אני מגיע לעיקול במהירות...

אני מגיע לעיקול במהירות...

בולם בעזרת הבלמים בלבד לפניו, בכדי לעבור אותו בהילוך הנוכחי בסל"ד בינוני.
האם אני פועל נכון ?
ברור לי מראש שאני יכול לקחת אותו כפי שציינתי מעלה.
 

מיצו

New member
כשהאלטרנטיבה היא...?

בלימה באמצעות כוח המנוע והורדת הילוכים?

השאלה היא, לטעמי, על איזו רכיבה אנחנו מדברים. האם זו רכיבה מנהלתית, רגועה, ללא יומרות וניקוד על "ביצוע"? או האם זו רכיבה במטרה להגיע לאיזה שהם ביצועים ספורטיביים כהגדרתם?

בראשונה, אין הרבה משחק בהילוכים, אתה לוקח אותו בהילוך שהכי נוח לך מבחינת המהירות שבה אתה נמצא, כשהמהירות קבועה ככל האפשר בכניסה, בסיבוב, וביציאה. אתה לא ממהר לשום מקום, אף אחד לא מצלם אותך, אתה לא רץ נגד שעון, ואין סביבך רוכבים שרוכבים מהר יותר ואתה מרגיש שאתה צריך להדביק אותם.

בשניה המצב שונה, כיוון ששם אתה מנסה, גם אם זה אתה מול עצמך, לייצר איזו רכיבה שהיא מהירה יותר, ספורטיבית יותר, מביאה את האופנוע להטייה גבוהה יותר, ואותך לאיזה סוג התרגשות גדול יותר. לכן שם אתה תכנס למוד "קרבי", ושם אתה (בהתאם לסיבוב שעומד מולך) ככל הנראה תגיע במהירות גבוהה אל עשרות המטרים שלפני הכניסה לסיבוב. שם אתה תבלום בצורה הדרגתית מתגברת (כדי לא לזעזע את הבולמים ולא לייצר חוסר יציבות על הצמיגים), תעביר מה שנקרא משקל הדרגתי אל הקדמי כדי להביא לשיא יכולת הבלימה שלך, תוך כדי גם תוריד הילוך אחד או יותר בהתאם לסיבוב שעומד מולך כדי להיעזר בכוח בלימת המנוע (אם כי באופנועים עם קלאץ' מחליק הכוח הזה שונה מאופנועים ללא כזה קלאץ').

הבלימה היא אמנם הדרגתית, אבל היא אגרסיבית, ויכולה להוריד אותך למהירות שהיא אפילו חצי מזו שהיית בה בקטע שקדם לסיבוב, הכל תלוי בתנאי הסיבוב.

המהירות שאתה רוצה להגיע אליה, וההילוך שאתה רוצה להיות בו, צריכים להיות כאלה שהאופנוע ימשיך לנוע ללא האטה או האצה בסיבוב עצמו, בהטייה הנכונה, ומבלי לשבור את הקו (פנימה - כלומר אתה איטי מדי, או החוצה - כלומר אתה מהיר מדי).

יש לציין שיש כמובן הבדל בין רכיבה "ספורטיבית" על כביש ציבורי, לבין רכיבה חזקה על מסלול סטרילי במרדף מול השעון. על כביש ציבורי בכל זאת יש מגבלות רבות, ורק אידיוט מוחלט לא ידע להבדיל בין השניים. בסופו של דבר יש הממליצים על שימוש בהילוך אחד גבוה יותר ממה שמרגיש לך נכון בזמן ההטיה, וזאת כדי למנוע מצב שבו כל מכת גז עלולה להביא את האופנוע שלך לחוסר יציבות, ועלולה לגרום להחלקת אחורי שבמקרים רבים תביא להתרסקות. הכל תלוי במנוע של האופנוע, וכמובן באופי הרכיבה.

ברגע שאתה נמצא במהירות הנכונה ובהילוך הנכון, אתה מתחיל את ההטייה של האופנוע כדי לקחת את הסיבוב בהתאם לקווים הנכונים. רוכבים מנוסים יהיו כבר בהטייה עוד בזמן הבלימה, אם כי ללא ספק שיא ההטייה יהיה ללא שימוש בבלמים (אלא אם אתה ממש במירוץ ואז המשחק שונה).

