בלעדי! חשיפה! כל האמת על מטען המצברים MORM100

בלעדי! חשיפה! כל האמת על מטען המצברים MORM100

להזכירכם, זה התחיל כאן בערך http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=8&MessageId=139724683 ואת המטען אפשר לראות כאן, למשל http://www.szprice.com/products/SENPOWER-Smart-Car-Battery-Charger-6V-12V_2384.html (יש עוד קישורים בשרשור בו זה התחיל). אז אחרי שבילינו - המטען, כמה מצברים, מכשירי מדידה ואני - כמה ימים ביחד, להלן התרשמותי. נתחיל מהסוף: הופתעתי לטובה (אולי בגלל שהיו לי ציפיות נמוכות מלכתחילה). המטען הזה שווה לדעתי את המחיר שלו למי שצריך מטען בסיסי או מטען שקל לנייד אותו, אבל הוא לא מתאים לחיבור קבוע למצבר (חיבור רצוף למשך יותר מיום-יומיים לאחר שהמצבר כבר טעון לגמרי). כמו-כן הוא לא מטען מהיר כפי שהצגתו בפרסום (עם זרם נקוב או מקסימלי של 5A או 6A) עשויה לרמז (הזרם שלו לא מגיע ל-5A אלא לחצי מזה, וגם זה למשך דקות ספורות בלבד לכל היותר. בפועל הוא די מהר יורד לכ-1/4 מזה ומטה. ראו גרפים בהמשך). אבל גם מהבחינה הזו הוא בהחלט סביר למטען ביתי (בטח במחיר ובגודל כזה), ויטען מצבר תקין ופרוק של אופנוע למצב שמיש (80-90%) בתוך שעות אחדות. לגבי ה"חוכמה" או האינטליגנציה שלו - יש לו פוטנציאל להיות "חכם", אבל הפוטנציאל הזה לא ממומש. נחזור להתחלה. התרשמויות, תצפיות ואבחנות לגבי אופן פעולת המטען ותיפקודו: 1. המטען קטן וקל הרבה יותר משזה נראה (לפחות לי) בתמונות (גודלו 14x8.5x7.5 cm, ראו תמונה מצורפת). 2. ה"תנינים" קטנים מכדי להתאים לחיבור לקטבי מצברים של מכוניות (ראו בתמונה מצורפת). 3. ה-LED בחזית דולק בצבע ירוק (בלבד) כאשר המטען פועל (כלומר מחובר לחשמל ומתג במצב ON) – בין אם מחובר מצבר במוצאו ובין אם לאו, וכן כאשר מחובר מצבר במוצא – גם כאשר המטען כבוי או אינו מחובר לחשמל. במילים אחרות, ה-LED דולק כל אימת שיש מתח מספיק בכניסת המטען או במוצאו. 4. כאשר המטען פועל ללא מצבר מחובר במוצאו – עצמת תאורת ה-LED תלויה במצב המתג הבורר בין מצבי "6V" ו-"12V": במצב "6V" העצמה חלשה יותר, ובמצב "12V" – חזקה יותר. כאשר מחובר מצבר במוצא - עצמת תאורת ה-LED תלויה באופן רציף במתח המוצא (מתח המצבר). ה-LED מתחיל להידלק כאשר מתח המוצא כ-2V, ועצמתו מתגברת באופן רציף ככל שהמתח עולה. אבל זה לא משהו שעל פיו אפשר לקבל אינדיקציה למצב המצבר או מצב הטעינה. כלומר הלכה למעשה, ה-LED אינו מספק חיווי של מצב המצבר או מצב הטעינה (אלא אם מתח המצבר נמוך מ-2-3V, שאז עצמת ה-LED כל כך נמוכה שאפשר להבחין שמשהו לא בסדר), וזאת בניגוד למוצהר בפרסומי המטען באתרי המכירה. 