דירה בקומה גבוהה ללא מעלית. זה בסדר או נוראי?

marcolina

New member
דירה בקומה גבוהה ללא מעלית. זה בסדר או נוראי?

שלום, אני רוצה לקנות דירה ואז לגור בה (אני רווק) ולהכניס שותף/פים.
אישית, אני אוהב לגור בקומות גבוהות (וזה גם יותר זול, אם זה ללא מעלית). אני לא ממש אוהב קומות נמוכות.
מצד שני, כולם אומרים לי שקשה להשכיר (ובעתיד אולי למכור) דירות בקומות גבוהות ללא מעלית. אני בהתלבטות ללכת עם הלב או ללכת עם המחשבה על השוכר העתידי?
אני מסתמך על השוכרים , אחרת לא יהיה לי להחזיר משכנתא.
רציתי לשאול, עד כמה זה נכון שדירות כאלו קשות להשכרה?

תודה רבה
 
לא קשה להשכיר

אם המחיר נכון. אבל זה לרוב מוריד את טווח השוכרים האופציונליים, כי משפחה עם ילדים קטנים תעדיף שלא לגור בקומה גבוהה בלי מעלית וגם אנשים מבוגרים יעדיפו שלא. זוגות צעירים, שותפים, אנשים צעירים בכלל, לא אמורה להיות בעיה להשכיר, שוב, בהנחה שהמחיר משקף את זה.
האם זה חכם לקנות דירה בקומה גבוהה ללא מעלית? לדעתי, חד משמעית לא. ובקנייה יש עוד שיקולים חוץ משוכרים עתידיים.
 
מסכים חלקית

מסכים עם התשובה הזאת למעט המשפט האחרון.
אם הבניין בעל פוטנציאל לעבור חידוש עירוני בעתיד (תמ"א 38 שיכלול הוספת מעלית והרחבה או תמ"א 38/2 הריסה ובניה) אז יש סיכוי שהדירה הזאת שכיום שווה פחות מדירה בקומה נמוכה תהיה בעתיד שווה יותר מהדירה הנמוכה. גם סתם הוספה עתידית של מעלית תשביח את הדירה הזאת יותר מאשר דירות בקומה נמוכה.
אז נכון שזה יקח שנים (ואולי גם בכלל לא יקרה, אם כי אני ממליץ לחפש מראש דירה שיש לה פוטנציאל כזה), אבל אם הבנתי נכון אתה כיום צעיר ורווק ולא מפריע לך לעלות ברגל, אז אם יש סיכוי שעד שכן תצטרך מעלית היא תגיע לבד אז שווה להמר על זה. מקסימום תשכיר ותשכור (או תמכור ותקנה).
 
אלו שתי האופציות היחידות?


כידוע, זה לא מדע מדוייק - יש אנשים שמבחינתם מעלית זה הכרח, יש אנשים שזה לא משנה להם, וברבי קומות מהסוג שכוללים מעלית, ככל שאתה עולה בקומה כך שווי הדירה עולה - קח בחשבון לפיכך שלקנות דירה בקומה גבוהה יעלה לך יותר מאשר בקומה נמוכה.
&nbsp
בניינים ללא מעלית לרוב הקומה הכי גבוהה תהיה גג קומה 3.5/4, וזה לא כזה ביג דיל לדעתי, אבל אם אתה בלבטים שכאלו יהיה הכי פשוט והכי חכם ללכת על דירה עם מעלית.
&nbsp
בגדול - אני אישית לא מאמינה שיש דבר כזה "קשה להשכרה" בהיבטים שאתה מתאר - אם הדירה ממוקמת באזור טוב ומבוקש, העובדה שהיא גבוהה לא תיצור קושי של ממש אם תשכיר אותה במחיר ריאלי. דווקא עם דירות נמוכות בדגש על קרקע יש יותר בעיות, בגלל החשיפה לרעש של הרחוב.
&nbsp
לצד זאת יש עוד משתנה ראוי לבדיקה - איזה גודל דירה אתה מתכנן לרכוש?
&nbsp
&nbsp
 

trilliane

Well-known member
מנהל
מניסיון כשוכרת, זה מתאים בעיקר לסטודנטים וגם אז יש חסרונות

