התייעצות

התייעצות

אמא שלי שוכרת דירה עם מזגן. המזגן עושה כל הזמן בעיות ובעל הדירה מתחמק מלהחליף אותו.
כל פעם הוא מצליח להביא טכנאי שמצליח להחיות את המזגן לעוד שבועיים, שלושה.
זה יוצר המון מתח ועצבים לאמא שלי כי בכל פעם היא נתקעת בלי מזגן לכמה ימים.
אתמול המזגן שוב הפסיק לעבוד ואפילו שרף את הנתיך הראשי של הבית (כבר פעם שניה).
אחרי שנשארה שעתיים בלי חשמל בבית, באו מחברת החשמל להחליף את הנתיך השרוף, והם אמרו שבפעם הבאה הם לא יתקנו את התקלה כי זו כבר פעם שניה שזה קורה.
אמא שלי מעוניינת ללחוץ על בעל הדירה ב 2 אופנים:
1. לשלוח מכתב רשום שאומר שאם הוא לא מחליף את המזגן בתוך חודש, היא מבטלת צ'קים של שכר הדירה ותחליף א המזגן בעצמה.
2. למצוא דירה חלופית ולתת לבעל הדירה התראה מראש על עזיבה.

האם אלו פתרונות קבילים?
כמה זמן מראש היא צריכה לתת התראה? יש לה חוזה שכירות סטנדרטי.
תודה.
 
ביטול צ'ק

לאו דווקא נגד בעל הבית, אלא נגד כל אחד שנתת לו צ'ק, עלול לסבך את אימך. צ'ק הוא צורה של התחייבות לתשלום סוג של "חוזה" מעבר לחוזה השכירות שאימך חתומה עליו. כך שבעל הדירה יוכל, אם ירצה, לפעול בשני מישורים: גם בהוצאה לפועל לגבי אי כיבוד הצ'ק, ואז תצטרכו להגיש התנגדות לביצוע, וגם במישור של הפרת חוזה השכירות, אימך פתוחה להסתבכות לא רצויה במקרה והיא מבטלת צ'קים חד צדדית.
מציאת דירה חלופית היא אפשרות, היא תמיד אפשרות, השאלה היא מה בעל הדירה ידרוש על מנת לשחרר אותה מהחוזה שעליו היא חתומה. הוא יכול לדרוש למשל, שתמצא שוכר חלופי וזה קצת קשה להסביר לשוכר חלופי שהיא עוזבת בגלל המזגן שאינו מתוקן, ועדיין שהוא ירצה להכנס במקומה....
הפתרון ההגיוני הוא לדבר עם בעל הבית ולהגיע לפתרון שאו שיחליף את המזגן על חשבונו, או שאימך תחליף את המזגן על חשבונה ותתקזז בשכר הדירה מול בעל הבית. אם הוא לא מסכים היא יכולה להחליף את המזגן בעצמה ולתבוע אותו אחר כך בתביעות קטנות. אבל בכל מקרה להבהיר לו שאלה שתי החלופות ושיבחר ביניהן.
 
בעל הדירה מתעלם משיחותיה

האם לפי חוק שכירות הוגנת החדש, אני יכולה לשלוח לו מכתב רשום שדורש ממנו לתקן את המזגן / להחליפו ובמידה ולא יעשה זאת, נבטל צ'קים של שכר דירה ונתקן את הליקויים באופן עצמאי?
לפי החוק החדש הוא חייב לתקן ליקויים קשים תוך 3 ימים וליקויים אחרים תוך 30 ימים.
האם במקרה כזה, אין לו עילה לפנות להוצאה לפועל?
 
אי כיבוד צ'ק

הוא עילה להוצאה לפועל. את הסיבות לביטול אם הן מוצדקות או לא מבררים אחר כך בבית משפט. ואגב, חובת ההוכחה תהיה על אימך ולא על בעל הדירה. כן אפשר לשלוח מכתב רשום שגם אם לא יפעל בסוף, יהווה הוכחה במידה ותתבעו אותו
 

קלייטון.ש

Well-known member
לשלוח מכתב אבל לא לאיים בביטול צ'קים

אלא להודיע שמאחר והמזגן לא תקין, ומזגן תקין חיוני להמשך המגורים בדירה, הדירה אינה ראויה למגורים. לאור זאת אתם מודיעים על ביטול חוזה השכירות ודורשים את הצ'קים בחזרה בתוך שבועיים (או זמן אחר שתחליטו), אחרת תפנו לבית המשפט בתביעה להחזר שכר דירה ופיצוי נוסף.
 
הייתי ממליצה להתייעץ בפורום משפטי

אין ספק שהמצב הזה מכעיס ומקומם, אבל ביטול צ'קים ו/או איום בביטול צ'קים זה לא צעד חכם כפי שהוסבר לך, ולמעשה זה חושף את אימך לתביעה בגין הפרת חוזה. בנוסף, בעל הדירה יכול לטעון שפעל לתקן את התקלה ו/או היות שמדובר במזגן, יכולים לטעון לכך שלא מדובר בתשתית הכרחית - נכון שמזגן במדינתנו החמה נחשב לדבר בסיסי, אבל זה עדיין שונה ממצב של מים זורמים, למשל, שהיעדרם יוצרים מצב של הפרה יסודית של החוזה ופגיעה באופן השימוש בדירה כדירת מגורים. אני מאמינה שגורמים משפטיים יעלו עצה דומה לזו שהעלה קלייטון, אבל איני מוסמכת מספיק להציע זאת בעצמי.
&nbsp
למצוא דירה חלופית עם התראה גם לא בהכרח יתאפשר, אלא אם יש אפשרות כזאת בחוזה - ובמרבית החוזים זה לא קיים, אלא מתאפשר לעזוב את הדירה רק בתנאי שמוצאים דייר חלופי שמקובל על בעל הדירה.
 
למעלה