בתוך ההטייה אתה רוצה להיות על גז קבוע, עם מתח שרשרת קבוע, ללא בלימה, וללא משחק על הבולמים - האופנוע אמנם בהטייה אבל הוא יציב ולא מתנדנד לא לפה ולא לשם. קו קבוע, הכל קבוע כדי להביא למקסימום ניצול של המהירות מבלי לגרום להחלקה.

ברגע שרואים כבר את שיא הפניה זה הרגע שבו אפשר להעביר כוח מתגבר לגלגל האחורי ולהתחיל להאיץ. ההאצה כמובן תלוייה במה שאתה מנסה לעשות, בכוח הזמין לך בהילוך הרלוונטי, ובמה שקורה מיד לאחר הסיבוב (האם יש ישורת, האם עוד סיבוב?). כאן יש חשיבות להיותך בהילוך הנכון. אתה רוצה שבעת ההאצה, אתה תהיה בערך על אותה נקודה של ההילוך שבוא פתיחת גז קלה כבר תביא אותך לאזור של שיא הכוח. למשל, את הסיבוב עצמו תעשה (סתם דוגמה) בשלישי על 6000 סל"ד, אבל ההאצה תביא אותך מיד לאזור ה- 7000 וצפונה ששם מגיע רוב ההספק של המנוע, ומאפשר לך להאיץ יפה החוצה מהפנייה לעבר שיא הכוח של המנוע באותו הילוך - עד להחלפת ההילוך כלפי מעלה.

כשמגיעים לסוף ההילוך הנוכחי מעלים לבא אחריו תוך כדי האצה, בהתאם לצורך. ברכיבה "חזקה" זה יתרחש בעת שהאופנוע עדיין בהטייה, ורואים את זה במירוצים שבהם הגלגל הקדמי של האופנוע מתרומם למעין "מיני וילי" עוד בזמן שהאופנוע נמצא עדיין בהטייה (אם כי אחרי האפקס כמובן). אגב, זו הסיבה שבאופנועי מירוץ רגלית ההילוכים מסודרת הפוך - דחיפה כלפי מטה מעלה הילוך ולא כמו באופנועים רגילים.

כל זה כמובן רלוונטי רק לתסריט השני. לרכיבה מנהלית כל זה לא רלוונטי, וכל מה שצריך שם זה לעשות את הסיבוב בהילוך שהכי נוח לך.

לבסוף, זכור שכל זה לא שווה כלום בלי הדרכה נכונה בשטח. המילים כתובות, אבל זה כמו לימוד שחייה בהתכתבות. רצוי לעבור קורסי רכיבה מתקדמת כדי לשלוט ברזי הרכיבה הספורטיבית טוב יותר.
 
איזו תשובה...מדהים !!!

אני לוקח את זה : " שימוש בהילוך אחד גבוה יותר ממה שמרגיש לך נכון בזמן ההטיה, וזאת כדי למנוע מצב שבו כל מכת גז עלולה להביא את האופנוע שלך לחוסר יציבות, ועלולה לגרום להחלקת אחורי שבמקרים רבים תביא להתרסקות ".
את כל השאר אני משנן היטב...
והיה והעיקול הוא תחילתה של עליה רצינית, האם מומלץ לקחת את העיקול בהורדת הילוך וסל"ד גבוה יחסית, או להוריד הילוך מיד לאחר המעבר בהגעה ליישורת, עם תחילת ההתיישרות של האופנוע ?
אגב, אין מעבר עיקול "מנהלתי", ניסיתי, זה לא הולך, רק ספורטיבי במידה, לא בשביל הפוזה, מן דחף שלבטח אתה יכול להזדהות עימו...

לגבי קורס מתקדם, מסכים איתך...גם זה יבוא !
 

מיצו

New member
הורדת ההילוך נעשית במקום ובזמן המתאים

כדי לאפשר לך כוח זמין, בסל"ד סביר. אתה לא רוצה שבאמצע עיקול, בעלייה, האופנוע ייחנק או אפילו ייכבה לך. מצד שני, אתה לא רוצה מנוע צורח בסל"ד גבוה עם "ספיירים" מעטים לעלייה בתפוקה כי אתה כבר בשיא הסל"ד.
&nbsp
אי אפשר בהתכתבות.
 

avihersh

New member
מדריך רכיבה מקצועי ומנוסה אמר פעם...

"...אופנוע זה לא משאית. בולמים עם הבלמים (הקדמי בעיקר) לא עם המנוע .."

