התרשמות ראשונית מעדשת Fuji 23mm f/2 WR

עדשות ה-f/2 עושות את המערכת של פוג'י הרבה יותר אטרקטיבית

(לפחות עבורי). עדשה כזאת איננה זקוקה לאופטיקה חסרת פשרות כדי לרצות את המשתמש. חשוב יותר שתהיה קטנה ועמידה וזה בדיוק מה שעומד לנגד עיניהם של אנשי פוג'י. מן הראוי שגם יצרנים אחרים יתנו את דעתם לצרכיו של הצלם המצוי במקום לכפות על המשתמש פשרות בלתי רצויות שנובעות משיקולים הנדסיים גרידא.
&nbsp
קראתי את הדיון שהתפתח כאן. לדעתי הוא לא מוביל לשום מקום. השוואה בין מערכות שונות איננה רלוונטית לדידו של מי שמתעניין באופטיקה למתקדמים.
 

steiff

New member
אטרקטיבית למי? לטעמי המונח הנכון יהיה ״וורסטילית״

אטרקטיבית למי שמימדים קומפקטיים הם שיקול מכריע עבורו. אכן מצלמת פוג׳י עם אחת מהעדשות הקטנות החדשות היא מערכת קטנה גם בגודל וגם במשקל, ומזכירה במידה רבה את מערכות ה-מ43.
מצד שני - אתה יכול להרכיב על אותה מצלמת פוג׳י את אחת העדשות המהירות יותר או את אחת מעדשות הזום - ואתה מקבל מערכת גדולה וכבדה שמזכירה מצלמת רפלקס.
מה שבעצם הופך את המערכת לוורסטילית, ובכך אטרקטיבית לציבור גדול יותר של משתמשים פוטנציאליים.

בוויכוח לגבי השפעת גודל החיישן על איכות התמונה - אין חדש. כל אחד וטעמו. ההבדלים ניכרים בעיקר בתנאי תאורה שמצריכים רמות הגבר גבוהות, או כשדוחפים את המצלמה להגבר גבוה בכוונה (או בטעות).
בשבוע שעבר צילמתי את טקס ההשבעה של ביתי לצה׳ל, ובחזרות איכשהו עבר לי המתג של ההגבר ל-12800. כשמביטים בתמונה מוקטנת הכל בסדר. כשמגדילים רואים את גודל האסון... כשאני מצלם בניקון פ׳פ בהגבר כזה התמונה שמישה יותר. הרבה יותר...

בשמורה התחתונה האטרקטיביות של מ43 היא במימדים ומשקל בכל תנאי, גם כשמדובר בעדשות טלה ו/או מהירות.
האטרקטיביות של פ׳פ היא בביצועי חיישן בכל תנאי אבל המחיר הוא מימדים ומשקל, בעיקר של האופטיקה.
האטרקטיביות של קרופ הוא בוורסטיליות שמאפשרת בחירת אופטיקה קטנה וקלה או גדולה וכבדה, עם ביצועי. חיישן שהם איפה שהוא באמצע.
 

sagiKor

New member
אטרקטיבית למי שמחפש את היתרון המקורי של מירורלס

איכות גבוהה וגודל קומפקטי ומשקל קל.
אחת הטענות נגד סוני ואחר כך נגד פוג׳י היא גודל העדשות, אז פוג׳י מציעים אופציות נוספות.

הטענה שלך ש M43 אטרקטיבית בגודל ומשקל בכל תנאי היא בדיוק הטענה שאני מנסה לסתור, זה ממש לא בכל תנאי... כי סט של עדשה כמו 12-100 עם EM1 גדולה יותר, כבדה יותר ואיכותית פחות מ XT כלשהי ועדשת 18-135.
וזה נכון גם ל 25mm f/1.2 החדשה ועוד עדשות.

וזאת בדיוק הבעיה שלי עם M43. במקום שתהיה סופר אטרקטיבית בגודל ובמשקל אולימפוס מנסה להתחרות על ליבו של הצלם המקצועי וזה לא ממש ילך לה.

יש לאולימפוס סט עדשות פריים קטנות ומעולות וה PEN-F אמורה להיות המצלמה האולטימטיבית יחד עם עדשות אלו אך נראה שהיא מאכזבת ביותר מדי אספקטים ומחירה יקר מדי כך ששוב מצלמה כמו XE2s עם ליין עדשות f/2 נותנת גם בקטגוריה הקומפקטית מענה טוב יותר.

כש M43 היו בודדים במערכה מול מפלצות ה DSLR האטרקטיביות הייתה ברורה כשמש, גם המערכת הייתה קטנת מימדים אז. היום האטרקטיביות הזאת מאד מטושטשת מול מתחרים וגדילה פיסית של המערכת עצמה. היצרנים מנסים לפצות על כך על ידי כל מיני פיצ׳רים כמו מייצבים ווידאו אבל גם זה זולג למתחרים כמו מערכת היצוב בסוני והוידאו של ה XT2
 
יש בדיקות מסודרות שתומכות בטענה הזאת?

השטח של חיישן m43 הוא רבע השטח של חיישן FF, ולכן הייתי מצפה שעדשות f/2 על m43 יתנו ביצועים דומים לעדשות f/4 על FF (באורכי מוקד שווי ערך, טכנולוגיית חיישן דומה, וגו').
 

sagiKor

New member
זה לא מדוייק

נתחיל מהחיישן, הטכנולוגיה יכולה להיות דומה אבל צפיפות הפיקסלים בחיישנים קטנים גבוהה יותר וזה פוגע באיכות.
נמשיך למעבד שאליו מגיעים הנתונים מהחיישן ועדשה, מעבדים שונים עושים עבודה שונה בטיפול במידע כמו תיקון עיוותים וניקוי רעש.

