על שוכרים, השכרה וחוויות

על שוכרים, השכרה וחוויות

אז כפי שכתבתי לאחרונה בין השורות, אני עוברת דירה בקרוב, ובמסגרת זו הדירה אותה אני עוזבת פורסמה ואנשים באו לראות ולבדוק הכצעקתה.

היות שאני עוזבת בסיום חוזה, לא הייתי אמורה להתעסק עם זה יותר מדי מלבד להראות את הדירה. בפועל, מצאתי את עצמי עושה יותר ממה שהייתי אמורה, בעיקר כי רציתי לגמור עם זה כבר. התקופה הזאת כללה סאגה מעניינת, חלקה נחמדה, חלקה משעשעת וחלקה הזויה, ואת מי אני אשתף אם לא אתכם?

בכללי חשבתי שלא תהיה בעיה למצוא מחליפים לדירה – זו דירה מסוג נדיר: לא מחולקת, משופצת ויפה, ממוקמת באזור מבוקש והמחיר שלה סביר יחסית לתמורה. בעלי הדירה פרסמו מודעה ביד2, אבל ההיענות לא הייתה גבוהה במיחד – היו אנשים שהתעניינו, אבל יחסית בודדים שפנו לסירוגין, והיו כמה קטעים לא ברורים עם אנשים שכמעט סגרו ונעלמו. היות שלא התאים לי כל יומיים לקבוע עם אדם אחר, פרסמתי בעצמי מודעה בפייסבוק והפניות זרמו, אבל ממש. על מנת שיהיה נוח לכל הצדדים ובעיקר לי, קבעתי להראות את הדירה בערב אחד שנקבע מראש.

מה שבעצם יש לי לספר זה על סוגי השוכרים הפוטנציאלים ועל המציאות מנקודת המבט המנוגדת – אמנם אני לא בעלת הדירה, ובתור השוכרת שעוזבת לא באמת קריטי לי אם יימצאו שוכרים או לא, אבל ההתנהלות של חלק מהמתעניינים צרמה לי בכל זאת.
 
אז מה היה לנו?

קבלו כמה סוגי טיפוסים שנתקלתי בהם במסגרת חיפוש המחליפים:

השוכרים המתמקחים: למרות ששכ"ד נאמר להם מראש בצורה ברורה, וגם הארנונה וועד הבית, הם עדיין ניסו להתמקח. אני לא נגד התמקחות, בעצמי הצלחתי להוריד את שכ"ד בחידוש החוזה, אבל היו כמה אנשים שממש לא הצלחתי להבין אותם: אם אתם יודעים ששכ"ד מעל ליכולות שלכם, אל תבואו לראות את הדירה מלכתחילה, במיוחד אם אתם רואים בפייסבוק שיש המון מתעניינים ובזמן שאתם נמצאים בדירה מגיעים עוד אנשים – אם יש כזה ביקוש לדירה, זה אומר משהו.

בין הנימוקים ששמעתי למה שכ"ד צריך להיות נמוך יותר (למרות שהוא לא נחשב לגבוה יחסית לתמורה) היה נימוק הזוי למדי והוא שבשביל אדם יחיד מדובר בהוצאה גדולה יחסית, במיוחד בהתחשב בארנונה. ועל זה אני אומרת – זה לא אמור לעניין את בעלי הדירה שאתה רוצה לגור בדירה הזאת לבד, זו דירה שמספיק גדולה בשביל לאכלס זוג, והמחיר לא נגבה פר אדם אחרי הכל. ולא, זה לא אומר שבעלי הדירה חוצפנים, דווקא הם משכירים במחיר הוגן יחסית, לפחות לדעתי ולדעת הרבים מאוד שהתעניינו.

עוד התמקחות מעניינת שהגיעה מיותר מאדם אחד, הייתה לגבי מועד הכניסה: בדרך כלל מועד כניסה נקבע בהתאם למועד העזיבה של הדייר הקודם, כך שאין יותר מדי מקום למיקוח – יש לפעמים אפשרות לגמישות של ימים בודדים, אבל אם מועד סיום החוזה הנוכחי שלכם הוא חודש לפני או אחרי מועד הכניסה שצוין במודעה ונאמר לכם במפורש, הסבירות שיהיה מקום להתמקח קלושה. היו אנשים שהבינו את זה ואמרו שזה פחות מתאים, היה מי שהיה מוכן לספוג חודש שכ"ד של שתי דירות, והייתה מי שניסתה לשכנע אותי לעזוב קודם.

