא קיימת. (הוא כן נותן אפשרות גם לפיצוי חשיפה של פלאש - באותו חלון עם פיצוי החשיפה, שזה פונקציונאליות נחמדה להפליא, אבל עדיין - לא ניתנת לשינוי).

הדבר השני שצריך לדבר עליו הוא העינית. העינית לכאורה גדולה, אבל היא 16/9 מה שאומר שבצילום רגיל של 4/3 היא לא מאוד גדולה. תצורת הריינג'פיינדר קצת מפצה על זה, מפני שהאף לא מתנגש בגוף המצלמה וכך ניתן להצמיד את העינית קרוב יותר לעין. הבעיה היותר חמורה בעיני היא השילוב של בהירות לא מספקת של העינית ביחד עם העובדה שהכיסוי סביבה קטן יחסית. אני מבין כמובן את הרצון לגודל, אבל התוצאה היא שביום בהיר, נכנס הרבה אור מסביב לעין, והעינית לא מספיק בהירה, אז קשה לראות. מצאתי את עצמי צריך ללכסות את האזור מסביב לעינית עם היד השניה. האם זה נורא? לא... זה לא נורא... זה הרבה יותר טוב מה"אין עינית" שהיה ב-EPL7. זה סביר באופן כללי. אבל זה בוודאי לא ברמה של העינית ב-EM1II. ככל הנראה פשרה סבירה ביחס לגודל, אם כי בחירה בפאנל 3:2 איכותי יותר היתה מאפשרת לפנסוניק לספק עינית טובה יותר גם במצלמה בגודל הזה. נושא ה"Color Tearing" שמדברים עליו בהרבה ביקורות הוא שולי בעיני. כן - כשמזיזים את המצלמה בפאנינג מהיר הצבעים נמרחים אבל זה חסר משמעות לטעמי. יאמר בקונטרה לבעיות העינית שהמסך נפלא ובהיר מאוד ואפשר לצלם מהמסך גם ביום בהיר לחלוטין.

עוד משהו לגבי נוחות - המצלמה נטענת בכאבל מיקרו USB סטנדרטי. למי שמשתמש בה בעיקר לנסיעות - זה יתרון ממדרגה ראשונה. אפשר גם לצלם בה בזמן שהיא נטענת כך שאפשר אפילו לחבר אותה לבאטרי פאק ולהמשיך לצלם. כל הכבוד!

ביצועים
התרשמות ראשונית בלבד - כי עדיין לא ממש הספקתי להשתמש בה הרבה. אבל המצלמה בסה"כ מאוד מהירה וריספונסיבית. בשונה מה-EPL7 שהיתה איטית למדי (כמו רוב האולימפוס של הדור ההוא), ה-GX85 מהירה מאוד. יאמר לזכותה גם שהיא נדלקת מאוד מהר (מהר יותר מה-EM1.2 שלי!). השאטר לג קטן, והחזרה ל-LV מהיר למדי אחרי צילום (אם כי לא מהיר כמו ב-EM1.2). כל תפעול התפריטים ושאר הדברים מהירים מאוד. הפוקוס, ממה שהספקתי לראות עד עכשיו, מהיר מאוד ומדויק מאוד. יש גם מצב של פוקוס נקודתי שהוא איטי יותר אבל מאפשר פיקוס מאוד מדויק על אובייקטים קטנים - מרשים מאוד. ממה שהספקתי להרגיש - הפוקוס פה עדיין מאוד contrast detect באופיו (כלומר מרגישים את התזוזה קדימה ואחורה, גם אם מהר), אפילו עם ה-DFD. הפוקוס ב-EM1.2 מרגיש הרבה יותר טוב וחד כי תודות ל-PD הוא פשוט הולך ישר למקום. ציפיתי מ-DFD לתת תחושה דומה אבל נראה שזה לא המצב - אבל אצטרך לעשות סדרה של בדיקות יותר מסודרות עם עדשות יותר איטיות (בינתיים צילמתי רק ב-12-32 שמפקסת מהר). בכל מקרה - שוב - בהשוואה ל-EPL7, מדובר על שמיים וארץ - גם במהירות הפוקוס וגם במהירות התגובה הכללית.

