סטודיו חוץ- תהיות ובקשת עזרה

nagar24

New member
סטודיו חוץ- תהיות ובקשת עזרה

שלום לכולם,
לאחר מספר שנים טובות בצילום טבע, אירועים קטנים וכו'- ברמה שמספקת את המצולמים ואותי (משמע לא קניתי אתמול מצלמת 100D ו18-55 ואינני קופץ מיד למים עמוקים...), חושב להתחיל לעשות קצת כסף מהתחביב ולהגשים חלום קטן- לפתוח סטודיו. בעיקר מתעניין בצילום ילדים ותינוקות. כמה תהיות שהייתי שמח "להעביר דרככם" ולשמוע מה יהיה לכם לומר. אהיה כן ואומר שמניח שבמהלך הכתיבה יסגרו פינות ובמקביל יעלו שאלות נוספות, אז מתנצל מראש אם אתפזר:
1. עקב מגבלות מקום בבית, חשבתי לנצל את השטח הרחב בחוץ (פרדס שאינו בשימוש) וליצור פינות שונות ומעניינות לצילומים. אשמח לשמוע מה דעתכם לגבי הרעיון הכללי של "סטודיו חוץ" (האם יכול להחזיק עסק צילום או שסטודיו פנים הוא חובה) ואם יש רעיונות לפינות מעניינות.
2. קרה לי משהו שלא קרה לי מעולם- התאהבתי בעדשה. אם להיות ספציפי- 85 1.2 של קנון. על אף חסרונותיה הרבים, משהו בתמונות שהעדשה הזאת מרנדרת חסר לי בעדשות אחרות. כרגע אני בעליהן של d810 ו50 1.8, לאחר שמכרתי את שאר העדשות שלי עקב צורך בכסף. משמע המעבר לא יהיה מורכב כל כך, כי לא מדובר בסט מושקע של ציוד ניקון. השאלה היא האם מעבר בין מערכות (ניתן להתעלם מהפן הטכני\נוחות, התחלתי בקנון והיה אחלה) בשביל עדשה הוא מעשה מאוד מגוחך, או שאתם רואים איזה שהוא הגיון, בהתחשב בעדשה...
3. יש לי חשש שאני מתבסס על סטדנרט אמריקאי מבחינה עסקית-כלכלית, לאור העובדה שמקור המידע שלי הוא בעיקר בלוגים\מאמרים\סרטונים אמריקאים. אשמח לשמוע ממישהו שהתנסה עם הקמת סטודיו בארץ לגבי רווחיות. אמנם אין לי צורך לשלם שכ"ד, אבל אני מניח שאמצא עצמי משקיע כ10,000 ש"ח התחלתיים לצד הוצאות נלוות למהלך העסק, ותוהה האם בהנחה שאקח מחירים סבירים יחסית (800-1200 בהתאם לאופי הצילום), באמת יש סיכוי להיות רווחי בעסק הזה, או שגודל קהל היעד לצד היכולת לצלם באייפון או לקנות מצלמה "מקצועית" די בקלות, הופכים את זה לסיפור בעייתי?

תודה וסליחה על המגילה
 

sagiKor

New member
לדעתי

1. תהיה חייב גם סטודיו סגור, כי גם תהיה דרישה לכך מצד לקוחות, גם מזג האויר לא תמיד יאפשר לך לצלם בחוץ וזה יגביל מאד את שעות הפעילות שלך וגם יש דברים שחייבים אליהם סטודיו סגור כמו צילום תינוקות שגם דורש סטודיו מחומם.
השילוב של צילום בחוץ יכול רק להוסיף וזה מבורך.

2. היו דברים מעולם שאנשים עברו בין יצרנים שונים בגלל פיסת ציוד שיש למתחרה. לא יודע אם יש בזה הגיון אבל לא תמיד המהלכים שלנו הגיוניים...
רק זכור שבצילום מסחרי אתה לא מצלם עבור עצמך אלא עבור לקוח שמשלם ורצוי להחזיק ציוד שיתן ללקוח שלך את התוצאה הכי טובה שיש ואין מה לעשות החיישן של ניקון טוב יותר ומאפשר גמישות גבוהה יותר בעריכה.

3. מה שיקבע את הצלחתך המקצועית היא אתה, אם אתה טוב אך בעיקר יודע לעשות שיווק טוב ויש לך יחס אנושי טוב תוכל לחיות מזה. לא אסתיר שרבים שבחרו בדרך זאת לא הצליחו, יש היום תחרות גדולה בשוק וצריך לקחת את זה בחשבון. הייתי מתחיל בקטן (מבחינה עסקית) ועושה את הדברים במקביל לעבודה אחרת שתפרנס אותך ואם הדרישה תהיה מספיק גדולה ואם בחינה של המספרים יראו הצדקה כלכלית אז אפשר יהיה לעשות שינוי קריירה מלא.

