מי יפגע מהורדת תעריפי ביטוח החובה לאופנועים ?

זהר זהר

New member
מי יפגע מהורדת תעריפי ביטוח החובה לאופנועים ?

שרשור זה נפתח לנוכח עירוב עניין ביטוח החובה בנושא מדיניות הקהילה לרכיבה הספורטיבית בכביש הציבורי. נדרשת קצת סבלנות , כי לא כולם מכירים את כל הנתונים : עד שנת 2001 התנהל משק ביטוח החובה לכלי רכב (כולל אופנועים ) על ידי מונופול - אבנר. בשנת 2001 שונו כללי המשחק. הוחלט על פירוק אבנר ומתן אפשרות לביטוח חובה על ידי חברות ביטוח. המתנגדים הזהירו כי התוצאה תהיה עליית תעריפי הביטוח. המציאות הוכיחה כי מעבר לביטוח בחברות הביטוח הוזיל/הוריד/ הפחית את התעריפים בכ 40% . אחרי ההורדה הכנסות חברות הביטוח מביטוח חובה הן כמחצית מכלל הכנסותיהן מביטוח כללי ( לא ביטוח חיים). את האופנועים הוציאו מחוץ למשחק ושלחו אותם להיות מבוטחים, כולם , בפול בתעריפים הנקבעים על ידי המפקח על הביטוח. הפול גובה מהרוכבים כ 175 מליון ש"ח לשנה ומשלם תביעות של כ 350 מליון ש"ח לשנה (מספרים מקורבים ). איך עושים את זה? חברות הביטוח מעבירות לפול , כל שנה את הסכומים המתאימים כדי לכסות את ההפרש . המפקח על הביטוח רוצה שתשלומי הרוכבים יכסו את התביעות. לפי שיטה זאת יש להעלות את תעריפי ביטוח החובה ממוצע של כ 5,000 ש"ח לשנה לסכומים של למעלה מ 10,000 ש"ח לשנה. הפעולה שנעשתה לתיקון הפלת"ד ( אחריות רכב מעורב בתאונה עם אופנוע היא 75% ) אמורה לשנות את המצב. המטרה : העברת ביטוח החובה לאופנועים לחברות הביטוח שתתחרנה על המבוטחים ותשקולנה שיקולים ענייניים - אישיים לגבי כל מבוטח , כמו בכל ביטוח וכפי מצב הדברים לגבי ביטוח רכב פרטי . בתגובה מבקשת הממשלה בחוק ההסדרים הנוכחי לבטל את התיקון לחוק ! מועדון האופנועים הישראלי נמצא בוועדות הכספים והכלכלה ופועל יחד עם יבואני הרכב הדו גלגלי לחסימת המהלך והמשך הרפורמה שתפסיק את תהליך עליית תעריפי הביטוח ותביא אף להורדתם (תיכף מגיעים לעניין ). בינתיים המפקח על הביטוח הודיע על כוונה לחדש העלאת תעריפים (שהוקפאו עקב פעילות העבר ) בחלוף 6 חודשים (אפריל 09). אם המהלך יצליח מה צפוי לקרות? יש כ 100 אלף מבוטחים. סביר להניח שלגבי 99% מהם התעריפים ירדו לאור שינוי כללי המשחק. אלה המבוטחים שגם צפויים יותר לתאונות מעורבות בהיותם רוכבים עירוניים / פרבריים / קטנועיים. חברת ביטוח תבדוק נתונים של רוכב כחלק מקביעת תעריף הביטוח מן הסתם בדומה לבדיקה כזאת הנעשית במדינות אחרות (למשל : בריטניה ) . ייבדקו נתונים על פי שיקולים מקצועיים ונתונים, כולל סוג ואופי האופנוע , בדומה לנעשה בענף ביטוח הרכב חובה ורכוש. דוגמא : אם יש בישראל כ 1,000רוכבים על אופנועים "ספורטיביים" , 1% מציבור הרוכבים , אבל הם נוטלים 8% מהתשלומים בגין תאונות (בדרך כלל עצמיות ששם האחריות היא 100% על המבטחת של הרוכב ) אזי ייתכן שתעריף הביטוח לרוכב כזה יהיה פי 8 מהתעריף לרוכב על קטנוע 400 סמ"ק , בן 62, אב ל 7 ילדים ומעשן מקטרת. במלים אחרות : ייתכן ועבור רוכב האופנוע העירוני תידרש פרמיה של 2,500 ש"ח (במקום 5,000 היום) אבל מהרוכב "הספורטיבי" תדרש פרמיה של 20,000 ש"ח. הכל דוגמאות שאינן מבוססות על נתונים אלא להמחשה בלבד. ייתכן גם שישלחו את הרוכב הספורטיבי לפול כי יסרבו לבטח אותו והתעריף בפול ייקבע בסכום דומה או גבוה יותר. אפשרי שהרוכבים הספורטיביים ישלמו הרבה יותר כאשר כלל ציבור הרוכבים ישלם קצת פחות. אם נפסיק את המהלך לשחרור המונופול ונתמוך בעמדת המפקח על הביטוח אזי אולי יעלו את התעריפים לכולם לכ 10,000 ש"ח , נישאר כולנו בפול , אבל ההתייקרות לגבי קבוצות הסיכון החריגות תהיה קטנה יותר. הייצוג שנעשה על ידי מועדון האופנועים הישראלי הוא עבור כלל הרוכבים , כקבוצה. אנו מתנגדים, כיום , ליצירת דיפרנציאליות במצב של ביטוח על ידי המונופול - הפול וסבורים שהדרך הנכונה היא להביא להגיון ביטוחי על ידי תחרות אמיתית בשוק הביטוח . אנו מאמינים שבעוד שנתיים , כשתיבדק השפעת תיקון החוק על סכום התביעות המשולם על ידי הפול , תוכח עמדתנו שתאונות מעורבות גורמות למירב הנזקים לרוכבים וכי לאור התיקון יקטן ההפרש בין הגביה לתשלומים (כנ"ל). ככל שנקטין את התביעות על ידי הקטנת כמות התאונות , הקטנת כמות הפגיעות , הקטנת מספר ההרוגים והפצועים - כך , כקהילה של רוכבים , נרוויח תעריפי ביטוח נמוכים יותר. אתם מוזמנים להביע עמדה ולשאול שאלות .
 

