כשסיזיפוס שוכר דירה

כשסיזיפוס שוכר דירה

לא אחת הועלו בפורום תהיות לגבי הכדאיות במגורים בשכירות לאור העובדה שאחרי תשלום ההוצאות ההכרחיות לא נשאר הרבה מהמשכורת, כשמנגד עומדת הגישה ש"אין מחיר לחופש". בנוסף, בעוד בשנים הראשונות של הפורום מרבית הדיונים עסקו בהתמודדות במגורים בדירות שותפים, בשנים האחרונות נראה שצורת המגורים הזאת נהייתה פחות פופולארית - בין היתר בעקבות התחזקות תופעות הדירות המחולקות.

ועדיין, אנשים שכבר ממזמן אינם סטודנטים ועובדים במשרה מלאה מוצאים את עצמם לא אחת במירוץ סביב התקציב, כשאחרי תשלום שכ"ד, חשבונות, נסיעות ויתר ההוצאות הבסיסיות, הם נשארים בלי יותר מדי הכנסה פנויה שתאפשר להנות מהחיים.

ואחרי ההקדמה המבאסת הזאת - אתם מוזמנים לשתף איך אתם מתמודדים עם הקושי הזה, אם הרגשתם לפעמים כמו סיזיפוס, ואיך אתם מצליחים להנות מהחיים עם או בלי קשר לתקציב.
 
טוב, זה פורום דירה להשכיר

אבל רק הערונת, אם נניח מישהו קונה בית ולוקח משכנתא- גם הוא צריך לשלם כל חודש עבור הזכות לגור בדירה של הבנק.
אם מישהו עובר לגור בדירה משלו, הוא כאילו "מוותר" על שכר דירה, כלומר תשואה חודשית מהדירה, ונכנס למעגל רק של הוצאות, על הדירה שלו, אבל עדיין חור בכיס זה חור בכיס לא משנה מאיפה הוא בא.
מי ששוכר דירה לא נדפק יותר או פחות מכל אחד אחר. אני רואה רק יתרונות בדירה בשכירות באופן אישי.
 
אמנם זה פחות רלוונטי לנושא הדיון

אבל אדם שקונה דירה, בדרך כלל הגיע לכך אחרי שחסך/השיג הון התחלתי, מה שאומר שמצבו הכלכלי שונה מאשר זה של אדם שאחרי הוצאות המחיה הבסיסיות לא נותר לו כלום מהמשכורת. בנוסף, בניגוד לשכ"ד, משכנתא תמיד תהיה מוגבלת בסכום כך שבמקרים רבים מאוד, אנשים משלמים על משכנתא סכום חודשי נמוך מאשר שהיו משלמים על דירה שכורה, ובאופן כללי תשלום המשכנתא החודשי נוטה להיות פחות פרופורציונאלי לשווי הדירה, כי הוא תלוי בהכנסות של האדם ולא בשווי החודשי של הדירה לפי שוק השכירות.
&nbsp
&nbsp
 
מהנסיון הקצר שלנו

אנחנו נשואים 20 שנים , בהתחלה גרנו ללא תשלום בדירה של הסבא של בעלי , לאחר מכן קנינו דירה חדשה כשהמחירים היו שפויים , 4 חדרים בניין חדש 430 אלף שקלים , משכנתא של אלף שקלים הודות לחמי ז״ל שעזר לנו ונתן חלק די מכובד במזומן .
מכרנו את הבית אחרי 14 שנים בפי שניים פלוס ממה שקנינו , לקחנו שוב משכנתא , קנינו בית חדש שנמצא בבנייה , בינתיים אנחנו גרים בשכירות כבר כמעט ארבעה חודשים , וזה סיוט !
לא ברור לי איך גרים ככה ולמה אנשים בוחרים לשלם את המשכנתא לבית של מישהו זר .
אני לא מרגישה בבית , לא חופשייה , ומחכה רק ליום שאני אלך מכאן !
החיפושים אחרי דירה ראוייה למגורים , בעל דירה שפוי ונורמלי , מחיר סביר , בניין מתוחזק , לעבור את כל החיפושים האלה בכל פעם , האריזות ... לא בשבילי .
שוכרים או בעלי בית , לכולם יש הוצאות ולכולם לא קל , אבל לפחות אני אשלם על הבית שלי ויהיה לי מה להשאיר לילדים . וחוץ מזה יום יבוא ותהיו זקנים , באמת יש לכם עדיין כוח לחפש דירות כל פעם ?
 