4. לא יודע איזה ציוד יש לך עכשיו מעבר למצלמה ועדשה שציינת מבחינת צרכים של סטודיו ותוספת עדשות, פלאשים וציוד מחשוב. אבל לדעתי 10,000 ש"ח זה לא סכום שמתאים להתחלה אם כל מה שיש לך זה רק המצלמה ועדשת ה 50מ"מ.
 

nagar24

New member
תודה רבה

מעדיך את המשוב המהיר והמדוייק כהרגלך.
מוסיף, מבחינת הציוד, כי יש ברשותי פלאש סטודיו (על חשמל ולא סוללות כך שאינו רלוונטי לחוץ מבחינתי), ובנוסף לכך מחזיק כרגע בהשאלה לזמן בלתי מוגבל מקרוב משפחה שטפו-טפו מרשה לעצמו לקנות ציוד רב, SB-700 ו105 מ"מ מאקרו (שמוציאה פורטרטים מפתיעים באיכותם). בנוסף מחזיק במחשב עריכה טוב. פירוט הציוד מבחינתי היה רלוונטי לעניין החלפת המערכת לקנון, כך שלציוד המושאל יש ערך מופחת בעניין זה. במידה ואשאר בניקון מניח שארכוש 85 1.4, אולי יהיה לי מזל והסיגמא טובה כמו שהיא נראית.
לגבי סטודיו פנים, הבעיה היא בעיקר בעיית מרחב. האפשרות הרחבה ביותר היא חדר של 4 מ' על 3, או לצלם בסלון, מה שמרגיש לי קצת "חאפרי", בהעדר מילה יותר טובה...

שוב מודה על העזרה
 

Jack D Ripper

New member
אזהרה קטנה

בד"כ תחום צילום הילדים ותינוקות הולך צמוד עם תחום צילום הריון, וכאן יש יתרון גדול לנשים. זה לא אומר שלא תמצא צלמים בתחום, אבל קשה להם יותר.
&nbsp
מבחינת מיקום, לא ניראה לי שתוכל להסתפק רק בסטודיו פתוח אלא אם אתה תבנה את עצמך בתוך הנישה הזו (בהנחה שהיא מספיק גדולה).
 

nagar24

New member
תודה+שאלה נוספת

אכן חשבתי על עניין הנוחות מול נשים יותר מאשר גברים, מניח שלא אציע צילומי הריון אך בכל מקרה הכיוון הוא להתחיל מאמהות המכירות אותי (כצלם וכמכר) ויודעות שאין לי כל כוונת זדון, ולקוות שלבקש שישתפו בקבוצת הוואטסאפ של "אמהות גן צילה" יעשה את העבודה להתחלה, בהנחה שכשיש פורטפוליו כבר יותר קל לאנשים להגיע.
השאלה הנוספת נוגעת ליחס צילום-עריכה. בקשה חוזרת בניסיונות המועטים שלי בצילומי ילדים היא "שיהיה זוהר", משמע גווני שקיעה כתומים-זהובים. כמובן שלא אצלם תמיד בשעות שקיעה וגם אם כן- לא כל שקיעה היא שקיעה "זוהרת". לאט לאט גיליתי כמה נושא הצבעים האלה טבוע בעריכה, למשל בתמונותיה של צלמת שמאוד התחבבה עליי ב500PX:
https://500px.com/lisaholloway
לי אישית זה נראה צורם, כאשר מסתכלים באתר שלה ורואים תמונה הרחוקה אלף מונים ואלפי קלווינים מהמקור, עם סט שקיעות להדבקה. השאלה היא האם "הוגן" לעשות מניפולציות כאלו כדי לרצות את ההורים (אפילו לא לרמת הדבקת שמיים אלא רק הוספת גוונים ואיזה "פלייר" מאחור)? אישית פחות מתחבר לזה ומרגיש שיש תמימות בצילומי ילדים שחבל לאבד, למרות שאסתטית כמובן שגוונים אלה מוסיפים רבות... נדמה לי שהנוחות בסטודיו ביתי היא שיותר קל להסתמך שם על "פרופס" מבחינת יצירת עניין (בהנחה ששולטים היטב בתאורה), ואילו בצילומי חוץ יש צורך בטיפול בגורמים סביבתיים רבים יותר, שאינם בהכרח בשליטתי.
אשמח לשמוע מה דעתכם
 

sagiKor

New member
כשתהיה צלם ידוע ומפורסם

ויעמדו אצלך בתור להצטלם אז תוכל להגדיר מה אתה עושה או לא עושה.
כשאתה עלום שם ורוצה להתפרנס, אתה תעשה כל מה שהלקוחות מבקשים, אם לא אז הם ילכו למתחרים...