ראשית, להעביר דירה כזאת זה לא פשוט וקל (ואם משתמשים במובילים, לא זול).
שנית, זה עלול להוות בעיה לכל מי שאינו רווק צעיר ובריא, וגם אתה לא תהיה כזה לנצח.
&nbsp
גרתי בדירה בקומה שלישית (קומות גבוהות, 20 מדרגות בין הקומות) וידיד טוב שלי שהוא נכה כמעט לא בא לבקר אותי כי הוא לא היה מסוגל לעלות כ"כ הרבה מדרגות. לפני כשנה נפצעתי וצלעתי כחודש, היה לי קשה מאוד לעלות ולרדת במדרגות; לו עדיין גרתי בדירה ההיא כנראה לא הייתי יוצאת מהבית שבועיים. כשמדובר בקשישים (שלפעמים נתקעים בדירה בקומה גבוהה בלי מעלית) עוד אפשר להיערך מראש, אבל לכל מיני תאונות פתאומיות הרבה פחות.
&nbsp
לסיכום, היום כל העולם עובר למודעות לנגישות, ולכן אם לא מתוכנן בבניין שיפוץ עתידי שיכלול מעלית, אני חושבת שזו לא השקעה טובה. אבל כדירה לשכור במחיר נמוך, כל עוד אתה רווק צעיר ובריא שיכול לעזוב בהתראה קצרה, זה לא נורא.
&nbsp
 
אני לא מסכימה איתך

דירות בקומה לא נמוכה אינן נחלת סטודנטים בלבד, העברת דירה כמעט תמיד מתבצעת עם מובילים ככה שהנושא הזה לא רלוונטי, ואנשים שמחפשים דירה לטווח ארוך בדרך כלל לא מתבססים על השיקול הזה בחיפוש דירה שמוצאת חן בעיניהם (אם כבר, יותר יטריד אנשים הנושא של לעלות ולרדת את המדרגות כל פעם).
&nbsp
אני לא יודעת מה הגודל של הדירה שהוא מתכנן לרכוש ובאיזו עיר, יש ערים רבות בהן אין מה לבנות על סטודנטים שישכרו את הדירה וגם לא תמיד על שותפים, וברוב האזורים בארץ הסבירות שיתבצע תמ"א בבניין בשנים הקרובות הוא גדול מאוד, ככה שעד שהוא יהיה פחות צעיר ובריא, רוב הסיכויים שדברים ישתנו בבניין, ובכל מקרה זה לא שיקול ברוב המקרים ונראה שגם במקרה שלו זה לא השיקול.
&nbsp
אני גרה בקומה 3.5, אחרי שנים שגרתי בקומת קרקע, ואני ללא ספק מעדיפה את זה. ברור שמי שיש לו בעיות נגישות זה לא טוב לו, אבל זה עדיין לא אומר שבאופן גורף הוא יתקשה להשכיר, ולמקרה של תאונות פתאומיות... זה עדיין תרחיש שלדעתי אין מה לחשוב עליו במצב כזה.
&nbsp
אם נחזור למה שכתבתי על התמ"א ולמה שאת כתבת על שיפוץ עתידי שיכלול מעלית - ברוב הבניינים בארץ גם אם זה לא קיים כרגע, זה משהו שמתוכנן, וההמלצה הגורפת למי שקונה דירה יד שנייה היא לרכוש בבניין שצפוי לעבור פינוי בינוי כי התוצאות במצב הזה הן השבחת הדירה באופן משתלם יותר. במצב כזה, לרכוש את הדירה בין הזולות בבניין ולקבל עוד כמה שנים דירה חדשה בבניין עם מעלית, יכול להיות מאוד משתלם עבורו.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
את דווקא די מסכימה איתי, התייחסת לאפשרות של שיפוץ עתידי

