כשסיזיפוס שוכר דירה

זה תלוי איזה תמ"א מבצעים

אם זה תמ"א פינוי בינוי התוצאה משתלמת ממש, במיוחד אם זו דירה להשקעה, אבל גם אם זו דירת מגורים.
&nbsp
לגבי מה שכתבת שלרוב האנשים תהיה בסוף דירה שנייה או ראשונה בגלל נושא הירושה - לצערנו זה לא כזה טריוויאלי, אלא אם מדובר במשפחות קטנות, כשבתכלס המרקם של המדינה שלנו חריג יחסית ולכן המצב שונה: הדור שהקים את המדינה הגיע חסר כל, אלו מהם שרכשו דירות הורישו אותם לילדיהם שהצעירים ביניהם הם דור הפנסיונרים של כיום, שלחלק נכבד מהם יש אולי מה להוריש לילדים שלהם - או ליתר דיוק, לנכדים שלהם (היות שלפי תוחלת החיים הממוצעת, הירושה תגיע בסביבות גיל 60+-), מה שאומר שמתחלק בין יותר יורשים במצב של יוקר מחיה מטורף ובמילים אחרות - אני לא חושבת שיש אנשים שכדאי להם לבנות על נושא הירושה, למעט אולי בנים לאנשים אמידים מאוד, אבל כאלו יכולים לעזור לילדיהם עוד בחייהם.
&nbsp
לגבי הדור הבא - אופטימיות אין כאן, אני לא רואה את הדור שלנו מוריש לילדים יותר מדי, כשקיימת בעיה נוספת והיא שלהזדקן בארץ עולה לא מעט, מה שאצל רבים דורש לא רק את הירושה אלא השתתפות עצמית של הילדים.
&nbsp
&nbsp
 
38\2 זה פינוי בינוי

38\1 זה חיזוק מבנה קיים (תוספת).
הבעיות עם 38\2: לפעמים זה נוגס משטח הדירה הקיים ומוריד ממנו, זה מוסיף דיירים לבניינים קטנים ופוגע באיכות החיים, האוכלוסיה הקיימת לא משתנה, במקרה של שכונות פשע שמפנים אותן ובונים במקומן בניינים חדשים- מקבלים שכנים סוחרי סמים, רק בדירה חדשה. במקרה שמפנים ובונים באזור חלש גם לדיירים הקיימים אין תמיד את האמצעים הכלכליים להחזיק בניין חדש, מה שבסופו של דבר יביא להזנחה. וגם בתמ"א 38\1 וגם בתמ"א 38\2 בשני המקרים, תמיד קיימת סכנה שהקבלן לא יסיים את הפרויקט. אז בזהירות עם זה.
 
התוצאה הסופית היא השבחת הנכס

להוריד משטח הדירה הקיים זה משהו שלא שמעתי עליו, מה שאני מכירה זה שבעלי הדירות מקבלים דירה גדולה יותר בתמורה לאישורם לפינוי בינוי (כשבכל מקרה נדרש להוסיף חדר בצורת ממ"ד). אישית כמי שגרה רוב חייה בבית פרטי וגרה בבניינים קטנים לצד גדולים - דווקא בבניינים הקטנים ובבית הפרטי השכנים הורגשו יותר, בבניינים גדולים הבידוד יותר טוב והשכנים הרבה פחות מורגשים. בבניין הנוכחי יצא לי להכיר את השכנים בתקופות המלחמה כשהיה נדרש לצאת לחדר המדרגות בזמן אזעקה. לא הייתי אומרת לפיכך שריבוי דיירים בבניין פוגע באיכות החיים באופן שלא משתלם להשביח את הנכס בצורה הזאת.
&nbsp
אם בעלי הדירה המקוריים לא מרוצים מהתוצאה, הם יכולים למכור את הדירה ולקבל תמורתה הרבה יותר ממה שהייתה שווה קודם (והרבה הרבה יותר ממה שהם שילמו תמורתה במקור), ולקנות במקום אחר.
אם הדירה הייתה ממוקמת מלכתחילה באזור חלש או בשכונת פשע, זה אומר שבעלי הדירה מלכתחילה גרו באזור חלש או בשכונת פשע, אני לא מבינה למה התכוונת כאן.
&nbsp
אם אין לבעלי הדירה איך לתחזק את הדירה במתווה החדש, הם יכולים כאמור למכור אותה ולקנות דירה שכן מתאימה להם - לשדרג את אופן המחיה שלהם ובמקרים מסוימים להישאר עם עודף, או להשכיר אותה - בלא מעט מקרים אנשים קונים דירות על הנייר בפרויקטים של פינוי בינוי כדירות להשקעה.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 
זה מה שהיה בבניין שלנו (השכור)

בגלל זה התמ"א נפל. הקבלן רצה להוריד משטח הדירות כי הבנייה היא על שטח קיים ואם רוצים להוסיף דברים כמו חניות או מעלית זה צריך להעשות מתוך השטח הקיים, אי אפשר לפלוש לבניין השכן. אז מצער שלא שמעת על זה, אבל זה די הגיוני.
אם מישהו משכיר דירה, הוא עדיין צריך לגור איפושהו, כך שהשכרת דירה לא פותרת את עניין התשלומים. לא תשכירי דירה ותלכי לגור על ספסל ברחוב כדי לחסוך.
בסופו של דבר אני מסכימה שמדובר בהשבחת הנכס, אבל השבחת הנכס אומר גם יותר הוצאות, אם ממשיכים להתגורר שם.
 