5. כאשר מפעילים את המטען (ע"י העברת מתג ההפעלה ל-ON) כשלא מחובר כלום להדקי המוצא שלו (ה"תנינים") – מתח וזרם המוצא הם 0 (אפס). 6. חיבור התנינים זה לזה (כלומר ביצוע "קצר" במוצא) לא משפיע. המתח והזרם נשארים 0. 7. חיבור התנינים להדקי מצבר בקוטביות נכונה (כאשר המטען מופעל) גורמת למתח המוצא לעלות ולזרם טעינה להתחיל לזרום. אפילו נגיעה רגעית (מספיקה הקשה) של התנינים בהדקי מצבר בקוטביות נכונה וניתוק - כבר גורמת למתח המוצא לעלות ולהתייצב על כ-14.8V DC במצב של "12V" ועל כ-7.5V במצב של "6V". לאחר הנגיעה הרגעית המתח כבר נשאר עד כיבוי המטען או קיצור התנינים או חיבורם למצבר בקוטביות הפוכה. כך שלמעשה, עד שהמטען לא מרגיש בתנינים שלו מתח מעל סף מסוים בקוטביות הנכונה הוא לא מתחיל לפעול. מתח הסף הזה, הנדרש כדי להכניס את המטען לפעולה, הוא 2V, (גם במצב "12V" וגם במצב "6V"). 8. קיצור התנינים (נגיעה שלהם זה בזה) במצב זה שכבר יש מתח ביניהם (לאחר נגיעה במצבר כמתואר לעיל) מאפס את המתח בחזרה, ולא זורם זרם, לא נצפה ניצוץ ואין כל התחממות. 9. כנ"ל חיבור התנינים להדקי מצבר בקוטביות הפוכה (פלוס למינוס ומינוס לפלוס). 10. סעיפים 6, 8 ו-9 מעידים שההגנות המתוארות בפרסום המטען אכן פועלות, ולכן בעת שימוש במטען אין צורך להיזהר ולהקפיד שהתנינים לא יגעו זה בזה או בהדקי המצבר או בחלקים מתכתיים של האופנוע שעשויים לשאת מתח. 11. בפרסום של המטען באתרי המכירה, מוזכרת גם הגנה תרמית כנגד העמסת-יתר של המטען. לא היתה לי אפשרות לבדוק זאת כי לא הצלחתי להעמיס את המטען בעומס-יתר. במצב הקיצוני ביותר של עומס-יתר (קצר בין התנינים) מתח המוצא מתאפס, כאמור, ולכן גם העומס מתאפס, ובשום מצב במדידות שלי הזרם לא עבר את ה-2.2-2.3A, וגם זה למשך שניות בלבד. על המעגל אני לא זיהיתי רכיב הגנה כזה, אבל יכול להיות שהוא בכל זאת מסתתר שם, או שהוא נמצא בתוך הליפופים של השנאי/ם. (המשך יבוא מיד. ההודעה ארוכה מדי ...)
 