והקו והמהירות "הנכונים" הם אלו המאפשרים, לפנות בפקודת היגוי אחת, לאורך הפניה, עד לרגע שבו אתה מרגיש "אמיץ מספיק" לפתוח את המצערת.

לא חושב שמשהוא השתנה מאז. אולי במשאיות...
 

jekyll1

New member
נכון אבל לא מדויק

בלימה צריכה להתבצע בשני המערכות / גלגלים קדמי ואחורי. נכון שרוב עומס הבלימה נופל על הקדמי אבל השימוש באחורי מייצב את האופנוע ומכיוון שמדובר בצמיג עבה עם מקדם חיכוך גבוה ומשקל הרוכב בד"כ מאחור יש חשיבות גדולה לשיתוף במאמץ הבלימה של הגלגל האחורי. אגב לפי המופיע בספר הרכב של הונדה ממליצים שם להיעזר במנוע לבלימה.
 

avihersh

New member
בעניין הבלימה, אני נשען על כתפי ענקים.. ליתר דיוק ענק

Keith Code, אחד ממדריכי רכיבת הכביש הידועים בעולם, ממליץ בספרו "Twistof.the.Wrist.II" עמוד 104 - "it is my recomondation that you master using only the front brake, excapt when riding in slippery conditions" . עמוד 104.

המדריך לא ממליץ להשתמש רק בבלם הקדמי .

כל אחד יכול צריך וחייב לנהוג עפ"י הבנתו. אני בסה"כ מצטט מדריך רכיבה. אין כאן שום המלצה / הצעה או כל דבר אחר, אני לא מבין כלום בהדרכת רכיבה.

אני כן ממליץ על הספר
 

מיצו

New member
לא הייתי ממהר ללמוד רכיבה נכונה מספרי האופנוע הרשמיים

שמקבלים עם הכלי. לא בגלל שהם שגויים באופן כללי, אלא הם מכוונים למכנה המשותף הנמוך ביותר של כל הלקוחות שלהם, פלוס כיסוי תחת כזה שאף אחד לא יתבע אותם אם יכתבו שצריך להשתמש רק בקדמי וכתוצאה מזה מישהו יפול ויפגע או ימות.
&nbsp
בבלימה משתמשים בשלושת המרכיבים. ברקס קדמי, ברקס אחורי, ומנוע (לפעמים מנצלים את התוואי כדי להיעזר בבלימה, למשל עליה שבמקרה אתה נמצא עליה). אלה הכלים שיש לנו בארגז. אבל כמו כל בעל מקצוע, נבחר באיזה מהכלים אנחנו רוצים להוציא לכל סיטואציה.
&nbsp
לדוגמה, אתה רוכב על כביש מהיר, מהירות גבוהה, מתקרב לקראת יציאה מהמחלף. אתה מכיר את היציאה, אתה מגיע במהירות אל היציאה, אבל כיוון שאתה מסתפק בהפחתת המהירות לבערך 80-90 כדי לקחת את היציאה, אתה נעזר בהורדת הילוך אחד, אולי שניים, ומנצל את בלימת המנוע. זה מספיק לך, אולי עם נגיעה קלה בקדמי רק כדי להאיר את אור הבלם האחורי למי שנמצא מאחוריך. זה בסדר גמור, אין בכך שום פסול.
&nbsp
מצד שני, אותו כביש, רכיבה מנהלתית רגועה, מהירות חוקית לגמרי, אתה ממילא נמצא במהירות שבה אתה יכול לקחת את הפניה, אבל מכיוון שאתה לא במצב הרוח המתאים אתה מוריד הילוך אחד ובגלל שהמהירות ממילא זהה, כמעט ולא תרגיש בלימת מנוע. אתה אולי תיגע בקדמי קלות, ואולי בכלל לא.
&nbsp
מצד שלישי אותו כביש, אתה באטרף, מאחר להוציא את הילד מהגן, מגיע למחלף במהירות של 200 קישואים לעונה, אתה מנסה להשתלב בטור של רכבים שנוסע בצורה מפוזרת על פני נתיב היציאה, אתה מזהה שאתה יכול להשתלב ממש לפני היציאה ולכן אתה ממשיך במהירות שלך אבל עם הורדת הילוך, בלי להאט, אתה מתקרב לנקודה הנכונה ודופק כניסה מרשימה לנתיב, תוך כדי האטה אגרסיבית עם הקדמי.
&nbsp
הקיצר, הכל משתנה, ואנחנו צריכים לזכור שזה כביש ציבורי ולא מסלול. על המסלול הטכניקה שונה.
 

rambling

New member
קראתי

איפשהו משהו דווקא הפוך ל"הילוך אחד גבוה יותר ממה שמרגיש נכון".

