שאלה לגבי fishtailing...

שאלה לגבי fishtailing...

לפני זמן מה יצאתי לטיול עם כמה חברה קבועים. לילה. ירידות מירושלים לכיוון ים המלח. כביש מואר היטב ורחב. קצב רכיבה סביבות 150 (מייל לאונקייה). באחד העיקולים הרוכב שלפני לוקח סיבוב רחב ועובר על (כנראה) שינוי קטן ופתאומי במפלס הכביש. זה קורה בזמן הטיה לא מוגזמת והדבר הבא הוא fishtail של האופנוע שנמשך כשתי שניות. הרוכב השתלט על האופנוע והמשכנו בטיול. שאלה. כשזה קורה, מה הדבר הנכון לעשות? לשמור על גז פתוח? לנסות להתיישר? לסגור גז? מצורף סרטון להמחשה - רק שפה זה נגמר הרבה יותר גרוע... רק רכיבות טובות!
 

Pumi

New member
דבר ראשון, לא להילחץ

אם יש אחיזה בקידמי, אז להוריד ממנו משקל ע"י תפיסת האופנוע עם פלג גוף תחתון, שחרור הידיים, ולתת לקידמי להמשיך להוביל את האופנוע. אם אני לא טועה (ויתקנו אותי חכמים יותר), לחץ קלאצ', ותנתק את האחורי מהמנוע, מה שימנע תפיסה פתאומית של אחיזה ומכת כוח מאחור, ותן לאופנוע להתאזן לפני שאתה פותח שוב פעם גז.
 
אתה צריך שהאחורי יתפוס חזרה, אבל גם להשתלט

על האופנוע. אני לא יודע איך זה קרה לי, אבל לפני מספר שבועות באחד הסיבובים בצפון איבדתי את האחורי(לא יודע אם זה בגלל שהצמיג היה כבר גמור או בגלל הפתיחת גז או שניהם) שיחררתי קצת את הגז לא הכל ואז הוא נתפס. פה כבר הייתי בתהליך התעופפות של הגוף הברכ פגעה לי באוקולון והטוסיק נפרד מהמושב אבל בסוף השתלטתי על האופנוע(אני חושב שזה בגלל שלא נכנסתי לפניקה+אחיזת ירכיים כמו פיטבול+לימוד). אני גם מאמין שזה בגלל שיש לי את הדגם הכי סלחן ומשובח שיצא לימאהה אי פעם.
 

stoli

New member
../images/Emo18.gif סגירת גז האיבוד אחורי

בתוך הטיה, במהירות מספקת, סגירת גז באיבוד אחורי היא הדרך המהירה להיי סייד...
 

Pumi

New member
ואם אתה לא סוגר והוא פתאום תופס אחיזה

כשהוא לא מכוון לאיפה שאתה רוצה? אז הוא מעבר אלים מאיבוד אחיזה לאחיזה לפתע, לרוכב שלא יודע מה לעשות, מה יעשה לו חוץ מיעיף אותו לקיבינאמו?
 

holy crap man

New member
הברירה האחרת היא לפתוח עוד גז

ולצאת מזה בסלייד סטייל סופרמוטו לך תרכוש כזה ניסיון אבל... הרבה נפילות עד שמתמחים בכזה ביצוע
 

ב ו Z י

New member
לא עוד גז אלא גז קבוע

ובסופר מוטו לא יוצאים בפאוורסלייד מפניות כי פשוט אין פאוור
חוצמזה הסלייד הוא בכניסה לפניה על הבלמים. אתה מדבר על לפתוח גז ולצאת בסלייד סטייל בוZי אבל אם אין לך לפחות 1000 סמ"ק ומוקסינים מזמש אז חבל על הזמן.
 

holy crap man

New member
חרטא.

יש מעברי חציה וכמעט בכל כיכר זה קורה בטעות
. אם כבר מוקסינים, אתה מידה 36? ידידה שלי זורקת את שלה...
 

stoli

New member
בשאיפה ימשיך להחליק, לא ירכוש אחיזה פתאום.

סגירת הגז עוזרת לחידוש האחיזה, בגז פתוח האחורי ימשיך להחליק. עדיף למצוא עצמך בלואו-סייד מאשר בהיי-סייד. ולרוכב שלא יודע מה לעשות, האינסטינקטים יכנסו כנראה לפעולה, הוא יסגור את הגז, ויסתכן בהיי סייד עצבני. שמעתי כבר רוכבים שבמתכוון מביאים את האחורי להחלקה 'מבוקרת' בכדי לתרגל את המצב הזה. כנראה שרק מי שאכל אבק בשטח באמת יודע איך זה לרכוב עם אחורי חופשי מאחיזה.
 

Pumi

New member
אבל למה היי סייד עצבני?