kangal

New member
נכון להיום מחיר הביטוח מבחינתי נותר זהה

למרות המאבק או שמא בזכות המאבק(?). השימוש לי באופנוע כיום הוא מותרות נטו, תחביב יקר שטומן בחובו רכיבות של סופ"ש בעיקר, רובן לא על אספלט. במידה ומחירי הביטוח ימשיכו לעלות, אני לא חושב שאוכל להרשות לעצמי את אותו "תחביב" וכנראה שאאלץ למצוא לעצמי תחביב אחר. לדעתי, ביטוח על פי סיכון אישי, נתונים אישיים, הנחה על מיגונים וכו' תתרום לי אישית להמשיך ולהזין את נפשי ברכיבות שאני אוהב. עוד משהו שקשור ולא קשור, עניין ביטוח אישי ולא ביטוח פר רכב, מי שמחזיק רכב+אופנוע או שני אופנועים משלם היום ביטוח חובה מלא על הרכב עצמו, הנחה שולית של כמה מאות שקלים על אחד מהכלים זה ממש לא זה. האם יש מצב לנסות לשנות את ה"חקיקה" הזו ולהביא למצב של ביטוח אישי לנהג ולא לכל רכב בנפרד, או שמא פה אני כבר מפנטז יותר מדי ו"נוגס" ברווחיהם העצומים של חברות הביטוח
 