אנשים לרוב לא בוחרים את זה

בימינו מחירי הדירות בשמיים, ולרוב האנשים אין את האפשרות הכלכלית לרכוש דירה, לחסוך זה קשה מאוד ובמקרים מסוימים על גבול הבלתי אפשרי, כשגם אם מתאפשר לחסוך, זה לא מגיע לסכומים שנדרשים לדירה.
&nbsp
כתבת נקודות מאוד נכונות וחשובות, אבל זו המציאות במדינה שלנו.
 
כי....

אני כל הזמן חושבת על המסכן שיקנה את הדירה שאני גרה בה עכשיו בשכירות. כל שבוע אני מוצאת בתיבת הדואר פרסומים של סוכני נדל"ן שמתחננים למצוא מישהו במוכר את הדירה שלו באזור ובבניין שלי, כי האזור שאני גרה בו נחשב מאד מבוקש.
מי שיקנה את הדירה שאני גרה בה עכשיו, פשוט יאכל אותה. ואין ממש דרך שבה הוא יכול לדעת לפני הקנייה כמה הוא יאכל אותה.
ואז מה הוא יעשה? ימכור את מה שהוא קנה ויקנה שוב במקום אחר? את בעצמך אומרת אריזות וטירטורים. יש דברים שאפשר לדעת על בית\אזור רק כשאת גרה שם.
גם אני חושבת על הדברים שבשלוש שנים האחרונות בעל הבית שלי היה צריך לתקן. אלה תיקונים שהיו נופלים עליי אם הייתי בעלת הדירה הזאת. ואם הייתי גרה בדירה ולא מקבלת עליה שכר דירה, אז הייתי מוציאה לא מעט כסף רק על התיקונים האלה שבתור שוכרת, אני פטורה מהם.
בית יפה, בניים יפה, שכנים נורמליים, זה לא בא בחינם. את משלמת על הדברים האלה בתור בעלת דירה. ומרגע שיש לך דירה יש לך בור בלי תחתית בעצם, כי אין גבול להשקעה\תיקונים\שיפוצים\תחזוקה שאפשר או צריך לעשות.
 
גם כשיש לך דירה

או בית בבעלותך את לא מוגבלת בסכום. את תמיד ולנצח תוציאי על הבית הזה כסף. בלה לה לנד קונים בית או דירה ושוכחים מזה, בחיים המציאותיים ממשיכים לשפוך כסף גם אחרי שכבר קנית. ומי שלוקח משכנתא ל- 20 שנה, זה יכול ללוות אותו בכיף עד הפנסיה.
שוכר יכול לבחור איזו דירה הוא שוכר, כמה הוא רוצה להוציא עליה. והוא אמור לבחור משהו פרופורציונלי ליכולות שלו, זה הדבר ההגיוני, כך שבמקום שהבנק יחליט בשבילו הוא יחליט בשביל עצמו.
 
גם הכספים שמוציאים על דירה בבעלותך

בדרך כלל לא יגיעו להיקף של שכ"ד חודשי, במיוחד אם מדובר בדירה של 4 חדרים ומעלה (אלא אם מבצעים שיפוץ מקיף שזה עניין אחר).
&nbsp
בשכירות יש חוסר יציבות, מעבר דירה זה דבר שעולה לנו, ואלו כספים שהולכים לאיבוד.
כתבת ששוכר יכול לבחור איזו דירה הוא שוכר וכמה הוא רוצה להציע עליה - לצערנו זה לא המצב, לא קיים מאגר רחב של דירות שאפשר לבחור ביניהן, ועבור מי שמחפש דירה קטנה המצב בכלל לא אידיאלי, וזה תלוי בכל כך הרבה משתנים שהחשוב ביניהם הוא תזמון - רצוי שיהיה לך מזל שתחפשי דירה בדיוק בתקופה שדירה שמתאימה לך מתפנה. אני יכולה לספר שלקח לי חצי שנה למצוא את הדירה הנוכחית, וזה לא שלא גיליתי גמישות.
&nbsp
כמו כן - יש דירות ויש דירות. בעלי הדירה שלי למשל אמנם ביצעו כמה תיקונים בתקופה שאני גרה פה, אבל הסך הכולל מסתכם לדעתי גג בשכ"ד של חודשיים וזה בהגזמה (ואני גרה בדירה כבר יותר מ-3 שנים), וגם זה כי הדירה היא בקומה עליונה והיו כמה ליקויים שמקורם בגג.
&nbsp
 
