הרהורים על "איכות התמונה"

הרהורים על "איכות התמונה"

אחרי שנים של התפתחות טכנולוגית מואצת בצילום הדיגיטלי, חשבתי שהגיע הזמן לבחון מחדש את המושג "איכות התמונה". העניין הוא בכך שנקיון מרעש דיגיטלי, חדות ופירוט הם במידה רבה non issues. כל מצלמה מתקדמת שייצורה החל אחרי 2011 מסוגלת לעמוד בקריטריונים נוקשים במרבית הסיטואציות (בתצוגה של כל התמונה ובהתבוננות ממרחק נוח). מה שאני מחפש כיום בתצלומים הוא גרדיאנטים ארוכים מכהה לבהיר ומחד למטושטש, צבעים שקטים ותחושה של מרקם במשטחים רלוונטיים. כל אלה מעניקים לתצלום תחושה אורגנית, זורמת וריאליסטית.

אמש נכנסתי לאתר המצוין flickriver.com והתבוננתי במאות, אם לא אלפי תצלומים שהופקו באמצעות מצלמות שונות ומשונות. כוונתי היתה לאתר שילוב שמפיק תצלומים הקרובים לטעמי. עלי להודות שהתקשיתי בכך: רוב התצלומים שעלו לנגד עיני מעובדים באופן שמשחית טקסטורות (חידוד והסרת רעש) ומקצר גרדיאנטים (עקומות S). התוצאות נראות פלסטיות כדבעי. ובכל זאת, שתי מצלמות התבלטו מעל כל השאר: ניקון Df ולייקה M9. אינני יודע האם הן אכן מפיקות תוצאות שונות או שמא בעליהן נוטים לעבד את התצלומים אחרת (אני חושד שגם לאופטיקה יש תפקיד, כי משתמשי שתי המצלמות האלה מרבים להשתמש בעדשות פריים משובחות-אבל-לא-חדשות). עוד משהו מעניין: כמעט כל התצלומים שאהבתי צולמו בצמצם f/4 או סגור יותר.
את המצלמה שברשותי, אולימפוס E-M1, הייתי מדרג במקום טוב באמצע (עם עדשה טובה). התוצאות של פוג'י X-T1 לא רעות, אבל נראה שרבים מהמשתמשים בה לא ממצים את הפוטנציאל. את התוצאות של מצלמות סוני A7 למיניהן אהבתי פחות (נקיון וחדות מופרזים ותחושה של HDR בחלק מהתמונות). כמובן שאף מצלמה מאלה שבחנתי לא מתקרבת למה שאפשר להפיק מפילם איכותי (נניח Portra 400) בפורמט 120.

אז הנה כמה שאלות:
1. אילו פרמטרים של "איכות התמונה" חשובים בעיניכם יותר מהאחרים?
2. האם יתכן שפריט ציוד מסוים יפיק בעקביות תוצאות הקולעות לטעמכם או שמא לדעתכם הכל עניין של עיבוד?
3. איזו מצלמה/עדשה לכדה את עינכם בהקשר הזה?
 

sagiKor

New member
תשובות

1. היום כבר קשה לי לומר, בוא נגיד שאם התמונה נראית טוב (לטעמי) בהדפסה של 70X50 אז איכות התמונה והציוד שהפיק אותה מספיק טוב לי. בסגנון הצילום שלי זה גם אומר שלא צריך את החיישן הכי גדול ואת העדשה הכי חדה לספק את הסחורה.

2. ציוד מסויים תמיד יהיה עקבי אם המפעיל שלו יהיה עקבי ויודע מה הוא עושה. בתחלס, עברתי עד היום המון מצלמות ועדשות, כולן היו טובות. כל בחירה של ציוד שלי היום מבוסס על פינוק ונוחות תפעול ולא קשור לתוצאה המתקבלת למעט אולי הבחירה ב M9 בגלל צבעי ה CCD שנותנים לי תוצאה רצויה עם מעט מאד עיבוד לעומת מצלמות אחרות שדורשות לפעמים קצת יותר התעסקות (האמת גם פוג'י בסדר מבחינה הזאת).

3. אין כזה
 

sagiKor

New member
תוספת

לגבי סעיף 3
לא ממש בגלל איכות אבל בגלל לוק, לפורמט בינוני יש לוק יחודי בתנאים מסויימים שאי אפשר לשחזר עם 35ממ בצילום יחיד.
 

enigo

New member
לגבי 2 - בהחלט. במיוחד אם מדברים על פלט JPG

אבל לא רק. יש בהחלט הבדל בין התגובה של מצלמות שונות למעברי גוונים. זה בולט במיוחד במצבי קיצון מבחינת תאורה (צילום עם חלקים מוצלים ומוארים חזק), אבל לא רק. יש גם כאלו עם צבעים עשירים יותר או פחות, וגם זה משפיע.
עדשה שאני מאוד אוהב את התוצאות שלה כבר על שלושה גופים שונים היא 7-200F4 של קנון. הדגם הלא מיוצב. אוהב מאוד את הפורטרטים שאני משיג איתה.
 

ravivme

New member
תשובות

אני חושב שההשפעה של המצלמה זניחה לעומת השפעת האופטיקה.
לכן השוואת מצלמות נראית לי לא רלבנטית, אלא אם מצאת דרך פלאית להשתמש באותן עדשות על כל המצלמות הללו.