זהר זהר

New member
נכון להיום ייתכן שאין לך 8 ילדים. אבל אם

תשקיע את הנדרש , גם בזמן שדרוש להריון , ייתכן ותגיע למטרה המיוחלת. במלים אחרות : אלה תהליכים שדורשים שנים של התמסרות (הריון ) . הלידה עצמה קצרה מאד - אבל לוקח אחר כך כמה שנים עד שהפעוט הופך לרוכש אופנוע מיומן. התיקון לחוק תקף מזה כחודשיים . בינתיים פועלים לבטל את החוק ובכך כבר הכשילו את הוצאת הפוליסות החדשות. אנחנו נלחמים , בודדים ומתנדבים, על חשבוננו , מול פקידים שאתה ואני משלמים להם משכורת כדי שיפעלו כנגדנו. חרף הפערים הכמותיים אנחנו ננצח - כי אני שונה להפסיד. להתראות זהר
 

shayoo70

New member
המחיר לא ירד אלא רק עלה....

ואני גם לא רואה הריון..... או כמו שאומר המשפט אין חצי הריון או שהמחיר יורד או לא ... ולא שמתי לב לאף ירידה אלא רק גבו ממני יותר ב 50 ש"ח בהצלחה במלחמה מול הפקידים העם מאחוריכם
 

Red Ross

New member
"הוזיל/הוריד/ הפחית את התעריפים בכ40%"

נכון, אני פדנט
אין לי סורק, אבל אני מוכן להציג לך תעודות ביטוח חובה ששילמתי לפני 2001 וכמן כן אחרי שנת 2001. לא הייתה שום הוזלה !
 

AVNER XR

New member
רק שאלה

אם יש 100.000 אלף מבוטחים שמשלמים אזי המחיר שנכנס לפול בלבד עובר את ה350 מיליון ,היות וגם אןם נניח ש90% קטנועים ו10% אופנועים . אז איך הפול מפסיד ? שאלה שנייה האם מישהו בדק את הצהרת חברות הביטוח לגבי הפסדי הפול ,או "שדוחפים" לשם כל מיני תוספות ע"מ לנפח . ושלישית ואחרונה בשנתיים האחורנות חל גידול עצום במכירות דו גלגלי איך זה מתבטא במאזניהם=רווח מול הפסד.
 

זהר זהר

New member
תשובות לשאלות והפניה לדוחות הפול

אין 100,000 משלמים. אנו מעריכים כי יש כ 25% מתחמקי ביטוח ובין רוכבי השטח אני מעריך האחוז מעל 50%. אם הפול משלם כפול ממה שהוא גובה אז הוא "מפסיד". לא חל גידול עצום במצב הדו גלגלי. הגידול הוא כ 15% . הרוב , כמובן , 125 סמ"ק . את חברות הביטוח בכלל ואת הפול בפרט בודק הממונה על שוק ההון והביטוח (=המפקח על הביטוח). המפקח הוא זה שקובע לפול את התעריפים עבור האופנועים . לא הפול ולא חברות הביטוח. כמובן שהמפקח עושה זאת על יסוד הנתונים כפי שהוא מבין אותם. המפולות האחרונות בעולם מלמדות שלא תמיד מוסדות כספיים מדווחים אמת.
 

anatge77

New member
סתם שאלה

כתבת שהרוב 125 סמ"ק.. מה ההבדל בביטוח בין 125 ל 250? בפעם האחרונה שאני בררתי עלות ביטוח ל 125 זהה ל 250. משהו כמו 3.5K אז אולי לא הצטרפו כמות גדולה למשלמי ה 4K +, אבל בהחלט כמות גדולה למשלמי 3.5K. דרך אגב את הביטוח ל 50 שהיה בסביבות 1700 ומשהו במשך שנים העלו ל 2300. אז מאז שינויי הביטוח 50 סמ"ק עלה ב 500-600 וה 125 נשאר כמו 250. עדיין לא הבנתי מה יצא טוב לרוכבים ברפורמה שכל כך התאמצנו והפגנו.. אבל אולי ההשפעה תופיע בעתיד.
 

