שאלה לי לבקיאים בתחום

shayph

New member
שאלה לי לבקיאים בתחום

לפני מספר חודשים רכשתי אופנוע טנרה 660.
ברכיבה הראשונה (לא נסיעת מבחן) חוויתי ונחשפתי לראשונה למושג "מערבולות" ברכיבת כביש. עד היום רכבתי על אופנועי שטח ( כמעט עשור ) ותחושת המערבולות הייתה חדשה לי.
הורדתי את המשקף ורכבתי בלי (מכוער ביותר חייב לציין), קראתי באינטרנט וניסיתי להבין , הרכבתי חלקים שמסיטים את האוויר המגיע מהמזלג / מיכל דלק , קניתי משקף גבוהה של GIVI , קניתי ספויילר , ניסתי להתעלם.. כמעט וניסיתי הכל בחודשיים האחרונים והאמת שכרגע די נשבר לי... בזמן שהאופנוע אצלי רכבתי כמעט 6,000 קילומטר. כאשר כמעט 1600+ מתוכם הינן נסיעות בין עירוניות של של שעה לכל כיוון.

לאחר ההקדמה יש לי 2 שאלות:
1. האם מדובר באופנוע הספציפי שלא מתאים לי? אני רואה שבאופנועים של יצרנים אחרים עם ייעוד מעט שונה המשקף בזווית 45 מעלות +- בעוד בטנרה הוא כמעט ב 80 מעלות (מה שמגביר את המערבולות)
2. כאשר החלטתי להוריד את המשקף ולשים אחד קצר (קיצרתי אותו) המערבולות הפסיקו אבל בכביש בין עירוני יש תחושה שהקסדה נצמדת/ לוחצת מעט על הפנים/מצח בצורה שלא נראה הכי נוח לנסיעות ארכוות האם כך צריך להיות או שהקסדה מעט גדולה עליי? מדבור ב shoei qwest

קצת ארוך אבל אשמח לעצתם מומחי וותיקי הפורום
 
מניסיון על נייקד ליטר

היתה לי קסדה שקצת גדולה עלי ובמהירויות גבוהות היא נלחצה לפנים. החלפתי קסדה והתופעה נעלמה.
לגבי המערבולות, המשקף הקדמי מסיט את הרוח בזווית. לא תמיד הזווית מתאימה לגובה הרוכב.
 

shayph

New member


 

מיצו

New member
תשובה חלקית

האוויר הזורם סביב האופנוע (בדומה לזה הזורם סביב כל גוף שנמצא בתנועה) מושפע ממספר רב של פרמטרים, וזה עוד לפני שמצרפים למשוואה את הרוכב עצמו. ביניהם יש את מהירות העצם ביחס לאוויר שבו הוא נע (המהירות האווירית לא בהכרח שווה למהירות הקרקעית, למשל ברוחות קדמיות או אחוריות), וכן הצורה האוירודינאמית (או הלא אוירודינאמית) של העצם.

באופנוע כמו שלך, או באופנועי דו"ש/אדוונצ'ר בכלל, בהם המהירות הסופית איננה פרמטר קריטי, ובהם מהירות השיוט אינה עולה על בין 140 ל- 180 קמ"ש, אין בכלל על מה לדבר מבחינת עיצוב אוירודינאמי. הכלי פוגש את האוויר חזיתית, וחותך אותו בצורה גסה למדי. המערבולות שנוצרות כתוצאה מכך מתכנסות באזורים שונים של האופנוע, כולל בחלקו העליון של הקוקפיט בו נמצא חלק גופו העליון של הרוכב, והראש שלו. שינויים כאלה או אחרים בגובה המשקף, בזווית שלו, ברוחב שלו, ב"ספויילר" שמותקן בחלקו העליון - כל אלה יכולים לעשות שינוי לטובה או לרעה במערבולות האלה, ובעיקר במיקום שלהן (כי לבטל אותן כליל קרוב לבלתי אפשרי, אלא אם מייצרים כלי עם צורה מאוד אוירודינאמית, ומבקשים מהרוכב להרכיב על גופו מגוון אמצעים שיקטינו את המערבולות - גיבנת לחליפה היא סוג כזה של אמצעי).