... המשך

12. חיבור התנינים למצבר כאשר המטען כבוי מלווה בניצוץ לא סימפטי (לטעמי) ובצריכת זרם של 55-60mA ממצבר 12V, וכ-25-30mA ממצבר 6V. הניתוק אינו מלווה בניצוץ (לפחות לא כזה הנראה בעין), וכן חיבור המטען למצבר כאשר המטען פועל לא מלווה בניצוץ נראה לעין. ראוי לציין שפריצה של ניצוץ בעת חיבור/ניתוק המטען ל/ממצבר כאשר המטען כבוי מנוגדת לכללי בטיחות אלמנטריים של עבודה עם מצברים, שכן בקרבת מצבר (ובמיוחד במצברים הרטובים המשמשים באופנועים, שכן הם מיוצרים בטכנולוגיה מיושנת יחסית) עלול להימצא מימן שנפלט מהמצבר, שבריכוז הנכון עלול להתפוצץ (אם כי אם עושים את זה במקום מאוורר הסיכוי לכך שואף לאפס). במצברים יבשים או אטומים הסיכוי לכך עוד יותר קטן, כמובן. כמו-כן, זה אומר שלא כדאי לכבות את המטען ולהשאירו מחובר למצבר, שכן צריכת זרם כזו תרוקן מצבר טיפוסי של אופנוע בתוך כשבוע. 13. כאשר המטען פועל ומחובר למצבר בקוטביות הנכונה, מחוג מד-הזרם שבחזית המטען זז ומצביע על זרם הטעינה כביכול, אולם בפועל הוראת מד-הזרם של המטען גדולה פי 2.2 עד 2.5 מזרם ה-DC האמיתי הזורם למצבר. היחס הזה אינו קבוע בכל תחום הסקלה. זה אומר גם שאם כתוצאה מההכרזה של פרסום המטען שהזרם הנקוב או המקסימלי שלו הוא 5A או 6A נוצר הרושם שזה מטען מהיר יחסית, הרי שבפועל הזרם לא עובר את ה-2.5A, וגם זה רק לזמן קצר (שניות בתחילת הטעינה), ואח"כ הזרם יורד די מהר כפי שאפשר יהיה לראות במדידות בהמשך, ולכן הלכה למעשה המטען הזה לא כל כך מהיר, אבל בהחלט סביר למטען ביתי. אפשר לומר שהוא מתנהג כמו מטען בעל זרם נקוב של 1-1.5A. 14. המטען הזה ממומש בטכנולוגיה מודרנית יחסית של ספקים אלקטרוניים ממותגים. לשם כך הוא עושה שימוש בבָּקַר (PWM (Pulse Width Modulation ובטרנזיסטורי הספק ל"דחיפת" זרם הטעינה. בקר ה-PWM הוא שבב (מעגל משולב) מסוג LT494 במארז פלסטי שנראה מאיכות זולה, ללא סימון יצרן. המבנה הזה מסביר גם את הגודל והמשקל הקטנים יחסית. 15. ככל שאני הצלחתי לראות, היכולת לבקר את המתח והזרם באמצעות בָּקַר ה-PWM באופנים שונים לא מנוצלת – כלומר ככל שזה נראה לי מתוך בחינת המעגל החשמלי ומתוך מדידות של מתח וזרם המוצא, זהו ספק ממותג שיש לו רק אופן (מוד) פעולה יחיד, להבדיל ממטענים "חכמים" שיש להם 2, 3 ואף 4 (במקרים נדירים) אופני פעולה, שמתחלפים לפי מתח/זרם הטעינה וזמן, ולכך התכוונתי כשכתבתי שיש לו פוטנציאל להיות "חכם" (הבָּקַר כבר שם), אבל הפוטנציאל הזה לא מומש. 16. אופן פעולה זה של המטען הוא של אילוץ מתח יחיד בלבד. כאשר הוא פועל במצב "12V", הוא שואף להביא את המצבר למתח הדקים של 14.8V, וכאשר הוא במצב "6V" – למתח הדקים של כ-7.5V. בפועל הוא מתקרב למתחים אלה רק כשזרם הטעינה יורד אל מתחת ל-0.2A בערך (יכול לקחת בין כשעה לכמה שעות, כתלות בגודל המצבר ומצב הטעינה שלו). 17. במהלך הטעינה המטען מתחמם מעט מאוד (לא יותר מכ-30 מע' צ' כאשר טמפ' הסביבה כ-20 מע' צ'). זה נובע בין השאר מכך שזרם הטעינה יורד די מהר (תוך דקות אחדות לכל היותר) אל מתחת ל-1A, ומכך שהמעגל אלקטרוני בעיקרו, אבל מעיד גם על כך שהמעגל יעיל (אין הרבה הפסדים שהופכים לחום). 18. דבר אחד קצת מטריד מבחינה בטיחותית הוא שאין הארקה, בעוד גוף המטען עשוי מתכת, ויש הלחמות של המתח הגבוה (220V) שנמצאות מילימטרים בודדים מהגוף, כשרק אוויר מפריד ביניהם. לכן מומלץ מאוד לא לגעת במטען כשהוא מחובר לחשמל אם אין ממסר-פחת תקין במעגל אליו מחובר המטען (או ליתר בטחון בכלל לא לגעת בו כל עוד הוא מחובר לחשמל), וכמובן לא לגעת במטען לפני ניתוקו מהחשמל אם הוא נרטב. או להוסיף לו חיבור הארקה לגוף באופן עצמאי. 19. עוד בקטע הבטיחותי – אין במטען נתיכי הגנה – לא במעגל היציאה אל המצבר, ולא במעגל הכניסה מרשת החשמל. יתכן שאין צורך בכך עם ההגנות מפני קצר וחיבור הפוך כפי שתואר לעיל, אבל השאלה מה יקרה במקרה של תקלה שתגרום לקצר, למשל, בין הדקי המצבר ...
 
