המלצה על עדשת מאקרו לקנון 70d

sagiKor

New member
תמורה טובה למחיר

גם הטמרון 90 טובה
לקנון יש שתי עדשות מאקרו של 100 ממ, היקרה עם מייצב שאישית אני מעדיף כי לא תמיד יש חשק לחצובה...
בעדשת מאקרו על מנת לקבל את יחס ההגדלה המקסימלי צריך לצלם ממרחק הפוקוס המינימלי, ככל שאורך המוקד גדול יותר כך מרחק הפוקוס המנימלי רחוק יותר.
לצילום דומם או צמחיה אין בעיה להתקרב, לצילום חרקים למשל שבורחים אם מתקרבים יותר מדי רצוי עדשה בעלת אורך מוקד גדול יותר.
אז מה שאת מצלמת צריך להגדיר את העדשה המתאימה.
60 ממ על קרופ נותן בקירוב 100 ממ על חיישן מלא וזה מספיק טוב לרוב השימושים שלא כוללים חרקים
 
שאלה כללית על מקרו

שלום
האם עדשת מקרו היא עדשה "רגילה" בעלת אורך מוקד "X" עם יכולות מקרו:
צילום מקרוב יותר מאשר עדשה ללא מקרו בעלת אותו אורך מורד?
 

חכםפסח

New member
נכון, אבל לא מדוייק.

העקרון הוא פרספקטיבה - מה שקרוב יותר לחיישן גדול יותר.

עדשת מאקרו היא עדשה עם מרחק פוקוס מינימלי מספיק קטן כדי לתת הגדלה מספקת, לדוגמא הגודל של ההיטל של האובייקט על החיישן זהה לגודל שלו במציאות, או רק חצי או רבע שלו.

עם זאת, יש עדשות מאקרו, כמו ה MP-E 65mm, שלא יכולות לפקס לאין סוף, ז"א העדשה יעודית לפוקוס.
 
בעדשה הזו יש אינסוף בחלונית המיקוד

https://www.usa.canon.com/internet/.../lenses/ef/macro/ef-100mm-f-2-8l-macro-is-usm

CANON EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
תודה

לגבי שורת הסיום שלך אני מניח שהתכוונתה למקרו במקום פוקוס?
 

Jack D Ripper

New member
רוב עדשות המאקרו מפקסות גם לאינסוף

העדשה הצפציפית שהוא ציין היא עדשה מיוחדת.
זו עדשה לסופר מאקרו שמאפשרת לעבוד בהגדלות של 1:1 עד ל5:1 בלבד.
 

חכםפסח

New member
כן, התכוונתי למקרו בסוף השורה האחרונה, טל"ח.

כן, ה Canon EF 100mm f/2.8L מפקסת לאינסוף, ולכן יש אנשים שמשתמשים בה גם למטרות אחרות, כמו פורטרטים.

הפואנטה שלי היא שיש עדשות מאקרו אחרות, כמו ה Canon MP-E 65mm וה Mitakon 20mm f/2 4.5X Super Macro, שלא מסוגלות לפקס לאין סוף, ולכן כדאי לבדוק את הנקודה לפני שפותחים את הארנק.
 

Jack D Ripper

New member
מאקרו זה לא רכיב

אין משהו שמוסיפים לעדשה על מנת שהיא תהיה מאקרו.
היום נהוג לכנות עדשה מאקרו אם היא מסוגלת להגיע להגדלה של 1:1 כלומר גודל הבבואה שווה לגודל האובייקט. כדי להגיע למצב הזה צריך לתכנן את העדשה בצורה שתאפשר מרחק פוקוס קטן יחסית, כלומר צריך לאפשר לאלמנטים להתרחק הרבה מהחיישן.

טבעות הארכה עושות בדיוק את אותה פעולה, מאפשרות לך להרחיק את האלמנטים האופטיים מהחיישן ולכן לפקס ממרחק קצר יותר ולקבל יחס הגדלה טוב יותר. שימוש בטבעות לא פוגע באיכות התמונה אלא רק מאבדים את היכולת לפקס למרחקים גדולים.
 

dudi4321

Member
טבעות הרחקה גם מקטינות את כמות האור

כלומר כאילו מקלקלות את מס' ה-F.
אין בהם עדשות, עקרונית זה צינור.
יש טבעות עם פינים להעברת המידע מהעדשה ומהגוף לעדשה לכיוון הצמצם ועוד.
 

Jack D Ripper

New member
תראה את התגובה שלי לשחר

הטבעות עצמן לא פוגעות בכמות האור. הגדלת האובייקט מפזרת את אותה כמות אור על פני שטח גדול יותר ולכן הבהירות יורדת.
אין הבדל בין שימוש בטבעות לשימוש בעדשת מאקרו (מבחינת כמות האור).
 

dudi4321

Member
זו היתה כוונתי

אבל עדשת מאקרו כבר מוגדרת עם המכפיל #F ואם מצמידים מרחיק לעדשה עם מכפיל #F יש הגדלה של הF.
 

Jack D Ripper

New member
ממש לא

בכל עדשה מצוין ערך הצמצם כשהפוקוס לאינסוף.
בכל מצב אחר הצמצם האפקטיבי גדול יותר (פחות אור) אבל זה לא מדווח. בעדשות מאקרו ניתן לפקס למרחק קצר ולכן השינוי מאוד גדול. אנ לא מכיר אף עדשה שדואגת לשמור על צמצם אפקטיבי קבוע כשמשנים מרחק מיקוד.