שיפוץ זה לא דבר אחר

שיפוץ זה משהו שבמוקדם או במאוחר חייבים לעשות. עשיתי פעם את החישוב שב- 20 שנה שקיבלתי שכר דירה, הוצאתי את כל שכר הדירה שקיבלתי פלוס פלוס על השיפוץ הזה שעשיתי פעם ב- 20 שנה. ומי שלא עושה שיפוץ פעם ברבע מאה, בדירה שהוא גר בה, תהיה לו בעיה. זה לא פינוק וזה לא ליופי, זו תחזוקה שוטפת של דירה, שאתה גר בה. אם את מכניסה שוכר בלב תל אביב את יכולה לתת לו חירבה, כי זה תל אביב, אבל לדירה שאת קנית בכספך שלך, לא תירצי שהיא תהפוך לחירבה ולא תרצי לשכן את עצמך בחירבה.
 
אבל זה שלך ! זו הפינה שלך ! זה הבית שלך ...

לא יודעת איך אצלכם אבל אני לא מרגישה בבית , כי זה לא הבית שלי ! זה תמיד יהיה בית שמישהו אחר בחר בו את הצבעים ואת הנברשות המזעזעות שיש כאן , והמטבח הישן עם הארונות המקולפים הנמלים והשברים בשיש
לא תולה תמונות , וילונות , כלום ! מלבד טלויזיות בחדרים , ושעון על מסמר קיים .
לא לדבר על זה שהוועד לוקחת כאן 800₪ בחודש ולא ברור על מה זה יוצא בדיוק , הנקיון לא ניקיון , הוספתי מנורה בחוץ כי ממש חשוך ומפחיד , אז הורידו מנורה מאחורה , מתקמצנים על חשמל ... אם זה היה הבית שלי אז הייתי פותחת את הפה ודורשת לדעת לאן הולך הכסף אבל אני אומרת שאני כאן עוד שנה אז נעביר אותה בשקט ...

מבחינתי אין פה שאלה בכלל , מגורים בשכירות מתוך בחירה זה משהו לא בא בחשבון , לא מתאים בכלל ...
אני מורידה את הכובע בפני מי שבוחר לחיות ככה .
 
גם בשכירות מקובל לדרוש מידע על תשלומי ועד הבית

במיוחד במקרים שמשלמים סכום גבוה כמו אצלכם.
 
חצי בניין כאן בשכירות והיא אומרת שכרגע אלא דיירים שמשלמים

ואף אחד לא מתלונן או שמתלוננים ולא יודעת , ממה שראיתי אף אחד לא מדבר עם אף אחד ...
זה יוצא מאה לחודש לדייר אבל זה בניין בלי מעלית ומנקה שמעביר סמרטוט פעם או פעמיים בשבוע , לא ברור לי הסידור עבודה כאן ... כשבא לה מביאה אותו וכשלא אז לא
היא משקיעה בגינון , לפעמים מגיע גנן , לא על בסיס קבוע , אנחנו גם משלמים תוספת של 5 קוב על צריכה משותפת ...
בגלל שאני מתייחסת למקום כאל תחנת מעבר ושכבר אני הולכת מכאן ( שנה :) ) אז אני מבליגה . הייתי וועד בית שנים רבות ואני יודעת שככה לא מתנהלים , אין קבלות אין דיווח ...
 
זה שהיא אומרת זה יפה מאוד

אבל אתם אמורים לקבל תמורה לכסף שאתם משלמים, ואם אתם לא מקבלים, בעלי הדירה אמורים להתערב ולטפל בזה. אם אתם לא מקבלים קבלות לתשלום ועד הבית זה תמוה מאוד. אני מקווה שאת לפחות משלמת בצ'קים לפקודת ועד הבית, מה שבטוח בטוח.
 