ממה שידוע לי על תמ"א

מה שעושים ברוב המקרים (עד ההודעה שלך הייתי אומרת כל המקרים) זה לבנות את הבניין יותר לגובה, ואז אין שום בעיה להוסיף מעלית וחנייה (שגם ככה בונים לרוב תת קרקעית), אז בכל קומה יהיו פחות דירות, זה דווקא מתאים לגישה שלך לגבי איכות חיים. זה אגב מה שמתוכנן להתבצע בבניין שאני גרה בו.

מי שקונה דירה להשקעה בדרך כלל כבר יש לו איפה לגור, ולכן המטרה מראש היא להשכיר אותה. בנוסף יש עוד אפשרויות מלבד לגור על ספסל ברחוב, כמו לשכור דירה אחרת, מה שעושים לא מעט אנשים שאני מכירה שקנו דירה בתור רווקים או זוג צעיר, והיות שהדירה שקנו גדולה מדי לצרכיהם הם משכירים אותה ושוכרים דירה קטנה יותר. כנ"ל במקרה של זוגות מבוגרים שהילדים עזבו את הבית - הם משכירים את הדירה שגרו בה רוב חייהם ושוכרים דירה קטנה. זה דבר מאוד מקובל.

הבנתי שאת נגד רכישת דירה, למרבה הצער, לרוב החברים בפורום רכישת דירה זו גם ככה לא אופציה, כמו לצעירים רבים בארץ, ככה שזה לא ממש משנה.
 
יש הגבלה על גובה

מה שאמרתי שלשכור ולהשכיר זה לא כלכלי. בהנחה שגם הכסף לרכישת הדירה בא מהכיס שלך ולא ירד כמו מן מהשמיים. משום מה אנשים לא לוקחים בחשבון כסף בצורה הוליסטית. לא יודעת למה.
 
אני יוצאת מנקודת הנחה

שבניין קיים שאין בו מעלית, כנראה שהוא רחוק מאוד מהגבלת הגובה הקיימת, ולא יהיה כזה גם אם יוסיפו לו עוד כמה קומות.
&nbsp
לגבי כלכלי לא כלכלי - כל מקרה לגופו. דווקא לקנות דירה במטרה לגור בה בהרבה מקרים זה הרבה פחות כלכלי מאשר לקנות אותה להשקעה, במיוחד במקרים שתיארתי של יחידים או זוג ללא ילדים שאין שום סיבה שיגורו בדירת 4-5 חדרים, כך שאם ישכירו את הדירה הם יקבלו תמורתה שכ"ד שיהיה כמעט כפול ממה שישלמו על דירה קטנה יותר, שלא לדבר על ההפרש בארנונה. ביישוב שגדלתי בו זה מקובל מאוד שבונים בית לילדים ומשכירים אותו עד של"ילדים" יש ילדים משלהם והם עוברים לגור בבית, ועד אז הם גרים בשכירות בדירות שמתאימות יותר לשלב בו הם נמצאים.
&nbsp
כמובן שהנושא הזה רלוונטי אם יש את הכסף - ומי ששוכר דירה בדרך כלל עושה את זה כי אין לו את הכסף לקנות דירה.
 
אז נקודת המוצא לא נכונה

הגבלה על גובה יכולה להיות קיימת בגלל:
- הגבלה של העירייה, בגלל קווי מתאר עירוניים
- בגלל קיום שדה תעופה (לאו דווקא בינלאומי כמו בן גוריון שבו טסים גבוה, אלא גם עירוני, שבו הטיסות בגובה נמוך)
-בגלל התנגדויות שכנים בבניינים סמוכים.
כל קבלן רוצה למקסם את הרווח שלו, ולכן אם הוא לא יכול לבנות מגדל בגלל אחת מהסיבות האלה, הוא יצטרך להסתדר עם השטח הקיים ולמקסם אותו.
הפרשי המחיר בין דירה של שני חדרים לבין דירה של ארבעה או חמישה חדרים, באותו אזור, הם לא בהכרח פי שניים, לפחות לא במרכז, לפחות לא על פי נתוני יד 2. אם באמת רוצים לחסוך, אז צריך להשכיר במרכז ולעבור לשכור בפריפריה, ואז אפשר לקבל הפרשים יפים. אבל לא לכל אחד מתאים להשכיר דירה באזור המרכז ולעבור לגור בצפון או בדרום, יש גם אילוצים.
מעבר לזה, שוב, דירה לא נופלת מהשמיים. מישהו משלם עליה. אם ההורים שלך קונים לך מתנה דירה, אז בסדר, את באמת תחסכי גם אם תגורי בה וגם אם תשכירי אותה ותשכרי, כי זה לא כסף שהוצאת בשום שלב. בכל קונסטלציה אחרת, איפהש לא תבחרי לגור, הוצאות המגורים שלך ינגסו בהכנסות שלך או יבטלו אותן כליל, תלוי. זה באמת לא מסובך.
 
הדיון הזה כל כך לא שייך לפורום הזה

אז אני בעד שנסיים אותו כאן, ולא בגלל שאין לי מה להגיב על הדברים שכתבת, שעם רובם אני לא מסכימה.
 
למעלה