ובמקרה כזה כבר כתבתי שזו השקעה טובה.
&nbsp
לגבי הטענות האחרות:
א. הוא ציין שהוא לא מתכוון לגור לבד אלא לחפש שותפים.
&nbsp
ב. צעירים רבים שאין להם ריהוט גדול מעבירים לבד. אני עברתי עד היום לא מעט דירות, עד כה ללא מובילים (בפעם הבאה כבר לא תהיה לי בררה). מכירה מישהו שהעביר עם מובילים רק את הפסנתר, כל השאר לבד.
&nbsp
ג. לא צריכה לקרות "תאונה" כ"כ גדולה. די בכך שזה קורה לך פעם אחת כדי להבין כמה זה לא תרחיש נדיר.
&nbsp
 
העברה ללא מובילים היא תרחיש לא נפוץ

שקיים כאמור רק כשאין ריהוט - ואין כאן קשר לקומה. זה דבר שקיים באמת בעיקר אצל סטודנטים ששוכרים בדירות שותפים מהסוג שמותאם מראש לדיירים מתחלפים, אבל זה לא תרחיש מאוד נפוץ במרבית האזורים בארץ, ואנחנו לא יודעים אם במקרה המדובר הוא מתכנן על שותפים שכאלו ומתכוון להציע להם חדרים מרוהטים.
&nbsp
בכל מקרה, כשאדם מחפש דירה, נושא הקומה יכול להיות שיקול, אבל לרוב לא בגלל נושא ההובלה - בטח לא כשמדובר בדירת שותפים (כשאם לדייר יש ריהוט הוא בכל מקרה ישתמש בהובלה).
&nbsp
כשקונים דירה, לרוב מומלץ לחשוב על האופציה של השכרת הדירה במידת הצורך וגם על האופציה של מכירה בעתיד, אבל הייתי חושבת על שיקולים שונים מאשר גובה הקומה בהקשר הזה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
נפוץ מאוד בקרב צעירים בכלל וסטודנטים בפרט

והעובדה שאין ריהוט שמחייב מובילים אין פירושה שאין ריהוט כלל... אני העברתי שולחן כתיבה, כיסא וכונניות בלי מובילים ויותר מפעם אחת. גם לקומה שלישית. היה די סיוט... אבל דווקא לו הייתי מעבירה עם מובילים היה לי קשה יותר כי זה היה עולה לי יותר והייתי די תפרנית. אני לא טוענת שזה מה שימנע מאדם לשכור דירה, רק ציינתי שזה חיסרון.
 
