מדריך ל"בניית" מצבר !

NeeD 4 SpeeD

New member
אופן ההרכבה :

קודם כל , הנה תמונה שתמחיש לכם את גודל התאים , יחסית לסוללות אצבע רגילות. ככה נראים התאים מאיי ביי .
 

NeeD 4 SpeeD

New member
המשך

כמו שרשמתי בהתחלה ,המתח של כל תא הוא 3.3V . חיבור 4 תאים בטור נותן מתח של 13.2V - מושלם
כדי לספק זרם יותר גבוהה וגם לשפר את קיבול הסוללה , חיברתי עוד 4 תאים במקביל . כמו שרשמתי מקודם , אופנועים קטנים יכולים להסתפק ב 4 תאים בתור בלבד ,המדריך שאני רושם פה זה לחיבור 8 תאים , לאופנועים "גדולים" יותר . אם מישהו רוצה לבנות מצבר לרכב מהתאים האלה , צריך להוסיף עד 4 תאים במקביל ...אולי אפילו 2 שורות . קיצר , דבר ראשון שעשיתי היה להוריד את בידוד הנייר מהתאים . למרות שהו דיי טוב , העדפתי שרינק .אתם תחליטו מה טוב לכם . הבידוד פשוט מחליק החוצא , הוא לא מודבק .
 

NeeD 4 SpeeD

New member
נא לשים לב ל (+) ו ה (-) !!!!!

בניגוד לסוללות אצבע רגילות , ה (+) של התא הוא גוף התא עצמו .כאשר העיגול הקטן הוא ה(-) . לא להתבלבל!!! (ראו סימון תמונה קודמת)
 

NeeD 4 SpeeD

New member
המשך 2

יש לשייף את איזור החיבורים של התאים בכל צד , ככה שהבדיל ידבק יותר טוב. אחרי זה , יש לחתוך 4 חתיכות מהשרינק הקטן (עובי 72ממ) , כל אחת באורך 75ממ ולדחוף בפנים זוג תאים עם הפלוס והמינוס פונים באותו כיוון. יש למקם את התאים בדיק באמצע ראו תמונההההה
 

NeeD 4 SpeeD

New member
המשך 3

אחרי שהתאים בתוך השרינק , לוקחים פן ומחממים אותו , לא לחמם בצד אחד עד הכיווץ המקסימאלי! צריך לחמם קצת עד שהו מתכווץ טיפה , אז לעבור לצד שני .בקיצור , לכווץ בהדרגה , אחרת לא יצא טוב. ככה זה אמור להראות בסוף
 

NeeD 4 SpeeD

New member
המשך 4

יש לשייף טיפה בין התאים עצמם בצד של ה (+) . שימו לב שיש מגע ישיר בין הגוף (שהו +) של זוג התאים בשרינק. מסומן באדם בתמונה
 

NeeD 4 SpeeD

New member
המשך 5

בסוף , צריכים לצאת 4 זוגות כאלה . הזוגות חייבים להיות מבודדים טוב אחד מהשני , למי שמרגיש שהשרינק דק מדי , יכול לעשות שכבה נוספת מעל כל זוג. ככה זה אמור להראות
 

NeeD 4 SpeeD

New member
אופן החיבורים

כמו שאמרתי , 4 תאים בתור , אשר מחוברים במקביל ל עוד 4 תאים בתור . יש לסדר את הזוגות עם ה + וה - כמו בשרטוט (זוהי תמונת צד) , אז , לעטוף את התאים באזיקונים שלא יזוזו
 

NeeD 4 SpeeD

New member
אופן החיבורים , המשך

בתמונה הבא רואים את תחתית הסוללה . פסי החיבור בין התאים הם בצבע אפור . גם בתמונה הקודמת רואים את הפסים באפור . כמובן לא חייבים להשתמש בפסים , אפשר להשתמש בכבל שעבה מספיק. בצד העליון יש גם 2 פסים באמצע , אבל לא ציירתי את הצד העליון , לדעתי זה אמור להיות מובן . אפשר גם לראות 2 פסים אדומים בתמונה . למרות שבין כל זוג בשרינק יש מגע ביניהם , העדפתי גם להלחים ביניהם , סתם ליתר ביטחות . כובן , צריך לשות את אותו הדבר בין זוג הפסים בצד העליון של הסוללה.
 

