השוואה בין פריים לזום

  • פותח הנושא pram
  • פורסם בתאריך

pram

New member
השוואה בין פריים לזום

היי

מישהו יכול להסביר לי משהו בבקשה:
תחת תנאי תאורה זהים-
אם אני לוקח עדשת 24-105 וקובע מוקד של 50 מ״מ ומצלם, התמונה בהכרח תהיה פחות טובה מעדשת פריים 50/1.2 מ״מ? אני מבין שמדובר בעדשה חדשה ומהירה יותר, עם צמצם של 1.2 אבל אם מדובר בצילום רחוב לדוגמא, באור יום, התוצאות לא אמורות להיות זהות?
 

sagiKor

New member
בהנחה שגם תבחר את אותו צמצם

אז התוצאות יהיו דומות אך לא זהות.
עדיין הפריים תהיה חדה יותר ועם פחות עיוותים.
גם הרינדור של צבעים ושל הבוקה יהיה כנראה שונה.
לא בטוח שזה יהיה מורגש בכל צילום, זה תלוי במה מצולם ואיך.
 

steiff

New member
הייתי מסתייג עוד קצת...

ובמקום ״עדיין הפריים תהיה חדה יותר ועם פחות עיוותים״ כותב ״יש סבירות גבוהה ש...״.

נכון שעל פי רוב עדשת פריים תפיק תוצאות טובות יותר מבחינת חדות, צבע, עיוותים. אבל ראיתי כבר עדשות פריים שמפיקות תוצאות נחותות יחסית לעדשות זום.
 

dudi4321

Member
שאלה קטנה. מה זה רינדור?

וגם בנושא וידאו קיים נושא הרינדור.
ניסיתי להבין בגיגול ולא הבנתי כ''כ.
 

ravivme

New member
רינדור = rendering

הכוונה לאופן בו העדשה "מציירת" את התמונה.
זה מכלול הדברים שאינם מדידים כמו חדות ועיוותים למשל, אבל קובעים במידה רבה (וסובייקטיבית) אם אנחנו אוהבים את מה שאנחנו רואים או לא.
פרמטרים כמו -
צבעים
מיקרוקונטרסט
בוקה
מעברים טונאליים מאזורים בהירים לכהים
POP - תחושת "תלת מימדיות" של התמונה


את כל אלה בדרך כלל לא רואים במבחני מעבדה, אבל כן ניתן להתרשם מהם כשרואים תמונות שצולמו עם העדשה.
 
בדיוק נתקלתי אתמול בסירטון שמנסה להסביר למה

עדשות פריים עדיפות.

בעיקר לגבי כמה אור עובר בעדשה (פחות אור עובד > ISO יותר גבוה > יותר רעש) כמו שקורה עם עדשות קיט עם צמצם יחסית סגור ו/או הפרש גדול בצמצם בין הקצוות.

https://www.youtube.com/watch?v=dbglOhvSbtc
 

ravivme

New member
זה לא רק עניין האיכות

יש כמה שיקולים אחרים:
  1. צמצם - כמעט תמיד ניתן להשיג עדשות פריים עם צמצם יותר פתוח מעדשות זום. לא חייבים להגיע לקיצוניות של F1.2. גם F2 זה משהו שכמעט ולא קיים בזום.
  2. גודל ומשקל - אפשר למצוא ללא קושי עדשות פריים בגודל ומשקל נוחים הרבה יותר מעדשות זום. כמובן שיש גם פריים גדולות (סדרת ארט של סיגמה למשל) אבל באמת שלא חייבים ללכת דווקא לשם. יש אלטרנטיבות טובות, קטנות ולא יקרות כמעט לכל היצרנים.
  3. אופי עבודה שונה - כשאתה עם פריים אתה לומד להכיר היטב את אורך המוקד ואז ההנאה מובטחת. אתה הרבה יותר ממוקד בפריימים שאתה מחפש וזה רק משפר את רמת הצילום שלך. עצם התנועה אל האובייקט וממנו במקום פשוט לסובב את טבעת הזום גורם לך למצוא זויות חדשות וקומפוזיציות שלא היית ער להן.
  4. מחיר - עדשת פריים זולה יכולה להיות איכותית יותר מעדשת זום שעולה פי 3. לא חסרות דוגמאות.