השוכרים שמגיע להם – באופן טבעי, אנשים בודקים את התקינות של התשתיות עד כמה שניתן. אנשים מתעניינים בתקינות המזגן, הדוד, הברזים. היו מי שהתעניינו באפשרות להחלפת המזגן, היות שהוא נראה להם ישן – הוא באמת לא מאוד חדש, אבל הוא עושה את העבודה, יחסית חסכוני בחשמל ואמנם יש דגמים מתוחכמים ושקטים יותר היום, אבל אין שום סיבה שבעלי הדירה ישקיעו אלפי שקלים בשדרוג שכזה שהוא דיי מיותר בתכלס, גם אם אתם חושבים שכן (וזה כשהבניין מיועד מתישהו לפינוי בינוי, כמו רוב הבניינים ברמת גן, ככה שבאמת אין שום סיבה לעשות דבר כזה), הייתה מישהי שהפריעו לה סימני אבנית באמבטיה, לא משהו נוראי בכלל (רוב האנשים שבאו בכלל לא שמו לב לזה), אבל היא טענה שזה דורש שיפוץ ושכל דירה דורשת רענון בין שוכר לשוכר. היא לא התביישה לדרוש את זה מבעלי הדירה כתנאי לכך שתסגור (יחד עם החלפת המזגן), כמובן שהם לא הסכימו והיא ויתרה על הדירה.

נגזרת אחרת של השוכרים שמגיע להם היו אלו שביקשו שאראה להם את הדירה במועדים שונים מאלו שקבעתי, זה בלט במיוחד אחרי שקבעתי את הערב בו הראיתי במרוכז, ובכל זאת קיבלתי פניות מאנשים שביקשו לבוא לראות "היום" או "בשבוע הבא", למי שביקש בשבוע הבא עניתי שאם הדירה עדיין תהיה רלוונטית אעשה עוד ערב כזה, ולמי שביקש לראות "היום" הסברתי שאין אפשרות כי אני מראה במועד אחר. התוצאה – אותם אנשים, והיו כמה כאלו, ניסו לשכנע אותי "אולי בכל זאת" בטענה שהדירה מאוד נראית להם מהמודעה, והם יכולים היום/בשבוע הבא, והם לא רוצים לפספס את הדירה. ואני אומרת – עם כל הכבוד, ובאמת שיש כבוד, הסיבה שהראיתי במרוכז היא בין היתר כי אי אפשר לדעת רק מהמודעה, ואם הייתי מראה לכל אדם בנפרד בשעות שונות, לא הייתי יוצאת מזה. היו גם מי שביקשו בשעה מוקדמת יותר – כשכל הקטע זה שלא יכולתי בשעה מוקדמת יותר, זה נורא נחמד שאתם פנויים בבקרים, נוח לכם לבוא בשעות אחר צהריים או בשבת (גם בזה נתקלתי), אבל לי זה לא מתאים, ועם כל הכבוד – אני לא אצא מהעבודה מוקדם בגלל שלכם יותר נוח, ואני באמת אדם נחמד מאוד, ואני יודעת שקשה למצוא דירה ויש לי את כל האמפתיה שבעולם, אבל ככה דברים עובדים, ועם כמה שאני נחמדה כאמור – אני לא חייבת לכם כלום אחרי הכל, עם כמה שאני לא אוהבת את המשפט הזה.
 
ועוד

עוד סוג שוכרים שהיה פחות נפוץ הוא אלו שיודעים לשאול – אבל לא יודעים לקרוא. כשפרסמתי את המודעה הקפדתי לכתוב הכל בצורה הכי ברורה והכי מפורטת וגם הכי כנה – כתבתי את מחיר הארנונה וועד הבית, את שטח הדירה, מה נשאר ומה לא נשאר בדירה (וגם ציינתי שניתן לקנות ממני ריהוט – אבל זו לא התניה, אני מהמתנגדים לתופעה הזאת), וציינתי גם שחנייה באזור זה דבר בעייתי לטובת בעלי הרכבים. עדיין היו אנשים שפנו אלי בפרטי ושאלו על מה שהיה כתוב במפורש. היה מישהו שמתי שהפניתי אותו למודעה הציג הסבר – טען שהוא ראה הרבה מודעות והוא לא זוכר באיזו דירה מדובר... לא הכי יעיל מצידו אני חשה בצורך לציין.

