שאלה לגבי fishtailing...

holy crap man

New member
להבדיל

אני מאוד נזהר בהטיה כשאני עובר מעל שתי סלילות שונות. ליד הבית יש לי הרבה חפיפות בין סלילות של מע"צ (חרא) לדרך ארץ (לא רע בכלל). חוץ מהבאמפ שבתפר שיכול להכניס אותך לצרות בפני עצמו ירידה מאספלט איכותי לאספלט פחות טוב יכול להכניס אותך לצרות. עכשיו, השאלה שלי היא אם יש הבדלי אחיזה על אספלט מסלילה אחידה, בהתעלמות מלכלוך שעליו?
 

Pumi

New member
בתאוריה, אמורה להיות אותה אחיזה לאורכו

בפועל, לך תדע. כי לך תדע אם הקבלן שסלל השתמש באותם החומרים לכל האורך, אולי חצי איכותי מאוד, וחצי הוא רק זפת בלבד ללא אבנים או חומרים נוספים בלבד, וזה יהיה כמו משטח החלקה אחד גדול. אם רק עכשיו סללו, אז בדרך כלל האספלט מרגיש טוב. עם הזמן, זה כבר תלוי איך עשו אותו.
 

TShavit

New member
שום קשר להבדל אחיזה של האספלט.

ענין של זויות. כשהגלגל זז הצידה נוצרת זוית בין הכוח שמנסה להזיז אותו הצידה לבין כיוון התנועה שלו, כך שככל שהוא בזוית גדולה יותר לכיוון התנועה של האופנוע, הרכיב של הכוח שמזיז אותו הצידה הולך וקטן. בנוסף, בשל ההחלקה משתנה זוית ההטיה (לשם המחשה של הענין הזה, תן מבט באופנועי ספידוויי שנמצאים בזויות החלקה גדולות - האופנועים עצמם כמעט זקופים יחסית לקרקע). כאשר כל השינויים האלו מגיעים למצב מספיק קיצוני, הצמיג מקבל אחיזה ומפסיק להחליק בבת אחת. לאופנוע (ולרוכב) יש תנועה צידית שאין מה שיעצור אותה - והרוכב מועף. אותו הדבר יקרה אם ההחלקה תפסיק מסיבות אחרות. אם היא תוצאה של הרבה גז, עזיבה פתאומית של הגז יכולה להביא לאותה תוצאה; אם ההחלקה היא תוצאה של גלגל נעול בגלל בלם אחורי, עזיבה של הבלם עלולה להביא לאותה תוצאה. לא בטוח שההסבר שלי באמת מובן, אבל אין לי כוח לחפש ציורים וצילומים. אולי הבנת הנקרא יבוא וישקיע קצת בהסברים יותר טובים. טל
 

34TK

New member
תחשוב הפוך,יש אחיזה תמיד , פתאום אין אחיזה.

האחורי בורח ובשלב מסויים (אלא אם נפלת) תמיד תתחדש האחיזה. אובדן האחיזה , הכיוון אליו פנית ,כל דבר שתבחר מזיז את האחורי "החוצה" מכיוון הנסיעה המקורי. מה שקורה זה ששני צירי הגלגלים(קדמי ואחורי) לא בקו אחד כמתוכנן עקב חוסר האחיזה ולפתע משהתחדשה האחיזה באחוריהשילדה ששואפת להחזיר את האחורי לקו הנבחר חוטפת וואחד זעזוע אשר "מושך את כל האופנוע לכיוון הנסיעה הכללי המקורי ולא משנה מה תנוחת הגוף שלך או זוית ההטיה זל האופנוע. ניתן למזער את הזעזוע הברוטאלי ע"י תזמון (מדוייק כמה שניתן) העברת משקל,פתיחת מצערת,הפניית הכידון,מוכנות נפשית ורוגע תוך כדי המהלך,והכנעת המכונה . כל הדברים שאתה עושה כדי לתקן את המצב של אובדן אחיזה באחורי או בקדמי צריכים להיות אוטומטיים בראש,אם לא ניסית אתה יכול רק לדמיין אך לבנות בראש "תבנית" רצף אירוע כך שעדיין במצב בו קרה אובדן אחיזה לא תשב בחיבוק ידיים ותמתין שזה יגמר בהתעופפות ווירטואוזית אלא תנסה להציל את המצב ככל יכולתך. בכל מקרה כשאחורי בורח עדיף להחליק לפני שמתחדשת האחיזה(במצבים ברוטליים) ומעיפה אותך לקיבינימט.
 

Rtitan

New member
ההחלקה היא עם חיכוך...

חיכוך - מעביר תנע בין שני הגופים המתחככים ובמקרה זה - הביטוי יהיה בשאיפה להשוואת מהירויות בים הכביש לאופנוע - כאשר המהירות היחסית ביניהם קטנה מספיק (עניין של איבוד אנרגיה אבל גם זווית התקדמות הגלגל לכביש יחסית לציר הגלגל) יכנס לפעולה חיכוך סטטי שהוא חזק מחיכוך דינמי בזמן החלקה. המעבר בין שני סוגי החיכוך מהיר מאד וכאן הבעיה הגדולה. הגלגל נעגן בקרקע ומהווה נקודת ציר למנוף שבקצהו העליון יושב הרוכב ומועף בהייסייד. בקורסים של NSF מלמדים ללחוץ קלאץ׳, לא לשחרר מצערת ולהיות מוכנים להחזיר קלאץ׳ כשהאחיזה חוזרת. מתרגלים בקטנה איבוד אחיזה ע״י לחיצת בלם אחורי.
 