34TK

New member
ל-קנגל,ישנם בארץ כמה סוגי ביטוחים לספורט -

מוטורי "אקסטרים" מתחרים בעמותות השונות (סופרמוטו,אנדורו,מוטוקרוס וטרקטורונים) מחוייבים ברכישת ביטוחי"תאונות אישיות" מעיין ביטוח חיים מורחב,על מנת שיורשו להשתתף באירועים מוטוריים שונים. הביטוח אינו בא להחליף את ביטוח החובה אלא רק ב"תחרויות" בהן עפ"י החוק ביטוח החובה אינו תופס כלל. הפוליסות עצמן זולות יחסית ושוות את מחירן.
 

kangal

New member
זה ידוע לי

הקטע הוא שאלו פוליסות לאירוע מסויים, בדיוק כמו שתטוס לחו"ל ותעשה פוליסה. הכוונה שלי הייתה לגבי "יישור" קו עם מדינות מתוקנות, למשל באירופה, ששם יש פוליסת ביטוח אישית לנהג / רוכב ולא פוליסה פר כלי רכב.
 

YAYA15

New member
למה בחרו דווקא את ת"א כעיר מייצגת../images/Emo35.gif

מתואר שם בצורה יפה את כמות התאונות הנפגעים והמתים- אופנועים לעומת רכבים. האם ת"א היא אכן מקרה מייצג
ת"א היא מקרה קיצוני של עיר עמוסה כלי רכב ואופנועים. מה היה קורה אם היו לוקחים את י-ם, חיפה, פתח-תקווה... אני דיי בטוח שפתאום ההבדלים היו מצטמצמים . וכמו שכבר אמרתי בעבר, סטטיסטיקה היא לא מדד מדויק, אפשר לשחק איתה איך שרוצים ותתפלא איזה מסקנות אני יכול לשלוף לך מאותם נתונים גולמיים שלהם, בצורה לגטימית לחלוטין.
 

AVNER XR

New member
קבל דוגמא קטנה

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3581351,00.html וזה רק על קצה המזלג,כי הגידול בהכנסות הרבה יותר גבוה עכישו אתה שמח או עצוב ? או שאתה רוצה לתקוף את הבעייה בצורה אחרת. נניח שמבוטחים רק 50% הווה אומר 50.000 אופנועים וקטנועים אוקיי?אני חושב שהרבה יותר האם בישיבות שלך בכנסת קיבלת-דרשת לראות כמה באמת משלמים ? או שהלכת לאכול שם גזר עם זוהר (בחיי זה מה שהוא אמר). עכשיו רוב אותם מבוטחים מכניסים רווח נוסף לחברות הביטוח בגין צד ג' \ולא אל תגיד לי לא שייך היות והרווח הוא בגין אחזקת האופנוע ותו לא. בנוסף האם בדקתם פעם אחת את נתוני חברות הביטוח המתייחסים לפול כמו שצריך? או שסמכתם על הנתונים שהם הביאו. הפול לא נועד להיות רווחי היות ולשם נשלחים כל סיכוני הריסק ,כך שחברות הביטוח יכולות להפסיד בהגזמה 150.מיליון ש"ח לחלק ל13 חברות.מרווחיהם שחצו נכון לשנת 2007 את רף המיליארדים ,אלא מה קרה פתאום נוצר כאוס כלכלי שבעקבותיו ירדו שערי המניות ושחיקת הרווח של חברות הביטוח הן מביטוח והן מקופות הגמל שהם מחזיקות.. כלומר האם כל פעם שתהיה "מפולת זמנית" בבורסה או בשוק הכלכלי נשמע מחברות הביטוח כמה הן מפסידות. הצעה ידידותית תבדוק היטב את הנתונים שמועברים אליך,כי איך אומר ההוא " שלא יעבדו עליכם".
 

בימר

New member
ובכמה עלו סכומי הפיצוי?

