לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
2919929,199 עוקבים אודות עסקים

פורום אופנועים

ברוכים הבאים לקהילת האופנוענים של תפוז! בין אם אתם רוכבים על "חרגולים" עצבניים בשטח, מלחכים אספלט עם הסליידרים בכבישים רחוקים, מתניידים ביעילות עם הקטנוע בעיר או ממרקים ניקלים אחת ליום ומגהצים את הפרנזים לפני הטיול... לכם ולכל מי שהאהבה והטירוף למוטוריקה בכלל ולכלים דו גלגליים בפרט זורמת אצלו בוורידים, ל-כווולכם מיועד מקום המפלט העונה לשם "פורום האופנועים של תפוז"!
 
גולשי ומנהלי הפורום ישמחו לארח אתכם בצל עצי התפוז של הפרדס כיאה לאחווה האופנוענית ולחויה המשותפת לכולנו. 
 
אז מה עושים כאן? כאן תוכלו להעלות כל שאלה בנושא יקיר לבכם או משאת נפשכם: לתת טיפ לרוכבים חדשים, להתלונן על מפגעי מע``צ ומשטרת התנועה (או להחמיא! גם זה יכול לקרות!), לתכנן או להמליץ על טיולים, להתלונן, להחמיא או לשאול על בתי עסק, בעיות מנוע/אביזרים/חלקים לשאול ולענות, מה שתרצו.
 
בכותרת האפורה שבראש הפורום, תוכלו למצוא קישורים לכתבות, מאמרים, מבחנים, השוואות והמלצות על אופנועים (כמובן..) מומלץ לקרוא את "כללי הגלישה בפורום" אשר מופיעים ב"מאמרי הפורום" לפני תחילת הגלישה.
 
מעט היסטוריה: 
פורום האופנועים של תפוז הוקם ביוני של שנת 2000 הפך להיות ביתה החדש של קהילת האופנועים שהייתה ב- IOL (ואשר עברה לזמן קצר למערכת הפורומים של וואלה). כל חברי הקהילה עברו כאחד לתפוז, ומנהלה הראשון של הפורום - KLE - מסר את שרביט הניהול ל- כRובי, מנהלה המקורי של הקהילה עוד מימיה ב- IOL. 
בתחילת 2003 הצטרף COLT לניהול הפורום כדי להשתתף עם כRובי בתפעול הפורום ובניהולו. באותה הזדמנות נפרד צוות הניהול מ- MIKEE. 
כאשר כRובי קיבל הצעה לשמש כמנהל מותג KTM בישראל, נבחר R-יק למלא את התפקיד הקשה.
במהלך שנת 2004 נכנס 45degrees לניהול הפורום, וזמן קצר לאחר מכן עזב COLT ואל הצוות הצטרף MAX D. 
בשנה לאחר מכן התייצב צוות הניהול ועמד על 3 מנהלים - TYGGER, MAX ועוד אחד שביקש למחוק את שמו מהיסטורית הנהלת הפורום. 
בחודשים האחרונים של 2007 התחלפו 3 המנהלים בצוות אחר המונה את מיצו, yarivos ו- LoneRider, וביחד קבעו סטנדרטים חדשים לניהול וכן הרימו את שני מפגשי האופנוענים הגדולים שהיו בישראל מאז ומתמיד - לטרון 2007 ו- 2008.
אחרי פרישתם של yarivos ו-LoneRider מהניהול. הצטרפו hajbi ו- Pumi לצוות המנהלים. 
בהנהגתם של מנהלי הפורום, פורום האופנועים בתפוז היווה את אחד מהגורמים המשמעותיים ביותר במטה המאבק לביטוח חובה הוגן, מאבק שהחל בסוף 2009 כשבשיאו אירגן מטה המאבק את ההפגנה הגדולה ביותר שידע עולם הדו"ג בישראל, הפגנת ה- 15 בנובמבר 2009, הידועה גם בכינוייה "תל אביב עומדת".
בתחילת שנת 2011 פרש Pumi והחליף אותו avi elbaz, ואל צמד הניהול הצטרפה גם הגולשת gamgam. אחרי פרישתו של אבי הצטרף לצוות עופר רונן Vstrom וגם הוא פרש באמצע 2015.
 
לסיכום: כולם פה ישמחו תמיד לעזור, לתמוך, לצחוק, לשאול ולהתעניין בכל מה שיש לך לומר על דו-גלגליים. אנחנו בטוחים שתהנו. בברכת רכיבה מהירה ובטוחה! (החיים קצרים-תנו בגז!)
 
עשרת הדיברות לגולש ברשת (מתוך פורום התמכרות לאינטרנט בתפוז): 1. זכור את האנושיות, עמוד על שלך אך אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך. 2. הצמד לנורמות ההתנהגות החלות בחיי המציאות. 3. דע היכן אתה נמצא במרחב הוירטואלי. 4. כבד את זמנם ורוחב הפס של האחרים. 5. תראה יפה ברשת. 6. חלק את הידע והמומחיות שלך ברשת, למען עולם טוב יותר. 7. שמור את המלחמות הרגש תחת בקרה. 8. כבד את פרטיותם של האחרים. 9. אל תנצל לרעה את הכח שלך. 10. היה סלחן כלפי טעויות הזולת.

הנהלת הפורום:

אודות הפורום אופנועים

ברוכים הבאים לקהילת האופנוענים של תפוז! בין אם אתם רוכבים על "חרגולים" עצבניים בשטח, מלחכים אספלט עם הסליידרים בכבישים רחוקים, מתניידים ביעילות עם הקטנוע בעיר או ממרקים ניקלים אחת ליום ומגהצים את הפרנזים לפני הטיול... לכם ולכל מי שהאהבה והטירוף למוטוריקה בכלל ולכלים דו גלגליים בפרט זורמת אצלו בוורידים, ל-כווולכם מיועד מקום המפלט העונה לשם "פורום האופנועים של תפוז"!
 
גולשי ומנהלי הפורום ישמחו לארח אתכם בצל עצי התפוז של הפרדס כיאה לאחווה האופנוענית ולחויה המשותפת לכולנו. 
 
אז מה עושים כאן? כאן תוכלו להעלות כל שאלה בנושא יקיר לבכם או משאת נפשכם: לתת טיפ לרוכבים חדשים, להתלונן על מפגעי מע``צ ומשטרת התנועה (או להחמיא! גם זה יכול לקרות!), לתכנן או להמליץ על טיולים, להתלונן, להחמיא או לשאול על בתי עסק, בעיות מנוע/אביזרים/חלקים לשאול ולענות, מה שתרצו.
 
בכותרת האפורה שבראש הפורום, תוכלו למצוא קישורים לכתבות, מאמרים, מבחנים, השוואות והמלצות על אופנועים (כמובן..) מומלץ לקרוא את "כללי הגלישה בפורום" אשר מופיעים ב"מאמרי הפורום" לפני תחילת הגלישה.
 
מעט היסטוריה: 
פורום האופנועים של תפוז הוקם ביוני של שנת 2000 הפך להיות ביתה החדש של קהילת האופנועים שהייתה ב- IOL (ואשר עברה לזמן קצר למערכת הפורומים של וואלה). כל חברי הקהילה עברו כאחד לתפוז, ומנהלה הראשון של הפורום - KLE - מסר את שרביט הניהול ל- כRובי, מנהלה המקורי של הקהילה עוד מימיה ב- IOL. 
בתחילת 2003 הצטרף COLT לניהול הפורום כדי להשתתף עם כRובי בתפעול הפורום ובניהולו. באותה הזדמנות נפרד צוות הניהול מ- MIKEE. 
כאשר כRובי קיבל הצעה לשמש כמנהל מותג KTM בישראל, נבחר R-יק למלא את התפקיד הקשה.
במהלך שנת 2004 נכנס 45degrees לניהול הפורום, וזמן קצר לאחר מכן עזב COLT ואל הצוות הצטרף MAX D. 
בשנה לאחר מכן התייצב צוות הניהול ועמד על 3 מנהלים - TYGGER, MAX ועוד אחד שביקש למחוק את שמו מהיסטורית הנהלת הפורום. 
בחודשים האחרונים של 2007 התחלפו 3 המנהלים בצוות אחר המונה את מיצו, yarivos ו- LoneRider, וביחד קבעו סטנדרטים חדשים לניהול וכן הרימו את שני מפגשי האופנוענים הגדולים שהיו בישראל מאז ומתמיד - לטרון 2007 ו- 2008.
אחרי פרישתם של yarivos ו-LoneRider מהניהול. הצטרפו hajbi ו- Pumi לצוות המנהלים. 
בהנהגתם של מנהלי הפורום, פורום האופנועים בתפוז היווה את אחד מהגורמים המשמעותיים ביותר במטה המאבק לביטוח חובה הוגן, מאבק שהחל בסוף 2009 כשבשיאו אירגן מטה המאבק את ההפגנה הגדולה ביותר שידע עולם הדו"ג בישראל, הפגנת ה- 15 בנובמבר 2009, הידועה גם בכינוייה "תל אביב עומדת".
בתחילת שנת 2011 פרש Pumi והחליף אותו avi elbaz, ואל צמד הניהול הצטרפה גם הגולשת gamgam. אחרי פרישתו של אבי הצטרף לצוות עופר רונן Vstrom וגם הוא פרש באמצע 2015.
 