Rtitan

New member
../images/Emo163.gif תיקון!!

כמובן שהשוואת המהירויות בין משטח מגע הצמיג בכביש למשטח האספלט... ניסוח דפוק.
 
העניין עם שני סוגי החיכוך והמעבר המאוד מהיר

ביניהם - אינו נכון כשמדובר בגומי. בעצם, אפשר להגיד שהחיכוך של הצמיג הוא תמיד דינמי במידת מה, מכיוון שברגע שצמיג מעביר כח חיכוך - הוא מחליק. תמיד. בהתחלה, ככל שהכח המועבר גדל - גם ההחלקה גדלה, עד שכח החיכוך מגיע לשיא, איפשהו בין 10-20% של החלקה (משתנה בין צמיגים שונים ובתנאים שונים). את התחום הזה אנחנו תופסים כאחיזה. כאשר ההחלקה עוברת את השיא הזה, הכח המועבר על ידי הצמיג באמצעות החיכוך קטן עם גידול בהחלקה, אבל בצורה הדרגתית, לא בצורה דרמטית ולא ב"מדרגה" כמו שאנשים נוטים לדמיין. הוא יכול לקטון לאיזה 80% מהשיא אסימפטוטית, כשההחלקה שואפת לאינסוף. זה התחום של אובדן האחיזה. זה אומר שאם אתה נמצא במצב של החלקה (כלומר אתה נמצא על העקום הזה בנקודה שהיא אחרי השיא), כשההחלקה קטנה כח החיכוך גדל. הבעיה נובעת מכך שאם ההחלקה בכיוון האורכי קטנה (למשל בגלל שהפסקת לבלום או שינית את מצב המצערת), סך הכל ההחלקה (הרכיב השקול) קטן מהר יותר, ולכן כח החיכוך גדל חזרה מהר יותר. אפשר לומר שההחלקה בכיוון הרוחבי "מנצלת" כעת את יתרת כח החיכוך של הצמיג ש"התפנה" מהכיוון האורכי. וזה יכול להתרחש מהר.
 

Pumi

New member
כן, התכוונתי להיפוך שבסוף

שהוא יוצא מהשטח, מחליק את האחורי על האספלט, ואז פתאום האחורי נוחת ומוצא אחיזה, ומעיף אותו הלאה.
 

stoli

New member
נראה לי ששם הארגז אחראי לאיבוד האחיזה

עושה ארושם שהאופנוע נשען כולו על הארגז רגע לפני ה'פליפ'.
 

Pumi

New member
לאיבוד לא, להחלקה כן

הוא לא מאבד אחיזה בגלל הארגז אלא בגלל שהגלגל מלא חול. ההחלקה עצמה היא על הארגז, עד שהוא נוגע שוב עם הצמיג, שכבר מתנקה, ותופס אחיזה ומעיף אותו.
 

stoli

New member
סמנטיקה

לא התכוונתי לסיבה להחלקה, אלא לסיבה שבגללה נותק המגע בין הצמיג לקרקע.
 

NeeD 4 SpeeD

New member
היי סייד בדרך כלל קורה כאשר האחורי מנסה

"לעקוף" את הקדמי .מצב כזה אפשרי רק כאשר אתה על הגז / גז קבוע . ברוב המקרים של החלקת אחורי ,לדעתי סגירת גז תועיל יותר מפתיחת גז או גז קבוע . אם הגעת למצב שהאחורי ברח יותר מדי הצידה (אם זה כתוצאה מעודף גז או נעילת אחורי תוך כדי בלימה) ,אז אולי באמת עדיף להשאר על הגז ולהתפלל .במצב כזה ,ברגע שהאחיזה תתחדש אתה באוויר . אבל זה לא מצב שקורה בדרך כלל לרוכבים "רגילים" בכביש . בריחה קלה של האחורי לצדדים - סגירת גז קלה .
 

holy crap man

New member
לא בדיוק פישטייל במקרה של החבר.

נענוע האחורי הגיע כתגובה להתחרפנות של הקדמי. כשהאופנוע בהטיה על כביש חלק, חלק מסויים של הצמיג נוגע באספלט. כשיש באמפ החלק המסויים הזה מקבל התנגדות מצד חלק בצמיג שסתם מתערב בגלל תוואי האספלט החדש. יש מריבה בין הצדדים ואז הכידון נכנס להתחרפנות. אם ההתחרפנות קצת אלימה אז גם האחורי מחליט להגזים. אם ההתחרפנות מאוד אלימה, האוסילציה של שני הגלגלים פשוט מגבירה את הנדנודים עד שאתה נופל ומתרסק.
 

holy crap man

New member
חושב שהיה לו שם משכך.

האופנוע נראה מספיק קרבי. במהירות בה הוא היה עם מרווחי הטעות שהוא השאיר לעצמו, לא היו לו הרבה אפשרויות לצאת מזה. ברכיבות כאלה מאוד חשוב ללמוד את הכביש ולהכיר את הקו בו כדאי לרכב.
 
אתה מדבר על זה שהיה איתך בטיול או זה

מהסרטון ? אני מעריך על הבחור מהטיול.. זה למה משכך היגוי זה אחד הדברים הכי חיוניים.
 
למעלה