השכנים ואנחנו - מנקודת מבט אינטימית

השכנים ואנחנו - מנקודת מבט אינטימית

בשער תפוז מקודמת הודעה מפורום שכן על זוג צעיר שיוצאים עירומים למרפסת, מה שמפריע באופן טבעי לשכנים שלהם, בדגש על אלו שיש להם ילדים קטנים אבל לא רק. אחד המגיבים טען שזו בעיה שקיימת בהרבה מקומות בגלל שיטת הבנייה, כבר אין פרטיות בהרבה דירות וזה תקף לדבריו לא רק במרפסת אלא גם במצב "רגיל" בו לא סוגרים את התריסים.

אני נוטה להסכים איתו בהיבט מסוים, במשך מספר שנים גרתי בדירת קרקע שאחת מהן השקיפה ישירות לרחוב, אמנם רחוב פנימי אבל שהות עם חלונות פתוחים בחדר השינה לא הייתה אפשרית כי היא גרמה לי לחוסר נוחות (גם במצב בו הייתי לבושה - זה לא נעים שכל מי שעובר ברחוב יכול להציץ ולראות איזה ספר אני קוראת עכשיו ושלא הספקתי למיין את הכביסה שלי).

גם בימינו כשאני גרה בקומה גבוהה, אני עדיין מרגישה חשש לפרטיות מהבניינים השכנים, מה שרק וילונות אטומים יכולים לפתור (כשהתוצאה של דבר כזה זו אפלה בדירה). אני מודה שזה קצת מטריד שאני לא יכולה להרגיש חופשי לגמרי בבית שלי, זה הוביל אפילו למצב בו הפסקתי לעשות תרגילי יוגה בסלון כי הרגשתי לא בנוח מהאפשרות שמישהו מהשכנים משקיף עלי.

למי שחושב שאני פרנואידית, אני יכולה לספר שאני רואה בקביעות שכנים בבניין השכן במצב בו הם לא מגיפים את התריסים, אמנם חדרי השינה שלהם כנראה עורפיים יותר, אבל גם לראות אותם בסלון ומסתובבים בבית זה לא נעים, ויש בבניין הסמוך קומת קרקע עם חצר שלשמחתי לא מתרחש בה יותר מדי, אבל בקלות זה היה יכול להיות אחרת.

איך זה הולך אצלכם? מה מצב "נקודות התצפית" בדירה שלכם ומה בדירות השכנים? מה אתם ממליצים לעשות במצבים כאלו?
 
נושא טוב, כל הכבוד. הבעיה מוכרת לי מקרוב

אבל זה קצת מטומטם לחשוב שלראות שכנים ערומים יהרוס את נפשם הרכה של ילדיך. כאילו הם ערומים, סו וואט? מה כבר קרה?

בהתחלה כשעברתי לגור איפה שאני גרה ממש נבהלתי מהצפיפות והעדר הפרטיות. אפילו החלק שבו פותחים את החלון של המרפסת לתלות כביסה ממש מפר את הפרטיות. אבל השכנים ממול פיתחו מן הרגל כזה שלא להישיר מבט אם במקרה גם אני וגם הם "נפגשים" בתליית הכביסה והם מתנהגים כאילו אני לא קיימת.
אני יודעת המון, יותר ממה שאני רוצה לדעת על השכנים בבניינים סמוכים, ולא בגלל שאני בולשת אחריהם חלילה או משקיפה עליהם עם משקפת. בלי כוונה, רק כתוצאה מהצפיפות. אני מכירה אותם די טוב יחסית לאנשים שאני לא מכירה.
נותר לי רק לקוות שזה לא יותר מידי הפוך

אבל גם אם כן... וואלק, מה נעשה? שיתמודדו.
 
אני לא מסכימה לגבי העירום

אני כבר ממזמן לא ילדה, ובכל זאת יפריע לי מאוד לראות אנשים זרים עירומים שמסתובבים במרפסת שרואים אותם בה, או בסלון עם חלונות פתוחים במקום בו אפשר לראות אותם. יש חוק שאוסר התערטלות בציבור - נכון שמרפסת נחשבת חלק מהבית שלהם, אבל ברגע שכל מי שעובר ברחוב רואה אותם, המצב שונה.
&nbsp
&nbsp
 
כי עירום זה עירום

וזה מראה לא נעים לראות אנשים זרים עירומים, אישית אני אחת שלא אוהבת לראות גם ילדים זרים עירומים, וחושבת שזה לא לעניין אחרי גיל מסוים צעיר מאוד (למרות שבכללי אני חושבת ששום ילד בשום גיל לא אמור להסתובב עירום בקרבת זרים).
&nbsp
יש דברים שמקובל בפומבי ויש דברים שלא. זו כבר גלישה, אבל אם עירום פומבי היה דבר לגיטימי, לא היו נדרשות כל המחאות של האמהות המניקות שנאסר עליהן להניק בפומבי, כשבחלק מהמקומות הן התבקשו לא להניק במקומות ציבוריים גם מתחת לסינר הנקה או לחיתול בד (שזה שונה לחלוטין מאשר מישהי שחושפת את השד שלה בפומבי, שזה משהו שאני ממש לא מבינה).
 
כן ולא ענית

לא ביקשתי שתעני לי בשבילי. אלא יותר באמת כי זו הזדמנות לחשוב על הסוגיה הזו. מה יש בערום שהוא כל כך מציק לאדם מן היישוב?
זה כמובן לא הערום עצמו שמעורר חוסר נוחות, אלא הגישה שלנו, המחשבות שלנו על אותו ערום. זה עניין חברתי ותרבותי, כי יש מדיניות שבהן זה כמובן לא אישיו.(אפריקה, סקנדינביה) כך שזה לא הערום עצמו אלא יותר המחשבות שלנו והגישות התרבותיות שלנו לערום. מה זה מעלה בנו, אילו קונוטציות. רוב האנשים לא אוהבים לחשוב על זה כי זה מעלה על פני השטח פחדים עמוקים ממיניות.
 
זו כבר ממש גלישה

אבל אחרי הכל אנחנו חיים כאן בארץ, וזו לא אני ספציפית או השכנים של אותו זוג - זה שבחברה שבה אנו חיים לא מקובל להסתובב בעירום ולא משנה מה עומד מאחורי הסיבה שלאדם זה או אחר מפריע לראות מולו אנשים זרים עירומים, זו הנורמה, וככה זה במרבית אזורי העולם, בדגש על האזורים המתורבתים. למיטב ידיעתי אגב, גם בשבטים הנידחים באפריקה מקובל לכסות איברים מוצנעים החל מגיל מסוים.
&nbsp
* בסקנדינביה אנשים הולכים עירומים?! לא קר שם מדי בשביל זה?
 
למעלה