הערה/תיקון לגבי חיווי מצב הטעינה

בסקירה התייחסתי לכך שה-LED לא נותן חיווי לגבי מצב הטעינה. אבל האמת שאפשר לקבל חיווי כזה בערך, ממד-הזרם. אם כי הדבר דורש התנסות קצרה עם המטען, ויכול להיות שונה ממצבר למצבר, ואינו מדויק. ככל שהטעינה מתקדמת, הזרם יורד. אמנם הסקלה של מד הזרם לא מאפשרת לקרוא את הזרם בדיוק גבוה (משהו כמו 0.1-0.2A), אבל לאחר התנסות קצרה של כמה טעינות ארוכות, אפשר לראות עד לאן המחט יורדת, ולהשתמש בזה כמדד למידת הטעינה של המצבר. אז אולי לכך התכוון היצרן בפרסומים לגבי חיווי מצב הטעינה.
 
ניסוי טעינת מצבר אופנוע

הגרף המצורף מראה את המתח והזרם במשך טעינת מצבר של אופנוע. מדובר במצבר "רטוב" רגיל, 14Ah, מתוצרת סינית, המשווק על ידי "שנפ", במצב טעינה כמעט מלאה. רואים שהמתח מטפס די מהר קרוב למתח שאליו מכוון מוצא המטען (14.8V), ובו זמנית הזרם צונח. את המתח קובע (מאלץ) המטען, הזרם נקבע על ידי המצבר. ככל שהמצבר נטען יותר – הזרם יורד. ככל שבמצב ההתחלתי המצבר יהיה פחות טעון – קצב ירידת הזרם (ועליית המתח) יהיה איטי יותר. ככל שצריכת הזרם מהמטען יורדת עם הזמן, המטען מצליח להעלות את המתח יותר גבוה, כשהוא שואף להגיע ל-14.8V (זה, כאמור, המתח בין ה"תנינים" של המטען ללא מצבר מחובר). כשהזרם יורד לאיזור ה"ברך" בגרף (לאחר כשעה, אולי אפילו פחות במקרה זה) הוא כבר טעון כ-90% מקיבולתו, ואפשר להשתמש בו. למעשה, לפי פרסומים מסויימים, כשמדובר במצבר בגודל כזה, כבר כשהזרם יורד אל מתחת ל-0.5A הוא טעון למעלה מ-80% ומוכן לשימוש. במקרה זה, זה קרה כבר אחרי 5 דקות, אבל זה משום שהמצבר היה, כאמור, טעון כמעט לגמרי עוד מקודם. כפי שאפשר לראות, המטען משאיר את המתח על הדקי המצבר על 14.8V באופן בלתי מוגבל בזמן, ולכן הוא אינו מתאים לחיבור קבוע למצבר. "על פי פרסומים זרים", לאחר שהמצבר נטען ל-95% או יותר מקיבולתו, יש להוריד את המתח אל בין 13.2V ל-13.8V בטמפ' סביבה של 25 מע' צ', כאשר בדרך כלל הנטיה היא לכיוון המתחים היותר נמוכים (13.2-13.6V). המתח הזה צריך להיות נמוך יותר בכ-0.1V לכל 5 מע' צ', וכן מצברי GEL דורשים מתח לכיוון הקצה הנמוך יותר של תחום זה. ולכן, בפרט בארצנו, זה צריך להיות בתחום הנמוך יותר, נגיד בין 13.2 ל-13.5V. במקרה של המצבר הספציפי הזה לדוגמא, המטען הזה ממשיך להזרים זרם של כ-100mA בסוף הטעינה, בעוד חיבור המצבר באופן קבוע למתח 13.5VDC מסָפַּק מתח מיוצב מזרים רק כ-10mA – פי 10 פחות. בכל מקרה, 14.8V זה מתח גבוה מדי לתקופה ממושכת של יותר מיום-יומיים לאחר שהמצבר נטען כבר ל-95% או יותר מקיבולתו. מתח של 14.8V הוא גבוה מה-Gassing Voltage (בין 13.8V ל-14.4V) למצברי עופרת חומצה "12V", וחיבורו באופן קבוע במצב כזה יגרום לטעינת-יתר, שמשמעותה החמורה (הבלתי-הפיכה) העיקרית היא קורוזיה של הלוחות החיוביים וקיצור חיי המצבר. זה גם יביא לאובדן של אלקטרוליט כתוצאה מאלקטרוליזה, שבמצברים "יבשים"/אטומים לא ניתן להשלמה. מטעני מצברים "חכמים", שיש להם מוד פעולה לטעינה ממושכת/קבועה (מצב Float או Maintenance) מורידים את המתח לרמה הנ"ל של 13.2-13.6V לאחר שהזרם ירד אל מתחת לסף מסוים (בין 0.1A ל-0.5A תחת מתח קבוע של 14.5V) או לאחר שחלפו 6-10 שעות מהכניסה למוד של המתח הקבוע, או 72 שעות מתחילת הטעינה אם המתח לא הגיע לרמת המתח הקבוע. טכניקה אחרת היא מעבר בשלב זה למוד של פולסים קצרים, בהתבסס על מתח ההדקים של המצבר. כפי שאפשר לראות כאן, ובגרף של טעינת מצבר המכונית שתיכף יבוא, זה לא קורה במטען הזה.
 