לסיכום: כולם פה ישמחו תמיד לעזור, לתמוך, לצחוק, לשאול ולהתעניין בכל מה שיש לך לומר על דו-גלגליים. אנחנו בטוחים שתהנו. בברכת רכיבה מהירה ובטוחה! (החיים קצרים-תנו בגז!)
 
עשרת הדיברות לגולש ברשת (מתוך פורום התמכרות לאינטרנט בתפוז): 1. זכור את האנושיות, עמוד על שלך אך אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך. 2. הצמד לנורמות ההתנהגות החלות בחיי המציאות. 3. דע היכן אתה נמצא במרחב הוירטואלי. 4. כבד את זמנם ורוחב הפס של האחרים. 5. תראה יפה ברשת. 6. חלק את הידע והמומחיות שלך ברשת, למען עולם טוב יותר. 7. שמור את המלחמות הרגש תחת בקרה. 8. כבד את פרטיותם של האחרים. 9. אל תנצל לרעה את הכח שלך. 10. היה סלחן כלפי טעויות הזולת.

לצפיה ב-'שאלת תם ...'
שאלת תם ...
<< ההודעה הנוכחית
01/01/2004 | 10:50
58
354
מדוע כאשר נשרפת נורת איתות, שאר הנורות של אותו צד מתחילות להבהב בקצב מהיר יותר ?
אופנועים >>
לצפיה ב-'נראה לי שחלוקת הזרם משתנה.'
נראה לי שחלוקת הזרם משתנה.
01/01/2004 | 10:52
5
33
לצפיה ב-'זה הגיוני,'
זה הגיוני,
01/01/2004 | 10:56
4
33
אבל על פי ההגיון שלי, זה אומר שהזרימה קטנה.
אז, איך זרם נמוך יותר גורם להיבהוב מהיר יותר ?
אופנועים >>
לצפיה ב-'למה קטנה?'
למה קטנה?
01/01/2004 | 11:04
3
28
במקום להתחלק לשני מאותתים,עכשיו הכל מופנה רק ל-1...
אופנועים >>
לצפיה ב-'כלומר ..'
כלומר ..
01/01/2004 | 11:13
2
22
המאותת שנשאר פעיל, אמור לדלוק עכשיו חזק יותר ?

==> אם מקודם, הוא היה מקבל 12 וולט, עכשיו הוא אמור לקבל יותר ?
כי..אחרת, איך הוא יוכל לצרוך יותר זרם ?

לדעתי, כל נורה מקבלת 12 וולט כאשר היא צריכה לדלוק, מי ששרופה, מוותרת על צריכת הזרם שלה, וכל שאר הנורות עדיין מקבלות את אותו המתח, ולכן צורכות את הזרם שלהן.. להן לא אכפת אם יש אחת שרופה או לא..
(לדעתי).
אופנועים >>
לצפיה ב-'כפי שהבנת...'
כפי שהבנת...
01/01/2004 | 11:44
1
19
פה נגמרת ההבנה שלי בחשמל
אופנועים >>
לצפיה ב-'כנראה שגם שלי'
כנראה שגם שלי
01/01/2004 | 11:47
16
נמתחת לקצוותיה המרוחקים בעניין הזה... :)
אופנועים >>
לצפיה ב-'ע"מ שתדע שיש לך נורה שרופה'
ע"מ שתדע שיש לך נורה שרופה
01/01/2004 | 10:54
3
29
כמה פשוט אה...
אופנועים >>
לצפיה ב-'אפילו גאוני..'
אפילו גאוני..
01/01/2004 | 11:00
2
29
איך הם עשו את זה טכנית ?
אופנועים >>
לצפיה ב-'אין לי שמץ'
אין לי שמץ
01/01/2004 | 11:04
1
23
שאלתי פעם וזו התשובה שקיבלתי, מאחר והאיתותים פורקו זה לא ממש מעניין אותי.

אבל זה לא נראה לי מסובך לביצוע, כיוון ששאלת התחלתי לחשוב אולי מישהו כבר יתן תשובה.
אופנועים >>
לצפיה ב-'מזל טוב לך !!!'
מזל טוב לך !!!
01/01/2004 | 11:41
14
לצפיה ב-'ני אענה על זה...'
ני אענה על זה...
01/01/2004 | 11:38
27
30
אני בדיוק מתעסק בזה כרגע.

הסיבה לאיתות המהיר, היא כפי שכבר ציינו לפני, על מנת שתקבל חיווי מיידי לכך שיש לך נורה שרופה, או נורה שמגיעה לסוף חייה.
המנגנון אכן מופעל לפי צריכת הזרם של המעגל, כלומר כאשר הזרם נמוך יותר, האיתות יהיה מהיר יותר. הדבר אומנם נשמע מעט נוגד את ההגיון הפשוט, כפי שציינת, אך כעיקרון הוא בוודאי ממומש בצורה של משוב שלילי (ובמילים יותר עממיות, משוב שלילי הוא משהו מייצב, כלומר מגביר כשהוא מרגיש שהעוצמה נמוכה, ומחליש כשהעומצה גבוהה).
הדבר יקרה גם אם מחליפים את המאותתים ל-LEDים, שצריכת הזרם שלהם נמוכה בהרבה. במקרה כזה יש שתי דרכים להתמודדות (או אולי 3 בעצם):
א. לחבר במקביל למאותתים נגד (בעל התנגדות נמוכה) על מנת להגדיל את צריכת הזרם.
ב. להחליף את ממסר האיתות לממסר שמתואם לעומס נמוך יותר.
ג. פשוט לחיות עם זה

מקוה שהסברתי בצורה ברורה.
אופנועים >>
לצפיה ב-'כלומר,'
כלומר,
01/01/2004 | 11:43
3
18
הזרם החשמלי שצורכות הנורות לא גורם לחימום ה- B מטל ?
אופנועים >>
לצפיה ב-'אינני יודע למה הכוונה'
אינני יודע למה הכוונה
01/01/2004 | 11:52
2
13
ב-B מטאל, אבל אוסיף כזאת:
כפי שרשמת, צריכת הזרם של כל נורה בפני עצמה לא משתנה (המתח נשאר זהה וכך גם ההתנגדות), וכן הנורות האחרות (התקינות\קיימות) לא ידלקו חזק\חלש יותר. מה שמתנה הוא סך כל צריכת הזרם של מעגל האיתות (שמאלי או ימני, לא חשוב), וזה מה שמרגיש הממסר ששולט על קצב האיתות. מכאן ואילך ההסבר הוא כמו מקודם.
אופנועים >>
לצפיה ב-'הסבר קצר על B מטאל,'
הסבר קצר על B מטאל,
01/01/2004 | 11:58
1
47
הכוונה היא לסוג של ממסר, שבו החלק הנע בנוי משתי מתכות בעלות מקדם התפשטות שונה.
זרימת הזרם בממסר גורמת לחימום החלק הנע, ומכיוון שמקדם ההתפשטות שונה, החלק הזה אמור להתעקם ובכך לנתק את המעגל, כאשר הוא מתקרר, המתכות חוזרות למידותיהן הראשוניות, ובכך החלק מתיישר וסוגר שוב את המעגל, ושוב.. חימום -> מתעקם -> מתנתק וחוזר חלילה...