בקיצור - יש הרבה סיבות לפריים ואני לחלוטין בעדן.
זה לא אומר שצריך לזרוק את עדשות הזום. יש להן את היתרונות שלהן.
 

חכםפסח

New member
יש כמה סיבות, הן לא תמיד תופסות.

בעדשת זום יש יותר אלמנטים, וזה יוצר בעיות.

הראשונה היא שככל שיש יותר אלמנטים, כך קשה יותר לתקן בעיות אופטיות שונות בכל טווחי המוקד, כמו עיוות (barrel / pincushion / moustache). אפשר לתקן חלק מהעיוותים הללו, אבל יש לזה מחיר. לדוגמא, תיקון עיוות מחייב לזרוק פיקסלים במקום אחד ולעשות השלמות (ע"י קירוב מתימטי) במקום אחר, וזה פוגע ברזולוציה.

לכן עדשות זום מייצרות תמונה פחות איכותית, לדוגמא פחות חדה.

כל אלמנט מפזר או בולע מעט אור. ככל שיש יותר אלמנטים, העדשה מעבירה פחות אור לחיישן. זה מחייב להעלות מעט את ה ISO, ולזה יש מחיר ברעש.

גורם נוסף הוא האינטראקציה בין הצמצם המקסימלי של העדשה למערכת הפוקוס. המצלמה תמיד מפקסת בצמצם המקסימלי של העדשה. ככל שהצמצם פתוח יותר, ככה העדשה מפקסת מדוייק יותר, גם בגלל שעומק השדה קטן, וגם בגלל שעוד נקודות פוקוס מצטרפות למשחק. לעדשות פריים יש בד"כ צמצם מקסימלי רחב יותר מעדשות זום, והתוצאות בהתאם.

אבל צריך לקחת את זה בערבון מוגבל. לדוגמא, טכנולוגיית הציפויים שמפחיתים את ההחזרים והבליעה בכל אלמנט התקדמה עם השנים, מה שמקטין את הפער בבליעת האור בין עדשות זום לעדשות פריים.

לכן עדשת זום מודרנית ויקרה עשויה לייצר תמונות איכותיות לא פחות מעדשת פריים מיושנת וזולה.
 

dudi4321

Member
עוד פרט קטן בהבדלים

יש גם טרנסמישן, כלומר כמות האור שעוברת דרך העדשה. אני חושב שעדשת פריים עם פחות זכוכיות בפנים ואז היא "צחה" יותר - פחות חוסמת אור. מי שחופר בעדשות מכיר את המוסג T שהוא לרוב בהגדרת עדשות לוידאו.
גם תלוי בחברה ובמוצר ספציפי. בתוך העדשה יש משהו כמו 6 עד כ15 עדשות שכל אחת עם תפקיד מסויים.
חדות נמדדת לרוב במרכז הצילום אבל השוליים לרוב פחות חדים. בעדשת זום וביחוד בזום עם מכפלה גדולה מאד קשה לתקן הכל.
בנוסף יש מושג של עדשות לימון. כשמם, חמוצות. בעדשות לימון קרה משהו ביצור או שלא הותאמו פיקס לגוף מסויים.
עדשות סיגמה מגיעות עם אפשרות לעשות להם כיול.
הכל זה בסוף פשרה. יש מדקדקי פיקסלים שהפשרה שלהם תמיד בחנות בעדשה יקרה שעדיין לא קנו ואולי לא מיוצרת

יש שמסתפקים בגוף והעדשה הקיימים ונהנים מגל תגובות מצויינות שהם מקבלים מצילומים מאד מרשימים.
חדות שלא נמצאת אי אפשר לתקן ((אולי טיפה עם אלגוריתם של תוכנות עיבוד תמונה)).
תמונה חדה תמיד אפשר לעשות אותה יותר רכה, מטושטשת ולפעמים ליותר נעימה. לדעתי פורטרייט של פנים ביחוד של בחורה יפה, רצוי לצלם עם מעט רכות אבל את העינים בחדות מקסימלית.
 

