כמה שאלות עקרוניות לגבי חוזה שכירות

כמה שאלות עקרוניות לגבי חוזה שכירות

שלום,
אנחנו עומדים לשכור דירה וקיבלתי מהבעלים את החוזה. יש כמה דברים שרציתי לשאול האם חשוב להתעקש לגביהם:
1. הבית שייך לשני בני זוג, החוזה רק מול אחד מהם, מטעמי נוחות (כדי לחסוך צורך בנוכחות שניהם, חתימות, יפויי כח וכו'). האם חשוב לחתום מול שניהם ועלי לעמוד על כך, או שאפשר להשאיר כך?
2.בחוזה מצויין כי לבית אין עדיין טופס 4. נראה שבקרוב יתקבל טופס 4, כי לבתים הראשונים ברחוב כבר יש. האם יש מקום לסעיף שיתייחס לבעיות אפשריות (אם יפנו אותנו מהבית וכו'), או שאפשר להשאיר כך?
3. האם יש אפשרות לשלם שכירות בהוראת קבע? אני לא מעוניינת לתת צ'קים, והוא מוכן למצוא פתרון אחר, אבל מעוניין (מטעמים ברורים) להבטיח שאם אבצע הוראת קבע שלא אוכל לבטל את התשלומים.
4. המשכיר ירכוש ביטוח מבנה- האם חשוב להכניס לחוזה ביטול זכות השיבוב?
5. במועד חתימת החוזה עדיין לא יהיו בבית כמה מהחפצים הקבועים (ארונות אמבט, מזגנים). מזגן מיני מרכזי יהיה אבל לא ניתן לסיים את התקנתו עד שיתקבל טופס 4. האם יש צורך להכניס התייחסות לכך בחוזה?

מצד אחד אני לא רוצה להתעקש על דברים לא חשובים כי בעל הבית נראה ממש בסדר, ומצד שני אני לא רוצה לעשות טעות בנאלית רק כי לא נעים לי.

תודה רבה על עזרתכם
 
תשובות

1. כדאי ששניהם יהיו חתומים, אבל זה לא עקרוני ולא כדאי להתעקש.
2. לא יפנו אותך מהבית השאלה היא בעיקר אם יש כבר תשתית והכל בסדר (טלפון, ביוב, חשמל וכו')
3. את זה תשאלי את בעל הבית. את אופן התשלום אתם קובעים ביניכם.
4. זה כדאי במידה ואפשר. למרות שבסופו של דבר זכות השיבוב היא גם של חברת הביטוח ואפילו אם בעל הבית לא משבב אותך, חברת הביטוח כן יכולה.
5. את יכולה. בסופו של דבר הוא כבר קנה את המזגן לא?
6. לא שאלת, אבל לא כדאי להתעקש על כלום אף פעם. או שבעל הבית מסכים איתך או שלא. במקרה ולא, אז אין דיל.
 
תודה, ולאור התשובה מספר שאלות הבהרה

לגבי השיבוב- הכוונה אכן היתה במקור לשיבוב ע"י חברת הביטוח. האם יש מקום לבקש ממנו שיביא אישור מחברת הביטוח שלא תשבב? האם סביר לבקש דבר כזה? האם מקובל לבקש? האם היא יכולה לתת אישור כזה?
&nbsp
לגבי מזגנים וארונות אמבט- הוא אומר שקנה..
&nbsp
לגבי הוראת קבע- האם קיימת הוראת קבע שהיא כמו העברה, כלומר בלתי ניתנת לביטול?
&nbsp
אהבתי במיוחד את תשובה שש, אבל אני רוצה לשאול גם לגביה: אם אנחנו לא מסכימים ולא חותמים על חוזה, האם דמי הרצינות ששילמתי (בגובה דמי השכירות של החודש הראשון) מוחזרים לי? שילמתי במעמד החתימה על זכרון הדברים- או שלא הייתי צריכה לשלם?
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 
מריאן של הפיות