מכיוון שזרם הנורות יורד, הגיוני יהיה שגם קצב האיתות יירד
אופנועים >>
לצפיה ב-' עיקרון הפעולה של ממסר איתות'
עיקרון הפעולה של ממסר איתות
01/01/2004 | 19:19
593
מבוסס על הBiMetal- שמושפע מחום.
ממסר האיתות עובד ע"פ עקרון זה. בתוכו יש סליל חימום אשר נמצא "במקביל" למנורות. ברגע ההפעלה הממסר מחובר, ואז, עם העברת הזרם- הבימטל מתנתק עקב החום שמהסליל. הניתוק גורם להתקררות->חיבור->חימום->ניתוק וכו'.

השינוי במהירות נגרם מזה שברגע ניתוק מנורה אחת, חלוקת הזרם שונה וזורם יותר זרם על הסליל- מה שהופך את החימום למהיר יותר ועמוק פחות ומשנה את קצב המיתוג
(עמוק- כמו לחמם משהו בחום גבוה בתנור- אז הוא מתחמם מבחוץ ונשאר קר מבפנים).

מקווה שעזרתי.

למה אתה צריך לדעת את זה. אצלי במוח זה נמצא בתיקיה של "מידע לא נחוץ".
אופנועים >>
לצפיה ב-'עד כמה שאני יודע...'
עד כמה שאני יודע...
01/01/2004 | 11:47
22
40
וזה לא הרבה במקרה הזה....

ישנן שתי מערכות עקרוניות שבעצם יוצרות את האיתות...
האחת : באמצעות B-metal ואז... ההגיון באמת נוגד את חוקי
החשמל אינטואיטיבית...
השניה : מערכת דיגיטלית פשוטה, ששם, ככל הידוע לי, עניין
האיתות המהיר באמת "מסומלץ" בכדי "להודיע" בדרך המקובלת... על הבעיה...
אופנועים >>
לצפיה ב-'זהו ? '
זהו ?
01/01/2004 | 15:05
21
23
לאפחד אין תשובה מדעית ?

אופנועים >>
לצפיה ב-'שדון, אני חושב ש...'
שדון, אני חושב ש...
01/01/2004 | 15:18
20
18
בסופו של דבר, כל הפרטים ידועים.

לא הצלחתי למצוא סכימה של הרכיב (הממסר), אבל העיקרון שלפיו הוא פועל דומה לזה שציין מני.
אני משוכנע שלרוב פה, זה לא ממש משנה איך הממסר בנוי, אלא יותר מהו עיקרון הפעולה המנחה של מנגנון האיתות וכיצד ניתן לפתור את הבעייה, והפתרונות ניתנו.

בנוסף אני מצרף קישור עם המחשה של שתי הדרכים לפתרון שציינתי:
איך להאט איתות מהיר
אופנועים >>
כתובות אינטרנט מצורפות:
לצפיה ב-'לא חושב שירדת לסוף דעתו של מני....'
לא חושב שירדת לסוף דעתו של מני....
01/01/2004 | 15:27
19
19
לא מחפשים פתרון... אין בעיה לפתור, רק צריך להחליף את הנורה השרופה...

השאלה היתה עקרונית, כזו שתניב הבנה טובה יותר של
מנגנון ה-B metal...

הרי ההגיון אומר ששתי נורות במקביל יצרכו יותר הספק...
(אותו מתח, יותר זרם).... ושאחת מתה (נתק) ההתנגדות עולה
על הקו, הזרם יורד... ככזה, הרי שהיית מצפה שה-B metal תגיב
בעצלנות יותר...  בטח שלא יותר בזריזות...

מה חסר כאן ?

אופנועים >>
לצפיה ב-'הפתרון האמיתי'
הפתרון האמיתי
01/01/2004 | 15:43
18
28
יום חופש שמשי בחברת אופנוע ליטר כפול כמה חברים.
איפה יש רופא שיתן מרשם כזה ..
אופנועים >>
לצפיה ב-''
01/01/2004 | 15:45
11
לצפיה ב-'ולהבהרה...'
ולהבהרה...
01/01/2004 | 15:50
8
18
השדון צודק, אין כאן בעיה אלא סוגיה טכנולוגית.
ואני אשמח לדעת מה באמת קורה במעגל של ה- B מטל כשנשרפת נורה אחת
אופנועים >>
לצפיה ב-'אני עובד על זה...'
אני עובד על זה...
01/01/2004 | 16:39
7
18
מצאתי אתר שמתאר את עקרון הפעולה והוא זהה למה שמני אומר.
עדיין לא מצאתי דרך לסתור את הנחתו של מני (זרם קטן יותר - פעולה איטית יותר).
אופנועים >>
לצפיה ב-' אתה בסדר אתה...'
אתה בסדר אתה...
01/01/2004 | 16:41
6
14
לצפיה ב-'יש פתרון אפשרי....'
יש פתרון אפשרי....
01/01/2004 | 17:07
5
13
מני, דמיין מעגל שבנוי מארבע\שני נגדים במקביל (הנורות)
ובטור אליהם נגד נוסף, גדול יותר....
הנגד שבטור... הוא גוף חימום, לא ה-BiMetal.
הוא "רואה" את הנורות כקצר, כמעט, לאדמה. (התנגדותו יחסית גדולה יותר
באופן משמעותי). כלומר... רוב המתח נופל עליו.
גוף החימום מתחמם... מחמם את ה-Bimetal וזו האחרונה מתכופפת...
ומקצרת אותו... מקור מהתח "רואה" רק את הנורות, ומפעיל אותן,
עד לקירור הבימטל. בהתנתקות... שוב מתחיל התהליך...

אם נורה אחת נשרפת... התנגדותן של הנורות הכללית עולה...
לוקחות יותר מתח מגוף החימום (אך עדיין לא מספיק כדי להדלק)
וכל התהליך קורה מהר יותר...
אופנועים >>
לצפיה ב-'בעיה אחת...'
בעיה אחת...
01/01/2004 | 17:16
2
9
אם אחת הנורות נשרפה...והרי עכשיו המערכת רואה את התנגדות הנורות כגדולה יותר ... אכן יפול יותר מתח על הנורה שעדיין תקינה....אבל אז נופל פחות מתח על גוף החימום.....ולכן לוקח זמן ארוך יותר עד שהבי מטאל יתחמם...ולכן מהירות האיתות תרד..... או שאני טועה?
אופנועים >>
לצפיה ב-'גוטה...'
גוטה...
01/01/2004 | 17:20
1
7
גוף החימום הוא לא ה-Bimetal....
הוא גוף חימום... שמחמם את ה-Bimetal... שמשמת כגשר שמקצר
את גוף החימום, כשהיא מתכופפת...
אופנועים >>
לצפיה ב-'י א פ אבל!'
י א פ אבל!
01/01/2004 | 17:28
11
מאחר והתנגדותו קבועה והמתח הנופל עליו כעת נמוך יותר....הרי שהספקו יהיה נמוך יותר (אלא אם כן שינו את החוקים לאחרונה ) ואז החום שהוא יפיץ חזק פחות- או אז ....הזמן שלוקח לצמד המתכות לעשות את עבודתן ולקצר הוא ארוך יותר......ולכן במקום לקבל תדירות גבוהה יותר תקבל שינוי רק בזמן בו הנורה כבויה.....
אופנועים >>
לצפיה ב-'אם אני מבין נכון...'
אם אני מבין נכון...
01/01/2004 | 17:30
1
8
במקרה הזה בעצם, אף פעם לא יהיה 0 וולט על הנורות, כלומר הן צריכות לדלוק חזק -> לדלוק חלש מאוד.. בזמן האיתות

ונקודה נוספת, במקרה הזה זמן הקירור של הבי-מטל נשאר אותו הדבר, ובזמן הקירור הנורות דולקות, זמן החימום יהיה מהיר יותר, כך שהן אמורות להיות כבויות פחות זמן ודולקות יותר זמן.

