פינוי שוכר באמצע חוזה בגלל שיפוץ כפוי למחצה

דקרון2

New member
פינוי שוכר באמצע חוזה בגלל שיפוץ כפוי למחצה

שלום לכם,
קצת רקע: אני גר בשכירות בדירה כבר 6 שנים, בשנתיים האחרונות היתה רטיבות אצל השכן מלמטה ככל הנראה בגלל נזילות בצנרת או באטימה במקלחת בדירה בה אני מתגורר, בעל הדירה שלי התחמק מלתקן ולבסוף תיקן משהו אך השכן מתחתי תבע אותו בבית משפט, ובהוראת בית משפט הגיע מישהו עם מצלמה תרמית ובדק ולבסוף פסקו שבעל הדירה שלי חייב לסדר את חדר האמבטיה תוך 90 יום.
בעל הדירה שלי הודיע לי טלפונית לפנות את הדירה תוך חודשיים מאחר והוא רוצה לתקן וגם על הדרך לשפץ כבר את כל הדירה להחליף ריצוף את ארונות המטבח ועוד.. ולדרוש מחיר גבוה יותר.
החוזה שלי עדיין לא הסתיים ונותרו עוד 4 חודשים (אנו תמיד מאריכים אותו ב 8 חודשים בכתב יד בצד האחורי של החוזה).
הצעתי לבעל הדירה שישפץ רק את המקלחת ואני אשאר בדירה מוכן לסבול במשך כמה ימים, אך הוא מבקש שאפנה את הדירה.
ושאלותי הם: 1) האם אני חייב לפנות את הדירה ? אין שום סעיף בחוזה למקרה כזה.
2) אם אמצא דירה בשכר דירה גבוה מזה שהשכר דירה שאני משלם כרגע, האם אוכל לדרוש מבעל הדירה שיפצה וישלם לי את ההפרש בין השכירות שאני משלם לו לבין השכירות החדשה הגבוהה למשך החודשים שנותרו בחוזה ? (נניח אני משלם כעת 2500 לחודש ואמצא דירה ב 3000 לחודש אז בעל הדירה ישלם את ה 500 הפרש למשך 4 החודשים שנחותרו לי בחוזה.)
3) ואם אצטרך ללכת למתווך למצוא דירה כי הזמן לחוץ ולא מצאתי דירה, האם יהיה אפשר לדרוש מבעל הדירה שישלם את שכרו של מתווך הדירות ? בדרך כלל זה מחיר של חודש אחד שכירות.
4) או האם עלי לשאול את רשותו קודם אם הוא מרשה שאפנה למתווך על חשבונו שהרי לאור רצונו שאפנה את הדירה באמצע החוזה ולאור זה שהדבר דחוף לו - אעזר במתווך והוא ישא בתשלום, ואם יסרב אז אוכל אתנהל לאיטי ללא לחץ ואחפש הלאה דירה ללא תיווך.
 
אוקי

זה שאין סעיף בחוזה למקרה כזה לא משנה את הנסיבות ואת המציאות: ברגע שאתה נאלץ להתפנות מדירה באמצע חוזה בגלל נסיבות שכאלו שנוגעות לתנאי המגורים הסבירים בדירה, זה נחשב להפרת חוזה ובעל הדירה נדרש למצוא לך פיתרון חלופי או לפצות אותך. לצד זאת, התראה של חודשיים נחשבת להתראה סבירה שמאפשרת למצוא דירה חלופית, ככה שלא ברור אם יש לך קייס לדרוש משהו מבעל הדירה.
&nbsp
אני ממליצה להתייעץ בפורום משפטי, העובדה שאתה גר בדירה כבר 6 שנים יכולה לשמש לטובתך מחד, אבל מאידך אם תדרוש השתתפות של בעל הדירה בהפרשי שכ"ד יכולים לטעון ההפך, וזה שהגיוני שבדירה שאתה גר בה 6 שנים שכ"ד יהיה נמוך מאשר בדירה שרק תעבור אליה (בהנחה שלא העלו לך את שכ"ד כל שנה).
&nbsp
בגדול - ברגע שאתה פונה בדרישות אתה נדרש להוכיח תום לב, לדרוש עלויות תיווך למשל זה לא תום לב, אבל הנושא מורכב וכאמור, הייתי מתייעצת עם גורמים משפטיים לפני שנוקטת בצעדים אלו או אחרים.
&nbsp
אתה מוזמן לעדכן בהתפתחויות

&nbsp
&nbsp
 

דקרון2

New member
תום לב

תודה על תשובתך, אם כי לא נגעה בבעיה שבגללה שאלתי.
&nbsp
אם אני יוצא מהדירה כמה חודשים לפני תום החוזה, אז אני מופסד כי יכלתי להשאר ולשלם שכר נמוך יותר.
לדעתי לדרוש הפרשי שכירות או עלויות תיווך זה כן תום לב, אם הוא רוצה שאני אמצא דירה וזה דחוף לו אז שישתתף כספית בזה שהוא רוצה להוציא אותי מהדירה ולהפסיד אותי כי הוא רוצה לשפר את הדירה וליפות אותה בשביל לדרוש שכר גבוה יותר לאחר מכן.
ידוע שבחודשים אלה קשה למצוא דירה.
אך כמובן זו רק לדעתי.
 
תבדיל בין הדברים

תום לב זה לא מושג מוחלט. לדרוש פיצוי בגלל מצב בעייתי וקושי למצוא דירה מתאימה בתקופה מסוימת - יכול להיתפס כתום לב, אבל מהצד השני בעל הדירה גם הוא פועל בתום לב ומעניק לך התראה בת חודשיים שנחשבת לפרק זמן סביר מאוד למצוא דירה חלופית, ובבית משפט יכולים לטעון שאם היית מסביר לו את הבעיה יכול מאוד להיות שהוא היה מאריך את התקופה ו/או דוחה את השיפוצים לתקופה שיהיה לך יותר קל למצוא דירה חליפית.
&nbsp
לדרוש מבעל הדירה שישלם דמי תיווך זה חוסר תום לב מובהק, היות שלמצוא דירה להשכרה ללא תיווך זה המצב הנפוץ וזה לא שאתה חייב לפנות לתיווך ובתור מישהי שקצת מבינה בזה זה דווקא הפוך - במקרים של דירות להשכרה דווקא תיווך זו הדרך הפחות מומלצת והסבירות שלך למצוא דירה להשכרה דרך תיווך נמוכה משמעותית מאשר דרך מודעות חינמיות.
&nbsp
לגבי דרישה שבעל הדירה יכסה הפרשי שכ"ד - זה משהו שיכול לעבור במקרים מאוד מסוימים, וכאן לתום לב יש משקל חזק מאוד, כי אם תשכור עכשיו דירה שעלותה 1,000 ש"ח יותר ותדרוש שהוא יממן את זה זה ייתפס כחוסר תום לב, במיוחד אם המחיר הממוצע והמקובל לדירה דומה לזו שלך נמוך בהרבה. יש גם עוד פרמטרים - בעל הדירה יכול לטעון שבדירה החדשה הארנונה נמוכה יותר ואתה למעשה מרוויח, או שאתה משלם פחות ועד בית... זה לא מדע מדויק.
&nbsp
אני חוזרת על המלצתי לפנות לפורום משפטי.
 
למעלה