משמעות הסימנים ו/או המונחים
מצבר נמדד בוולטים למשל 12V,
בערך.
מתח ההדקים של מצבר (הפרש הפוטנציאלים ביניהם) נמדד בוולטים.
12V זה ערך נומינלי, זה לא המתח המדוייק. מתח ההדקים של מצבר "12V" תקין וטעון ללא עומס הוא בין 12.6V ל-12.9V (תלוי בטכנולוגיה שלו), תחת עומס הוא יורד, ובעת טעינה הוא עולה.
ואח"כ יש מכפלה של אמפר*שעה למשל 46AH מה המשמעות? האם זה כמות המטען החשמלי (זרם כפול זמן)
בערך. זה
מדד לכמות המטען החשמלי שיכול לאגור המצבר (קיבולת המצבר). תיאורטית, זה אומר שאתה לכאורה יכול למשוך מהמצבר זרם קבוע בן 46 אמפר במשך שעה אחת (בדוגמא שהבאת) עד שהוא יתרוקן, או 23 אמפר במשך שעתיים, או 4.6 אמפר במשך 10 שעות וכו'.
אבל במציאות זה יותר מורכב, כי המצבר לא מתרוקן בפתאומיות, המתח שלו משתנה בהדרגה, והבעיה העיקרית - הקיבולת הזו תלויה בעצמה בזרם הנצרך מהמצבר (היא קטנה ככל שהזרם גבוה יותר. המתעניינים מוזמנים לחפש את Peukert's law).
בד"כ, כשכותבים סתם מספר ב-AH, הכוונה היא שזה לפי מבחן "20 שעות". זאת אומרת (בדוגמא שהבאת) שהמצבר הנ"ל יכול לספק זרם קבוע של 2.3 אמפר במשך 20 שעות, לפני שמתח ההדקים שלו ירד אל מתחת ל-10.5V (וגם זה בטמפרטורה תקנית מסויימת).
יש גם מבחנים של פרקי זמן אחרים (5 שעות, 6 שעות, 10 שעות, 15 שעות), ואז זה צריך להיות מצויין בצמוד לערך ה-AH (למשל 46AH @ 5hr rate). עבור קיבולת נתונה, ככל שהזמן קצר יותר, זה אומר שהזרם גבוה יותר, והקיבולת ב-AH של מצבר נתון נמוכה יותר בהתאם.
לכן, למדד זה יש בעיקר חשיבות השוואתית. ככל שהמספר הזה (במבחן של אותו מספר שעות) גבוה יותר - קיבולת המצבר גבוהה יותר.
אז יש מידה של קיבול שמסומן ב KC. מה המשמעות
אני חושב שמדובר ב-קילו-קולון. קולון היא יחידה של מטען חשמלי שסימנה C, והיא שווה לאמפר*שניה, וזה בעצם אנאלוגי למדד ה-AH. למשל בדוגמא שהביא ויסטרום מהויסטרום 1000, אם נכפול 12 קולון לשניה (12 אמפר) ב-3600 שניות, נקבל
12AH=12*3600=43,200C=43.2kC
(ושים לב לציון 10HR אחרי המדד הזה, שמשמעותו כפי שציינתי קודם)
ויש גם צורות ביטוי אחרות לאנרגיה כביטוי של לחץ, ועם הגדרה של נפח המצבר. מישהו מכיר?
למשל 12V 38B20L or 12V 55B24L
אנרגיה כביטוי של לחץ?! נפח המצבר?!
איפה פה (או בכלל בהקשר למצברים) אתה רואה אנרגיה, לחץ או נפח?
הקודים האלה שציינת כדוגמא הם סימונים לפי תקן JIS (התקן היפני Japanese Industrial Standards).
המספר הראשון (38 או 55 בדוגמאות שלך) הוא איזשהו מדד מוכלל לביצועים של המצבר (איזשהו שקלול של קיבולת וכושר התנעה). זהו מספר חסר יחידות, ויש לו משמעות יחסית: כמה יותר גדול (כשכל השאר אותו דבר) - יותר טוב.
האות הבאה (B) מציינת את רוחב וגובה המצבר (יש 8 קבוצות גודל כאלו, מ-A עד H), והמספר הבא (20 או 24) הוא אורך המצבר הנומינלי בסנטימטרים.
האות האחרונה מציינת את מיקום הקוטב השלילי (L בצד שמאל, R בצד ימין, או שום דבר - שני הקטבים באותו צד).
האם יש דרך לעבור בין ביטוי אחד לביטוי אחר?
כן. יש טבלאות המרה. אפשר למצוא באינטרנט.