כמה הכנסות? כמה הוצאות? מה השורה התחתונה? אני שוב מזמין אותך לעיין בדו"חות, אני עשיתי את זה פעמים רבות. הדוחות הללו הם החומר שיש לכולנו. אני לא מקבל אף נתון אחר מהפול ו/או מהמפקח על הביטוח (לצערי). לכן - אל תשלח אותי לבדוק. תבדוק בעצמך. גלה לי אם תראה בעייה בדו"חות.
 

right turn

New member
אני עיינתי בדו"ח שבאתר שלהם ויש דבר אחד

שמפריע לי אני ממש ממש רחוק מלהבין בזה אבל לפי מה שהבנתי - רשום שם שגם תביעות שעדיין לא נסגרו מחושבות על פי ההערכה המקסימלית. ומה קורה אם התביעה נסגרת בפחות? זה מחושב? ואם התביעה "עוברת שנה" היא מופיעה פעמיים? אני רוצה להאמין שזה לא כך, אבל שוב - אולי באמת לא הבנתי כלום
 

iec

New member
כי הכל בנוי שם על שקרים ../images/Emo201.gif

בשביל כסף אתה רואה מה אנשים עושים...בכל המגזרים גונבים מרמים...ככה בדיוק מרמים את הנציגים שלנו ואת המפקח עליהם-מציגים דו"חות שיקריים על מנת להכניס עוד רווח על חשבון ציבור שאין לו התנגדות גדולה. אני לא מבין מה הבעיה בביטוח לפי תיקרת פיצויים...הרי ידוע לכולם שיש (והרבה) מתחזים שעושים לנו נזק בזה שהם תובעים פיצויי ענק על שבר באצבע...יש להגביל סכומים אלה. שיבטחו לפי דרגות פיצוי...למשל : חוץ מהטיפול רפואי, הסכום מקסימלי של 100K ש"ח עבור עוגמת נפש וכו' ישלם X ש"ח. מי שירצה לבטח את עצמו בסכום גבוה יותר ישלם בהתאם וכך הלאה... לדוגמא: אני מוכן לבטח את עצמי בצורה כזו שלא תהיה לי אפשרות "לחלוב" את הביטוח על עוגמת נפש\סבל ועוד סעיפים שונים ומשונים עם תקרה של עד 20K (חוץ מהטיפול הרפואי כמובן) ובכך לשלם ביטוח חובה של 2.5K ש"ח. אני יודע שיש לשנות חוק על מנת ששיטה זו תעבוד..אז קדימה לעבודה....הרי כל חוק מטומטם ניתן לשנות. מדינה שפועלת על עיקרון "חניקת האזרח" ונקיטת כל הפעולות האפשריות על מנת שהאזרח פה לא נהנה - אין לה זכות קיום.
 

iec

New member
אולי..אבל בצורה הוגנת יותר

ולא כמו שהציעו...הנחה של 200 ש"ח..בושה! . אני מדבר על הנחה ביטוח זול שהבסיס שלו יתחיל מ-2K ש"ח עבור סכום נמוך מאוד של פיצויים. מה גם שאני לא מבין למה הביטוח של האופנוע צריך לשלם אם האשמה של תאונה מסויימת היא 90% של המכונית??? איזה חוק עקום זה!
 

Dungeon

New member
זה שאתה קבעת הנחה של 50% זה יפה

אבל המפקח כידוע לך הוא קמצן בן קמצן ובגלל זה הוא מציע לך רק 11%, אולי אם הביטוח יעבור לחברות פרטיות ההנחה תגדל. כרגע, אין מה להטיל רפש על מועדון האופנועים, קודם נראה מה יציעו חברות הביטוח הפרטיות ואחרי זה אם לא יתאים, המצב יחזור לקדמותו תוך שנתיים (תוקף התקנות). עדיף לקבל החלטה גרועה מלא לקבל החלטה כלל.
 

iec

New member
לא יפה להעליב את המפקח :"קמצן בן קמצן"

המפקח הוא זונה בן זונה עם כל המשתמע מכך... למרות שבעצם הוא זה ש
אותנו ולא ההיפך...
 
למעלה