מבקש המלצה והכוונה לרכישת אופנוע

מבקש המלצה והכוונה לרכישת אופנוע

שלום רב,
בן 48, לא רכבתי שנים (יותר מ-20) על אופנועים. האחרון היה סוזוקי GX400...
רשיון A ללא הגבלה. אין בעיה של תקציב לצורך העניין. רוצה לרכוש אופנוע לנסיעות הן קצרות והן ארוכות לטיולים בסופ"שים.
אני מת על הבימרים, דוקא גרסת האדוונצ'ר עושה לי את זה.
שתי שאלות באמת באופן הכי כנה ובסיסי:
1. האם שווה להיכנס ל"עסק" הזה? שוב, עניין התקציב מנוטרל כאן, יש כסף (עד 130K) לשים. כוונתי ליום יום בהתנהלות, בכבישים, בכדאיות ובעובדה שזה לא יהיה כלי עיקרי שלי, כך שהרבה ימים הוא יעמוד בצל משועמם. וכו'.
2. מה עדיף בין הבאים מבחינת כיף, כדאיות, סחירות, טיפולי וזמינות מוסכים באיזור הדרום למשל:
BMW - F1200GS
BMW - F800GS
Honda - Africa Twin
Yamaha - XT1200Z, Super Tenera
הבנתי שהמולטיסטרדה הוא תזזיתי ומופרע ביחס לנ"ל אבל הוא גם אופנוע נחשק.

אשמח לקבל תובנות והצעות, שוב במיוחד מאנשים מנוסים בנוגע לכניסה "חדשה" לתחום הזה בארץ ובכבישיה המופרעים.

תודה רבה.
 

מיצו

New member
כמה תובנות

אאל"ט אין כזה אופנוע - BMW F1200GS. אולי התכוונת ל- R1200GS?
&nbsp
בהנחה שכן, אם התקציב מוגבל ל- 130, האם מדובר רק בכלי חדש, או גם משומש?
&nbsp
תכלס יש לך מספר אופציות בעולם הזה של ה"אדוונצ'ר", והן לא מתחילות ולא נעצרות בסחורה של במוו, גם אם היא משובחת (בעיני רבים) ונחשקת (בעיני רבים). בישראל נמכרים מספר כלים גדולי נפח שפונים, כל אחד בצורה ייחודית לו (וגם כמה שהם סתם חקיינים שלא מביאים שום בשורה מיוחדת) לקהל רוכשי האדוונצ'ר. לא לפי שום סדר הגיוני:
&nbsp
BMW R1200GS
BMW R1200GSA
BMW S1000XR
Ducati Multistrada 1200/1200S/1200 Enduro
Yamaha Super Tenere 1200
Honda VFR-X1200 Crosstourer
Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Aprilia Caponord 1200
MV Augusta Turisimo Veloce 800
Kawasaki Versys 1000
Suzuki V-Strom DL1000
BMW F800GS
Honda CRF1000L Africa Twin
KTM 1050 (מוגבל הספק)
KTM 1190 Adventure
KTM 1190 Adventure R
KTM 1290 Super Adventure
&nbsp
האפריקה טווין החדש יוצר הרבה באזים סביבו. טרם רכבתי, אבל ממה שהבנתי מדובר בכלי מעניין, אם כי יחסית חלש. בכל מקרה, הוא לא מתומחר ולא מתחרה ישירות באופנועי האדוונצ'ר הגדולים, אלא נמצא איפושהו בנישה בפני עצמה (שנכון להיום די חסרים בה מתחרים נוספים).
&nbsp
ה- F800GS הוא כלי מגניב, אבל גם הוא נמצא אי שם מתחת לקטגוריית אדוונצ'רים הגדולים. הוא מתומחר בצורה דומה לאפריקה טווין, וגם לוי-סטרום של סוזוקי וה-וורסיס 1000 של קוואסאקי.
&nbsp
המולטיסטרדה מתומחר גבוה מכולם אבל יחסית ל- GSA של במוו מדובר "רק" בעוד 9000 ש"ח. בגירסת ה- S שלו הוא ממש סופרבייק בתחפושת אדוונצ'ר, עם יכולות כביש מטורפות שאף אחד מהקטגוריה לא עומד בהן. מצד שני, יש לו את גירסת האנדורו החדשה המסקרנת, לכאלה שרוצים יותר מסתם כביש (אם יש לך ביצים להיכנס איתו לשטח זה כבר עניין אחר).
&nbsp
היחיד שפונה לנישת "אדוונצ'ר-שטח" היום זה ה- KTM 1190 R עם עבר קרבי מאוד. הסופר-אדוונצ'ר עשוי גם הוא לעניין עם טווח עצום ואיבזור היי-טקי מפואר שאין דומה לו (המולטיסטרדה נמצא גם הוא שם מבחינת איבזור, וכמובן בצורה דומה גם ה- GSים של במוו אם כי חסרים להם מספר פי'צרים שקיימים רק ב- KTM - אני מניח שבשנה הבאה גם הם יקבלו אותם).
&nbsp
הטוריסימו ולוצ'ה של MV מעניין מאוד ושונה מכל האחרים בגלל תצורת ה- 3 צילינדרים.
&nbsp
הגו'צי הכי פחות היי-טקי, אבל נותן (אולי) תמורה מעניינית יחסית למחיר שלו (מאובזר מלא).
&nbsp
האפריליה חלש יחסית, אבל גם הוא עשוי לעניין את מי שלא מחפש את הפוזה של הגדולים.
&nbsp
ה- GSים הגדולים (רגיל, אדוונצ'ר) כמובן עומדים בפני עצמם, למי שחושק במותג, עולים בהתאם, ונהנים מהילה שאפשר למצוא רק סביבם.
&nbsp
השאלה היא בסופו של דבר מה עושה לך את זה. תכלס, כל האופנועים האלה ניתנים לרכיבה גם בצורה רגועה שיכולה להתאים למי שחוזר לתחום אחרי שנים רבות. מצד שני, אולי תלך על משהו פשוט יותר רק כדי להחזיר אותך לתלם, ואז אחרי חצי שנה שנה תלך על משהו גדול וחזק יותר.
 