בואי נחשוב רגע, איך הוראת קבע יכולה להיות בלתי ניתנת לביטול? הרי אפילו כשאת תסיימי לשכור את הבית שאת גרה בו היום, ותעברי למקום אחר, תרצי לבטל את הוראת הקבע, נכון? אז חשוב שהוראת קבע תהיה ניתנת לביטול, באופן כללי בכלל, וגם באופן ספציפי למקרה שלך.
עקרונית אפשר לבטל כל אמצעי תשלום, למעט העברה של הסכום כולו ישירות לחשבון הבנק. כי אם לא היה אפשר לבטל, אז הרבה מאד צרכנים, בכל התחומים, היו בבעיה מאד גדולה, קרי, משלמים כל החיים עבור שירות או מוצר שהם מזמן הפסיקו לקבל מכל מיני סיבות.
אם בעל הבית שלך חששן בקשר לזה שלא תשלמו תעשו שניכם (את והוא) כרטיס ישראכרט, ותעבירו תשלומים דרכו , מפני שישראכרט נותנים שירות לבעלי דירות ובו הם מבטחים את התשלום של השוכר.
אפשר לבקש פרטים נוספים במוקד ישראכרט.
לגבי חברת הביטוח, את יכולה לבקש מה שאת רוצה מהם, הסיכוי שהם ייענו לזה הוא קטן מאד. כי אם הם יכולים להחזיר לעצמם חלק מהסכום שהם ישלמו לבעל הבית במקרה נזק לבית ע"י זה שהם ינסו להוכיח שהנזק נגרם בגלל משהו שאת גרמת ולתבוע ממך את התשלום- הם יעשו את זה. כי הם רוצים להרוויח. כי הם חברת ביטוח.
דמי הרצינות יכולים להיות מוחזרים או לא מוחזרים. זה בעיקר תלוי בבעל הבית, בעד כמה הוא אדם עצבני ובסיכום ביניכם. כי בדרך כלל כשנותנים דמי רצינות בעל הבית מפסיק לפרסם את הבית להשכרה, ובכך מאבד שוכרים פוטנציאלים שאולי כן היו יכולים להיות רציניים ולשכור את הבית אז נגרם לו סוג של הפסד מזה שהסכמת וביטלת. יש בעלי בית שהם בסדר בקטע הזה ואם השוכר נותן להם סיבה טובה לביטול, הם יחזירו את דמי הרצינות. ככלל, עדיף שלא לתת דמי רצינות בכלל.
 
ועוד שאלה אחת לגבי ערבויות

בעל הבית הציע שבמקום צ'ק ערבות של 15,000 ש"ח, אני אעביר לו 15,000 ש"ח במועד המסירה, והם ישמשו במקום שכר דירה.
במעמד זכרון הדברים שילמתי כאמור שכ"ד של חודש אחד (5,500), סיכמנו שבמועד המסירה אעביר לו שכ"ד של חודשיים (11,000), ועכשיו עם התוספת הזו זה מגיע ל 30,000 ש"ח.
נשמע לכם רעיון טוב?
גם מבחינתי- יוצא שאני מעבירה לו 30,000 ש"ח בפעם אחת כתשלום שכ"ד, וגם מבחינתו- ללא ערבויות..
 
למה להסתבך?

יש אנשים שמשלמים מראש שכר דירה. זה מתאים למי שלא רוצה להתעסק עם התשלומים. זה פחות מתאים למי שרוצה להשאיר לעצמו אופציה לשבור את החוזה ולצאת באמצע חוזה השכירות.
בכל אופן, איך שלא יהיה, אם את מעבירה לו כסף מראש, אתם צריכים לכתוב ולחתום על סעיפים שמסבירים מה קורה לכסף אם את רוצה לצאת באמצע החוזה מאיזושהי סיבה (מחזיר לך את היתרה) ואילו סכומים העברת לו ולשם מה. מאד חשוב לברר במקרה כזה שהאדם שמסרת לו את הצ'קים הוא אכן בעל הנכס ומותר לו להשכיר אותו. את צריכה לראות תעודת זהות שלו ולוודא שהפרטים תואמים את הפרטים שעל החוזה.
 