הכל תלוי בנקודת המבט

אם את מתייחסת לקהל יעד בלעדי של סטודנטים או של צעירים שמראש מחפשים דירה לטווח קצר, זה לא כמו להתייחס באופן כללי לנושא השכירות, וזה לא בהכרח יהיה רלוונטי לפותח הדיון (סיכוי דיי סביר שזה לא יהיה רלוונטי). דרך אגב - יצא לי להכיר גם אנשים מאוד לא צעירים שמחפשים דירות שכאלו לטווח קצר באופן שלא דורש הובלה אלא רק להגיע עם מזוודה עם חפצים אישיים, נתקלתי בכאלו גם כשעשיתי סאבלט לדירה שלי, וזה עדיין לא נחשב לתרחיש נפוץ, ובטח לא כזה שצריך לקחת בחשבון כשמחפשים לקנות דירה שמתכננים להשכיר. לגבי קומה גבוהה כחיסרון - גם קומת קרקע זה חיסרון, וכזה משמעותי יותר, ובכללי זה לא מדע מדויק וזה תלוי בעוד שלל פרמטרים.
&nbsp
בכללי לעבור דירה זה כאב ראש רציני ולכן ההמלצה הגורפת היא לשכור דירה לטווח ארוך, ואם מדובר במצב בו מראש ידוע שלא יחודש חוזה אחרי שנה או שנתיים, אכן רצוי ללכת על דירה מרוהטת/חדר מרוהט, או מראש להצטייד בריהוט שאפשר להוביל בקלות ברכב או כזה שלא תהיה בעיה להיפטר ממנו ולהשיג חדש (ככה למשל עברתי כמה דירות עם מיטה מתפרקת שאין שום בעיה להעלות ולהוריד לבד 3 קומות ויותר).
&nbsp
ואם כבר גלשנו לנושא הזה - אני העברתי בזמנו תכולת דירה שלמה (למעט מקרר) ללא הובלה בתשלום, אלא בסיוע חברים בלבד שלאחד מהם יש טנדר ששימש להובלה, והיות שקיבלתי בהשאלה עגלת סבלים זה הקל על הסחיבה שביצעו החברים הנוספים. ועדיין אני לא מכנה את זה "מעבר ללא הובלה", כי אני מודעת לכך שמדובר במקרה פרטני ושהעובדה שלא שילמתי לחברים (שרק ביקשו שאזמין אותם לארוחת ערב בדירה החדשה בתמורה) לא הופכת את המצב הזה לשונה משמעותית ממצב של הובלה בתשלום.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא, אני מתייחסת לעובדות. קושי יכול להיות חיסרון, נקודה.

האם הוא ימנע מאדם לשכור דירה או לא, זה כבר עניין אחר. בכל דבר יש חסרונות ויתרונות, חשוב להיות מודע אליהם כשעורכים שיקולים, בפרט בדבר גדול ורציני כמו רכישת דירה. כאמור, כשוכרת שכרתי דירות גם בקומות גבוהות כי לא היו לי בעיות כאלה, אבל יש חסרונות, ואני לא רואה טעם לחזור עליהם שוב.
&nbsp
אם כבר הזכרת נקודת מבט, דווקא נקודת המבט של "אני צעיר ובריא וכיף לי לגור בקומה גבוהה" היא בדיוק מה שצריך להיזהר ממנו בשיקולים לטווח ארוך, כי אלה לא מצבים שנמשכים לנצח. לכן היה חשוב לי להציף בעיות שנתקלתי בהן. הוא בא להתייעץ וקיבל תשובות שהציפו לו בעיות פוטנציאליות, הוא כבר יחליט איך לשקלל את המידע בשיקוליו.
&nbsp
אחרון חביב לגבי ההובלה, חברים תמיד עזרו לי להעביר דירה, לא מכירה אף אדם שצבר די רכוש וחפצים שיכול להעביר דירה לגמרי בעצמו. אבל זו עזרה בחינם, לא כמו לשלם מאות/אלפי שקלים על הובלה מקצועית וזה מה שמשנה כשאתה תפרן.
 
את מערבבת פה כמה דברים

אבל אין לי ראש להתווכח.
&nbsp
באופן מקרי לגמרי - היות שבין היתר אני מנהלת תחום דומה לזה של הפורום במקום אחר, אני מוצאת את עצמי לא אחת מול אנשים שחשבו כמוך ו/או הלכו לכיוונים לא קשורים כששכרו דירה/קנו דירה להשקעה, ואז גילו שמתי שרוצים לעזוב/להשכיר/למצוא שותפים, קצת קשה להם כי הם פונים לקהל יעד לא רלוונטי, או למקומות הלא נכונים (למשל - התעקשות לפרסם את הדירה רק דרך תיווך או לחילופין - לחפש דירה להשכרה רק דרך תיווך). בימים אלו ממש אנחנו מנסים למישהו שלא הקשיב לעצות שנתנו לו בעבר וכל שנה הסאגה הבעייתית חוזרת על עצמה והוא מבזבז המון זמן ועצבים וכמובן - כסף.
&nbsp
&nbsp
 

trilliane

Well-known member
מנהל
מסכימה מאוד עם מה שכתבת בפסקה, אז למה "חשבו כמוני"?