בהיבהוב מהיר כשנורה שרופה, פרק הזמן שבו הנורה דולקת שווה עדיין לפרק הזמן שבו היא כבויה.

אני טועה ?
אופנועים >>
לצפיה ב-''
01/01/2004 | 17:32
5
לצפיה ב-'בדרך...'
בדרך...
01/01/2004 | 16:08
7
7
לצפיה ב-'הסוד טמון בהתאמה בין הספק הנורות'
הסוד טמון בהתאמה בין הספק הנורות
01/01/2004 | 17:30
6
19
לסליל החימום וזו גם הסיבה למה כשמחליפים לנורות איתות לא נכונות קצב האיתות משתנה.

הסבר יותר מקצועי נמצא באתר הזה (אנגלית).


אופנועים >>
לצפיה ב-'הסוד למה?'
הסוד למה?
01/01/2004 | 18:09
5
13
לפי הכתוב באתר הזה, אם נורה אחת נשרפת קצב ההיבהוב יקטן. ציטוט:
"Lower wattage causes the strip to bend too slow"
(ולמי שעדיין לא הבין - Lower wattage זה הספק נמוך יותר, שמתקבל כאשר פחות נורות דולקות.)
השאלה שנשאלה כאן היא איך זה שהקצב גדל, לא קטן.

כמו-כן ההסבר שנתן TheNightDevil™, מופיע באתר הזה כהסבר לאיך מממשים מאותת שאינו מושפע ממספר הנורות הדולקות (מה שנקרא Hazard Flasher - זה מאותת האזהרה שמפעיל את כל נורות האיתות ביחד).

אם טמון כאן איזה סוד שעונה על השאלה - הוא עדיין לא התגלה.
אופנועים >>
לצפיה ב-'לא נראה לי שהניק הולם אותך במיוחד'
לא נראה לי שהניק הולם אותך במיוחד
01/01/2004 | 19:53
4
6
קודם הענה לשאלתך ואח"כ גם התייחס לנימה הסרקסטית של דבריך.

מכיוון שעירערת את בטחוני וחשבתי לרגע שבאמת פספסתי משהו, קראתי את המאמר הלוך וחזור כמה וכמה פעמים עד להבנה מוחלטת של הדברים.
ובכן, אם היתה טורח וקורא את הדברים לעומק ולא רק מצטט קטע קטן מתוכם הייתה מבין שהציטוט שהבאת הוא נכון במיקרו אבל במקרו הוא חלק מהמערכת כולה, רוצה לומר שהמערכת אינה בנויה רק מסליל ונורות. לתמונה נכנסים אלמנטים נוספים כגון סוג החיבור, מתח העובר במעגל וכו'.

אחרי הקטע שציטטת נאמר:
The strip contacts are wired in series with the bulbs. When the strip bends, the contacts on the strip open, cutting off current flow to the bulbs.

מתרגם במיוחד בשבילך: הנורות והממסר הטרמי מחוברים בטור, בסדר עד כאן?

ממשיך:
Because the operation of the flashers is dependent on the current flow through them, any change in the voltage applied will also have an effect on the flash rate. An increase in voltage will cause a corresponding increase in the current, which will cause a corresponding increase in the flash rate. A decrease in voltage will have the opposite effect.

שינוי המתח במעגל יוביל לשינוי תדירות ההיבהוב, מתח גדול יותר=קצב גבוהה יותר. עד כאן ברור?

ממשיך:
Circuit resistance also has an effect on the flasher rate. More resistance reduces the current flow, and less resistance increases it. Barring a short circuit, the only way to reduce resistance in the circuit it to replace the normal bulbs with bulbs of a higher wattage rating

נראה לא כל-כך קשור לכוון שלי, אבל אם תקרא את הפיסקה שנית תשים לב לדבר מאוד חשוב: "Barring a short circuit" כלומר למעט קצר אין דבר
היכול להקטין את ההתנגדות במעגל. אני חוזר בשבילך: למעט קצר!

כאשר נורה נשרפת למעשה נוצר קצר, שאחרת לא היו מהבהבות הנורות כלל. עכשיו, קח 4 נורות מחוברות לסוללה בטור, קצר אחת, נשאר לך 3 נורות מחוברות בטור, מה קורה עם המתח במעגל כזה? אני אשאיר לך לפענח את הסוד הזה לבד...



לגבי הגישה שלך, לא הבנתי למה העוקצניות? מישהו עשה לך משהו רע? סה"כ זהו דיון ידידותי בין חברים לגבי דבר מה טכני, מה הסיפור? גם אם טעיתי, מותר להגיד ולתקן אבל למה לקטול ברמיזות ארסיות?
ומה הקטע עם פתיחת הניק המטופש הזה בשביל להגיב? מה קרה? אין לך הביצים להזדהות בשמך ולהגיד את הדברים מתוך עמדה גלויה? זהו מעשה די פחדני לדעתי ואם הדבר לא היה כרוך בהסבר טכני הייתי מתעלם ממך בכלל.

זהו, עד כאן להיום, מספיק ארוך לא?



אופנועים >>
לצפיה ב-' על הסרקזם, ובנוסף...'
על הסרקזם, ובנוסף...
01/01/2004 | 20:22
1
9
ראד, אם תשים לב, אז יחד עם החלקים שתרגמת ויחד עם המימוש שהביא Wile, תראה שהבעייה\תעלומה נפתרה.

הסבר: הB-מטאל מצוי במקביל למנורות וכולם ביחד בטור להתנגדות המקור (או כל התנגדות אחרת של המעגל). כלומר שריפה של נורה (אחת או יותר) תגדיל את ההתנגדות של העומס (B-מטאל + נורות) ולכן יותר מתח ייפול עליו. כתוצאה מכך ההבהוב יהיה מהיר יותר

Quad Erat Demonstromdum

ול"הבנת הנקרא" (כמה אירוני השם), איני יודע אם אתה בתחום האלקטרוניקה או לא, בכל אופן, אם אתה מעוניין במימושים אז פשוט חפש ברשת ואם אתה מעוניין להשמיץ אז פשוט חפש...
אופנועים >>
לצפיה ב-'התעלומה נפתרה ...'
התעלומה נפתרה ...
01/01/2004 | 21:45
8
למעט שלושת השאלות ששאלתי את Wile, שלא כל כך מסתדרות עם המציאות.
אבל לא ניתן לעובדות לקלקל את הבדיחה.

ולגבי העניין במימושים:
מהתחלה לא הבנת את כוונתו של מני ושל אחרים, ובלהיטותך לענות חזרת שוב ושוב על תשובות לא לעניין. ועוד הגדלת וקבעת מה הרוב פה רוצה, ושיכתבת למני את השאלה כדי שתתאים לתשובות שאתה יודע/מסוגל לתת.
לקח לך איזה 5 תשובות והתיעצות עם החבר'ה להגיע לתובנה המעמיקה שהתשובה טמונה בצורת המימוש.
יש פה כמה אנשים (גם אם הם מיעוט) שמעניין אותם להבין איך בנוי המעגל החשמלי שמתנהג כפי שמני שאל. וזה שזה קיים בשביל להתריע על נורה שרופה אנחנו כבר יודעים, ואף אחד לא שאל איך להאט איתות מהיר. זה שזה משוב כזה או אחר לא עונה לשאלה, ופירוט כל הדברים שיכולים לגרום לזה גם לא עונה על השאלה. וגם חזרה על הדברים שמני ואחרים כתבו (ושברורים לכולם) לא עונה על השאלה.
אז הייתי אומר ההיפך - אם אותך לא מעניין הנושא הזה, ומספיקה לך ההבנה המעמיקה שיש לך, והקביעה שיש כאן משוב כזה או אחר מספקת את סקרנותך - אתה לא חייב להשתתף בדיון. בוודאי לא באופן אקטיבי.

יאללה, אני הולך לחפש.