חחח, אכן

צודקת כמובן לגבי הוראת הקבע. במקביל דיברתי עם הבנק והנציגה ציינה שלמעשה הוראת קבע להעברה היא למעשה שוות ערך ללתת צ'קים דחויים לתאריכים שייקבעו מראש, שהרי גם אותם אני יכולה לבטל. נראה לי שזה מניח את הדעת, אבל תודה על הרעיון של ישראכרט, זה רעיון מצוין וטוב לדעת.
&nbsp
אז יש דרך לצאת מעניין השיבוב? לעשות ביטוח מבנה בעצמי? (מותר לי אם אני לא בעלת הדירה?).
&nbsp
כדי לדעת להבא- האם מקובל לתת דמי רצינות? (כלומר עדיף שלא, אבל אם זה מקובל קשה להמנע מזה)
&nbsp
לגבי הערבון- אני אבדוק שזה בכלל אפשרי מבחינתי (בכל זאת הרבה כסף), אבל אם כן אנקוט באמצעי הזהירות שציינת.
&nbsp
תודה רבה על ההתייחסות!
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 
נכון שאפשר לבטל צ'קים

אבל בגדול זו יכולה להיות עבירה על החוק, תלוי בסיטואציה, ומי שמקבל את הצ'ק יכול לפתוח נגדך תיק בהוצאה לפועל אם הצ'ק לא מכובד.
 
כן, אבל מבחינת הבטחון של המשכיר

שלא יקרה מצב שאין העברה כי השוכר לא מעביר תשלום מכל סיבה שהיא, אני מניחה שזה אותו הדבר.
באותה מידה אם השוכר מפסיק את הוראת הקבע אז אפשר לנקוט נגדו צעדים, אם אני מבינה נכון.. ובכל מקרה יש בידיו צ'ק ביטחון, ואני מקווה שזה יניח את דעתו.
&nbsp
תודה על כל העזרה
 
אתייחס למספר נקודות

1.נהוג כי ביטוח מבנה עושה ומשלם המשכיר שהוא בעל הדירה הוא זה שצריך לבטח את הנכס-הדירה שהיא שלו ואילו השוכר עושה ביטוח תכולה של רהיטי המשכיר ושלו עצמו (אם הוא חפץ)וגם ביטוח צד שלישי אשר לרוב ניתן בחינם בעת עשית ביטוח תכולה.
לעניין זכות השיבוב או התיחלוף.אמנם בפוליסה התקנית לדירה קיים סעיף האומר כי אם המשכיר והשוכר מסכימים, לא יהיה סעיף זה בתוקף.אבל הניסוח של הסעיף הוא בעייתי ולא ברור אם הוא צריך להירשם בחוזה השכירות.
לכן ממליץ בחום שתדאגו לעשות ביטוח צד שלישי ושירשם בו כי המושכר והמשכיר הם יהיו מבחינת צד שלישי כלפי השוכר.ניסוח כזה יבטיח אותך שאם תגרמי נזק בשוגג לדירת המשכיר או לגופו ולכל אדם או רכוש כלשהו אחר(של השכנים למשל) ותגיע תביעת שיבוב של המבטחת את המשכיר ודירתו או מצד השכנים ,אזי חברת הביטוח שעשתה עבורכם ביטוח צד שלישי היא שתשלם את סכום השיבוב לחברת הביטוח של המשכיר או כל נפגע אחר.כך תהיי מכוסה מפני שיבוב נגדך.
2.כמו שרשמו לפני לא מומלץ להיכנס לפני קבלת טופס 4.האם המעלית עובדת בבניין והחשמל והמים ? רצוי להוסיף סעיף בחוזה כי במידה ולא תוכלו להיכנס למושכר בזמן בשל אי מתן טופס 4 או שתאלצו לפנותו בשל כך שלא ניתן ,הרי המשכיר מתחייב לפצות אתכם בסכום מסויים וכן לאפשר לכם לבטל את חוזה השכירות איתו לאלתר ללא שום עלות כלשהי מצדכם ולהחזיר לכם מיידית את הערבויות שנתתם לו.
 