ועד בית בלי חשבון בנק נשמע כמו משהו תמוה

אני ממליצה לדבר עם הדיירים האחרים ולבצע בירור בנושא. אין שום סיבה שתשלמו כסף שלא ברור לאן הוא הולך, בלי לקבל קבלות ובלי לקבל תמורה.
 

avvv

New member
זה יכול לקרות בבניינים קטנים (ועד בלי חשבון בנק)

אני הייתי בבניין כזה, שלא השתלם להם לשלם את העמלות של הבנקים.
אבל זה לא אומר שלא צריך לפרסם פירוט הוצאות כמובן.
 
נו, בסדר, זה שלי ואני עדיין משלמת

כסף על זה שאוכל לגור שם.
אם הדירה מתגלה כתפוח רקוב, זה גם התפוח הרקוב שלי. לא מקדם אותי בחיים בכלום.
אני די מאמינה שבכל מקום שבו אני גרה שווה להשקיע במידה כלשהי, רק מפני שאני גרה שם וחשוב לי באלו תנאים אני גרה. אני לא הייתי לוקחת דירה שבה משלמים 800 ש"ח וועד בית. לא משנה מה. אני לא רואה בזה משהו שמשפר את תנאים המגורים שלי לשפוך כסף על חדר מדרגות. אבל מה שבא לך.
 
השאלה איך את מתייחסת לדירה

אם מתייחסים לדירה בתור עסק כלכלי, זה אחרת מאשר כשמתייחסים אליה כאל דירת מגורים לעצמך, כשבין לבין יש את העובדה הפשוטה שמי שיש לו דירה, גם אם הוא יצטרך להשקיע בשיפוץ שלה פעם ב-20 שנה, יכול במקרה הכי גרוע למכור אותה, כשיש מי שמוכרים לפני השיפוץ במחיר מופחת ואז הקונה מטפל בשיפוץ - שזו אופציה לא רעה בכלל לשני הצדדים (לא כל הדירות במצב נוראי כמו זו שאת גרה בה). בימינו יש אפילו משהו יותר משתלם, וזה לקנות דירה בבניין ישן שהולך לעבור פינוי בינוי, אופציה נפוצה למדי שכוללת השבחה של הנכס ורווח כלכלי עבור מי שרוכש.
&nbsp
השורה התחתונה - אני חושבת שהעובדה שאת נמצאת במצב שונה מזה של האוכלוסייה הממוצעת אליה פניתי בדיון הזה, עושה את ההבדל. בנוסף, קינמונית כתבה משהו נכון: מי שבימינו הוא אדם צעיר/צעיר יחסית שמסוגל לבדוק דירות ולבצע מעברים, יהיה יום אחד אדם פחות צעיר, שגם ההכנסות שלו יהיו נמוכות יותר אחרי הפרישה. זה גם משהו שצריך לקחת בחשבון.
&nbsp
 
אחותי ובעלה גרים בשכירויות

וזה נורא !
כל כמה זמן הם צריכים לעבור , בעלי בתים שלא רוצים לתקן כלום בדירה , להעלות מחיר כשמחדשים חוזה הם דווקא יודעים בלי בעייה , לילדים אין פינה שהם יכולים לקרוא לה ״ בית ״ קשה להם עם המעברים , להחליף בית ספר , זה לא פשוט ...
הפעם הזו הספיקה לי
צריך להסתכל על העתיד , בן אדם צריך את הפינה שלו . צריך ״ בית ״ .
שבת שלום
 
הדירה שאני גרה לא במצב נוראי בכלל

היא פשוט נמצאת במה שאולי ישראלים כבר שכחו שקיים, בניין לא חדש. לדעתי הוא נבנה בשנות ה- 70 או ה- 80.
כלומר יש עליו קילומטרז, מה שבמוקדם או במאוחר קורה לכל בניין.( במיוחד יקרה למגדלים הגבוהים שעכשיו בונים שהם מחלבת כספים, מבחינת תחזוקה). לרוב האנשים תהיה בסוף דירה שנייה או ראשונה, או חלק מדירה שנייה או ראשונה בבעלותם, בגלל עובדת החיים המצערת שנקראת מוות של הורים\קרובים.
על הנייר תמ"א 38\2 נשמע טוב, הוא לא תמיד רעיון טוב, צריך להיות זהיר עם זה, יש לזה מגוון בעיות.
 
למעלה