לכל מי שהתווכח - מבנה מערכת קירור באופנוע

NeeD 4 SpeeD

New member
לכל מי שהתווכח - מבנה מערכת קירור באופנוע

מי שרוצה שיילמד , מי שלא על ה** שלי. כמו שאפשר לראות בתמונה , הנוזל נכנס בצד אחד של הרדיאטור (צד ימין בתמונה) , מתקרר תוך מעבר דרך צלעות הקירור ויוצא חזרה למשאבה. הצינור העבה בצד ימין למעלה הוא צינור שמעביר לרדיאטור את הנוזל שעבר דרך המנוע . בדרך כלל ,יש עוד צינור שמתחבר בצד ימין למעלה , צינור דק יותר - זהו צינור ש"עוקף" את הטרמוסטט. בזמן שהטרמוסטט סגור הנוזל זורם דרך הצינור הדק. הצינור התחתון בצד ימין הוא צינור שבא ממצנן השמן (אם יש אחד) . הצנרת בצד שמאל מעבירה את הנוזל שעבר קירור חזרה למשאבה.
 

NeeD 4 SpeeD

New member
פקק הרדיאטור

כמו שאפשר לראות , יש לפקק 2 אטמים . אטם 1 : אטם שאוטם בין הרדיאטור למיכל העיבוי ומאפשר מעבר (מהרדיאטור למיכל העיבוי) כשהלחץ מגיע ל 13 עד 18 PSI בערך. אטם 2 : אטם כללי למערכת הקירור . באמצע הפקק יש טבעת מתכת שמאפשרת זרימה חופשית של נוזל / אוויר מהכיוון השני (ממיכל העיבוי לרדיאטור) בזמן ירידת לחץ ברדיאטור.
 

NeeD 4 SpeeD

New member
איך זה עובד

במצב עבודה רגיל , ברגע שהמנוע מתחמם נוזל הקירור מתחמם גם כן (כאילו דאאא
) . למי שלא יודע נוזל חם מתפשט ,לכן הלחץ ברדיאטור עולה ,עד שפקק הרדיאטור נפתח ומאפשר לנוזל לזרום למיכל העיבוי. מיכל העיבוי מתוכנן כך ,שכאשר המנוע נמצה במצב עבודה נורמלי (כל עוד אין משהו אדום מהבהב בלוח שעונים זה מצב עבודה נורמלי) מיכל העיבוי יתמלא עד למקסימום בערך. כשהמנוע מתקרר ,הלחץ ברדיאטור יורד והנוזל נשאב חזרה לרדיאטור ממיכל העיבוי דרך אותה טבעת מתכת בפקק הרדיאטור. כשהמנוע קר הנוזל במיכל העיבוי אמור להיות טיפה מעל המינימום שמסומן. כשהמנוע מתחמם מדי או שיש בעיה במערכת הקירור , קיימת צינורית ניקוז שממוקמת למעלה במיכל העיבוי ותפקידה להעיף את עודף נוזל הקירור ממיכל העיבוי לכביש
 

NeeD 4 SpeeD

New member
למה N4S הטרול אומר שכדאי לבדוק ברדיאטור?

אז קודם כל , נכון , באופנוע חדש שכרגע יצא מהחברה , אין טעם לפתוח פקק רדיאטור , מסתכלים בחלונית של מיכל העיבוי כשהמנוע קר: גובה הנוזל מעל למינימום? אם כן אז הכל סבבה , לא אז מוסיפים נוזל למיכל העיבוי. אבל אם מישהו בא לפורום ושואל איך בודקים נוזל קירור באופנוע שהוא קנה לפני יומיים ,או מישהו שיש לו חשד שמשהו לא בסדר במערכת -אני אומר לבדוק את גובה הנוזל ברדיאטור!
 

NeeD 4 SpeeD

New member
למה A

כל פגיעה בצינורית שמחברת בין הרדיאטור למיכל העיבוי תגרום לירידת הנוזל ברדיאטור ,בלי שאף אחד ישים לב בכלל. כל חור קטן בצינור הזה יגרום לכך. במקרה כזה מיכל העיבוי יהיה מלא כמו שצריך והרדיאטור לא ! מיכל העיבוי לא מקרר את המנוע , הרדיאטור כן . אפשר להוסיף מים עד מחר למיכל העיבוי במקרה זה , הרדיאטור לא יתמלא!
 

רמי בר1

New member
כל חור בצינורית תהפוך את המערכת

לכזו שללא מכל עיבוי. אין משמעות מידית,אלא אם תתפתח נזילה ממקום כלשהו במערכת ואז אין אינדיקציה של ירידת המפלס במיכל העיבוי. סחטיין על ההשקעה. תתחיל לעבוד על מערכת השמן.
 

NeeD 4 SpeeD

New member
למה B

יש 2 חישנים על הרדיאטור (בתמונה) שבדרך כלל מחוברים גבוהה בצד שבו מוזרם הנוזל החם מהמנוע. החישנים הם חישן חום מנוע וחישן טרמי למאוורר. אם ,בגלל סיבה כלשהי (כמו זאת שרשמתי מעל) הרדיאטור לא מלא עד הסוף 2 החישנים האלה לא יעבדו ,שזה אומר: חום מנוע לא יעלה יותר מדי , למרות שהמנוע יהיה חם (כנראה גם יותר ממזה שצריך כי חסר נוזל קירור) חישן המאוורר לא יפעיל את המאוורר ,למרות שהחום עלה. לא תהיה שום התראה לרוכב שמשהו לא בסדר.
 

