שתי שאלות בנוגע ליציאה מהדירה בסיום חוזה.

ApplePie777

New member
שתי שאלות בנוגע ליציאה מהדירה בסיום חוזה.

1) האם ביום היציאה מהדירה, בדיקתה כמובן ומסירת המפתח, צריכים להיות נוכחים כל השוכרים החתומים איתי על החוזה?
אני חתומה עם שני בני הזוג. האם מחובתם, ואולי אני אף יכולה לדרוש משניהם לנכוח ביום היציאה, גם לכל מקרה בו תהיה לי איזו שאלה לגבי מצב הדירה? גם ליתר ביטחון, כמובן. האם החוק מתייחס לזה באיזשהו היבט או שזה נתון רק לרצונו של השוכר? רציתי להבין את זה עקרונית.

2) האם אני אכן יכולה להחזיק בערבות שהם נתנו לי, כמובן גם במקרה שיש בידי שטר חוב שלהם, ואני לא חייבת להחזיר להם אותה במעמד היציאה אלא תוך פרק זמן סביר? ראיתי שהחוק קובע ואומר שניתן להחזיק בערבויות עד 60 יום, גם אם הם שילמו את כל יתרת החשבונות והחובות עד אז.
אני רוצה להאמין שיש היגיון מסויים בחוק, כי תמיד עלולות להתגלות הפתעות כאלה ואחרות שייתכן ולא נשים אליהן לב ביום מסירת הדירה.

אני פונה למי מכם שהם המשכירים - האם רובכם מחזירים את הערבויות לשוכרים שלכם ממש ביום היציאה מהדירה, או שאתם כן מחזיקים בהן עוד קצת, לכל מקרה שבו יתגלה פתאום משהו שעלול להיות באשמת השוכר?
האם זה משתנה אצלכם משוכר לשוכר - יש כאלה שהשבתם להם ביום היציאה ויש כאלה שלא, ולמה?


אודה מאוד למשיבים.
 
אם בדקת את הדירה לאחר הפינוי שלה מחפצי השוכר

אני לא רואה משהו שיכול פתאום להתגלות כעבור כמה זמן כפגם באשמת השוכר. היקר יתמוטט? הברז ישפריץ? זה במילא באחריותך כמשכירה.
 

ApplePie777

New member
האמת שאני לא ממש יודעת...

מנסה לחשוב על כיוונים או דוגמאות...

בכל מקרה, אם גם החוק מתיר לי לעשות זאת, אני אכן יכולה להסביר לשוכרים שאני מעדיפה לקבוע איתם שוב בעוד זמן מה ואז להחזיר להם את הערבות?
מצד אחד, אני לא רוצה להרגיש שאני עושה "משהו לא בסדר", אך אני גם באמת מנסה להבין למה החוק עצמו מתיר להחזיר את הערבות רק בשלב מאוחר יותר?
אם זה לא בשביל היתר ביטחון הזה.

איך הכי טוב להסביר להם את זה? כי אני לא מוצאת מילים אחרות. זה נטו העדפה אישית שלי, באמת ליתר ביטחון ולכל מקרה שלא יהיה.
 
אם את משכירה את הדירה למישהו אחר

ואחרי חודשיים הקיר קורס, אין לך שום דרך להוכיח שזה נגרם כתוצאה מפעולות של השוכר הקודם ולא השוכר הנוכחי.
 

ApplePie777

New member
טוב, למען האמת

עוד לא לגמרי ברור לי מתי ייכנסו אצלנו שוכרים חדשים, אם בכלל.

בכל אופן, התכוונתי פחות למקרים קיצוניים יותר כמו קריסת קיר ויותר למצב בו רק לאחר שהם יצאו אני פתאום אשים לב, למשל, לשריטות על ארונות המטבח (אני סתם זורקת דוגמא, כן? מעבר לזה, אין ריהוט משלנו בדירה), אותו הם קיבלו כחדש כאשר הם נכנסו לדירה בזמנו.

כלומר, מצד אחד לא בא לי שהם ירגישו שאני בודקת את הדירה בזכוכית מגדלת כל פיפס, אך מנגד זו כמובן זכותי המלאה להרגיש בנוח לעשות זאת.
אלה סתם תהיות ביני לבין עצמי...

אגב, במקרה בו נוצר עובש באמבטיה ו/או על הקירות, זה מתפקיד השוכרים, כמובן, לטפל בזה, נכון?
ומה לגבי הפילטרים במזגנים? כי לגמרי לא ברור לי עד כמה הם הקפידו בכלל לבצע שטיפה שלהם במסגרת תחזוקה שוטפת, ואני מקווה שהם לא מלוכלכים במצב כזה שיהיה חלילה בלתי הפיך ועלול להשפיע על תפוקת המזגן. (אני גם לא בטוחה אם אוכל לקנות חדשים, היות ומדובר בדגם ישן יחסית. נקווה שהכל תקין דיו.)
טוב, נושא ניקוי הפילטרים ע"י השוכרים הוא סוגיה בפני עצמה, ולא ברור לי עד כמה זה בשליטתי בכלל לדאוג שזה ייעשה על ידם.
מה נותר לי לומר? הלוואי והכל יהיה בסדר כשהם יצאו.
 