ניסוי טעינת מצבר מכונית

מדובר במצבר "רטוב" ואטום, 62Ah מתוצרת VARTA. ניתן לראות גם כאן את התופעות שתוארו לעיל. ה"ברך" כאן מגיעה אחרי יותר זמן משום שהמצבר גדול יותר ומשום שהיה טעון פחות בהתחלה, וכן רואים שהמטען מתקשה יותר להגיע למתח השיא שלו (ה-14.8V). גם במקרה זה, לאחר 80 שעות של טעינה רצופה, המטען הזרים למצבר זרם בן 170mA. חיבור קבוע של המצבר למתח 13.5VDC מסָפַּק מתח מיוצב מזרים רק כ-15mA – שוב, פי 10 פחות.
 
ניסוי טעינת מצבר 6V

המצבר הוא מצבר "יבש" ואטום, VRLA) 10Ah, קרוב לוודאי AGM), מתוצרת Yuasa. בתחילה הטענתי אותו כשהוא היה כמעט מלא (הקווים הצהובים), ואפשר לראות התנהגות דומה למצברים הקודמים. אח"כ פרקתי אותו למצב של מתח הדקים 4V (שזה מצב של פריקת-יתר גדולה), והטענתי מחדש (הקווים בצבע כחול ומג'נטה). כאן כבר לוקח למטען כ-6 שעות עד שהמתח והזרם מתייצבים לראשונה, ומכאן אפשר גם להתרשם כי לטעון עם המטען הזה מצבר טיפוסי של רכב דו"ג ממצב פרוק למצב שניתן להשתמש בו יקח שעות אחדות עד כ-10 שעות, כי המצבר הזה הוא בעל קיבולת אופיינית של מצברי רכב דו"ג, וזמן הטעינה תלוי בזרם הטעינה (וזרם הטעינה היה דומה גם במצבר ה-12V 14Ah). להערכתי, במקרה הזה לאחר כ-6 שעות (איזור ה"ברך") המצבר כבר טעון לפחות 80% ואפשר כבר להניע ולרכוב איתו. גם כאן רואים שגם לאחר 40 שעות טעינה רצופות, מהן כ-30 שעות לאחר שהזרם התייצב כבר על ערך קבוע פחות או יותר של כ-0.17A, המתח נותר על כ-7.2-7.3V – גבוה מדי בהשוואה למתח לטעינה קבועה שצריך להיות במקרה זה כ-6.6-6.7V, ולכן המטען לא מתאים לחיבור קבוע למצבר. וגם במקרה זה, חיבור המצבר למתח 6.7VDC מסָפַּק מתח מיוצב מזרים זרם קטן פי 10 ויותר מאשר ה-170mA לערך שממשיך להזרים המטען. עד כאן.
 