מיצו

New member
לא הצלחתי לערוך בזמן

ה- XR של במוו גם הוא פונה לנישת האדוונצ'ר-ספורט, כמו המולטיסטרדה, וגם הוא כמובן אופציה אם זה מה שבא לך.
 

Yehuda Badihi

New member
יש היום לפחות שלושה שפונים ל"אדוונצ'ר-שטח"

ה- 1190R, ה800GS והאפריקה החדשה.
אם אין שאיפה לרדת לשבילים/שטח (וחבל שאין), לא הייתי בוחר אף אחד מהם.
 

גיZמו

New member
בתור בעלים של 1200 אדוונצ׳ר דעתי מוטה מראש אבל

אני חייב לציין שיש הבדל די גדול בזמינות הכח בין ה 800 ל 1200.
לבוקסר הגדול יש מומנט שלא קיים באח הקטן עם שני הצילינדרים המקבילים.
ואני חייב לזרוק עוד מילה אחת קטנה לגבי המחיר.
אל תקנה חדש.
למרות שיכולתי לקנות חדש העדפתי לקנות אופנוע בין שנתיים-שלוש שמישהו אחר קנה, עבר את הבאסה של לעשות הרצה,
שרף ימים במוסך להתקין את כל הדברים הקטנים שלוקח מלא זמן להתקין,
הפיל את האופנוע פעם או פעמיים ויש עליו קצת שריטות אז לא כואב הלב שאתה מפיל אותו בפעם הראשונה ״שלך״,
אם גבר מדברים על זה אז תקפיד לקנות את האופנוע עם שלושת הארגזים המקוריים כי הארגזי צד, חוץ מהעניין של הפוזה, ישמרו לך על הרגליים כשתפיל את האופנוע.
וכן, אתה תפיל את האופנוע.
&nbsp
מבחינת אמינות, למכלולים של BMW אין ממש הבדל אם האופנוע הוא עם 1000ק״מ ואחרי הרצה או אם האופנוע רכב כבר 20,000 קילומטר.
זה לא יתקלקל וגם זה לא יתקלקל.
ואם יתקלקל, זה בגלל תקלה ולא בגלל בלאי.
&nbsp
אה כו, אל תשכח להפנות חלק נכבד מהסכום לביטוח,
וכמובן שאין מצב שאתה עולה על אופנוע כזה גדול כשאתה במצב קצת חלוד בלי:
קסדה, מעיל, מכנסיים וכפפות. לך ולמורכבת שלך.
ותשאיר לעצמך עוד כמה ג׳ובות למערכת קשר לקסדות של שניכם.
אין דבר שיקל לך על החיים מהיכולת לדבר עם המורכבת בזמן הרכיבה חוץ מלשמוע את המוזיקה שאתה אוהב.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 