ApplePie777

New member
רגע אחד...

אבל אם לא היה שום דבר בעת שהם נכנסו לדירה, וכשהם ייצאו יהיה כתוצאה מהשימוש שלהם, כמובן, במהלך אותן שנים, למה זה מתוקף תפקידי בכלל לטפל בזה? ממש לא מובן לי.
הרי העובש שם לא צץ סתם כך אלא רק כתוצאה ממי שגר שם באותו זמן ולא איוורר את האזור או טיפל בזה כראוי ובזמן.
 

avvv

New member
נראה לי שזה תלוי באופי של העובש

אם זה בגלל שהם לא אווררו אזור מסויים שהיה ניתן לאוורר אותו אז זו אשמת הדיירים. אם זה בגלל רטיבות מבחוץ או נזילה אז זה אחריות של בעל הבית.
 

ApplePie777

New member
אוקיי.

היות ובמקרה שלנו אין שום נזילה מהשכנים (לפחות לא שידוע לנו או שעידכנו אותנו, ובכלל אנחנו לא מכירים שום בעיות של נזילות משכן לדירה שם במהלך כל השנים), ואני לא לגמרי בטוחה עד כמה השוכרים נהגו לאוורר את האמבטיה, לאו דווקא באזור מסויים אלא בכלל לפתוח שם את החלון לאחר כל שימוש,
אז זה לגמרי באחריותם, ונקווה שנקבל אותה בחזרה ללא כל ממצאים שכאלה.
 
ערבויות זה לא בלוק

לא משנה מאיזה צורה, צ'ק, ערבות בנקאית, או שטר חוב.
בסופו של עניין, אם את מחליטה לגבות את הערבויות מאיזושהי סיבה, מה שמצופה לפחות, מהשוכרים, זה להתנגד וקיימת להם הזכות לתבוע אותך חזרה.
לכן כדאי לך להיות חכמה ולא להכנס לפינות כמו שאת נכנסת אליהן עכשיו.
 

ApplePie777

New member
שלא תביני אותי לא נכון.

אין לי שום כוונה נסתרת, חלילה, לזרוק עליהם האשמות שווא.

אני לא נכנסת לשום פינות, רק רוצה לדעת ולוודא שקיימת לי הזכות לא בהכרח להחזיר להם את הערבות ברגע שהם יוצאים מהדירה. אני רוצה להאמין שלא כל משכיר עושה את זה. רק רוצה שאיכשהו לא ייווצר מצב שבו אני אגיד בדיעבד שלא הייתי צריכה להחזיר להם מיד. לא יודעת.. מעבר לזה, באמת שאין לי עוד מה להוסיף בעניין, רק רוצה לברר את הדברים מראש ולבטח את עצמי עד כמה שניתן. זה הכל. להבין את משמעות החוק.
 

קלייטון.ש

Well-known member
אין התייחסות בחוק לטקס מסירת המפתח

והמנהגים משתנים משוכר לשוכר וממשכיר למשכיר. רוב המשכירים מהם שכרתי אמרו לי להשאיר את המפתח על השיש במטבח, או אצל השכנים, וללכת. זה אינטרס של השוכר לפגוש את המשכיר ביום האחרון ולעשות איתו סיבוב בדירה, כדי שתהיה הסכמה שהכל בסדר ולא יהיו המצאות בהמשך. במיוחד שבאמת החוק מאפשר למשכיר להחזיק את הערבויות עוד חודשיים. אבל גם לשוכר אין חובה כזו והוא יכול פשוט להסתלק.
 

ApplePie777

New member
הבנתי.

טוב, האמת שקשה לי להבין את אותם משכירים שבוחרים לא לבדוק את הדירה בנוכחות השוכר, כי לא פחות ממנו זה צריך להיות גם אינטרס שלהם, לדעתי, ולא רק לחכות לבדוק את הדירה לבד - ומקסימום להשתמש בערבות במידת הצורך.

אז זה ההסבר מאחורי הסעיף של ה-60 יום בחוק? הוא מתייחס יותר למקרים האלה בהם השוכר בוחר, משום מה, שלא להיות נוכח בדירה ביום היציאה?
כי אני באמת מנסה להבין את ההסבר לכתוב בחוק, ומה שאתה כותב נשמע לי כמו סוג של הסבר אפשרי.