אופנועים >>
לצפיה ב-'טעות אחת בסיסית מאד שיש לך היא'
טעות אחת בסיסית מאד שיש לך היא
01/01/2004 | 21:05
1
7
שאתה חושב שנורה שרופה מהווה קצר.
נורה שרופה היא נתק חשמלי. התנגדות אינסופית (באופן אידאלי).
דרך נורה שרופה לא זורם זרם.
קח 4 נורות מחוברות לסוללה בטור, שרוף אחת, נשאר לך 3 נורות כבויות (וגם אם היית עושה על אחת הנורות קצר, כפי שכתבת, המתח הכולל עליהן לא היה משתנה, כי הוא נקבע ע"י מקור המתח החיצוני. מה שכן, על כל אחת מהנורות הלא מקוצרות, היה נופל עכשיו מתח יותר גבוה).

הנורות התקינות ממשיכות להבהב מכיוון שהנורות מחוברות ביניהן במקביל.

יתכן שמכאן נובעת חוסר הבנתך שמה שהוא כותב זה הפוך למה שמני שאל.

כפי שתרגמת, האלמנט התרמי מחובר בטור לנורות. ושוב, שים לב, הנורות מחוברות ביניהן במקביל, וכל הנורות ביחד, מחוברות בטור לאלמנט התרמי. המתח הנופל על כל המעגל הזה, מקצה האלמנט התרמי ועד קצה הנורות הוא קבוע - 12V (טוב, כשהאלטרנטור פועל זה יותר, ואולי קצת משתנה, אבל זה לא קשור לעקרון).
מה שמשתנה כשמשתנה הספק הנורות זה חלוקת המתח בין האלמנט התרמי לנורות. כאשר נשרפת נורה, התנגדות הנורות גדלה (כי יש פחות נורות במקביל, פחות ערוצים לזרימת הזרם), ולכן יותר מתח נופל על הנורות הנותרות, ולכן פחות על האלמנט התרמי (כי אמרנו שסכום מפלי המתח על שניהם קבוע). אם על האלמנט התרמי נופל פחות מתח, הוא יתחמם יותר לאט ולכן קצב האיתות |בדגש|יקטן.
דרך נוספת להסביר - מכיוון שהתנגדות הנורות גדלה, גם ההתנגדות של המעגל כולו (נורות + אלמנט תרמי בטור) גדלה. אבל המתח הכולל עליהם נותר קבוע. לכן זורם דרכם (ובפרט דרך האלמנט התרמי) פחות זרם, ולכן קצב החימום שלו יקטן.

מה שכתוב בקטע השני שציטטת (עם שינוי המתח) נכון, אך לא רלבנטי. אם תשנה את המתח במערכת (את ה-12V של מערכת החשמל) הקצב ישתנה כמתואר שם, אבל זה לא מה שקורה כאשר נשרפת נורה.

ומה שהוא אומר בקטע השלישי שציטטת, זה שהחלפת הנורות בנורות בעלות הספק יותר גבוה יפתרו בעיה של איתות איטי מדי (כלומר יאיצו את קצב האיתות). ולמה זה נכון? כי לנורות בעלות הספק גבוה יותר יש התנגדות יותר נמוכה. לכן יזרום במעגל (ובפרט באלמנט התרמי המחובר בטור) זרם גבוה יותר, ולכן קצב החימום יהיה מהיר יותר. או בהסבר של חלוקת המתחים - אם התנגדות הנורות יורדת - יותר מתח מתוך ה-12V יפול על האלמנט התרמי, ופחות על הנורות, ולכן האלמנט יתחמם יותר מהר.
אבל הגדלת הספק הנורות זה הדבר ההפוך לשריפת נורה - במקרה הראשון התנגדות הנורות קטנה, ובשני היא גדלה, ולכן שריפת נורה תביא לתוצאה ההפוכה מזו של הגדלת הספק הנורות - כלומר להאטה של קצב האיתות.


אני מתנצל על העוקצניות ועל הפגיעה.

ועוד דבר לגבי הדברים בהם פתחת - אני קראתי את הדף הזה שהבאת, כולו (ולא רק את המשפט שציטטתי) עוד לפני שהבאת אותו לכאן. אני פשוט ראיתי שהוא לא רלבנטי כי הוא לא עונה לשאלה שמני שאל אלא מסביר למה מתרחש ההיפך. ולמה מתרחש ההיפך נראה לי שמני, וכולם, מבינים.
קרא שוב את הדף הזה לאור העובדה החדשה (שנורה שרופה היא נתק ולא קצר) ולאור ההסבר שנתתי על חלוקת המתחים בין הנורות לאלמנט התרמי, ותגיד איך אתה מבין את זה עכשיו.


אופנועים >>
לצפיה ב-'I have a strong feeling of Deja Vu'
I have a strong feeling of Deja Vu
02/01/2004 | 02:55
5
הסגנון כתיבה הזה כל-כך מוכר לי ממישהו......
קודם היה לי חשד אבל לא הייתי בטוח, אחרי התגובה הזו אני מאמר על 99%.
תגיד, למה להסתתר מאחורי ניקים מפגרים? תחזור וזהו. מה? רק בשביל העיקרון? זה טיפשי וילדותי.
בין כה אתה הרי עוקב בקנאות אחרי הנאמר כאן ולא יכול להתאפק שלא להגיב על הגיגים טכניים וקטנוניים.

ד"א, תודה על ההסבר המפורט ושנה טובה.


אופנועים >>
לצפיה ב-'טוב, אז אחרי מחקר מעמיק...'
טוב, אז אחרי מחקר מעמיק...
01/01/2004 | 18:06
1
16
בצורת ההתנהגות של הרכיב, והתייעצות עם כמה חבר'ה בעבודה, הגעתי למסקנות הבאות:

ראשית, רכיב ה-BImetal אכן עובד כפי שמני ציין, ובמחשבה ראשונית, זה אכן לא מובן מדוע כאשר הזרם קטן יותר, הממסר יעבוד מהר יותר.

שנית, וכאן לפי דעתי טמונה התשובה, היא צורת המימוש. באלקטרניקה יש אינספור צורות מימוש לביצוע פעולה מסויימת ולפי דעתי פשוט נעלם מעינינו מידע מסויים לגבי מעגל האיתות. מה שבטוח הוא שהמעגל ממומש עם משוב שלילי (שכן את התוצאה אנו רואים), מה שאין אנו יודעים היא צורת המימוש, ולזה יש הרבה אפשרויות. אנו הנחנו כי רכיב הבי-מטאל נמצא בטור לעומס וזה לאו דווקא המקרה. מספיק שיש לנו אלמנט דגימה על היציאה (המשוב), ונוכל לממש כל פונקציה בהתאם לדגימה זו - לצורך העניין, ייתכן שדווקא זרם קטן יותר יכול לגרום לזרם גדול יותר במעגל הגבר צידי אשר דווקא הוא הוא המחובר לבי-מטאל (ויש עוד הרבה אפשרויות).

לצורך הבנה מליאה של המקרה עלינו לראות סכימה מלאה של מעגל האיתות (ובתוכו אלמנט המשוב). העקרון המנחה שהוצג בהודעות הקודמות שלי הוא נכון, ואני חושב (למרות שזהו מקצועי ואני נהנה מהשרשור) כי כל דיון נוסף, ללא המידע המלא הוא טפל.

אני אשמח להתדיין\לחשוב על הנושא עמכם offline.

תהנו.
אופנועים >>
לצפיה ב-'עדיין לא הבנת, מה?'
עדיין לא הבנת, מה?
01/01/2004 | 18:22
7
צורת המימוש היא בדיוק הדבר בו אנו מתעניינים.
אם יש אינספור צורות מימוש - הבא אחת (רצוי את הנכונה).

אני חושב גם שהכוונה לא היתה לצורת המימוש ביוניט אלקטרוני. ברור שעם אלקטרוניקה אפשר לממש כל פונקציה רצויה (ו-TheNightDevil™ כבר התייחס לכך קודם).
השאלה היא לגבי המבנה של יוניט תרמי קלסי במעגל החשמלי של הנורות (ללא אלקטרוניקה נלווית).