אם פי 3

New member
לדעתי

אחרי 20 שנה ללא רכיבה, כדאי להכנס לאט. לא חייבים להתחיל מהמפלצות הגדולות. אתה כבר לא בן 20.
אם יש לך הרבה נסיון ברכיבה, הייתי בוחרת את אחד מכלי ה-600-700 סמ"ק, שהם חזקים דיים. אם אין לך הרבה נסיון, אפילו הייתי יורדת ל-300-500 (סדרת ה-500 של הונדה היא מצויינת).
&nbsp
גם אם בעוד שנה-שנתיים תחליט שכבר אפשר לגדול.
&nbsp
לקחת את הכלי ולהתאמן קצת במגרש חניה נטוש. להתחיל לאט, בהדרגה.
ואחרי זמן קצר - קורס רכיבה מתקדמת באחד מבתי הספר שעוסקים בעניין. גם אם אתה רוכב מנוסה.
&nbsp
&nbsp
 
תודה על התשובות

תודה רבה לכולכם. הרבה חומר למחשבה ובחינה.

מה דעתכם בכלל על כניסה לתחום הזה באופן כללי? (אני מבין שאתם משוחדים כי אתם בבפנוכו) לאחד שנמצא לחלוטין בחוץ ורוצה לנסות – האם בטוח? האם שווה את הסיכון ההשקעה וכו' – תבינו, לא הייתי שואל את השאלה אם היינו חיים בגרמניה או צרפת, לצערי אני קרוב יותר לתל-שבע וחורה.... המכשול העיקרי הוא האשה (קרובה להרים ידיים, אבל עדיין מזמזמת שלא יקרה לעולם...), היא בפחד נוראי מיציאה לכבישי הג'ונגל שלנו עם אופנוע/אופניים/קטנוע ובכלל.

יום טוב ונסיעות בטוחות לכם!
 

אם פי 3

New member
בטוח? לא.