1. פרמטרים של איכות תמונה תלויים בסוג או באופי התמונה. לצילום פורטרט למשל אעדיף משהו שונה מצילום כללי, במיוחד באופי הבוקה (נימוח מול אקטיבי).
  • אני חושב שחדות עדיין משפיעה עלי למרות שאני כבר מבין שזה די שולי.
  • מעברים טונאליים שמדגישים אור וצל ויוצרים תחושת עומק מאוד עושים לי את זה.
  • בוקה "נוכח" ולא נימוח מתאים לרוב הצילומים שלי.
  • תחושת POP אהובה עלי מאוד.
  • צלילות זה משהו שאני לא יכול לוותר עליו. עדשה אפרורית לא ארכוש או שאמכור אותה תוך זמן קצר מאוד.
  • כמובן צבעים חיים ומעוררי חיוך, ולא הפסטליות האפרורית של פוג'י למשל.

2. הגעתי סוף סוף לכמה עדשות שאני יכול להגיד שהן עקביות להפליא: קנון 40/2.8, פויטלאנדר 58/1.4, מינולטה 100/2.8. אלה דוגמאות בולטות אבל לא יחידות כמובן. במיוחד לשתיים הראשונות יש אופי ברור וייעוד ברור והן שונות זו מזו. אני מאוד אוהב את שתיהן.

3. בזמנו צייס 28/2 עשתה לי את זה בגדול. תחושת ה- POP והצלילות היו פשוט נפלאות.
אם הייתי צריך לשים אצבע על מצלמה אחת אז ה- M9 בעלת עיבוד תמונה ייחודי שלא חזר על עצמו מאז. בעיני זו לייקה במלוא הדרה (ומגבלותיה).
 
אתה צודק בעניין האופטיקה

עדשות שונות מציירות באופן שונה. זה מתבטא בצבעים, בגרדיאנטים ובבוקה. מאידך, גם המעבד של המצלמה משפיע על התחושה של התמונה. במיוחד כיום, כאשר פלט ה-RAW מכיל "יותר" מאשר מה שנקלט בחיישן. באופן אידיאלי צריכה להתקיים הרמוניה בין המצלמה לעדשה, אבל אני חושד שבמקרים מסוימים, במיוחד כאשר נעשה שימוש באופטיקה ותיקה דרך מתאם, המצלמה "נלחמת" בחספוס הטבעי של העדשה והתמונה מקבלת אופי סינתטי ומלוקק. נוצר בי הרושם שההתנהגות הזאת מאפיינת בעיקר מצלמות בעלות חיישנים צפופים מאד שחסרים פילטר AA, אם כי זה דורש הוכחה.
 

sagiKor

New member
קשה לי להאמין

שמצלמה מסוגלת לנחש איזו עדשה מחוברת אליה וליישם תיקונים מיוחדים.
דווקא עדשות מערכת מודרניות זוכות להפקת קבצים מבושלים ומתוקנים.
מה שלא מזוהה מקבל תיקון בעיקר ברמת ניקוי רעש לפי ערך האיזו המוגדר וגם זה משפיע רק על ה JPG. ניקוי רעש אגרסיבי מדי זה מה שמייצר מראה סינטטי ומלוקק כי רוב המיקרו קונטרסט נעלם.
כשאתה כותב ״במקרים מסויימים״ למה בדיוק הכוונה?
 
אני מדבר על ניקוי רעש

לעדשות לייקה מסוימות יש בוקה בעל אופי גבשושי. האופי הזה נשמר כשמרכיבים את העדשה על מצלמת לייקה, אבל נעלם כשמחברים אותה למצלמה מתוצרת סוני (למשל). לדעתי ניקוי הרעש בא לידי ביטוי גם ב-RAW, אבל אינני בטוח בכך.
במצלמה אידיאלית לא יתבצעו תיקונים כלשהם אם העדשה לא מזוהה.
 

sagiKor

New member
עשיתי בדיקה קצרה ולא מדעית

עם הלייקה 50 על M9 ועל הפוג'י
שתי המצלמות ללא פילטר AA
את הבדיקה עשיתי באיז 800 על מנת שיהיה קצת רעש ובחנתי את קבצי ה RAW
אני לא רואה הבדלים ממשיים. אני מעריך שב JPG תראה הבדל שבהחלט נובע ממנגנון ניקוי הרעש.
סביר להניח שזה קורה גם בסוני.
 

sagiKor

New member
בדיקה ב JPG

הקובץ מהלייקה עבר קרופ על מנת להתאים לקרופ של הפוג'י
צולם באיזו 800
כאן כבר רואים הבדלים כי מנגנון ניקוי הרעשים של הפוג'י יעיל יותר.
בהחלט אפשר לומר שהגבושישיות שאתה מדבר עליה כבר הרבה מאד זמן זה קטע של רעש/גרעיניות כפי שטענתי בעבר לא אחת...
 

sagiKor

New member
M9



 
די פשוט לבדוק את זה

צלם את אותה תמונה ב-ISO בסיסי ונראה אם הגבשושיות נעלמת.
יש לי רק עדשת "לייקה" אחת. מנסיוני, המאפיין הזה לא תלוי במידת ההגברה.
 

ravivme

New member
מה שהתגלה פה

זה שהרעש בלייקה הוא פיצ'ר !
פשוט לא יאמן. אבל נכון.
גם אני אוהב את הגבשושיות הזו.
 
למעלה