NeeD 4 SpeeD

New member
אה רגע , שכחתי

מהספר החכם של הגולש החכם pumi "Always add coolant to the reserve tank. Do not attempt to add coolant by removing the radiator cap"
אפילו אל תנסו להוסיף נוזל קירור דרך פקק הרדיאטור!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! הכל יתפוצץ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
מנהלים , אני חושב שמגיע גם לו אדום!!!!
 

Pumi

New member
"אם אתה חושד, פרק מנוע ותבדוק"

זאת ההמלצה שלך גם? חכם. הוספת נוזל קירור ישירות לרדיאטור מבלי שהבן אדם יודע בכלל מה הוא עושה, הוא המלצה שהיינו ממליצים לכולם כמובן. בהצלחה בבועתך הפרטית.
 

NeeD 4 SpeeD

New member
דעתי האישית

אפשר לעשות הרבה יותר נזק בליפתוח את מיכל העיבוי מאשר את פקק הרדיאטור. פקק הרדיאטור נועד להפתח , לכן הוא פקק! במיכל עיבוי אפשר לגרום ליותר בעיות - למשל להחזיר את המכסה עם הצינורית במצב שהיא מעוקמת ולא מגיעה עד לתחתית המיכל. וכן , אם אתה חושד , ההמלצה שלי לפתוח פקק.
 

NeeD 4 SpeeD

New member
למה C

מנסיון של חבר על קטנוע... היתה לו נזילה של נוזל קירור בצינורית שנכנסת למשאבה. הוא חשב שיוכל לסדר הכל לבד , פירק את הצינורית (תוך כדי נשפך גם נוזל קירור) סידר הכל והרכיב. הוא ראה שנשפך לו נוזל קירור והיה מספיק חכם להוסיף מים לרדיאטור. כמובן , המפלס במיכל העיבוי לא השתנה בכלל. הוא נסע במשך חודש ואז היתה לו בעיה חשמלית והוא ביקש ממני לעזור לו... על הדרך פתחנו גם פקק רדיאטור , שלהפתעתו היה חצי ריק!
. למה זה קרה? כשהו הוסיף נוזל קירור לרדיאטור הוא לא הניע את המנוע כדי שייצא כל האוויר מהמערכת. הוא נסע עם רדיאטור חצי ריק , בלי שום אינדיקציה שמשהו לא בסדר במיכל העיבוי.
 

NeeD 4 SpeeD

New member
וסתם כי משעמם לי- מערכת הטרמוסטט

במקרה יש לי אחד מפורק של R1 (אפילו 2
) תפקיד הטרמוסטט הוא להגביר את קצב חימום המנוע.ברגע שהמנוע מגיע לטמפרטורת עבודה הטרמוסטט נפתח ומאפשר מעבר נוזל קירור לרדיאטור. בתמונה אפשר לראות את הטרמוסטט וכל החיבורים מסביב. 2 הצינורות התחתוניים מחוברים לראש המנוע ומעבירים נוזל קירור שהתחמם משם לטרמוסטט. הצינור העבה בצד ימין מעביר את הנוזל החם לרדיאטור (אותו צינור בציור הרדיאטור שלי ,בצד ימין למעלה). הצינור הדק בצד ימין הוא צינור נשם לטרמוסטט (שגם כן מחובר לרדיאטור בנקודה גבוהה מתחת לפקק).
 

NeeD 4 SpeeD

New member
ביפנוכו 1

כשהטרמוסטט סגור ,הנוזל עובר דרך החור הקטן בתמונה (החור שם כדי שלא יהיה לחץ גבוהה במערכת ,כי המשאבה תמיד דוחפת את הנוזל). כשהנוזל מתחמם הפקק באמצע הטרמוסטט נפתח וכך הזרימה של נוזל הקירור היא הרבה יותר גבוהה והקירור יותר טוב.
 

NeeD 4 SpeeD

New member
ביפנוכו 2

בצד השני אפשר לראות את הצילינדר ,שבתוכו נמצה החומר שמתרחב מחום ודוחף את הפין שפותח את הפקק מהתמונה הקודמת. הקפיץ סוגר את הפקק חזרה כשנוזל הקירור מתקרר.
 

davidi9

New member
למה באופנועי מוטוקרוס אין מיכל עיבוי?וכיצד מב

טלים מיכל עיבוי?
 

c881

New member
אתה יכול להחליף את המיכל בצינור

רק להיות מודע לעובדה שיש פחות מים במערכת.
 

davidi9

New member
איך מבטלים מיכל עיבוי?מחליפים פקק?סותמים את ה

היציאה מהרדיאטור?
 

רמי בר1

New member
מפרקים את המיכל ,ומאריכים את הצינורית

שתמשיך עד מתחת לאופנוע. אבל למה לבטל?
 
למעלה