מהצד השני יש את אלו שלא יודעים לשאול, או שפשוט לא טורחים כי הם מעדיפים להחליט – והם החליטו שכל הריהוט שבדירה נשאר, או לפחות חלקו (למרות שכתבתי במפורש במודעה מה נשאר ומה לא ומה אפשר לקנות ממני אבל רק אם רוצים), זה פחות משמעותי, אבל זה משהו שהייתי ממליצה לא להקל בו ראש, שלא יטענו אחר כך לרמאות ושחשבו שהדירה מרוהטת כי זה מה שראו, ולשמוע מישהי מדברת בטלפון עם בעלה ומסבירה לו שזו אחלה דירה והיא כן מרוהטת "אפילו יש פה מכונת כביסה ותנור ופינת אוכל"... הבנתם.
הייתה גם מי ששאלה מה אני משאירה, בנימה של – מה אני משאירה ולא מוכרת, והסבירה שהם צריכים רהיטים שונים, שזה נחמד מאוד, אבל למה את חושבת שאני אשאיר לך רהיטים במתנה? אם את ממש צריכה רהיטים וחושבת שהרהיטים שלי משתלבים טוב בדירה ורוצה לחסוך הובלה, את יכולה להציע לקנות אותם.

ואשתף גם במקרה ספציפי של פנייה מוזרה ולא ברורה: מישהו שפנה אלי במסר פרטי שכלל את אותו התוכן גם באנגלית וגם בעברית, שכללו הסבר מיותר על מצבו האישי ועל כך שהוא גר לבד ומתעניין בדירה, בצירוף בקשה שאתקשר אליו לתאם איתו מועד בו יוכל לראות את הדירה. כמובן שלא התקשרתי, עניתי לו כמו לכולם שאני מראה את הדירה באופן מרוכז. זכיתי לקבל ממנו תגובה כמה ימים מאוחר יותר, שכללה הבהרה שהוא מצא כבר דירה ומאחל לי בהצלחה. שוין, אני משתדלת לכבד כל אדם באשר הוא אדם, אבל זה באמת היה מוזר למדי.
 
Next - ההתקדמות לשלב הבא

ביום בו הראיתי את הדירה, הגיעו לא מעט אנשים. האמת שזה דווקא היה נחמד מאוד, במיוחד כי הגיעו ריכוז של אנשים מקסימים, איכשהו כל המתעניינים האיכותיים והנחמדים התרכזו לערב הזה ויצא גם שרובם היו מעוניינים, אבל המשכתי להראות את הדירה והסברתי לאנשים שכעיקרון אנחנו במעמד של רשימת המתנה, אבל זה לא אומר כלום כי מניסיוני (שכבר כלל 3 אנשים שכמעט סגרו), לפעמים אנשים "נרשמים" לכמה דירות או שדברים משתנים אצלם, אבל שיהיו מודעים. גם התזמון של האנשים היה דיי סבבה, יצא שבגדול אנשים הגיעו אחד אחרי השני, כשמדי פעם בוצעו שני סיורים מודרכים במקביל.

היה קטע מגניב למדי, כשהגיעה בחורה שהסבירה שנשלחה ע"י זוג חברים שלא יכלו להגיע, אבל לא רצו לפספס את הדירה, אז שלחו אותה לראות וביקשו שתתקשר בשיחת וידאו ותעשה להם סיור בדירה. זה היה משהו מיוחד וממש הערכתי את הזוג הזה על כך. הם הודיעו שהם מעוניינים, למרות שלא ראו פיזית, והצטרפו לרשימת ההמתנה. לזה אני קוראת – פתרון אלגנטי.