אבל תן לי לגלות לך סוד: החיים לא בטוחים. הדבר היחידי הבטוח הוא שנמות... לכן השאלה החשובה היא איך אנחנו חיים...
אני כמובן לא דוגלת בהתאבדות לשמה, וכל אחד ואחת צריכים לשקלל לעצמם את הסיכון לעומת הרווח.
התשובה של מי שכאן, היא מן הסתם, שזה שווה...
&nbsp
בצד ההנאה הגדולה מהרכיבה, אני משתדלת לעשות כמיטב יכולתי כדי לצמצם את הסיכון:
1. מיגון - אני מקפידה (מחוץ לישוב הקטן שלי...) לרכוב אך ורק עם קסדה שלמה, מעיל רכיבה, כפפות, מגפי רכיבה ומגיני ברכיים. תמיד.
2. מיומנות - אני משתדלת לשפר את המיומנות שלי באופן מתמיד על ידי קורסים ואימונים מקצועיים, ועל ידי תרגול בשוטף של הנלמד בהם. כך, בשעת חירום, אני מקווה שהאינסטינקטים שלי יפעלו יותר נכון (כבר יצא לי להחלץ בשלום ממצבים שבעבר היו גוררים החלקה).
3. רכיבה מודעת - זו לא המצאה שלי, אבל אני אוהבת לקרוא לזה "רכיבת מים" - כל הזמן לשאול את עצמי: "מה אם"? מה אם הרכב הזה יעשה כך, ומה אם הרמזור יתחלף עכשיו - כשמתאמנים על סגנון רכיבה כזה, אפשר לצפות חלק ניכר מאד מהתנהגויות הכביש של הנהגים בסביבה, אפילו הגרועים והמסוכנים שבהם, ולהתכונן. זו מיומנות נרכשת (ותמיד אפשר להשתפר). התחושה שלי, היא שבאופנוע, הרבה יותר קל לזהות בעיות ולהתגונן מפניהן מאשר באוטו, כך שאני אישית, מרגישה יותר בטוחה על האופנוע מאשר באוטו, למרות החסרון של מיגון פסיבי (בעיקר השלדה וכריות האוויר) וחוסר הסלחנות של הכלי (טעות קטנה יחסית תביא אותך לקרקע).
4. נסיון לרכוב בהתאם ליכולות שלי, לנקודות החולשה שלי, בלי דאווינים, מתוך אחריות, והבנה שלא יקרה כלום גם אם אתעכב רגע. אני אוהבת לרכוב מהר - אבל לא אגרסיבי, ויש הבדל משמעותי. כשחזרתי לרכוב אחרי הפסקה, או כשעברתי מקטנוע לאופנוע, הרשיתי לעצמי תקופות "טירונות" עם מרווחי בטחון גדולים במיוחד, ולקיחת סיכונים קטנה במיוחד. לאט, לאט, עם שיפור ההיכרות עם הכלי ועם עצמי-עליו, יכולתי להקטין אותם, ולדעת איפה אפשר ללחוץ יותר, ומתי בכל זאת עדיף לוותר.
&nbsp
&nbsp
ל-100% אי אפשר להגיע. גם לא באוטו. גם לא בלי אוטו.
גם לרוכב המיומן, מוכשר והזהיר ביותר, עלולות להיות טעויות, עלולות להיות תקלות שלא תלויות בו, עלולים להיות רגעים של חוסר ריכוז (למרות השאיפה לצמצם אותם). בהגדרה, רובנו פחות מוצלחים, אבל אם ישנה שאיפה מתמדת לשיפור, ונכונות ללמוד מטעויות שלך ושל אחרים, אז זה המקסימום שאפשר.
&nbsp
&nbsp
 


 
אפשר להסתכל על נושא הבטיחות

מהזווית ההשוואתית, נניח מה הסיכוי להיהרג בתאונה עם אופנוע ביחס לרכב. זו זווית מאוד מדכאת ולדעתי גם לא הרלוונטית ביותר לקבלת החלטה. כדי לסבר את האוזן, סדר גודל של 300% (או פי 3).

או

מהזווית ה"נומינלית", מה הסיכוי להיהרג בתאונה עם אופנוע נקודה. זו לדעתי שמה את הדברים בפרספקטיבה יותר נכונה, בין היתר כי היא מאפשרת לעשות השוואה יותר רחבה לסיכונים אפשריים לאו דווקא מעולם התחבורה. כאן המספרים אמורים להיות מסדר גודל של 1/10,000.

מאוד מפחיד לנסוע בכלי רכב שהסיכוי להיהרג בתאונה איתו הוא פי 3 מבמכונית, פחות מפחיד לנסוע בכלי רכב שהסיכוי להיהרג בתאונה איתו הוא 3/10,000 ולא 1/10,000 .

* המספרים שציינתי הם מהזיכרון אז על אחריותך לבדוק.
 
המשך

לגבי "הכניסה לתחום", השאלה היא לאיזה תחום אתה מתכוון להיכנס. מה אתה מתכנן לעשות ברכיבות הסופ"ש? לגמוע מרחקים בטיולי כביש רגועים? להתגרזן בכביש הציבורי? טיולי שבילים?

הבטיחות תלויה מאוד בתשובה לשאלה הזו...
 