dudi4321

Member
כשעדשות יוצרות עיוות צבעים

תוכנה כמו DxO תחדד את הצילום למקסימום ע"י שימוש במודולים שיש באתר שיתאימו לעדשה הספציפית ולגוף המסויים. התוכנה מזיזה חלק מהצבעים שיתאימו למציאות ואז התמונה מתחדדת מאד לעומת המקור. יתכן שגם המצלמה בעצמה מחדדת כך בעזרת המעבד שבה לתוצר חד מיידי.
יש עדשות כמו 14-24 NIKON ששמועה אומרת שאנשים קונים גוף ניקון רק כדי להשתמש בה לצילום בגלל החדות.
חדות נמצאת גם בעומק שדה שתלוי במרחקים, המרחק מהמצלמה לאובייקט ושיש אובייקטים במרחק שונה. כי הפוקוס הוא ה-גורם לחדות. כאשר מקדם פתיחת הצמצם גדול, החרירי קטן יותר ואז אמנם נכנס פחות אור אבל עומק השדה גדול והרבה יותר מהעומק יהיה בפוקוס - עם חדות גבוהה יותר. כשהצמצם סגור מאד בגלל תופעת עקיפה שוב החדות נפגמת. כך שלכל עדשה יש את טווח של מיפתח צמצם Fn האופטימלי עם החדות הטובה יותר
 

pram

New member
תודה לעונים. שאלה נוספת

הלכתי לאיבוד עם כל המונחים הטכניים פה. אבל כן הבנתי שאני לא צריך להוציא כסף ולרכוש את ה-50 מ״מ אם יש לי את ה-24-105 מ״מ. זה בטוח. לא יהפוך אותי לצלם טוב יותר.
&nbsp
ואם כבר אנחנו בדיון, יש לי שאלה נוספת, תמיד הפריע לי שתמונות שלי לא חדות מספיק. אני מצלם עם נקודת פוקוס אחת, מרכזית. אני דואג שהיא תהיה על האובייקט כשאני מצלם.
התוצאות לא משהו. יכול להיות שעיינית שלי לא מפוקסת או שאין קשר בין השניים?
 

ravivme

New member
צילום ממושך עם עדשת פריים בהחלט יתרום לך כצלם

עדשת פריים תגרום לך לנוע הרבה יותר כדי להגיע למרחק המתאים מהאובייקט שלך.
עצם התנועה תגלה לך זויות וקומפוזיציות שלא ראית מנקודת המוצא המקורית שלך.
זה מפתח את הראיה הצילומית. אל תזלזל בזה.
האם צריך בשביל זה עדשת F1.2 שעולה הון תועפות ?
ממש לא !
גם ה- 50/1.8 שעולה גרושים תגרום לך לאותה התנהגות, ואם אתה רוצה משהו קצת יותר טוב אז יש 50/1.4 במחיר סביר מאוד.

אני חושב שכל צלם כדאי לו להתנסות תקופה מסוימת עם עדשת פריים, ו- 50 ממ על מצלמת FF זה קלאסי.
באופן אישי אני מעדיף 35 ממ, אבל זה לא קשור אליך.
 

faloou

New member
אפשר פשוט למקם את הזום על אורך מוקד קבוע

וכך ללמוד מה אורך המוקד המועדף.
&nbsp
מחליטים ביום מסויים לצלם רק על 50, וזהו.
ביום אחר, על 35.
וכו'.
&nbsp
אח"כ בוחרים פריים...
&nbsp
 

Jack D Ripper

New member
באופן תיאורטי אתה צודק

באופן מעשי רוב האנשים לא עובדים בפיתוי ומשנים את אורך המוקד.
 

faloou

New member
לא בדקתי את זה באופן שיטתי

אבל אנחנו מתעסקים באחד שפנה לפורום, נדמה לי שיש לו אופי מספיק חזק, למרות שאולי רב ציבור קונה הזומים, אין לו...
 

steiff

New member
חדות היא לא רק פונקציה של העדשה

יש עניין של צמצם - בצמצם פתוח לגמרי או סגור לגמרי יש פגיעה בחדות.
יש עניין של הגבר - ברמות הגבר גבוהות יש ירידה בפירוט.
יש עניין של פילטרים שמקלקלים את התמונה.
יש עניין של תזוזה בעת הצילום שגורמת למריחה של התמונה.
 
למעלה