מרוב שכל מי שנרשמו היו כל כך נחמדים ומקסימים, היה לי קצת חבל על אלו שהיו בסוף הרשימה, אבל החלטתי מלכתחילה שאני הולכת להיות הוגנת וללכת לפי סדר ההגעה. היו זוג שהגיעו אחרונים בעיקר כי הסתבכו בדרך, והגיעו כעיקרון "אחרי שעות הקבלה", וידאו שזה בסדר והסבירו שהם מתעכבים והיו כל כך נחמדים ומנומסים. בגלל שהם הגיעו בסוף אחרי תלאות בדרך גם ישבנו איתם קצת ודיברנו. הם שלחו לי אחר כך הודעה עם תודה על האירוח בשעה מאוחרת ושהם מקווים שזה יסתדר כי הדירה מאוד מצאה חן בעיניהם. יש אנשים סימפטיים עם אנרגיות טובות, למה ביומיום אני פחות פוגשת כאלו?


ולסיכום - כמה עצות כלליות לאנשים שמתעניינים בדירה להשכרה:

מציאת דירה מתאימה זה דבר שדורש השקעה וגם הרבה עניין של מזל, ובמציאות של ימינו – כל הקודם זוכה. אם מודעה נראית לכם – אל תבררו על אפשרות לראות אותה בעוד שבוע, במיוחד אם היא ממוקמת בגוש דן, כי רוב הסיכויים שהיא כבר לא תהיה רלוונטית.
אל תרימו ידיים אם אחרים שבאו לראות את הדירה מודיעים מול עיניכם שמעוניינים – תבקשו שירשמו את הפרטים שלכם ברשימת המתנה, ככה זה עובד בימינו, וזה לא נדיר שבסוף דברים משתנים (מי ששוכרים את הדירה שאני עוזבת אלו מי שהיו מס' 3 ברשימה).
תהיו נחמדים – גם אם מי שמראה לכם את הדירה זה השוכר העוזב ולא בעל הדירה, הנחמדות זה כרטיס הביקור שלכם.
ומהצד השני – תהיו ריאליים, קחו בחשבון שגם אם אתם הכי נחמדים והכי מקסימים שיש, אם יש רשימת המתנה של 10 אנשים, הסיכויים שלכם לא משהו, גם אם תדגישו שהדירה ממש מתאימה לכם מכל הבחינות ושאתם אנשים איכותיים. כנ"ל במידה ואומרים לכם שהדירה כבר לא רלוונטית.
תהיו הוגנים – אם הודעתם שאתם מעוניינים, בעל הדירה שלח לכם את החוזה במייל, הפסיק להראות אותה וכבר סיכמתם מועד כניסה ואז התחרטתם מכל סיבה שהיא, תודיעו, או לפחות אל תסננו בטלפון את בעל הדירה.
יש להיות נחמדים ויש להיות over חברותיים – השוכרים העוזבים/בעלי הדירה הם לא חברים שלכם, וגם אם אתם מאוד סקרנים לגבי החיים הפרטיים שלהם, יש דברים שלא רלוונטיים ויש דברים שהם לא עניינכם, ולשאול את השוכרים העוזבים שאלות אישיות מוגזמות זה לא במקום וגם לא יקדם אתכם יותר מדי.

למען הסר ספק – זה לגיטימי לשאול לסיבת העזיבה של השוכרים (זה אפילו רצוי ומומלץ, ועשוי לחסוך עגמת נפש במקרים מסוימים), אבל לחקור ולחפור ולרדת לשורש העניין זה כבר פחות לגיטימי, וגם לא קשור לנושא שלשמו התכנסנו פה.

זהו...
 

קלייטון.ש

Well-known member
מעניין מאד

קודם כל מאד מעניין שפרסום ביד2 הרבה פחות יעיל מפרסום בפייסבוק. זו לדעתי עובדה שראויה להדגשה בפני משכירים.
שנית מעניינת בעיני הוויית ההשכרה במרכז. אני גר בסוף הצפון ופה לא נתקלתי בתורים על דירות. לפני שנים גרתי תקופה בת"א ושם באמת השתתפתי פעם בתור על דירה. לא חושב שהיום הייתי רוצה להשתתף בתור. אם הייתי נתקל בתור על דירה שמוצאת חן בעיני כנראה הייתי זורק כסף על הבעיה. עם כל הסימפטיה לאלה שאין להם האפשרות ועם ההבנה שהתנהגות כזו תורמת לעליות בשכר הדירה במרכז.
 