זה נקרא מעמיק?
אופנועים >>
לצפיה ב-'חדש פה, אבל...'
חדש פה, אבל...
01/01/2004 | 18:14
3
7
טוב, אז כמה הסברים בסיסיים בחשמל:
ישנם הבדלים בין מעגל טורי ( שבו כל הצרכנים מחוברים בטור)למעגל מקבילי (שבו כל הצרכנים מחוברים במקביל אחד לשני) :
במעגל טורי הזרם ישאר קבוע ומפל המתח על כל צרכן ישתנה,
במעגל מקבילי המתח יישאר קבוע והזרם דרך כל צרכן ישתנה,
במעגל טורי סך כל ההתנגדות החשמלית של הצרכנים תהיה סכום
ההתנגדויות,
במעגל מקבילי- ההתנגדות השקולה תרד ככל שנחבר יותר צרכנים.
במעגל נורות האיתות – שהוא מקבילי – אם תישרף נורה- ההתנגדות השקולה של המעגל החשמלי תעלה (מפני שיש פחות צרכנים)  והזרם יקטן (חוק אוהם).
עכשיו לB מטאל...
בהנחה שיעבור דרכו זרם חלש יותר כעת משנשרפה נורה – הוא יתחמם פחות (לא כ"כ כמו אם היה עובר דרכו זרם חזק יותר), יתקרר יותר מהר ויחבר שוב את המעגל- וחוזר חלילה...מה שייצור הבהוב עצבני יותר.
(וזאת היתה התיאוריה של השעה 6 בערב...).

אגב, קורא "סמוי" של הפורום כבר שנה פלוס וחוגג עשרים שנה על אופנועים... (כרגע ללא- זה בכרטיס שופץ על ידי ונמכר לפני כשבועיים)
אופנועים >>
לצפיה ב-'קודם כל ברוך הבא'
קודם כל ברוך הבא
01/01/2004 | 18:21
1
5
שנית, צריך להסתכל על זמן מחזור ולא רק על זמן ON או זמן OFF. אמנם זה נכון שהבי-מטאל יתחמם פחות ולכן יתקרר מהר יותר, אבל על מנת להתחמם מעל לסף הנתק ייקח לו יותר זמן כי הזרם קטן יותר.
לכן שוב, אני חושב שהתשובה טמונה במימוש המשוב וסוגו.
אופנועים >>
לצפיה ב-'תודה, תודה...'
תודה, תודה...
01/01/2004 | 18:43
5
יש לי מה להגיד בנדון אבל לפני שהשרשור הופך לקיצור תולדות חיי האוטומט וינקר האלקטרו מכני...אני פורש.

אופנועים >>
לצפיה ב-'למה שה-B מטאל יתחמם פחות?'
למה שה-B מטאל יתחמם פחות?
01/01/2004 | 18:56
6
ה-B מטאל מחליף מצב בטמפרטורה מסויימת.
הוא חייב להגיע לטמפרטורה הזאת בשביל להחליף מצב.
זה רק יקח לו יותר זמן להגיע לטמפרטורה הזו אם הספק החימום נמוך יותר.

אבל מרגע שהוא הגיע לטמפ' הזו והחליף מצב, יקח לו אותו זמן להתקרר.
אופנועים >>
לצפיה ב-'נו, גם אני אנסה (מצורף שרטוט)'
נו, גם אני אנסה (מצורף שרטוט)
01/01/2004 | 18:22
6
8
בהנחה שהממסר מחובר במקביל לעומס זה מסתדר, ככל שהעומס (נורות) גדל, גדל גם העומס על הממסר (יותר התנגדות, יותר מפל מתח)

אני מניח שזה משהו בסגנון
אופנועים >>
לצפיה ב-'שתי שאלות:'
שתי שאלות:
01/01/2004 | 18:28
2
11
1) לפי ההסבר הזה, אם ישרפו שתי נורות, הקצב צריך להיות עוד יותר מהיר.
האם זה כך באמת?

2) מה יגרום לבי-מטל להתקרר יותר מהר?
אופנועים >>
לצפיה ב-'תשובות (לאחר מחשבה לא כל כך מעמיקה)'
תשובות (לאחר מחשבה לא כל כך מעמיקה)
01/01/2004 | 18:35
6
1. לא יודע

2. כלום - כנראה שזה לא הפתרון, הפתרון היחיד שיתן "חושך" מהיר הוא BMetal אחר, שמתקרר מהר יותר, שנכנס איכשהו לפעולה כשההתנגדות משתנה.

כי לא משנה איך חיממנו אותו, קצב הקרור הוא תוצאה של סוג החומר והמבנה (וטמפ' סביבה ועד כמה דברים לא רלוונטים)
אופנועים >>
לצפיה ב-'לגבי השאלה הראשונה...'
לגבי השאלה הראשונה...
01/01/2004 | 20:00
8
כן, אתה צודק, והקצב יהיה עוד יותר מהיר.
שנית, לגבי צורת המימוש, אז Wilee כבר הביא דוגמא שנראית לי מאוד נכונה (או בכל אופן, מתאימה לתופעות שאנו רואים).
שלישית, קשה לקבוע את מידת ההשפעה של גודל נפילת המתח ולבין מהירות האיתות שכן התפשטות טרמית אינה לינארית כתלות בטמפרטורה (אלא אקספוננציאלית), ולכן ההבדל בין מתח של 10V ל-5V אינו בהכרח פי שניים.
אופנועים >>
לצפיה ב-'ועוד בעיה.'
ועוד בעיה.
01/01/2004 | 18:41
2
2
ה-Load Resistor חייב להיות קטן מאד בהשוואה לשאר ההתנגדויות,
אחרת הוא יעמעם את הנורות. אסור שהוא יפיל, בוא נגיד, יותר מוולט אחד.
כך שכל ההפרש במתח על גוף החימום יתבטא באחוזים בודדים, והפרש כזה לא סביר שיביא לשינוי קצב משמעותי כמו שאנו רואים בפועל.


אבל כל הכבוד על ההשקעה.
אופנועים >>
לצפיה ב-'בקשר לנגד העומס לא קריטי'
בקשר לנגד העומס לא קריטי
01/01/2004 | 18:57
1
6
מספיק נגד קטן כדי לגרום למפל מתח כלשהו עליו (למעשה אפילו הפיוז יכול להספיק) מפל המתח על הממסר הוא הקריטי.

אבל העניין של הקירור של ה-Bmetal בעייתי - אני מתחיל לחשוד שיש שם שניים כתלות בהתנגדו, אבל נראה לי מתוחכם מדי (ויקר מדי)
אופנועים >>
לצפיה ב-'כן אבל אם נגד העומס זניח, אזי המתח'
כן אבל אם נגד העומס זניח, אזי המתח
01/01/2004 | 19:08
4
על הממסר אינו תלוי בזרם, ולכן אינו תלוי במספר הנורות הדולקות/השרופות (הרי הנורות מחוברות במקביל לממסר. אז הן לא יכולות להשפיע על המתח עליו).

האלמנט היחיד בסכמה שלך שיכול לשנות את המתח על הממסר הוא נגד העומס, שמפל המתח עליו מושפע מהזרם דרך הנורות. אבל אם מפלל המתח הזה זניח ... וגו'.
אופנועים >>
לצפיה ב-'הפעם זה סופי '
הפעם זה סופי
01/01/2004 | 22:17
6
15
אז אני חוזר שוב, לאחר המשך הבדיקה.

דיברתי עם מישהו שהוא מהנדס אלקטרוניקה עם ותק של 35 וגם פשוט פתח את הרכיב כדי לראות איך זה עובד כי פשוט עניין אותו (למען גילוי נאות אציין כי מדובר באבא שלי ).

הסיבה לפעולה יותר מהירה של הB-מטאל כשהזרם קטן יותר היא, כפי שצויין כבר בשרשור, שיש למתכת המכופפת (להלן גוף החימום) איזה שהוא קיבול חום. מסיבה זו, כאשר הזרם חזק יותר, גם כאשר יש נתק, המתכת לא מפסיקה מיידית להתכופף כי יש לה "תנופה" מקיבול החום ולכן המגעים ממשיכים להתרחק. לעומת זאת, כאשר הזרם קטן יותר, כך גם ה"תנופה" ולכן המתכת תחזור למגע מהר יותר.