הרעידות והנענועים שאתה מרגיש בקסדה הם כמובן כתוצאה מהמפגש של הראש שלך עם אותן מערבולות. המיקום שלך במרחב של הקוקפיט ישפיע רבות על התחושה שלך. אם אתה גבוה אתה תרגיש שונה מאשר רוכב נמוך על אותו אופנוע. תנוחת הראש, הזווית בה אתה מחזיק אותו, ואפילו השפיפה שלך בעת הרכיבה - כל אלה משפיעים. כמובן גם לקסדה עצמה יש השפעה לא קטנה, לצורה שלה, לדרך שבה היא יושבת על הראש, האם יש לה מצחייה (למשל) מצד אחד או כנפונים ("ספויילרים") מצד שני, וכמובן גם ההתאמה שלה לראש שלך. כל אלה חשובים.

האם האופנוע מתאים לך או לא, את זה אני לא יודע. אבל תנסה לקחת רכיבת מבחן על אופנוע אחר שמתאים לצרכים שלך, נסה לרכוב עם קסדה אחרת, ותנסה לשאול גם רוכבים אחרים שנוסעים על אותו אופנוע כמו שלך. אני יודע שאצלי באופנוע יש הבדל משמעותי בעת רכיבה עם קסדות שונות, וגם כמו שאתה כתבת - אם המשקף של האופנוע נמצא בחלקו העליון או התחתון. אגב, אני מעדיף אותו נמוך - המערבולות פחות מפריעות לי במצב הזה.
 

shayph

New member
אולי אנסה באמת קסדה אחרת

מהידוע לי אי אפשר למנוע מערבולות , הן קורות כאשר יש הפרשי לחצים במעברי האוויר. אולי שווה לבדוק את האפקט של קסדה אחרת למרות העלות הגבוהה, אחרי הכל זה די הורס את חווית הרכיבה (יותר בבין עירוני)

יש המלצה לקסדה מסויימת? כרגע אני עם שואי קוואסט מכיוון שהמחיר היה באופן יחסי זול והמותג היה לי מוכר כי בשטח אני גם עם שואי. ראיתי כי יש את ה NXR וגם את האראי REBEL. יש עוד משהו שפיספתי? ששווה בדיקה? ממה שבדקתי שניהן במבנה ראש שמתאים לשלי (בעוד שהקוואסט מרגישה לי עגולה מידי לראש שלי). מה שכן הייתה לי אראי 5 שנים בשטח שהתפרקה די מהר והרגישה עדינה מידי לשטח, ריפודים שמהר מאוד מרגישים בלויים - וכל זה ביחס ל שואי שאני איתה כמעט 5 שנים כיום. לכן נוטה יותר לשואי
 
גם אני רכבתי עם הקוואסט עד לא מזמן. קסדה בסדר גמור

עברתי ל HJC RPHA. שקטה ומאווררת יותר
 

Axiel

New member
הייתה לי את הבעיה בנולן

זה השתפר משמעותית אחרי שקניתי את ה-RPHA 10 PLUS.
מציע לנסות, עומד לצאת דגם ה-RPHA 11.
 

avihersh

New member
"תוציא את העז מהבית" כלומר הרכב את מגן הרוח בחזרה.

יש קסדות אוירודינמיות יותר ופחות. ייתכן שכפי שאמר קודמי - הקסדה הנוכחית מעט גדולה.
 

jekyll1

New member
אין הרבה מה לעשות למעט

להתכופף נמוך מאחורי המשקף. כמה? זה בהתאם למהירות.תנסה פעם להוציא יד מחוץ לאופנוע ב- 150 קמ"ש היד כמעט עפה לאחור. אלו מהירויות גבוהות והגוף שלנו לא אוירודינמי. אנחנו מהווים הפרעה לזרימת האוויר. הפתרון כאמור לדעתי, להתכופף מאחורי מגן הרוח ואז חלק גדול מהבעה נפתר. מומלץ לדעתי להסיט משקל קדימה לכיוון הגלגל הקדמי. מעלה את היציבות . אגב לדעתי נסיעה במהירות גבוהה מעייפת בגלל הצורך להתנגד לרוח ולהתכופף .
 

avihersh

New member
תפקיד המשקף אינו "להסתיר" את הרוח מפני הרוכב/ת

המשקף מסיט את הרוח כלפי מעלה, ומקטין את הגרר שהרוכב מייצר.

זו הסיבה שאפילו משקף קטן - תועלתו מרובה יחסית (בלשון אחרת - מכפיל כוח).