תחום מסוכן, יקר עם סיכוי די גבוה שיגנבו לך את האופנוע

אבל כיף.
לדעתי יש יתרון להיכנס לתחום בגיל מאוחר יחסית. אתה כבר מכיר טוב את גחמות הנהגים ותחלואי הכבישים.
קח קורס רכיבה, זה יכול להוריד מאוד את הסיכוי להתרסקות
 

גיZמו

New member
כמו שכתב פה מיצו לא מזמן,

למרות הגודל, הנפח והפוזה האדוונצ׳ר הוא אופנוע די דרדלה.
ועם המנוע שיושב ממש נמוך, המומנט שזמין בכל הילוך כמעט בכל סל״ד,
הבקרת משיכה, הבקרת אחיזה, המנגנון למניעת נעילת גלגלים ובטח יש עוד כמה ראשי תיבות ששכחתי האופנוע הענק הזה הוא כל כך נוח לרכיבה שאישתי על ״כל״ 60 הק״ג שלה מצליחה להסתדר איתו בלי הרבה דרמות.
&nbsp
אז גם אם לא שמת לב ואתה בהילוך הלא נכון הוא עדיין יתקדם,
זרקת קלאץ׳? לא נורא. יעשה קצת בקבקבקבק ויסע.
שיחררת קלאץ׳ כשהרגלית למטה? יכבה האופנוע.
הפתיע אותך רכב וירדת על הבלמים בכל הכח? קצת טיק-טיק-טיק-טיק ומנורה בלוח שעונים יסבירו לך שזה לא יפה ושאתה סתם מנסה להגזים..
המון מכניקה ואלקטרוניקה שעוזרים לך במידה ואתה לא ב 100% מרוכז או לא מספיק מיומן.
&nbsp
אה כן, הארגזים גם יוציאו ממך את המחשבה על להשתחל בין מכוניות אלא אם יש לך ממש הרבה מקום.
&nbsp
אופנוע מרגיע. באמת.

 

Yemeth

New member
שכנעת אותי

היכן אני מקבל מוצר צריכה בסיסי זה?
 

גיZמו

New member
בסוכנות הקרובה לביתך. רק אחרי שתבקר במשרדים של מפעל הפיס...

 
אני הייתי במצבך לפני כשנתיים ומשהו

גם אני החלטתי לחזור לרכיבה אחרי תקופה ארוכה מאד ללא רכיבה.
הטריגר האחרון להחלטה היתה רכיבה על מולטיסטרדה ששכרתי בארה"ב שזה אופנוע מדהים בעיני.
לא תזזיתי ולא נעליים יש לו בקרות שיכולות לרסן אותו ולהפוך אותו לפודל חביב.
ומצד שני למי שיודע לרכב ובעל מיומנות ונסיון הוא בקלות הופך להיות חיית כביש.
&nbsp
כיוון שגם אצלי האופנוע הוא כלי לסופי שבוע לא היה לי לב להשכיב סכומים גבוהים על אופנוע פנאי ולכן בחרתי בנדיט 1200 ישן.
אני חיב לציין שלהפתעתי הגדולה התחברתי אליו הרבה יותר ממה שציפיתי
ועד היום אני עדייו מתרץ לעצמי למה כדאי לעשות את הנסיעה באופנוע ולא ברכב.
&nbsp
אם אתה חושב שיש לך שליטה על יד ימין אז לא הייתי פוסל את הנפחים הגדולים.
אם אין לך שליטה אז המנועים הגדולים יעיפו אותך מהמושב מהר מאד.
 
עוד הערה קטנה

אני כבר עשיתי על האופנוע כבר מעל 20000 ק"מ ופרט להחלקה על שמן לא קרה דבר.
ומה שהציל אותי בהחלקה היה מיגון מלא.
קסדה מלאה מעיל ומכנסי רכיבה מגפי רכיבה וכפפות.
יצאתי עם מכות יבשות בלבד
 

סינבד

New member
גם אני הייתי במצבך לפני... יותר משנתיים...

היום עומד אוטו ליד הבית, אבל אני לא נוסע במכונית. יכול להיות שזו השריטה הפרטית שלי, לא מבין איך אנשים מוכנים להיות כלואים ככה בקופסאות פח בלי שום יכולת לזוז לשום מקום.
בעניין הבחירה הייתי ממליץ לך, כמו שהמליצו לפני לא לכוון גבוה מדי. אפריקה טווין נראה לי ממש מקום טוב לכניסה מחודשת. גילוי נאות: אני רוכב על הונדה טרנסאלפ.
לא רוצה לעלות מדרגה כי עוד כוח ועוד מהירות הם כבר לא לגיל שלי כנראה.
 
למעלה