בסיכומו של דבר - התחושה שלי זה שעשיתי קפיצה ענקית במצלמת הגיבוי שלי. היא אמנם קצת פחות קטנה, אבל היא מצלמה "אמיתית" לכל דבר. חויית הצילום בה מהנה מאוד מאוד מאוד. זה אולי לא EM1.2, אבל זה בהחלט מצלמה נהדרת, שיכולה לשמש גם כמצלמה "ראשית" עבור חלק גדול מהאנשים (במגבלה אחת של גודל העינית...). בוודאי שביחס למה שהיא עלתה לי (1670 ש"ח), מדובר בלהיט של ממש.

ביקורת מסודרת יותר תגיע בהמשך :)
 

יעקב ו

New member
תגובה

היתה לי אולימפוס והיום יש לי פנסוניק (G3).
הדבר שהכי בלט לי והפריע לי הוא שה-JPG של אולימפוס היה הרבה יותר טוב מזה של פנסוניק.
מעניין איך זה עכשיו כי מבחינתי ה-GX80 עשויה להיות מחליפה ל-G3 כמצלמה הראשית וגם היחידה.
אשמח אם תתייחס לזה לכשיהיו לך תוצרים על מסך גדול.
&nbsp
וגם - אם תוכל לשתף לינק לרכישה במחיר שציינת, אני בקרוב בארה"ב ואוכל לשלוח לשם (אם אחליט לקנות).
 

slarti

New member
לגבי הפלט....

בעקרון עברתי לצלם ב-RAW רוב הזמן ככה שזה פחות משמעותי לי. ממה שהבנתי יש שיפור משמעותי בפלט של פנסוניק לעומת העבר... בכל מקרה אוכל לעשות קצת תמונות לדוגמא כשאחזור לארץ שישבו את ה-EM1.2 החדשה שלי לGX85.
&nbsp
לגבי לינק - זה משתנה כל הזמן - אבל אני הזמנתי מאמאזון איטליה לארה"ב -
https://www.amazon.it/Panasonic-Lum...2?ie=UTF8&qid=1492551870&sr=8-2&keywords=gx80
&nbsp
זה בלי ה-12-32 (כבר היתה לי אותה). אם אין לך אותה - ממליץ בחום לקנות איתה - זה תוספת של 80 יורו (פחוץ 20% מעמ כשתגיע לצ'קאאוט), - בשביל 65 יורו מאוד שווה שיהיה לך אותה.
&nbsp
 

יעקב ו

New member
המשך

- גם אני מצלם RAW כשיש צורך אבל אם אני צריך למשל לצלם תמונות בסיסיות כגון משפחה בבית אז מספיק לי JPG, לא רואה יתרון ב-RAW
- מה יש בעדשה 12-32 שאין בעדשת הקיט 14-42? כיסוי מאד דומה חוץ מ-2 ממ (שהם 4) בצד הרחב
- הקישור ששלחת מראה 497 EUR
&nbsp
וכמובן תודה על הסקירה והתשובות!
 

slarti

New member
גודל ואיכות

ה-12-32 טובה יותר מה-14-42 (מפתיע למדי, אבל זה המצב), וקטנה בהרבה. השילוב של מצלמה קטנה עם ה-12-32 הופך אותה למשהו ממש קטן שנכנס בצורה נוחה לכיס של מעיל למשל. תוסיף לזה את ה-2ממ בצד הרחב (אל תזלזל בהם, הם משמעותיים), ואת האיכות האופטית המשופרת - ויש לך מנצח. אני שילמתי עליה הרבה יותר מ-65 יורו בשעתו. בשביל 65 יורו זה נו בריינר (חוצמזה - לא תאהב, תוכל למכור לפחות בכמה שהוספת :))
&nbsp
לגבי המחיר מאיטליה - זה המחיר באירופה. אם תוסיף לCART ותנסה לשלוח לכתובת מחוץ לאיטליה (נגיד ארה"ב), תראה שהם מורידים את המעמ וזה נהיה בערך 400 יורו. לזה הם מוסיפים משלוח (אני עשיתי משלוח מהיר אז יצא 30 וקצת) מה שהגיע בסוף ל-435 יורו או 460 דולר (אין מיסים בצד האמריקאי...). מחיר ללא תחרות.
&nbsp
 

faloou

New member
לקובץ לא איכפת אם אתה מצלם בו משפחה או לא...