תודה רבה על התייחסותך.
 

קלייטון.ש

Well-known member
להבנתי ה-60 יום בא דווקא לטובת השוכר עם התיקונים בחוק

"חוק שכירות הוגנת" בא להסדיר מרכיבים שונים של השכרת דירה, ואחד מהם כנראה הזמן שמשכיר רשאי להחזיק את הערבויות. במקום לתת למשכיר להחזיק את הערבויות בלי סוף, ולתת לשוכר לרדוף אחרי המשכיר כדי לקבל בחזרה את הערבויות, הגבילו אותו בחודשיים, שזה לא הרבה זמן. בשנים שאני שכרתי דירות ועברתי הרבה בין דירות, הרבה פעמים לא הצלחתי לקבל בחזרה את צ'ק הביטחון ונאלצתי לבטל אותו. לפי התיקון בחוק היום הייתי אמור תוך חודשיים לקבל אותו בחזרה.
 

ApplePie777

New member


אם כך, אני שמחה להבין את פשר ומהות הסעיף הזה, לדברייך.

העניין הוא שאני פשוט מניחה שהשוכרים שלי מצפים לקבל את הערבות בחזרה ביום היציאה שלהם, ולא נראה לי שהם בכלל מתארים לעצמם שאני אבקש להחזיק בה עוד קצת. אין לי מושג איך נהגו המשכירים שהיו להם בעבר ואני גם לא נכנסת לזה, מן הסתם. זו ההחלטה שלי, ומה שכתבת כאן די מרגיע אותי שאני אכן רשאית לעשות זאת ופשוט להסביר להם. (אני לא רוצה להתווכח על זה איתם מראש)


כשאתה היית עוזב דירות, היית מנסה לבקש כל פעם את הערבות ביום היציאה, ומה בעלי הדירה השיבו לך בתגובה? שהם יחזירו לך בהמשך?
 

קלייטון.ש

Well-known member
היו כל מיני תשובות והבטחות

באופן אידיאלי אני ציפיתי שבעל הבית או נציגו יגיעו לדירה ביום העזיבה, ובידם צ'ק הביטחון. זה לא קרה כמעט אף פעם. אם הגיעו, מה שהיה המיעוט, לא הביאו את הצ'ק.
כשביקשתי אותו הרוב הציעו לי להגיע אליהם הביתה ולקחת אותו. הצעה גם לא נוחה לי וגם בין כה וכה בפעמים שניסיתי לקבוע פגישה זה לא הסתדר.
היו כאלה שאמרו לי "אל תדאג לא נשתמש בצ'ק". לא דאגתי אבל עדיף שיהיה מסודר.
אף אחד לא אמר "אני מעדיף להחזיק בבטחונות עד שנראה שהכל בסדר". אני תמיד יצאתי כשכל העניינים הכספיים מסודרים (והיו פעמים שנשאר אצל בעל הבית עודף כי שילמתי שכ"ד מראש ויצאתי לפני הזמן. פעם שילמתי לחצי שנה מראש ואחרי פחות מחודש נמאס לי והלכתי, וכל העודף נשאר אצלו).
 

ApplePie777

New member
תודה על השיתוף.

אז מה היית מציע לי לומר להם כשהם יבקשו את הערבות על מנת שלא יתרגזו ולא ניכנס לוויכוחים? האם לנסות להסביר להם שכך נהגנו גם עם השוכרים הקודמים?
 

קלייטון.ש

Well-known member
יש חוק והולכים לפי החוק

זה לא נושא לויכוח ואין מה להסביר. שיקראו את החוק אם לא עשו זאת עד עכשיו.
מי שמתרגז רק מעלה חשד שהוא רוצה את הערבות כי הוא חושש שיש הצדקה למימוש שלה ומנסה לקבל אותה באמצעות אלימות.
 

ApplePie777

New member


ומעבר ללהסביר להם שגם החוק מאפשר זאת, אם הם עדיין יתעקשו לדעת למה אני לא מחזירה להם לאחר בדיקת הדירה, מה הכי טוב לומר להם כדי לצאת בסדר ושהם איכשהו יתרצו?
 

קלייטון.ש

Well-known member
זה כבר עניין כללי של אסרטיביות ועמידה מול אנשים

מסרת להם את עמדתך וזהו. את לא מנהלת דיון על הזכויות שהחוק מקנה לך. הגעת לדירה, עשית סיבוב ובדקת אותה, קיבלת את המפתחות, עכשיו את צריכה ללכת והדיירים לשעבר מתבקשים לצאת כי את רוצה לנעול. יכול להיות שהם לא מרוצים אבל את לא מופקדת על השבעת רצונם. יצטרכו ללכת לדרכם לא מרוצים.
 
למעלה