במאמר מוסגר, בהרבה מקרים גם אורך המוקד משתנה כתלות במרחק הפוקוס וגם את זה לא מגלים לך.
 

dudi4321

Member
מה הבדל בין

"אורך המוקד משתנה כתלות במרחק הפוקוס"
בעברית מוקד זה Focus באנגלית...
 

Jack D Ripper

New member
הסבר על המונחים

אורך מוקד = Focal Length זה מאפיין של העדשה. אחד הדברים שאורך המוקד מגדיר זה את המרחק בו יש למקם את העדשה מהחיישן על מנת שכל הקרניים המקבילות (מגיעות מאובייקט באינסוף) יתרכזו לנקודה אחת.

מרחק מיקוד = Focus Distance זה מאפיין של המערכת שאומר מה המרחק הנדרש בין האובייקט לחיישן על מנת שכל קרני האור היוצאות מנקודה אחת באובייקט יתאחדו לנקודה אחת על החיישן (כלומר תתקבל תמונה חדה).
 

enigo

New member
יצא לך להשוות אותה ל-60 מאקרו של קנון? אני לא מצלם הרבה

מאקרו, אבל בזמנו קניתי אותה כי נפלה הזדמנות, וסך הכל בהחלט מרוצה ממנה מבחינת מהירות פוקוס וחדות. היא גם קטנה וקלה, כך שקל לדחוף אותה לתיק כשיוצאים מבלי להתלבט יותר מדי לגבי המשקל.
 

steiff

New member
שלוש אפשרויות להשיג את אפקט ה״מאקרו״

1. עדשה עם יכולת להתמקד ממרחק קצר במיוחד. מצריך מבנה אופטי שמאפשר את הפעולה הזו וברוב עדשות המאקרו המודרניות מאפשר במקביל גם מיקוד לאינסוף.

2. שימוש בעדשה רגילה עם טבעת חלולה שמרחיקה אותה מהחיישן. הטבעת מורכבת בין העדשה לגוף ואינה כוללת רכיב אופטי. יש טבעת - ״טיפשה״ שרק מרחיקה את העדשה ויש טבעות שכוללות מגעים אלקטרונים שיאפשרו פוקוס אוטומטי. הרחקת העדשה מאפשרת לקבל פוקוס ממרחק קצר יותר ואינה פוגעת באיכות האופטית אבל מפחיתה את כמות האור שמגיעה לחיישן. בנתונים מסויימים זה לא יאפשר למצלמה לבצע פוקוס אוטומטי. מצד שני כאשר הטבעת מורכבת לא ניתן למקד לאינסוף.

3. דיאופטר שמורכב בהמשך לעדשה. על פי רוב מוברג כמו פילטר על האלמנט הקדמי. פועל בדיוק כמו משקפי קריאה ומאפשר מיקוד מטווח קצר יותר מאשר העדשה מסוגלת למקד בלעדיו. לא פוגע ביכולות לבצע פוקוס אוטומטי ולא מפחית את כמות האור שמגיעה לחיישן. מצד שני זה מונע אפשרות לבצע פוקוס לאינסוף ומאחר ומורכב על העדשה אלמנט אופטי חיצוני - יש פגיעה באיכות האופטית. בעיקר בשוליים. בקטגוריה הזו נכללת גם שיטת ״העדשה ההפוכה״ שמורכבת (באמצעות איזולירבנד או באמצעות מתאם בין ההברגות של הפילטרים) בהמשך לעדשה הרגילה. זה עושה את אותה המלאכה כמו דיאופטר, אבל מאפשר הגדלות חזקות מאד, מתאים לחרקים ופרטים זערוריים. אפשר להשתמש כמעט בכל עדשה.
 

Jack D Ripper

New member
לגבי כמות האור

כל מנגנון שמשפר את ההגדלה מקטין את כמות האור.
גם בעדשת מאקרו יש הקטנה מהותית של כמות האור כאשר ההגדלה מתקרבת ל1:1. למיטב זכרוני בהגדלה 1:1 מאבדים שני סטופים, כלומר אתה מכוון לצמצם 2.8 אבל כמות האור שמגיעה שקולה לצמצם 5.6.

הסבר אינטואיטיבי אפשר לראות בצפיפות האור שמגיעה לחיישן. מכיוון שכמות האור שפולט האובייקט קבועה וקוטר העדשה קבוע, ככל שהאובייקט יכסה שטח גדול יותר מהחיישן כך תקטן צפיפות האור הפוגעת בחיישן.
אגב, זה מסביר למה שינוי אורך מוקד מצריך הגדלה של קוטר העדשה על מנת לקבל בהירות קבועה.
 

ravivme

New member
כמה אופציות

טמרון 60 שהוזכרה כאן - עדשה טובה, לא מאוד יקרה, ומוצלחת גם לפורטרטים
טמרון 90 - יש כבר דגם מיוצב וזה יתרון
קנון 100 לא מיוצבת - אופטיקה טובה מאוד, מחיר סביר
קנון 100 מיוצבת - כנ"ל, אבל מחיר פחות סביר
סיגמה 105 - מיוצבת, אופטיקה מעולה ומחיר סביר

אני חושב שאם אני צריך לתת המלצה אז הטמרון 60 או הסיגמה 105.
בחירה בין שני אורכי מוקד שונים לגמרי.
 
למעלה