אני גם חולק על מה שכתבת כי "אין הרבה מה לעשות". יש הרבה מה לעשות (למרות שלא ניתן כמובן לבטל כליל את התנגדות הרוח) - ברמת הרוכב - תנוחת רכיבה נכונה, חביקת מיכל, וברמת הציוד - קסדה אוירודינמית ובגודל מתאים
וברמת האופנוע - משקף.
 

shayph

New member
בטנרה קשה מאוד לשנות זווית רכיבה

אני 1.82 גובה, מושב האופנוע מאוד מגביל בתנועה אחורה ומיקום הרגליות לא מותיר ברירה אלא להיות זקוף.

סתם מסקרנות , אחרי שהבנתי שהחלום של לחרוש את הארץ עם האופנוע בטיולים של שעות ולהנות מהנוף כנראה שלא יקרו , אילו אופנועים יש שעונים לדרישות של כלי להתניידות יום יומית (30 קילומטר ביום בערך) + טיולים בסופי שבוע של 100-200 קילומטר ומהלך מתלים ארוך מהממוצע בכדי לספוג את הכבישים ? וכמובן תנוחת רכיבה 3/4.
 

מיצו

New member
לא חסרים כלים מעניינים שיענו על הצורך שלך

אבל נראה לי שמשהו מתפספס פה אצלך. אתה מצד אחד אומר שרכבת המון על האופנוע שלך, אבל מצד שני אתה שואל שאלות שמובילות לכיוון מסקנה בלתי נמנעת שהיא החלפת האופנוע בגלל משהו שלא בטוח שלא יקרה לך באופנוע הבא שלך. ההתמודדות עם הרוח היא חלק מהתלאות שעוברות עלינו, מי יותר ומי פחות, ולא נראה לי שהחלפת אופנוע היא הפתרון היחיד האפשרי.
 

shayph

New member
שרכשתי את הטנרה ביצעתי נסיעת מבחן לפני כן

ושבחנתי אותו שמתי דגש לבלמים , נוחות וכיצד הבולמים סופגים את הכביש. לא עלה בדעתי כלל נושא הרוח והמערבולות מכיוון שלא הייתי מודע לכך (ולא יצא לי ממש לבלות בכבישים בין עירוניים). אני מאמין שבאופנוע הבא שארכוש אם זה בעתיד הקרוב או הרחוק נושא מיגון הרוח יהיה משמעותי.

ההרגשה בנושא מיגון הרוח באופנוע נובעת מכך שלא חסר פוסטים בחו"ל על מערבולות בטנרה, כפי שציינו גם בוי-סטרום. לדעתי הסיבה לכך שהייעוד של האופנוע לכביש / שטח מותיר את נושא מיגון הרוח לוקה בחסר, אין משקל רב לנושא אצל היצרן. לאחר קריאה באינטרנט נראה שלימאהה אין אופנועים עם מיגון רוח טוב. גם בטרייסר , סופר טנרה וכדומה יש טענות על המיגון.

כפי שרשמתי בהודעה הראשונה באמת שניסתי המון ב 6,000 קילומטרים האלו. אני לא מהמוותרים בקלות :). אשמח לשתף מעט והתובנות שיש לי

1.רכיבה עם המגן המקורי הייתה מזעזעת ולכן קיצרתי אותו מעט השתפר ולאחר מכן קיצרתי ממש ורכבתי כך תקופה
2.הזמנתי מגן גבוה של GIVI ב כ 10 סנטימטרים , בתוך העיר עובד די סבבה מחוץ לעיר לא כוס התה שלי כמו שאומרים
3. קניתי ספולייטר לשים על ה GIVI , שיפר את הנסיעה בתוך העיר אזור גוש דן בצורה נפלא אבל שוב מחוץ לעיר לא קלעתי בול ועדיין לא נהנה כל כך ברכיבה בין עירונית למרחקים.
4. שמתי משקף קצר חתוך + ספויילר - ככה רוכב בשבוע האחרון, המון רוח אבל ללא מערבולות וקצת מפריע לי הנושא של הקסדה
5.הכנתי פלטות מיוחדות בחיתוך בלייזר מפרספקס (לאחר קריאה באינטרנט ותכנון באוטוקד) עזר מאוד למנוע את הרוח שמגיע מהטלסקופים. ובמקרה אחר לא ממש שינה משהו
6.ניסיתי להתעלם - לא עבד :)

מה שנראה לי כרגע זה שהקסדה קצת לא עושה עבודה הכי טובה בשילוב שהיא אולי מעט "רופפת" אך עדיין מתאימה במידה והכיוון לקסדה אווירודינמית יותר תשפר את המצב.

אם גם זה לא עוזר אני מניח שהאופציה הבאה הינה להחליף אופנוע :).