שיקול חשוב, שלא חשבתי עליו והפנו את תשומת ליבי אליו, הוא שחלק כזה אשר מותקן בכל פחית\אופנוע צריך להיות זול מאוד ואמין מאוד (כל שינוי של דולר במחיר, ישפיע על היצרנים בסכומים גדולים, ומאידך יש דרישה לאמינות על מנת לא לגרום לצרכנים להגיע למוסכים עקב חלק כל כך שולי), ולכן הפשטות כאן היא שם המשחק.

בהזדמנות זו, אבקש את סליחת "הבנת הנקרא" על ההשתלחות שלי שהייתה צריכה להיעשות ביתר נימוס.

כל יום לומדים עוד משהו, מאוד נהניתי מהשרשור.
אופנועים >>
לצפיה ב-' אז פתרת לי את הבעיה של הקרור'
אז פתרת לי את הבעיה של הקרור
01/01/2004 | 23:19
6
ידעתי שחסר לי משהו להרכיב את הפאזל (הקרור של ה בי-מטאל)

מה לעשות והידע שלי בתרמודינמיקה עלוב להפליא...
אופנועים >>
לצפיה ב-' תודה לכולם ...'
תודה לכולם ...
04/01/2004 | 09:40
4
4
לא תיארתי לעצמי שיתפתח שירשור מהנה כל כך מהשאלה שלי.
תודה על התשובות והדיון, היה ממצה ומענג !.
אופנועים >>
לצפיה ב-'מה תודה? נראה לך שככה זה יעבור? '
מה תודה? נראה לך שככה זה יעבור?
04/01/2004 | 12:28
10
גם אני שאלתי את השאלה הזו את עצמי בכמה הזדמנוייות בעבר, ולא מצאתי לה תשובה ברורה.

אקדים ואומר, כי עם הזמן התגבשה אצלי ההשערה כי אי-אפשר לממש את התכונה הזו עם מאותת תרמי (או לפחות לא באופן פשוט, שיהיה מוצדק כלכלית). ותיכף אסביר למה.

בגדול אפשר לחלק את מנגנוני האיתות לשלושה סוגים:

1. תרמי – שמבוסס או על אלמנט בי-מטלי, או, מה שיותר נפוץ, על התפשטות והתכווצות תרמית של פס או חוט מתכתי (בואו נקרא לו אלמנט אוני-מטלי) המחובר לקפיץ (הממומש כפחית קפיצית מכופפת בעלת שני מצבים). כשהאלמנט התרמי מתחמם או מתקרר אורכו משתנה והוא גורם לפחית להחליף מצב, וכשהיא מחליפה מצב היא משמיעה את הקליק.
2. אלקטרו-מכני – מבוסס על מעגל RC או RLC. מעגל RC הוא מעגל המבוסס על נגד וקבל. טעינת ופריקת הקבל דרך הנגד אורכת זמן התלוי במתח, בהתנגדות הנגד ובקיבול הקבל, כך שבאמצעות גודל הנגד והקבל קובעים את זמן המחזור וה-duty cycle. מעגל RLC מבוסס על נגד, קבל וסליל. מעגל כזה הוא למעשה מתנד, וזמן המחזור של המתנד נקבע ע"י גודל ההתנגדות, הקיבול וההשראות של שלושת המרכיבים.
3. אלקטרוני – יכול להיות ממומש באופן אנאלוגי (עם טרנזיסטורים, נגדים וקבלים), או דיגיטלי (שהשדון הזכיר).

בשני הסוגים האחרונים משתמשים במעגל החשמלי או האלקטרוני בשביל למתג ממסר אלקטרומגנטי, שהוא זה שממתג את הנורות, אף שזה לא הכרחי. אפשר היה לעשות גם את מיתוג הנורות באמצעות טרנזיסטורים או התקנים אלקטרוניים אחרים, אך זה היה יקר יותר (בשל ההספק הגבוה – מדובר בקרוב ל-W50), על הטרנזיסטורים נופל מתח גבוה יותר מאשר על מגעי האלקטרומגנט (והמתח הזה מקטין את המתח שמגיע לנורות, ולכן מעמעם את אורן), והאלקטרומגנט אינו מושפע מספייקים שמתלווים לסגירת ופתיחת המעגל, שטרנזיסטורים יותר רגישים אליהם. בנוסף הוא גם משמיע לנו את התיקתוקים, שטרנזיסטור אינו משמיע.

עד כה, בחיפושיי ברשת ובספרים שונים העוסקים במערכות חשמל ואלקטרוניקה של כלי רכב, לא מצאתי הסבר שמתייחס לתכונה הזו של התראה על נורה שרופה באמצעות הגברת קצב האיתות (להלן תכונת ההתראה) במאותתים מהסוג הראשון (תרמיים). הסברים, אם היו, התייחסו לשני הסוגים האחרונים. מאידך, באף מקום גם לא היה כתוב במפורש שתכונת ההתראה איננה ניתנת למימוש באמצעות מאותת תרמי, או שלא נהוג לממש אותה במאותת כזה. מה שכן, מצאתי התבטאויות כמו שאם קצב האיתות משתנה כתוצאה משריפת נורה, אם הקצב יגדל או יקטן זה תלוי באופן המימוש של מנגנון האיתות (כי יש גם מנגנונים בהם הקצב קטן כשנשרפת נורה, או שהנורה הנותרת דולקת קבוע במקום לאותת. יתכן שאלה המנגנונים התרמיים). ולכן התגבשה אצלי ההשערה שציינתי בפתח דברי.

לגבי התופעות שרואים כשנשרפת נורה – אצלי באופנוע כאשר נורה אחת חסרה, הנורה הנותרת דולקת קבוע (ללא איתות). כנראה מנגנון תרמי. בדקתי גם בכמה מכוניות (מתוצרים שונים, משנות ייצור שונות, מ-87' ועד 99'), ובכולן, אם נורה אחת שרופה או כל הנורות שרופות, קצב האיתות זהה (מדוד). אם אתם רוצים קצת מספרים, אז כשהכל תקין הקצב היה כ-90 מחזורים לדקה, ואם נורה אחת או יותר שרופה/ות הקצב עלה לכ-200-210 לדקה. מכיוון שבכל המכוניות הקצבים היו קרובים מאד, אני מניח שזה איזשהו תקן (לגבי הקצב במצב תקין, אני יודע שהתקן קובע 60-120 מחזורים לדקה, כך שה-90 שמדדתי זה בדיוק באמצע). כמו-כן ניכר בעליל ששני חלקי המחזור מתקצרים באופן משמעותי, באותה מידה בקירוב, אך את זה לא יכולתי למדוד באופן אובייקטיבי מדוייק. לכן, ההצעה של Wile Coyote כנראה לא מתאימה, אם כי העובדה שהמאותת ממשיך לעבוד גם כאשר כל הנורות שרופות, מעידה בהכרח שיש גם איזשהו חיבור מקבילי. גם אני חשבתי בעבר על משהו דומה לזה שהציע Wile Coyote, אך ראיתי שזה לא מתיישב עם כל התופעות. לגבי השאלה כיצד זמן הצינון מתקצר, גם אני חשבתי בעבר על זוג אלמנטים תרמיים, אחד לפתיחה ואחד לסגירה, אבל כאמור לא מצאתי אישור למחשבה זו.