לא זוכר איפה זה היה אבל נאמר שם שעדיף להיכנס לפניה עם הילוך "קצת נמוך מדי" מאשר "קצת גבוה מדי". במילים אחרות עדיף סל"ד בינוני על סל"ד נמוך. זה מקטין סיכון לסחרור של האחורי ומגביר יציבות. מה דעתך?
 

מיצו

New member
לדעתי זה תלוי בסיטואציה ובמוד הרכיבה

אם אתה במנהלתית, ברגוע, לא רודף ולא נרדף, לא מחפש פוזות - אז אין לך מה להתפרע על הסיבוב אלא לעשות אותו בצורה הכי חלקה שאפשר, עם מינימום טלטול על הבולמים, ובמהירות הכי נכונה לאותו סיבוב ולתנאי הדרך.
&nbsp
זה אומר שכביש כמו סדום ערד אתה יכול לעבור בכיף, בלי להתאמץ, על אופנוע ליטר (למשל) בהילוך רביעי. בכיף לגמרי. אפילו בחמישי, עם הורדת הילוך מזערית פה ושם רק בעיקולים המפותלים יותר. אפשרי, ביצעתי בעבר מיליון פעמים, הכל דבש.
&nbsp
מצד שני אם אתה במוד אטרף, רודף אחרי רוכבים או נרדף על ידיהם, או מחפש לדפוק סשן מהיר במיוחד (חייבים לומר - טפשי על כביש ציבורי) אז אתה תשחק באופן קבוע עם ההילוכים ותנסה להיות בהילוך האופטימלי ביותר עבורך, הילוך שמצד אחד מספק לך מספיק כוח למנוע כדי לשמור על המהירות בעת ההטיה בלי צורך לשחק עם מכות גז או לחשוש מהיחנקות המנוע, ומצד שני יאפשר לך לפתוח יפה מיד אחרי שיא האפקס כדי להוביל אותך ליציאה הכי מהירה בתנאי הכביש מאותו סיבוב.
&nbsp
אני אישית מעדיף לרכוב ב- 90% מהזמן בקצב אחיד, יציב, לא בהכרח איטי אבל כן יציב. זה אומר שאני אעדיף לרדת משישי או חמישי לרביעי, אם צריך שלישי, ואז אקח את הסיבוב בסל"ד בינוני (עבור המנוע שלי), מאשר לרדת לשני ולקחת את אותו סיבוב באותה מהירות אבל בסל"ד גבוה.
&nbsp
כמובן שהכל בהתאם לתנאי הדרך.
 

rambling

New member
הבנתי. התכוונתי ברגוע

לא ספורטיבי. אני תמיד בולם גם עם בלמים וגם עם המנוע לפני סיבוב ונוטה להעדיף הילוך קצת נמוך יחסית. אני אנסה יותר הילוך רגיל נראה איך זה מרגיש.
 

מיצו

New member
זה בסדר גמור.