לא יודע אולי אני סתם מפונק עם כל נושא המערבולות.. אין לי מושג
בכל מקרה נושא הרכיבה בכביש חדש לי, מבין שבהתחלה לא מכירים כלום , קצת מבזבזים כסף על ציוד שלא מתאים ולוקח זמן להבין בדיוק מה רוצים ומה צריך בגלל זה לא מתרגש יותר מידי. בטוח שבסוף אדע בדיוק מה אני צריך.
 

waismant

New member
לפי הפירוט שלך מצאת נקודה ללא מערבולות - השאלה מה עוד מפריע

לפי הפירוט הרב שכתבת עשיתה את הצעדים הנכונים, קראת את החומר הנכון וגם מצאת נקודה ללא מערבולות - buffeting, סעיף 4. אתה צריך להבין לעצמך מה מפריע לך במצב הזה. ייתכן מאוד שמה שנשאר זה רעשי הרוח. אם זה כך, אין הרבה מה לעשות. יש קסדות יותר שקטות ופחות שקטות, אבל בסופו של דבר כולן רועשות. הפתרון הוא אטמי אוזניים. אני בכל נסיעה במהירויות מעל 90 שנמשכות יותר מ- 10-15 דקות משתמש באטמים. אני בלי ניסיון בכלים אחרים, אבל נראה לי שהאופנועים היחידים שיכולים להתיימר להיות בלי רעשי רוח זה אופנועי טורינג ענקיים עם מגנים גדולים מאוד.
&nbsp
אגב, גם אם מצאת כוון מגן רוח ללא מערבולות, זה לא אומר שלא יהיו מערבלות כשתעקוף איזו משאית. כוון הרוח ישתנה, מאחורי המשאית האויר כולו מערבולות ממילא, ואתה תרגיש אותן יפה מאוד.
 

shayph

New member
לאחר שעמית ו axiel רשמו שחוו שינוי עם החלפת הקסדה

החלטתי היום לגשת ולקנות חדשה, אחרי יומיים של אין סוף מדידות מצאתי משהו שמתאים. שמתי לא מעט כסף ויצאתי לרכב וזה עשה שינוי משמעותי.
כל התנודות והרעידות נחלשו ברמה משמעותית מאוד , הקסדה לא נלחצת לכיוון המצח בהאצה והתנגדות גבוהה של הרוח.

בקיצור שינוי משמעותי שמסתבר שהקסדה שהייתה לי (למרות שההיקף שלי 59 מתאים ללארג) שהרגישה די נוחה כנראה שלא הייתה מתאימה בדיוק וגם לא הכי אווירודינמית , אין הסבר אחר לשינוי המשמעותי הזה.

ניצלתי את היום לטייל קצת ואחרי 150 קילומטר אני בהחלט מרגיש שינוי משמעותי לטובה!
 

shayph

New member
מדדתי המון ולבסוף מה שהתאים זה

hjc rpha 10 כפי שציינתם שהתאימה מאוד טוב אבל מאוד צמוד לשימוש שלי
ולבסוף הלכתי עם שוברט S2 ספורט.

לדעתי הסיבה לשינוי הוא שהקווסט פחות מתאימה לראש שלי וגם הרבה פחות אוורודינמית. קל לראות את ההבדל מהר מאוד בין הקסדות ששמים את השתיים אחת מול השניה
 

גיZמו

New member
אני עם 15ס״מ מעלייך ורוכב על אופנוע דומה,

כשרכשתי את האופנוע הייתה לי את אותה הבעייה כמו שלך יש כרגע,
הרוח נענעה לי את הקסדה והסטה של המשקף למצב הכי עליון כדי להכניס את הקסדה ל״בועה״ לא הצליחה לפתור את הבעיה.
כשהגעתי למוסך להחלפת צמיגים ביקשתי מהאיש במוסך לבדוק אם אפשר להרים את המשקף עוד קצת והוא הסתכל עלי ואמר לי ״בשביל מה? תוריד ויהיה בסדר״.
אז הורדתי.
הגעתי למצב שהמערבולת חובטת באזור הצוואר-כתפיים והקסדה נמצאת בעצם ״מחוץ״ לבועה או ״מעל״ התחום של המערבולת ובא לציון גואל.
&nbsp
אטמי אוזניים כדי להמנע מהרעש ואפשר לרכוב 400-500ק״מ (ואפילו 1000ק״מ) ביום בלי בעיה.
&nbsp
&nbsp
 
למעלה