(מסתבר שההודעה ארוכה מדי בשביל השרת של תפוז, אז תיכף יגיע ההמשך)
אופנועים >>
לצפיה ב-'המשך ...'
המשך ...
04/01/2004 | 12:30
2
5
(ובסוף גם ההודעה כבר לא קופצת. מה, סתם כתבתי את כל זה?
מנהלים, תעשו משהו)

לגבי ההערה של adamrubi על כי "קשה לקבוע את מידת ההשפעה של גודל נפילת המתח לבין מהירות האיתות" – ובכן, לא קשה להעריך את זה. נתייחס לפזה של החימום. מה שמעניין אותנו זה כמה זמן יקח לאלמנט החימום להביא את הבי-מטל או האוני-מטל לטמפרטורה בה הוא יחליף את מצבו (אותה טמפרטורה בכל מקרה, כי אנחנו לא משנים כלום במנגנון התרמי) – או במילים אחרות קצב החימום. לפי המדידות שערכתי, קצב האיתות גדל פי 2.25 בערך. זאת אומרת שקצב החימום של הבי-מטל או האוני-מטל צריך לגדול באותו יחס, ומכאן שגם הספק החימום צריך לגדול באותו יחס (כי קיבול החום לא השתנה).
ידוע שההספק המתפזר מנגד בצורת חום שווה ל-I^2*R או V^2/R, כאשר I זה הזרם הזורם בנגד, V הוא המתח הנופל על הנגד, ו-R היא התנגדות הנגד. ואלמנט החימום הוא נגד (או מכל מקום אנחנו משתמשים בתכונת ההתנגדות שלו כדי לחמם). בהנחה שבסופו של דבר, בשני המצבים (נורות תקינות ונורה שרופה) אותו חלק של החום המתפזר מאלמנט החימום מחמם את הבי-מטל או האוני-מטל, הרי שגם ההספק המושקע באלמנט החימום צריך לגדול באותו יחס (זה גם לא לגמרי מדוייק, משום שההתנגדות תלויה גם בטמפרטורה של הנגד - וזו תשתנה עם שינוי ההספק - אבל בתחום הטמפרטורות עליו אנו מדברים זה לא משמעותי). לפיכך, כדי להגדיל את קצב החימום פי 2.25, נדרשת הגדלת המתח ב-50% בקירוב (שורש של 2.25). זה לא שינוי שהמעגל של Wile Coyote יכול לספק, כי אז גם המתח על הנורות ישתנה ב-50%. וכמובן שעדיין נותרה בעיית הצינון – מה גורם לצינון מהיר פי 2.25?

ואגב, adamrubi, התפשטות תרמית כן תלויה לינארית בטמפרטורה. מכפילים את שינוי הטמפרטורה במקדם ההתפשטות התרמי של החומר, ומקבלים את ההתפשטות בכל אחד מהמימדים. אבל זה לא קשור לנושא הנדון, כי התלות הזו אינה משתנה כשנורה נשרפת (כל הפרמטרים של המערכת התרמית נשארים קבועים, רק קצב החימום משתנה).

גם עם ההסבר האחרון של adamrubi אני לא לגמרי משלים. ראשית, קיבול חום אומר כמה אנרגיה תצטרך להשקיע כדי להעלות את הטמפרטורה במידה נתונה (למשל במעלה אחת). ככל שקיבול החום גדול יותר, החומר יתחמם לאט יותר (בהספק חימום נתון) ויתקרר לאט יותר (בטמפרטורת ותווך סביבה זהים). אבל ברגע שהפסקת להשקיע אנרגיה, הטמפרטורה תפסיק לעלות, לא משנה מהו קיבול החום, כי אין יותר אנרגיה שנכנסת לחומר. ה"תנופה" כאן מתבטאת בכך שככל שקיבול החום גדול יותר הגוף מתנגד יותר לשינויים בטמפרטורה שלו ושואף לשמור על הטמפרטורה שלו (מעין תכונת "התמד" של הטמפרטורה), אבל זה לא שמהתנופה הטמפרטורה ממשיכה לעלות. כמו שכשאתה מאיץ מסה והיא צוברת "תנופה" (אני משער שמכאן האנאלוגיה), ברגע שתפסיק להפעיל עליה את הכח המאיץ היא תרצה לשמור על מהירותה והתנע שלה, אבל היא לא תמשיך להאיץ מה"תנופה". יתכן שבגלל פילוג הטמפרטורה הפנימי בתוך החומר, (בחוץ חם יותר משום שמשם נכנסת האנרגיה) שממשיך להשתנות גם לאחר ניתוק מקור החום, הבי-מטל ימשיך בתנועתו.
שנית, גם אם יש כאן עניין כזה של "תנופה", אז אולי הוא מסביר את קיצור שלב הקירור, אבל לא את קיצור שלב החימום, כי אל תשכח שכשנשרפת נורה הזרם דרך אלמנט החימום קטן, והספק החימום קטן לפי ריבוע הזרם, ולכן זמן החימום בשביל להביא את הבי-מטל להחלפת מצב צריך לגדול.

שלישית, זה לא מסתדר עם התצפיות שלי שהקצב זהה עם נורה אחת תקינה או אפס נורות תקינות. כי אם זה כמו שאתה אומר, אז ככל שיש יותר נורות שרופות הקצב צריך להמשיך ולגדול. ובכלל, הרי באיזשהו שלב הזרם כבר לא יספיק לחמם את הבי-מטל מספיק והמאותת יפסיק לפעול. אז עד מתי הקצב יגדל?

ורביעית, יש מנגנוני איתות שבהם שריפת נורה גורמת להאטת הקצב (כפי שתואר למשל בדף ש-rad הביא). אז איך זה עובד שם?

ועוד שאלה ל-adamrubi – אני מבין שבהסברך האחרון אתה מניח שהבי-מטל מחובר בטור לנורות, כי אתה מתייחס למצב בו הזרם קטן כשנורה נשרפת. אבל בתגובה מוקדמת יותר קבעת שהבי-מטל מצוי במקביל למנורות, כמו בהצעה של Wile.
אז מה בסוף?
אופנועים >>
לצפיה ב-' אני רואה מאמר פורום בהתהוותו...'
אני רואה מאמר פורום בהתהוותו...
04/01/2004 | 12:36
11
לצפיה ב-'אז בקשר למצרים '
אז בקשר למצרים
04/01/2004 | 13:39
9
שלום ל-dlx110F,

מספר התייחסויות להודעה שלך:
ראשית, לגבי האנאלוגיה המכנית ל"תנופה" - אתה צודק שהאנאלוגיה שעשיתי מתייחסת למכניקה. אם זאת, חשוב לזכור שכאשר גוף מפסיק להאיץ הוא אינו מפסיק לנוע לאותו כיוון אלא מתחיל להאיט (כמו בתנועה הרמונית - החל מרגע שעוברים את נק' שיווי המשקל מתחילה תאוטה אך יש עוד רבע מחזור עד להיפוך כיוון התנועה), ולהמחשה של מה שהתכוונתי יש לחשוב על התמסרות של שני אנשים עם עגלת סופר מרקט - פעם אחת כשהיא מלאה ופעם שנייה כשהיא ריקה.

שנית, לפי מה שאני יודע, התפשטות תרמית הינה בעלת תלות אקספוננציאלית בטמפרטורה. כמו כל תלות כזאת, כאשר מדובר על תחום טמפ' מוגבל וקטן ביחס למקדם ההתפשטות, ניתן לקרב תלות זו לתלות לינארית (קירוב מסדר ראשון).
מכיוון שהדיון שלנו לא עוסק בשינויי טמפ' גדולים אזי התלות היא אכן לינארית בתחום מוגבל זה ולכן אתה צודק.

שלישית, לגבי השאלה האחרונה שלך אליי, אכן בתגובתי למימוש שהציע Wile, הנחתי חיבור מקבילי (לאחר מחשבה חוזרת אני לא משוכנע שמימוש זה יפעל כי גם בזמן הולכה, התנגדות הבי-מטאל היא כ-43 אוהם ועדיין גדולה מזו של הנורות ולכן הוא לא יקצר את המעגל), לעומת זאת, בתשובתי האחרונה באמת הנחתי חיבור טורי.

כעת עוד שתי נקודות:
מאוד נהניתי מההודעה שלך, והתצפיות שלך אכן מוסיפות מידע שלא היה לנו קודם - כל הכבוד
בנוסף, אני אפנה שוב לאינטרנט וננסה למצוא את הפתרון, אם לא אצליח, יכול להיות שפשוט נקנה את הרכיב (כאמור, צריך להיות זול) ונבצע לו נתיחה
אופנועים >>

הודעות אחרונות

21:05 | 13.09.19 נמלה עוקצת
10:37 | 05.09.19 אוהבותה
14:40 | 14.08.19 TS250X1
08:00 | 31.07.19 יהודה אל
07:58 | 31.07.19 יהודה אל
14:01 | 24.07.19 alikoneamn
00:11 | 28.06.19 יהודה אל
14:29 | 22.06.19 דוש שבילים
07:20 | 11.06.19 כRובי
07:12 | 06.06.19 Nim27
23:06 | 21.05.19 hagi1934

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