אבל כשאתה מצלם באיזורים יותר חשוכים, כמו בבית, ל-RAW יש יתרונות ברורים:
&nbsp
1. אתה יכול להגדיר WB בדיעבד. זה מאוד משמעותי כשיש אור ממקורות שונים. ב-RAW אתה גם יכול לעבד כל ערוץ צבע בנפרד, מה שגם עוזר לטפל בבעיה של תאורה צבעונית.
&nbsp
2. אתה יכול להגדיר את רמת ניקוי הרעשים/פירוט, שרלוונטי לצילום ב-ISO גבוה.
&nbsp
3. העובדה שיש לך עוד סטופים של חשיפה תמיד משמעותית.
&nbsp
וכל הדברים האחרים שאתה יכול לעשות ב-RAW ולא ב-JPG (המרה טובה לש"ל, בחירה של פריסט מתאים ועוד).
&nbsp
לא רואה שום סיבה לצלם ב-JPG.
אף פעם.
 

יעקב ו

New member
הסיבות לצלם ב-JPG

מסכים איתך כמובן שיש יתרונות ל-RAW.
אלא שבהרבה מקרים הם חסרי משמעות ומנסיוני עם אולימפוס התוצאה של JPG ישר מהמצלמה היתה מספקת ביותר ולא היה שום צורך בטיפול ברעש או WB.
ושוב - אני מדבר על תמונות "סטנדרטיות".
&nbsp
מצד שני יש שני חסרונות בולטים ל-RAW: גדלי הקבצים שיש לשמור וכן ההתעסקות בהמרה שלוקחת זמן.
הייתי אומר ש-90 אחוז מהתמונות אצלי יכולות להיות ב-JPG אבל אצל כל אחד זה שונה כמובן.
&nbsp
 

חובב1

New member
בכל מקרה תראה שיפור

ה- G3 שלך מגיעה עם חיישן מיושן יחסית וגם עיבוד ה-JPEG שופר בהחלט מאז.
 

faloou

New member
אתה יכול לקבל את ה-JPG מהמצלמה, גם אם אתה מצלם RAW

אם בתוכנת המרת RAW של אולימפוס או אחרת או לצלם RAW+JPG
&nbsp
מבחינת גודל קבצים, אני לא יודע כמה אתה מצלם, אבל אם זו סוגייה חשובה, אפשר למחוק את הקבצים שאתה לא צריך את ה-RAW שלהם, לאחר המרה.
&nbsp
לגבי התעסקות בהמרה, אתה מתעסק היכן שצריך. היכן שלא, אתה פשוט מבצע המרה גורפת (או, כאמור, משתמש רק ב-JPG).
&nbsp
העניין הוא שאתה לא תמיד יודע מראש איזו תמונה יכולה להיות JPG. גם אם נניח שאתה לא ממיר לש"ל בדיעבד (או להפך), שאז יש יתרון מוחלט ל-RAW, יש תמונות שאם טעית בחשיפה שלהן (או ב-WB), ב-JPG איבדת אותן. לפעמים לגמרי.
&nbsp
ככה שאני עדיין לא רואה חסרונות ב-RAW...
&nbsp
כמובן שאם אתה מצלם מתוך כוונה להמיר אינדיווידואלית (חשוף לימין), אז ה-JPGs שלך יהיו לא טובים, ורב התמונות לא יהיו טובות בלי עריכה פרטנית. אבל זו סוגיה אחרת.
 

slarti

New member
ותמונה ראשונה....

(זה לא ה-JPG... זה ערוך ב-LR+NIK)
צולם עם ה-15מ, 1/3, בלי חצובה, אבל הגריפ של המצלמה והיד היו שעונים על חלון
&nbsp

 
למעלה