האמת שציפיתי שיהיו מי שיעשו את זה

ולזכותם של בעלי הדירה שלי - הם לא העלו את שכ"ד למרות שהבינו שיש ביקוש ולמרות שלאור העובדה שהתעניינו בדירה לא מעט זוגות, הם היו יכולים בשקט להעלות לדעתי וזה היה מתקבל. מהצד השני, לאנשים לא הייתה דרך להגיע לבעלי הדירה, אולי אם הם היו מראים את הדירה או אלו שמפרסמים את המודעה, אנשים היו פונים אליהם ומציעים לשלם יותר, זה מסוג הדברים ששמעתי עליהם לא אחת בתל אביב, של "מכירה פומבית" של דירות שוות לכל המרבה במחיר.

לגבי נושא הפייסבוק - זה יותר ממשי, רואים את מי שמפרסם ואפשר לשאול שאלות במקום ולראות תגובות של אנשים אחרים לגבי המיקום/מחיר וכדומה. יש מי שמחפשים ביד2, אבל נראה שמתחילים עם פייסבוק ורק אחרי זה בודקים במקומות אחרים.

מהצד השני, דירות שמפורסמות רק ביד2 או בדרכים אחרות (כמו שלט על המרפסת) יהיו עליהן פחות מתחרים, ובמקרים מסוימים המשמעות היא שבעל הדירה הוא אדם שפחות בעניינים, והמחיר יהיה בהתאם.
 
ברכות לרגל מעבר הדירה.לגבי פייסבוק ,מעניין אותי

האם פירסמת באתר או בקבוצה כלשהי ואם כן אשמח לדעת אם תוכלי לשתף באיזה או שפשוט פירסמת בקרב החברים והחברות שלך בפייסבוק ואז כל החברים שלהם ראו את הפירסום הזה.
 
פרסמתי בקבוצה רלוונטית

נראה לי יותר פרקטי מאשר לפרסם על הטיימליין שלי, וגם הוכיח את עצמו. ככה הפרסום הגיע ישירות לאנשים שמחפשים דירה באזור הספציפי.
 
תודה על תשובתך.אולי במידה

וזה לא פוגע בפרטיותך אם אפשר לדעת את שם הקבוצה -קבוצות(את יכולה לשלוח לי גם בפרטי).נשמע לי שיטה מאוד פרקטית ועדיפה על אתר יד 2 והדומים לו.
 
זה תלוי איפה הדירה ממוקמת

יש קבוצות ייעודיות לאזורים שונים בארץ, כשאני מניחה שהפרסום בקבוצות האלו פרקטי יותר לדירות קטנות, ופחות לדירות שמתאימות למשפחות - מי שמפרסמים בדרך כלל בפייסבוק זה פחות בעלי דירות (אם כי יש גם כאלו) ויותר שוכרים שמחפשים מחליפים, ואלו לרוב אנשים שחיים כיחידים/זוגות/שותפים, לפחות בקבוצות שרלוונטיות לאזור המרכז.
 
כנראה שלא הייתי ברורה


הקבוצות מפולחות בהתאם לערים ולאזורים השונים - זה לא יעזור שאני אתן לך את השם של הקבוצה בה פרסמתי את הדירה שלי, כי אם הדירה שלך בהרצליה, למשל, קבוצה של דירות להשכרה ברמת גן לא תתאים לך. יש קבוצות ייעודיות לכל דבר, מי שמחפש דירת שותפים בצפון הישן, לא יכנס לאותן קבוצות שיכנסו זוג שמחפשים דירה בגבעתיים, ומי שרוצה להשכיר דירת 4 חדרים בחולון, לא יפרסם אותה בקבוצה שמיועדת לסטודנטים של האוניברסיטה העברית. יש קבוצות נפרדות לשותפים, לזוגות, ליחידים, לסאבלט, לסטודנטים - והכל מפולח בהתאם לאזורים, ולכל אזור יש בדרך כלל כמה קבוצות, יש קבוצות שלא מאפשרים בהם למתווכים להיכנס ויש קבוצות שיותר חופשיות בזה.

ובשורה התחתונה - כנס לפייסבוק ותכתוב דירות להשכרה ב... ואת שם העיר המדוברת, וכבר יעלו לך שמות הקבוצות.
 
או קיי תודה

אני לא כל כך בקיא בעניינים הללו של איתור בפייסבוק ובמחשב.מה לעשות שייך לדור ישן ומיושן .
 
למעלה