הרי אם תסגור גז, האחורי לא יתפוס פתאום אחיזה וירצה להמשיך את האופנוע קדימה. כלומר הוא כן, אבל לא יגביר את ההמשך קדימה. אני לא אומר לבלום. אני אומר לתת לאופנוע לזוז, ללא מנוע מחובר לאחורי. אם תמשיך לתת גז, אתה גם מסתכן בהיי-סייד בכך שהאופנוע ירצה פתאום לזוז לצד השני, כשהגלגל הקידמי מכוון להמשך הפניה, והאחורי אל תוך הפניה. גז יגרום לאחורי לנסות לברוח אל תוך הפניה, ואם אתה לא יודע איך להתנהג עם עניין כזה, אתה תסיים גם אותו בהיי-סייד. אני למשל במגרש, היה לי משהו דומה, שבפניה עליתי על מקום עם חול, והאופנוע החליק. סגירת גז והזזת הגוף לצד הנגדי, כלומר ליישור האופנוע, מנעו ממני להחליק, לעשות היי-סייד או כל דבר אחר. בתור דוגמא אתן לך את הסרטון שהעלו פה. עם רוכב ה F800GS, שעשה החלקה כמעט מבוקרת לגמרי, עם גז, עד לרגע שהאחורי שלו תפס אחיזה, והעיף אותו מהאופנוע. זה היה מקרה קיצוני, אבל לסיים אותו בהחלקה קטנה במקום בהיי-סייד היה הרבה יותר בריא.
 

stoli

New member
אז לא עצבני ../images/Emo3.gif

אני לא מבין לעומק את המכניקה (או הפיסיקה) שמאחורי ההי סייד. יבואו מכובדינו האדומים ויתנו הסברים. בכל מקרה אני אנסה משהו: שנינו מסכימים שאם נשאיר את המצערת פתוחה, נשאר בהטיה, ולא נעשה שום דבר דרמטי, האחורי ימשיך להחליק, נכון? כלומר שסגירת הגז, מסייעת לחידוש האחיזה? אני מנחש שברגע סגירת הגז וחידוש האחיזה, הגלגל האחורי (שמסתובב מהר מהמהירות הנדרשת בשביל תנועת הכלי - הוא הרי מחליק) אוצר בתוכו מספיק אנרגיה בשביל לישר את הכלי ולשלח את הזנב לאויר. ולגבי הסירטון של כריס מקניל - אתה מתכוון להיפוך שבסוף הסרטון? (דקה 3:55)
 

holy crap man

New member
לא מדויק

היי סייד נגרם כשהאחורי מאבד אחיזה (מפרפר), מתחמם ותופס אחיזה לפתע. האחיזה הפתאומית והאלימה גורמת לאופנוע לעוף החוצה מכיוון ההטיה. במקרה והרוכב מגלגל מצערת ומוריד גז אז הגלגל ייתפס. במקרה והרוכב נשאר עם גז קבוע הגלגל יתחמם (או שימצא נקודה עם אספלט שאוחז קצת יותר) וייתפס. בכדי למנוע היי סייד צריך לפתוח מצערת עוד יותר ולתת לגלגל להמשיך לפרפר עד שהאופנוע יתפוס כיוון ויתיישר. קורה המון בסופרמוטו או סתם עם רוכבים שאוהבים לזרוק זנב בצומת. פעמים שבכוונה ופעמים שבטעות. לא כל פרפור יוביל להיי סייד. תלוי במהירות, בהילוך, בסל"ד הרגעי ובזווית ההטיה.
 

TShavit

New member
גם זה לא מדוייק.

האחורי מפרפר, מתחמם ובגלל זה תופס אחיזה? מאיפה שלפת את התיאוריה הזו? כל העסק לא מתרחש מספיק זמן כדי שהאחורי אפילו יתחיל להתחמם. המנגנון פשוט יחסית: האחורי מחליק, הזנב זז הצידה. כשהזנב זז הצידה מספיק, בשלב מסויים הצמיג אוחז חזרה, מפסיק להחליק בבת אחת ואז האופנוע ממשיך את התנועה ומשליך את הרוכב מעליו.
 

holy crap man

New member
אבל מה גורם לו להיתפס פתאום?

שמעתי את ההתחממות באיזה מקום אבל זה לא נשמע לי גם. יותר הגיוני שהרוכב נבהל ומשחרר מצערת.
 

Pumi

New member
תעשה ניסוי קל

תמצא ליד מדרכה על הכביש, מקום שיש קצת לכלול, ואז אספלט נקי. תעביר את הרגל. על הלכלול הרגל תחליק, עד שתעצר באפסלט. אותו דבר הצמיג. הוא יחליק עד שיהיה אספלט מספיק טוב שייצר אחיזה. אין קשר להתחממות. אותו הדבר במסלול כשהוא מכוסה בקצת חול. בפעמים הראשונות שתעבור עליו כל האופנוע ירצה להחליק, עד שעם הזמן יעוף החול מהקו. ואז תהיה אחיזה טובה יותר.
 

holy crap man

New member
אני יודע. זה מה שרשמתי.

פשוט לא הייתי סגור על הקטע של התחממות הצמיג. הקטע שזה קורה גם במסלולים וכבישים נקיים. או שזה רק למראית עין?
 

ב ו Z י

New member
לא התחממות ולא בטיח.

הצמיג מאבד אחיזה באספלט ו"מפרפר". הרוכב (טעות אנוש כמובן) נבהל וסוגר גז. זה מוביל לאובדן כוח בגלגל האחורי שהוא מצידו מפסיק "לפרפר". שום התחממות.
 

Pumi

New member
לא הבנתי מה בדיוק מראית עין.

יכול להיות שבמסלול יש קטע שלא עולים עליו הרבה, או בבוקר אחרי יום מלא רוחות שמעלות עליו הרבה חול, ואז אם תעלה עליו, האופנוע יחליק לרגע, יחזוק למקום נקי, והכל בסדר. אותו דבר בכביש הציבורי. שבו יש קטע שרכבים לא עולים עליו כלל, בדרך כלל ממש מרכז הכביש, והצטבר שם קצת לכלוך, או שהאספלט עשוי חרא ונוצר גוש קטן שבולט, ואז אם אתה עולה עליו, האחורי ו/או הקידמי יחליקו עליהם, יחזרו למקום נקי, והכל בסדר.
 
למעלה