שאלה לגבי fishtailing...

TShavit

New member
משהו אחר לגמרי...

ומאד לא מסתורי. אישית אני מאמין שרוב הרוכבים לומדים את זה על בשרם במוקדם או במאוחר, ומרימים את הישבן כדי לא לחטוף בומבה. למעשה, הטכניקה הזו מטפלת במפגע שמאפיין רכיבת שטח, לא כביש - עם טיפול בהתאם. טל
 

Choia

New member
טעיתי בקשר לחוברת של פרו ריידינג

אבדוק את החוברת של אופנוען מאומן כשאגיע הבייתה
 

זהר ו

New member
חן חן על הסיפור. קראתי ונהניתי מאוד.

אבל, היות ואיני מתמצא כל כך בנושא, אשאל שאלה קטנה: ככל שמופעל יותר לחץ על הרגליות מופעל, במקביל, פחות לחץ על ידי הישבן. במצב בו הלחץ המופעל על הרגליות מכסימלי (משקל הגוף של הרוכב) הלחץ שמפעיל הישבן על המושב הינו אפס. האם, במצב זה, כאשר הרוכב בעצם עומד על הרגליות בברכיים כפופות מאוד, לא יהיה לו במקרים מסויימים קל יותר להשתלט על האופנוע מאשר אילו ישב? ברכיבת שטח אני יודע שהתשובה היא כן. ברכיבת כביש ספורטיבית, שאותה איני מכיר, איני יודע ולכן נשאלה השאלה ואשמח לתשובה (למשל בסרטון שאליו הגבתי למעלה: האם יתכן שאילו הרוכב היה עומד על הרגליות בברכיים כפופות הוא לא היה מתהפך אלא מצליח לצאת מן המצב הלא נעים?). זהר
 
../images/Emo13.gif Nice, אבל יש משהו במה שכפיר כתב.

אם נמדל בדמיוננו את הרוכב כעוד מסה התלויה על השלדה באמצעות קפיצים, משככים ומפרקים* (או אפילו כמה מסות המחוברות ביניהן באמצעות קפיצים, משככים ומפרקים ואל השלדה כנ"ל), הרי העברת חלק מהמשקל מהמושב לרגליות דרך הרגליים משנה את המאפיינים של הקפיצים והמשככים הללו, ותשפיע באיזשהו אופן על התכונות הדינמיות של המערכת המורכבת הזו, ולכן גם על אופני התנודה והתהודות שיכולות להתפתח. אם השינוי הוא משמעותי ואם הוא תמיד, בכל סיטואציה, לטובה - אני לא יודע. * כלומר זה חיבור עם איזשהן דרגות חופש, לא קשיח.
 

מיצו

New member
אני חושב שכבר היה לנו את הדיון הזה בפורמט

דומה, והוסכם שם שלא מעבירים משקל לרגליות (כי זאת אפשרי), אלא עצם העובדה שמשקל הרוכב שהיה מונח על המושב כשק תפוחי אדמה, אם ניקח את המטאפורה הזו, הרי שבעת רכיבה "אקטיבית" הוא נע וזע ומשתף את המאסה של הגוף שלו בדינאמיקה של הרכיבה, וע"י כך משפר, רגעית בלבד, את המצב של האופנוע ביחס לכוחות הפועלים עליו. זה בערך כמו שמישהו יעמוד על משקל עם שתי הרגליים שלו, יראה 100 ק"ג, ואז יעשה דילוגים קלים על המשקל מבלי לעזוב פיזית את המשטח, תוך כדי כך הוא יראה את המשקל מראה פחות מ- 100 ק"ג כשהוא מתרומם, אבל יותר מ- 100 ק"ג כשהוא נוחת חזרה.
 

ב ו Z י

New member
../images/Emo45.gif ולגבי המשקל

עשה טובה ואל תדלג עליו. הוא לא יודע להראות יותר מ 299...
 