על איזה אופנוע אתה רוכב?
&nbsp
מהו ההילוך האמור? באיזו מהירות בערך? ועל איזה סל"ד אתה נמצא?
&nbsp
מה שחשוב הוא היציבות, לא לזעזע את האופנוע על הבולמים, וכמו שכתב כאן avihersh ובצדק - לאפשר לך לקחת את כל הסיבוב בקו אחד, ללא תיקונים (אלא אם הסיבוב מתהדק או נפתח), ללא שינויי מהירות מרגע שנכנסת אליו, ועד האפקס - שם הרעיון הוא לצאת מהסיבוב "על הגז", וכמה גז פותחים תלוי במוד הרכיבה.
&nbsp
אם כשאתה מגיע לסיבוב וירדת X הילוכים, אתה מוצא את עצמך בחצי תחום הסל"ד האפקטיבי - זה בסדר גמור. ההנחה היא שברוב האופנועים שיא ההספק יגיע סביב 2/3 מטווח הסל"ד, ולכן פתיחת גז בשיא האפקס מביאה אותך, בהילוך הזה, להתחלת שיא ההספק מהר מאוד, ומאפשרת לך לצאת מהסיבוב על הגז, מוכן כבר להעברה להילוך הבא.
&nbsp
אם אתה מגיע לסיבוב וירדת X הילוכים אבל אתה נמצא כבר עכשיו בשיא הסל"ד, נניח סביב 2/3 ומעלה (דהיינו אולי ירדת הילוך אחד יותר מדי, אתה בהילוך נמוך), אז זה אומר שעכשיו כל תנועת מצערת קלה, גם כשאתה ברגע הכי רגיש של ההטייה, עלולה לגרום לבעיטה מהמנוע, וזה בתורו עלול במצב בלתי נשלט לגרום להחלקת אחורי בעת הטיה. אם אתה מסוגל לשלוט על זה, מגניב. הדרך לסליידים פתוחה לפניך. אבל אם אתה (כמו רוב הרוכבים) לא מסוגל לשלוט על זה בצורה מובחנת, אז אתה עלול להביא את עצמך למצב לא נעים. בנוסף, זה גם אומר שגם אם הכל עבר חלק, בעת היציאה מהאפקס אתה מוצא את עצמך נאלץ להחליף הילוך מעלה מוקדם מדי כי אתה כבר מתקרב למנתק ההצתה.
&nbsp
במצב השלישי, אם אתה מגיע לסיבוב אחרי הורדת X הילוכים ומוצא עצמך בטווח נמוך של הסל"ד (דהיינו ירדת הילוך אחד פחות מדי, אתה בהילוך גבוה), אז אתה בעצם נוסע על הטווח הכי חלש של המנוע. למנהלתית זה לא נורא. אבל לרכיבה ספורטיבית אתה בעצם לא מצליח לאסוף את הכוח המתאים מהמנוע בזמן שאתה צריך לצאת "על הגז" משיא האפקס ואילך, והאופנוע יאיץ, אבל לא כמו שרצית או תכננת.
&nbsp
אלא אם זה מה שאתה אוהב ורוצה.
&nbsp
שוב - הכל אינדיווידואלי.
 

rambling

New member
אוקיי

הבנתי את המצבים שתיארת. זה נשמע הגיוני בהחלט. אולי הייתי צריך למקד את השאלה יותר, בכיוון של באיזה סל"ד סיכון גבוה יותר לקבל סחרור / החלקה של האחורי. סל"ד בינוני או נמוך. החומר שקראתי הסביר שבסל"ד נמוך הגלגל האחורי יותר "חופשי לברוח", ממש לא בטוח במילים, אני לא זוכר את הטרמינולוגיה, אבל בעיקרון בסל"ד גבוה יותר יש פחות סיכוי שהאחורי יברח באמצע הסיבוב נגיד אם יש חול או כביש רטוב.

האופנוע הוא CB500F, זה טווין מקבילי שמכוון לטורק בסל"ד נמוך, אין שם גם יותר מדי סוסים. ומדובר על כבישים עירוניים יחסית, כניסה בנגיד הילוך 2-3, אין שם תצוגת הילוכים
בשיא הסל"ד או קרוב אליו אין טעם אי אפשר יהיה לצאת כמו שצריך מהסיבוב. כנראה זה סוג האופנוע והמנוע אבל אף פעם לא הרגשתי רגישות יתר ובעיטה בלתי נשלטת בסיבוב.
 

מיצו

New member
אמנם על האופנוע שלך אין יותר מדי סיכון שהגלגל האחורי

יאבד שליטה כתוצאה מעודף כוח, אבל אם האספלט מחליק, גם הסכנה הזו קיימת.
&nbsp
מה שחשוב הוא, לדעתי, להכיר את עקומת ההספק של האופנוע שלך. אם הסל"ד האפקטיבי עומד על (סתם מספר, לא יודע איך זה אצלך) 7000 ומעלה והאדום מגיע ב- 10000, אז אתה רוצה להיות בסיבוב בהילוך שמכין אותך בצורה האפקטיבית ביותר לטווח הזה. אתה לא רוצה להיות בשיא ההספק בשיא הפניה כי זה לא יהיה אפקטיבי, ואתה לא תהיה בסל"ד מאוד נמוך כיוון שהאופנוע שלך כנראה לא יצליח "לדחוף" מספיק כשאתה צריך את הכוח הזה. אתה רוצה להתכונן לקראת שיא ההספק, ואתה רוצה להיכנס לסיבוב בצורה כזו שהוא לא יחייב אותך להוריד או להעלות הילוך לפני האפקס.
&nbsp
זו הדרך האידיאלית. אבל כאמור, YMMV.
 
למעלה