נחזור לעדשה, מעבר לאורך מוקד וצמצם, יש את נושא היטל האור של העדשה על החיישן, ככל שההיטל הזה יהיה גדול יותר כך התמונה תהיה איכותית יותר עם פחות בעיות בשוליים ותופעות כמו דיפרקציה. ככל שהיטל האור גדול יותר, העדשה גדולה יותר כך שאתה מבין שעדשות קטנטנות מציגות פשרה אופטית. יצרנים רבים מבצעים תיקון מובנה של הבעיות האלו אבל זה לא מושלם.

בנוסף, ביצועים אופטימלים מגיעים בסגירה קלה של הצמצם. אם תיקח עדשת f/2 לחיישן מלא וגם ל M43 ותשווה צמצם 2 ב M43 לצמצם 4 בפול פריים אז אתה כבר נותן יתרון התחלתי לחיישן המלא.

שים לב לעדשת ה 25mm f/1.2 החדשה קל אולימפוס, בניסיון לייצר איכות ללא פשרות תראה לאיזה גודל עדשה הם הגיעו ואני עדיין לא משוכנע שאין פשרות... שים לב לעדשות חסרות פשרות לחיישנים מלאים אמו הצייס אוטוס או הלייקה 50 החגשה למצלמת ה SL, פשוט מפלצות...
 
לא התכוונתי להשוואה פיזיקלית

מן הסתם, צלמים שמרבים להשתמש בעדשת 35 מ"מ (או אקוויולנטית) קטנה לא יחליפו את המערכת שלהם רק בגלל קיומו של וריאנט אטרקטיבי במערכת אחרת. ספציפית, ההבדלים ב"איכות התמונה" בין פוג'י X למיקרו 4/3 קטנים מההבדלים הפונקציונאליים בין שתי המערכות. ואם להתמקד עוד יותר, בצילום רחוב מהיר ומלוכלך חשיבותם של המשתנים הטכניים קטנה יותר מאשר בכל ז'אנר אחר.
 

faloou

New member
אנשים מחליפים קודם כל כי הם אוהבים להחליף (להתחדש)

ואם תחפור מספיק בנתונים, ניתן למצוא צידוק פסאדו-רציונאלי לכל רכישה.
&nbsp
הנה מישהי שאיננה צלמת רחוב, שמצלמת עם M43 שנים:
http://lindsaydobsonphotography.com/pets/award_winning_pet_photographer/
&nbsp
אם הייתי מצלם דברים דומים, הייתי מחכה שאגיע לרמה שלה, לפחות, לפני שארוץ להחליף מערכת.
http://lindsaydobsonphotography.com/pets/award_winning_pet_photographer/
&nbsp
Jay Dickman (אם היו קוראים לו Gay Dickman זה היה מושלם...) מצלם עם M43 עבור NG, בין היתר. כשאני אעבור את הרמה שלו, אני אתחיל לחשוב על כמה הציוד עכשיו מגביל אותי.
http://www.jaydickman.net/
&nbsp
עד אז, אני אקנה את אורך המוקד שאני מחפש, את מפתח הצמצם המקסימלי שאני חושב שאני צריך, ובמחיר הכי זול, כי ככל הנראה המגבלה שלי לא במערכת...
&nbsp
זה בסדר גמור להיות חובב ציוד, ולהנות מההחלפות.
רק שהקורלציה בין צילומים טובים למערכת כזו או אחרת, ברמה של החובב, קלושה.
 
מסכים אתך

לפעמים אני נבוך לנוכח הקלות בה ניתן לקבל תוצאות מצוינות מהמערכת הזאת. זה פורום טכני ורבים מהדיונים בו יורדים לרמת הברזלים גם אם המטרה שלשמה נתכנסנו נמצאת בספירה אחרת לחלוטין.
 

faloou

New member
מכל מערכת אפשר להוציא תוצאות ברמה הכי גבוהה

וזו עובדה.
אם זוכה פוליצר שמצלם עבור NG יכול להסתדר עם חיישנים קטנים, כל אחד יכול.

אבל

אין בושה לאהוב ציוד ולהנות מהחלפות והתנסות בו, וגם לחפש חווית משתמש טובה יותר, לא חשוב מאיזו סיבה. גם אני רואה PEN-F והיא עושה לי חשק.

אבל בו"ז אני יודע ששום מצלמה שאני אקנה לא תשנה את הצילום שלי באופן מהותי. אני יכול עכשיו לרשום מגילת רציונזליציה לכל מערכת נתונה, שתצדיק בנימוקים מפורטים, בנויים באופן קוהרנטי ומבוסס עובדות, למה זו המערכת שתתאים לצרכים שלי כיום.
בקלות.
אבל זה סתם יהיה לספר לעצמי מעשיות...
 

sagiKor

New member
נחזור לנושא שלשמו התכנסנו

ונצרף עוד כמה תמונות עם העדשה

 

sagiKor

New member
003

זאת jpg מהמצלמה שהועברה לטלפון ככה שאם האיכות ממש נפגעת אז זה הכיווץ של תפוז...

 
למעלה