להפך, אני בעד לשקול הכול מראש ולהבין לאיזה קהל יעד הדירה פונה ומה החסרונות ואיזה קהל יעד אינו מתאים וכו'. את שוב ושוב כותבת על אי הסכמה דווקא בנקודות שנראה שאין בינינו כל מחלוקת.
 
אני לא מסכימה עם מה שכתבת לגבי המקרה הספציפי הזה

ובכללי לגבי קומות גבוהות וסטודנטים וכו', אבל זה לא משנה, לא נגיע להסכמה כאן וזה גם לא רלוונטי.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
זה בסדר גמור; לך ואולי לאחרים שאת מכירה זה לא רלוונטי

אבל צריך לקחת בחשבון שיש אנשים שזה כן רלוונטי להם ולכן הם עלולים להסתייג, זה בדיוק חלק מהשיקולים.
 
באמת שאין לי ראש להמשיך ולטחון את זה

אבל הנקודה כאן היא שהולכים לפי התרחיש הנפוץ והאדם הסביר - תמיד יש גם את האדם שמרותק לכסא גלגלים שזה לא יהיה רלוונטי עבורו, אבל בגדול אם הולכים לפי התרחיש הנפוץ, לא אמורים לקחת בחשבון את התרחישים הפחות נפוצים והנדירים, גם אם הם קיימים.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
ועדיין המשכת... ושוב לא הבנת אותי. מי דיבר על כיסא גלגלים?

כאמור, עלייה במדרגות קשה למשל לקשישים ולילדים קטנים. קשה עם ציוד (לא רק במעבר דירה, גם משהו יומיומי יותר כמו עגלה או קניות). לכן לא מתאימה למשפחות צעירות, וזה נכתב כאן עוד לפני שהצטרפתי לדיון. מי שיודע למשל שמגורים בקומה גבוהה יחייבו אותו להזמין בעיקר במשלוחים (כי הוא לא יוכל לסחוב בעצמו) – גם זה שיקול עבורו (בתור התחלה, כלכלי). אלה דברים קטנים, אבל הם מצטברים. פחות רלוונטיים לרווקים צעירים, אבל שוב, זה מצב זמני וקניית דירה היא בד"כ לטווח ארוך יותר.
&nbsp
גם אדם צעיר (בעיקר אם הוא כבר לא סטודנט, כלומר בדירת סטודנטים זמנית) מעוניין לא פעם לארח משפחה וחברים, חלקם מבוגרים, חלקם ילדים, חלקם אנשים פחות בריאים (כמו חברי הטוב שהוא נכה, לא בכיסא ולא עם קביים, ועדיין לא מסוגל לעלות שלוש קומות). גם אדם בריא עלול למצוא את עצמו פצוע באופן לא מתוכנן, כפי שקרה לי (פשוט כי נפלתי וסובבתי את הברך) או לשבור רגל או אפילו סתם לתפוס את הגב וזה פתאום מאוד לא נעים.
&nbsp
נכון, זה לא קורה הרבה, אבל זה גם לא כ"כ נדיר. ודווקא כי זה לא קורה המון ופחות לצעירים, לא חושבים על כך, ולכן אני חושבת שחשוב להציף את הנקודה כדי שמי שעורך תכניות לטווח ארוך (לא שכירה אלא קנייה) יהיה מודע לכך. מה הוא יעשה עם המידע – עניין שלו.
 
הדיון הזה לא מוביל לשום מקום, באמת

וכבר גלשנו יותר מדי - אז דיי, שהבחור יעשה את השיקולים שלו ויקנה איזו דירה שבא לו איפה שבא לו ובאיזו קומה שבא לו.
 
למעלה