היי


בברשותך אני אתמקד במה שנראה לי הכי בעייתי - וזו העובדה שטרם התקבל טופס 4: במקרים כאלו אי אפשר לסמוך על הערכה, מספיק שיגלו איזו תקלה שתעכב את הטיפול, או שיהיו בעיות מסוג אחר או שלא יספיקו לסדר את הנושא לפני שבעירייה יצאו לפגרה, וכבר יווצרו בעיות. אם הבנתי נכון בין השורות, התכנון הוא שתכנסו לגור בדירה לפני קבלת טופס 4? לדעתי זה דבר שרצוי מאוד להימנע ממנו, ולא רק מהסיבות שציינת.

לי זה מרגיש כמו סיכון, ואני מתקשה להבין בעל דירה שסוגר חוזה בזמן שדברים לא סגורים באופן שכזה. אני ממליצה לכם לחשוב טוב טוב אם זה סיכון שאתם מוכנים לקחת.
 
מדובר בשכונה בקיבוץ, הבתים מוכנים

וגרים בה תושבים כבר מספר חודשים ללא טופס 4. אני בונה על זה שכל הבתים בשכונה זהים, נבנו ע"י אותו קבלן ונמצאים במצב דומה, ומקווה שזה יהיה עניין של זמן.
ביקשתי להוסיף סעיף לחוזה בנוגע לטופס 4 אך בעל הבית התנגד. כיוון ששילמתי לו דמי רצינות אני למעשה כבולה לחוזה אחרת אפסיד אותם. הוא כמובן התנה חתימה על זכרון דברים בדמי הרצינות.
&nbsp
 
אם זה בית פרטי התמונה מעט שונה

במחשבה שלי הייתה דירה בבניין, ועניי עירך קודמים הסביר יפה את הבעיה במצבים כאלו - כל עוד אין אישור לתקינות בטיחותית ולחיבור מלא לתשתיות, לא מומלץ לעבור לגור בדירה, גם אם בעל הבית נראה בסדר, כשאם הוא מתנגד להוספת סעיף שעוסק בטופס 4, הוא לא כל כך בסדר. בבית פרטי הסכנות פחותות, כי אין מעלית ונושא אישורי הבטיחות יותר פשוטים, אבל אישית לא הייתי משכירה בית במצב כזה, ושוקלת טוב לפני ששוכרת.

אני מבינה את הבעייתיות של בעל הבית - אחרי שהבהרת במה מדובר: מדובר בית שקהל היעד שלו זה משפחות, ואם הוא לא ישכיר עם אופציה לכניסה בקיץ, הוא עשוי לפספס את השנה כולה. מהצד השני, הוא צריך לחשוב גם על הבטיחות של השוכרים ולהיות הוגן. תהיה לכם אפשרות לשהות במקום אחר עד קבלת טופס 4? לסכם על כניסה לדירה במועד מאוחר יותר לאחר הסדרת כל הדברים, כולל נושא האמבטיה וכו'?
 
לצערי ממש לא

אנחנו חייבים לעזוב את הדירה הנוכחית ולא ברור מתי יתקבל טופס 4 עבור הבית. מסכימה מאוד שהוא לא בסדר ולא הוגן מבחינת ההתנגדות להוספת סעיף המתייחס לכך, אבל כפי שוודאי כבר נאמר, במצב הנדל"ן הנוכחי אין לי כשוכרת אפשרות מיקוח.
&nbsp
ודאי שנוכל לסכם שנכנס לדירה במועד מאוחר יותר, אבל נצטרך לשלם שכירות על פי התאריכים המופיעים בחוזה, עם או בלי טופס 4..
&nbsp
נראה שכרגע אין מוצא מהסבך, רק לקוות לטוב.
מה שכן, למדתי הרבה לפעם הבאה (מקווה ששכר הלימוד לא יהיה גבוה מדי!)
&nbsp
תודה ושבת שלום
 
למעלה