מגורים ללא חוזה

מגורים ללא חוזה

שלום, החוזה ביני ובין בעל הבית עומד להסתיים בתחילת אוקטובר, אני ביקשתי ממנו להישאר חודשיים נוספים. הוא לא מעוניין לחתום על חוזה לחודשיים, מבחינתו אני יכולה להישאר בדירה אך הוא אומר שבמידה והוא ימצא דיירים בתקופה זו הוא יבקש ממני לעזוב.
שאלתי:
1. האם הוא יכול להודיע לי מהיום להיום? במצב כזה מה הזכויות שלי בכל זאת?
2. האם תשלום של שכר דירה לחודש מהווה בכל זאת מעין חוזה בינינו, או שגם לאחר התשלום אני נחשבת דיירת ללא חוזה?
 
זה נשמע לא לעניין

לגור בדירה ללא חוזה זה לא לטובת אף אחד מהצדדים, אבל יותר לא לטובתך - במיוחד לאור מה שהוא אמר, במצב כזה אין לך ממש זכויות והוא גם יכול לטעון שפלשת לדירה ולא יהיו לך הוכחות שלא עשית אחרת. אני מניחה שהסירוב של בעל הדירה לעגן את הנושא בחוזה הוא מחשש שלא ימצא שוכרים בדצמבר, שזו באמת תקופה פחות פופולארית, ולכן ההתעקשות, והתחושה היא שלא יצא טוב מזה.
&nbsp
אפשר לחתום על נספח לחוזה הקודם לפיו את מאריכה את החוזה בחודשיים, כשאם זה בסדר מבחינתך, אפשר להכניס סעיף לפיו אם ימצאו שוכרים אחרים את נדרשת לפנות את הדירה בהתראה של X זמן (סביר להניח שגם השוכרים לא יהיו מעוניינים להיכנס מהיום למחר). קחי בחשבון שבעל הדירה לא בהכרח יסכים לזה.
 
את מוזמנת לפרט למה ואיך


 
ככל שזמן

המגורים ללא חוזה מתארך, כך זכויות המשכיר נגרעות וזכויות השוכר מתווספות.
בכדי לטעון שהשוכר פלש לנכס, המשכיר צריך לפנות לבית המשפט לקבל צו פינוי מייד אחרי שהחוזה הסתיים, בפרק זמן קצר ככל האפשר. ככל שזמן המגורים ללא חוזה מתארך, כך יש יותר תימוכין לטענה הנגדית; טענה שקבילה באותה מידה, בהעדר הוכחה כתובה לכאן או לכאן שאומרת שהובטח לשוכר כי יוכל להתגורר בנכס ככל שירצה. כלומר אין פקיעת תוקף. כמו כן יהיה למשכיר קושי ממשי לתבוע את השוכר על נזקים כלשהם, ככל שיהיו לדירה.
 
העלית נקודות חשובות

ומבחינת החוק היבש אני מאמינה שדברייך נכונים וזה נשמע גם הגיוני מאוד, השאלה איך במקרה הספציפי הזה השוכרת מתעלת את המצב לטובתה, במידה ושבוע אחרי ההסכם בע"פ בעל הדירה ידרוש ממנה לפנות את הדירה בטענה שהביא שוכרים חדשים. אני יוצאת מנקודת הנחה שמדובר בבחורה סבירה שלא מחפשת לריב ולעשות שרירים מול בעל הדירה.
 
אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה

השאלה מה נקבע ביניהם מבחינת נוהג תשלום שכר דירה. אי אפשר מצד אחד לגבות שכר דירה ומצד שני לפנות שוכר. זה לא מסתדר משום בחינה. כדאי שהיא תבהיר לו את זה אם ובמידה זה יעלה.
גם אם יש חוזה כתוב, עדיין שוכרים ומשכירים נאלצים הרבה פעמים "לעשות שרירים". אלה החיים, ולחיים יש רק פתרון אחד, שהוא לא רצוי בשלב הזה.
 
אכן כך

מבחינה חוקית ברגע שבעל הדירה קיבל לידיו תשלום שכר דירה גם אם החוזה המקורי פקע הרי החוזה מוארך , עד מתי? התשובה בחוק השכירות והשאילה:

19. (א) לא הוסכם על תקופת השכירות, או שהצדדים המשיכו לקיימה לאחר תום התקופה שהוסכם עליה בלי לקבוע תקופה חדשה, רשאי כל צד לסיים את השכירות על ידי מתן הודעה לצד השני.
(ב) ניתנה הודעה כאמור בסעיף קטן (א), תסתיים השכירות —
(1) כשנקבעו דמי השכירות בסכום מסויים לתקופות קצובות — בתום התקופה המתחילה בסמוך לאחר מתן ההודעה, או כעבור שלושה חדשים לאחר מתן ההודעה, הכל לפי המועד הקצר יותר;
(2) בכל מקרה אחר — במועד שנקבע לכך בהודעה, ואם מועד זה היה בלתי סביר — תוך זמן סביר לאחר מתן ההודעה.
 
והסתייגות קטנה על התשובה שלי

המצב המתואר שבסעיף 19 א הוא לא בדיוק המצב בשאלה הזאת, כי לפי התיאור כן נקבעה זכותו של בעל הדירה לסיים את החוזה יותר מוקדם, אבל התנאי זה ניתן בעל פה ויהיה לבעל הדירה קשה להוכיח אותו (מבחינתו עדיף כן להאריך בכתב ולא בעל פה) , לעומת זאת התשלום שיקבל כן ניתן להוכחה (אפשר לשלם בצ'ק עבור חודשיים ועצם הפקדתו על ידי בעל הדירה תהווה הארכה של החוזה הקיים).
עד כאן מבחינה חוקית, אבל אני לא מציע להגיע למצב כזה (שיש חוזה בעל פה שאותו את מתכוונת מראש להפר) אלא לקבל את עצתה של מרציפן לנסות להסכים איתו על חוזה בכתב לפיו פינוי מוקדם כזה ייעשה בהודעה מוקדמת (שבועיים נראה לי פשרה סבירה).
 
מגורים ללא חוזה

קודם כל תודה רבה על ההתייחסויות.
בינתיים עבר חודש ועדיין אין שוכרים כך שהמצב השתפר מבחינתי... אך הבית שאני גרה בו מפורסם כרגע לשכירות מיידית והסיכון עדיין קיים.
שכחתי להוסיף שכאשר הודעתי בשיחת טלפון שאני עוזבת, הוא הסכים לבקשת ההארכה שלי (או לפחות לא הביע התנגדות). ליתר ביטחון שלחתי לו סמס עם התאריך שסיכמנו כדי שיהיה לזה תיעוד כלשהו. מיד אחרי הסיכום הזה הוא פרסם מודעה עם התאריך הזה.
לאחר שאכן לא נמצאו קופצים (לדעתי יותר בגלל שכר הדירה הגבוה מדי, שהוא לא מוכן להוריד, ולא בגלל העונה) - הוא טען שבעצם הוא לא חייב לי כלום ופרסם את הבית לשכירות מיידית.
האם זה משנה משהו משפטית (בתקווה כמובן שלא נגיע לשם)?
 
למעלה