מהשאלות שלך, נראה לי שאתה דיי רחוק מלהיות מוכן להכנס לתחום המסחרי.
מציע שתתחיל לצלם את המשפחה והמכרים הקרובים, תבנה לעצמך פורטפוליו, תפתח לעצמך טכניקות וסגנון ואחר כך תראה אם יש ביקוש למה שאתה מציע.
 

nagar24

New member
אנסה להבהיר את עצמי

הכוונה היא כמובן לא להצהיר שאני לא עושה X או Y מטעמי אידיאולוגיה, ממש לא.
אני בעיקר חושש שכששומעים "פוטושופ", הקונוטציה לא טובה, וכשהורה יבקש תמונת שקיעה, ואין שקיעה מתאימה- אני לא ממש יודע מה להגיד לו, ומתלבט האם "להכריח" עריכה לתוך התמונה\בכל זאת לשאול את ההורה בישירות האם הוא מעוניין במניפולציות פוטושופ (וגם אז- האם להעלות מחיר, להחשיב בדד-ליין להגשת התמונות...)\להמליץ לא לעשות זאת אך לתת את האופציה.
אינני מתכוון להתווכח ולומר שאני מוכן לצילום מסחרי, אני מתבסס על העובדה שבינתיים הצילומים שלי זוכים להצלחה יחסית (מעבר לדודות ושכנים) מול הורים שחזרו אליי לצילומים מספר פעמים, ובעיקר על העובדה שלאור בעיה בריאותית שלא ממש מאפשרת לי לצאת לעבוד ושצילום הוא התחום היחיד שאני מבוסס בו יותר, אני מוכן לקחת את הסיכון ומקסימום להפסיד, ולכן סכום ההשקעה ההתחלתי הנמוך יחסית והרצון לשאול את כל השאלות, גם הטיפשיות שבהן, מתוך הבנה שהמרחק בין לצלם כחובב למקצוען הוא מרחק של הרבה מאוד תאוריה ועוד יותר אימון פרקטי. אני ממש לא מתכוון לקום מחר בבוקר עם עמוד פייסבוק בינוני המנכס לו את המילה photography, אבל חושב שנכון יהיה לשאוף למצב נכון ומדוייק ככל הניתן גם אם זה חודשים או שנים לפני שהופכים את התחביב לעסק. כצלם טבע במקור, הראש שלי עדיין מנסה ומתקשה להתחבר לנושאים הרלוונטים לצילום אנשים ונשאר קצת תקוע באזור של נקודות פוקוס ופריימים לשנייה ופחות בתאורה מלאכותית והבנה של "בימוי" אובייקטים, ונראה לי עדיף לשאול שאלות ספציפיות מאשר לקרוא דיונים בdpreview מ2010.

שוב תודה
 

sagiKor

New member
כשאתה תלוי במזג אויר אי אפשר להבטיח שום דבר.

יוצאים לצלם בתאריך הנקבע ומקבלים את מה שיש או במקרי קיצון קובעים תאריך חדש לצילומים.

בסטודיו, אפשר שיהיו רקעים מצויירים אם יש לזה דרישה (בכל מקרה שווה להחזיק כמה) או לעבוד בפוטושופ. זה אפשרי אבל זה לוקח זמן ומקצועיות על מנת שזה יראה טוב (רצוי המקרה כזה לצלם על רקע אפור) העבודה בפוטושופ יכולה להקל עליך כלכלית כי לא צריך להחזיק המון רקעים וגם מהירה יותר כי אתה יכול להשתמש בסט-אפ תאורה שאתה כבר מכיר ולא צריך להתאים ולנסות מחדש בהתאם לרקע.

עבודת עיבוד חייבת להיות משוקללת במחיר ללקוח ואין כזה דבר צילום שלא עובר פוטושופ בעבודת סטודיו. בחוזה עבודה צריך להיות ברור מה הלקוח מקבל תמורת כספו ואם הוא מעוניין באקסטרות אז צריך להיות לזה מחירון מסודר.

החלפת רקע זה משהו שצריך להיות מוגדר אקסטרה ויכול להיות שירות שמוצע ללקוח, זה לא חייב להיות שקיעה, זה גם יכול להיות לשתול את העולל בסצנה של מלחמת הכוכבים לשם הדוגמה...

כמו בתחומים אחרים, אתה מציע שירות ומוצר ללקוח, ויש צורך לברר צרכים ורצונות, להבין מה הלקוח מחפש, מה הוא מדמיין לקבל ולראות אם אתה יכול להגשים לו את המשאלות. מצד שני, אתה גם יכול להביע מכישרונך וניסיונך ולהציע רעיונות מעניינים ללקוחות שלך שאולי הם לא חשבו על זה. תיק פורטפוליו עם שלל דוגמאות יכול לעזור במקרה הזה.
מה שחשוב להבין זה שאין נוסחה אחת לעבודה. כל צלם עובד אחרת, כל לקוח מתנהג אחרת.
 
למעלה