אבל בקונטקסט של השרשור הזה, כפיר לא כתב על

להזיז את הגוף, אלא רק להפעיל לחץ על הרגליות עם הרגליים כלפי מטה. לחץ כזה יכול להיות מופעל רק כנגד כח נגדי שיופעל כל הרגל(למשל כתוצאה מחיכוך של הרגל עם משהו), או על חשבון חלק ממשקל הגוף הנמצא על המושב. אני באמת חושב שכל עוד הרוכב יושב על המושב ההשפעה של לחץ כזה תהיה קטנה מאוד, כי רוב מסת הגוף עדיין מעוגנת למושב. נ.ב.: לא הבנתי את המשפט הראשון ("... שלא מעבירים משקל לרגליות (כי זאת אפשרי)"). חסרה איזו מילה? או שזה שאריות מניסוח קודם?
 

מיצו

New member
צודק. נשמטה מילה: "כי זה לא אפשרי"

(אני הופך לדיסלקט בערוב ימי...) אפשר, בהחלט, וללא צל של ספק, להשפיע על התנהגות האופנוע רק ע"י מה שרוב האנשים קוראים לו "הפעלת לחץ על הרגליות" או "העברת משקל לרגליות". אפשר. רק שזה לא מעביר שום משקל, בפועל, כיוון שהמשקל הכולל של האופנוע ישאר זהה בין אם הרוכב יושב כמו שק תפוחי אדמה על המושב, אם הוא עומד על הרגליות, ובין אם הוא חצי יושב חצי עומד, ככה "מרחף" עם הישבן על המושב. מי שרוצה לבדוק זאת יסע נא בכביש פנוי (שחו"ח לא יעשה תאונה ויגיד שזה בגלל שמיצו אמר לו), ובזמן הרכיבה במהירות סבירה, ללא שינוי בכלל בתנוחת הישיבה שלו, ידרוך נא בכל הכוח על הרגלית הימנית. ממש, לדרוך בכל הכוח, ולא לעזוב. ההשפעה על האופנוע תורגש. אבל אין פה קסמים, ולמרות שהרוכב לא היה אולי מודע למה שהוא עשה, בפועל, כמו שכתב "הבנת", זה תמיד יבוא על חשבון משהו אחר, אפילו ברמה שהרוכב לא מודע אליה. לדוגמה, זה יכול להיות שכדי לקבל את המנוף המתאים לדריכה חזקה על הרגלית, הוא לפת במידת מה את הכידון וכדי לתת את המנוף הוא גרם לכך שבתת-מודע הכידון נדחף קצת שמאלה. אני לא ממליץ לזלזל באותו אלמנט של תת-מודע (או אולי עדיף לקרוא לזה "תנועה לא מודעת"). גם פה אפשר בקלות לבצע ניסוי, ואם תרכבו על אופנוע סביר במהירות סבירה בכביש ישר לגמרי, ובדימיון שלכם תדמיינו איך אתם רוצים לעבור נתיב, גם אם תזיזו (שוב, בדימיון) רק את האוזן השמאלית שלכם, או אפילו אם תטו את הראש מעט שמאלה, תגלו להפתעתכם שאשכרה האופנוע עובר נתיב. ברור שלא הזזת הראש היא זו שגרמה להטייה ולמעבר הנתיב, אבל זו עובדה. מבלי לפרק את התנועה עצמה לגורמיה לא יהיה ניתן בוודאות לדעת מה בדיוק גרם למה, אבל זה בהחלט מספיק כדי שמדריכי רכיבה בארץ ובעולם יגידו את המשפט הזה, "להעביר משקל לרגליות" והם יעבירו את המסר. זה דומה, בערך, לכל ההסברים שמדריכי טירונים מעבירים לטירונים שלהם לגבי כל מיני טכניקות ירי, ואפילו אם ההסבר עצמו ברמה הפיזיקלית לא נכון או שובש מהמקור מבלי שמי שמעביר אותו יבין שמה שהוא אומר לא יתכן פיזיקלית, עדיין הוא מעביר את המסר.
 
אני חושב שמה שאתה מתכוון זה לדיון שבו הוסבר ש

לחץ על הרגליות בלי להזיז את הגוף אינו מזיז את מרכז הכובד (כי היו מי שחשבו שאם אתה תומך את מסת הגוף בנקודת עיגון נמוכה יותר, גם מרכז הכובד של האופנוע + הרוכב יורד נמוך יותר). אבל אם אתה מזיז את הגוף זה כן יעביר משקל (לא ישנה את המשקל הכולל, אבל ישנה את החלוקה שלו).
 
למעלה