theshark

New member
../images/Emo47.gif ../images/Emo45.gif רכשתי מטען כזה עצמאית לפני כמה

חודשים, עד עתה לא אכזב.
 

kangal

New member
../images/Emo88.gif../images/Emo47.gif מארגן לך נצנצים כחולים בתוך האדום

 

M O R M

New member
../images/Emo6.gif מה פיתאום נצנצים כחולים באדום

צריך להמציא צבע חדש עבור הבנת הנקרא. אני בעד ירוק
 

7 0 7

New member
והמסקנה בשורה התחתונה

לא מתאים לחיבור רציף קבוע וממושך למצבר האופנוע (למי שחשב להשאיר המטען מחובר למצבר במשך שבועות וחודשים, כי מייצר זרם טעינה גדול מדי עבור המצבר הטעון) אבל מעבר לכך אמין ומומלץ. ממילא אנחנו לא משאירים המצבר מחובר למטען ברציפות במשך שבועות או חודשים, כי בארץ משתמשים באופנוע גם בחורף האם אתה מסכים עם המסקנות בסיכום הקצרצר?
 

M O R M

New member
../images/Emo24.gif../images/Emo47.gif../images/Emo47.gif../images/Emo45.gif../images/Emo229.gif../images/Emo236.gifכבוד

הבנת הנקרא המון תודה , על ההשקעה על תשומת הלב , המון כבוד. נמסרו עד כה כ- 36 מטענים כאילו לחברי הפורום. ישנם עוד כמה בודדים שלא הגיעו לקחת ואו לא הזמניו כראוי באמצעות מסר. הגיעו אלי חברי פורום מהגולן מהדרום מירושליים ומהמרכז ואספו את המטען. אף אחד לא הודיע שברצונו לבטל את העיסקה ואו שהמטען לא עובד כראוי. להזכירכם מחיר המטען 100 ש"ח , רוב אילו שרכשו אותו ציינו שבמחיר שכזה רצוי שיהיה אחד כזה בבית. מבקש להתיחס למסקנות הבדיקה , לפעול לפי הוראות הבטיחות שהמליץ הבנת הנקרא. אני מזמין את אילו שהתלבטו , כולל את השניים שביטלו עד לאחר הבדיקה לשלוח מסר ולהזמינו. תודה חג שמח מוטי מור
 

avi elbaz

New member
תודה רבה על הבדיקה. אני דווקא מרוצה ממה

שרכשתי ולא הייתה בכוונתי להשאיר את המטען מחובר קבוע למצבר. התנינים מתחברים יפה להדקים של המצבר. האופנוע שלי מושבת כבר שלושה חודשים והיה לי חשוב שתהיה לי דרך לטעון את המצבר מדי פעם כך שהצעת הרכישה של MORM היתה ממש בזמן גם המחיר התאים מאוד לשימוש המאוד מוגבל שאני מייעד למטען. מוטי תודה על המאמץ ברכישת המטענים.
 

yoshi6

New member
כל שנשאר זה לחבר את המכשיר לטיל ולשלוח לאירן

זה כבר יטפל בהם.
 

iec

New member
אתה מה יש לך מהאירנים כפרה עליהם

אולי הם יביאו את הפתרון לכל הבלאגנים שיש ב-
 
למעלה