התייעצות לגבי שכירות

חיה1116

New member
התייעצות לגבי שכירות

שלום
אני לראשונה הולכת להשכיר דירה לבד , (גרושה ולא טפלתי בעניין לבד אף פעם הנני בת 58 ). מחפשת קומה לא גבוהה. רצוי דירה עם גינה. שאלתי, מה עלי לבדוק . מה חשוב לדעת על החוזה..... איזה טיפים יש לכם לתת לי תודה
 
שלום לך


דבר ראשון - האם את הולכת להשכיר או לשכור? ממה שכתבת הבנתי שככל הנראה הכוונה לשכור דירה, ולא להשכיר דירה שברשותך.
&nbsp
מה שנדרש לבדוק זה קודם כל אם הדירה מתאימה לצרכייך - לא יותר ולא פחות, אם המחיר מתאים לך כולל החשבונות והעלויות הנלוות - שכר דירה זו רק ההתחלה. דירה עם גינה זה נחמד, רק קחי בחשבון שהמשמעות היא חשבון מים גבוה באופן קבוע. נושא חשבון המים זה דבר נוסף שנדרש לקחת בחשבון - אם יש גינה לבניין גם אם זו גינה משותפת, גם זה יעלה לך במסגרת חשבון מים משותף (זה מסוג הדברים שנוטים להפתיע את מי ששוכר דירה לראשונה, במיוחד אם מדובר במי שגר בבית פרטי לפני כן).
&nbsp
נדרש לבדוק את תקינות הדירה - אל תחששי לפתוח ארונות וברזים ולבדוק בקפידה מתחת לכיורים. אם מדובר בקומה אחרונה בבניין, תבדקי את נושא הגג - האם יש נזילות בחורף? האם יש סימנים לרטיבות? בקשי מבעלי הדירה שישלחו לך את החוזה במייל, ותעברי עליו בקפידה, רצוי בסיוע של חבר/ה שמבינים, ותוודאי שהחוזה לא כולל סעיפים שיכולים לשמש נגדך.
&nbsp
סניפים שחשוב לשים לב אליהם בחוזה:
&nbsp
1. אחריות בעל הדירה למומים נסתרים - בחוזה סטנדרטי מצוין שהשוכר מאשר שמצא את הדירה תקינה ומתאימה לצרכיו - חשוב לציין שלמעט מומים נסתרים, שלא יווצר מצב שחודשיים אחרי תחילת החוזה תגלי פתאום תקלה תשתיתית שצצה, ובעלי הדירה יטענו שזה לא באחריותם.
2. אחריות בעלי הדירה לתקינות המטלטלין בדירה - מטלטלין הכוונה לכל החפצים שמגיעים עם הדירה, כולל מזגנים. יש בעלי דירה שמסירים אחריות מתקינות במצבים כאלו כולל בלאי טבעי, ויש בעלי דירות שמנסים להפיל את זה על השוכרים. חשוב לשים לזה לפיכך.
3. סעיפי יציאה מהחוזה - רצוי מאוד שיהיה סעיף כזה במידה ותהיי מעוניינת לעזוב מכל סיבה שהיא לפני תום החוזה - המקובל הוא שבמידה ואת מוצאת מחליף שמקובל על בעל הדירה, תוכלי לסיים את החוזה לאחר העברת החוזה למחליף.
במידה ובעלי הדירה מעוניינים בסעיף כזה מהצד שלהם - מקובל לדרוש התראה של 60 יום לפחות.
4. אפשרות לתמ"א/פינוי בינוי בבניין: אני לא יודעת איפה את מחפשת דירה, אבל נושא התמ"א נפוץ מאוד באזורים רבים בארץ, ורצוי לוודא את הנושא לפני ששוכרים דירה, מומלץ לבדוק זאת לא רק מול בעלי הדירה אלא גם מול השכנים (בעדיפות לוועד הבית). במקרים בהם הנושא בעמימות ולא סגור, מקובל להוסיף סעיף בחוזה שבמידה ויתחילו עבודות תמ"א בבניין, יאפשרו לך לצאת מהחוזה בהתראה סבירה ו/או יורידו לך את המחיר משמעותית (נדרש לציין את המחיר) בתקופה הזאת. אני ממליצה להיזהר מבניינים שיש סבירות גבוהה שיתחיל בהם תמ"א במעמד החוזה, היות שהשאיפה היא לשכור דירה לפרק זמן ארוך.
5. בהמשך לסעיף האחרון - כדאי לברר עם בעלי הדירה לגבי אפשרויות לחידוש חוזה ולדרוש אופציה שתאפשר לך לחדש את החוזה באותם תנאים. הבירור עצמו חשוב, כי במקרים רבים לבעלי הדירה יש תכניות כמו לחזור לגור בדירה או להעביר אותה לילדיהם, וזה ממש מבאס לעבור דירה כל שנה (וגם עולה לא מעט).
&nbsp
שיהיה בהצלחה ואם יש לך שאלות ספציפיות נשמח לסייע!
 
דעתי

העצות שנתנה מנהלת הפורום מצוינות.
בנוגע לחוזה עצמו,אי אפשר לתת קורס מזורז בתשובה כזאת, דרך המלך היא להתייעץ עם עו"ד שמבין בנושא או לפחות שמישהו שמבין יראה את החוזה , אבל רצוי גם לרכוש קצת ידע משלך .
מה שאני מציע לך זה לקרוא חוזה או שניים לדוגמא (חפשי באינטרנט, אבל הכי טוב חוזים שנחתמו למעשה אם יש לך חברים שיוכלו להראות לך) והסיבה היא שכל חוזה (גם חוזה סביר והוגן) נראה דרקוני ומבהיל למי שחסר נסיון בנושא והידע חשוב כדי שתוכלי לזהות סעיפים שבאמת בעיתיים (ועם כאלה תוכלי גם להתיעץ כאן או בפורום חוק ומשפט).
 


מרבית החוזים במקרים כאלו הם חוזים סטנדרטיים, אבל פה ושם מוסיפים סעיף זה או אחר שיכולים לבלבל אנשים. לכן המלצתי לה את המלצתי הכללית שהיא לבקש שישלחו לה את החוזה במייל, כך שתוכל לעבור עליו עם אדם מבין (לא חייב עו"ד, מספיק מישהו ששכר דירה במשך תקופה בחייו), או אפילו להתייעץ פה בפורום כמו שכתבת, ולדרוש לבצע שינויים במידת הצורך.
&nbsp
&nbsp
 

חיה1116

New member
תודה על התגובה

אכן עזרתן לי מאוד. אני שוכרת דירה כפי שהבנת תודה על התיקון
שאלתי הייתה יותר מכוונת מה בדיוק כדאי ורצוי לבדוק בתוך הדירה
ועניתן לי תודה וגמר חתימה טובה , תרתי משמע.........חחחחחח
 
למעלה