NeeD 4 SpeeD

New member
שלב ההלחמות ../images/Emo122.gif

זהו השלב הקשה . יש לנסות לחמם כמה שפחות את התאים .אני שמתי את התאים על המזגן כדי לקרראותה אחרי כל הלחמה
אני גם השתמשתי במלחם בעל קצה חד מדי , אשר גרם להלחמות שנראות רע . וודאו שהחיבורים טובים ! יזרמו שם זרמים גבוהים! כמו כן , להזהר לא לקצר שום דבר!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! לפני כל הלחמה , יש למרוח פלוקס על האיזור (או על כבל...) בהתחלה יש לשים בדיל על איזור החיבורים של כל התאים , כמו שרואים בתמונה
 

NeeD 4 SpeeD

New member
המשך 2

זהו , כל מה שנותר זה להלחים . שימו לב לחיבור בין התאים המקביליים (שהו לא חובה , ליתר ביטחון) זה הצד התחתון של הסוללה.
 

NeeD 4 SpeeD

New member
המשך 3

בצד העליון יתחברו החוטים של הפלוס והמינוס לסוללה . גם שם השתמשתי בפס , אשר חיברו בין 2 הפלוסים ו 2 המינוסים .אז , את הכבלים עצמם הלחמתי לכל פס . חשוב מאוד ! בצד של המינוס , להזהר מאוד מגוף הסוללה (שהו +) שמבצבץ טיפה . אני כיסיתי את האיזור בסרט בידוד לחום גבוהה , אפשר השתמש בסתם איזולירבנד גם , רק לוודא שהבידוד מספיק טוב . מעל זה הלחמתי את הפס שמחבר בין המינוסים . ראו תמונה
 

NeeD 4 SpeeD

New member
המשך 4

כל מה שנותר זה חיבור החוטים עצמם . שימו לב לפסים להם מתחברים החוטים .
 

NeeD 4 SpeeD

New member
סיום

בעקרון , כל מה שנותר הוא לשים את החבילה בתוך השרינק העבה (145ממ) ולסגור . אני עשיתי 2 שכבות כאלה ליתר ביטחון .
 

NeeD 4 SpeeD

New member
למתקדמים - ייצוב התאים

כמו שראיתם בטח , אצלי יש עוד 5 חוטים דקים שיוצאים מהסוללה . החוטים האלה מיועדים לבקרה על המתח של כל תא. הבעיה בחיבור טורי של תאי סוללות , היא האפשרות שהתאים יצאו מאיזון , זאת אומרת שתא אחד יטען לדוגמא ב 3V ותא אחר ב 4V ...דבר כזה יפגע באורך החיים של הסוללה. אני גיליתי שתאי ה A123 הם מאוד יציבים ושומרים על איזון בצורה טובה מאוד , אבל , אני רוצה להיות יתר בטוח , לכן כרגע אני בתהליך של יצירת מעגל איזון , אשר יאזן את התאים "און ליין" ,בלי שיהיה צורך לפרק או להרכיב משהו מהאופנוע... בכל מני טיסנים וכאלה , משתמשים בדרך כלל במתאן סוללות אשר מאזן אותם בזמן טעינה . כידוע על אופנוע או רכב זה קצת בעייתי .אין יכולת שליטה על מתח הטעינה יותר מדי , יהיה עוד יותר קשה לשלוט על מתח לכל תא בודד , בגלל הזרמים הגבוהים.המעגלים יהיהו מוגזמים בגודל ובמורכבות שלהם . לכן מתאן מאזן הוא לא אופציה טובה. יש לי רעיון למעגל קטן אשר כן יאפשר איזון , אני אעשה כמה ניסויים , ואולי תוך שבועיים או קצת יותר אפרסם אותו גם . בינתיים , כדי שתהיה גישה לכל תא (זוג תאים מקביל) ,הוספתי 5 חוטים .את החיבורים שלהם ניתן לראות בשרטוט.
 

NeeD 4 SpeeD

New member
המשך

שרטוט יותר פשוט שמראה מה בעצם קורא... כמו שניתן לראות , החוטים מאפשרים גישה למתח של כל תא . אפשר אפילו למדוד את המתח עם פלוק , פעם בחודש ככה ולוודא שאין הבדל רציני (לדעתי ,מעל 20mV הבדל בין התאים הוא לא בריא) בין המתחים.
 

NeeD 4 SpeeD

New member
המשך 2

עד שהיה לי מעגל מוכן לביצוע איזון אוטומטי של הסוללה , למי שבכל זאת רוצה לבקר על המתח של כל תא , מצאתי רכיב מגניב ב 3.5 דולר (כולל משלוחה) ,אשר מראה מתח לכל תא בצורה של תצוגה רצה . מה שרואים בתצגה הוא מס תא ואחריו מצג המתח שלו , אחד אחרי השני. בסוף הקקי גם מרה מתח כולל. ניתן למצוא את הרכיב כאן : http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.10787 תמונה להמחשה
 
למעלה