אז מה הולך שם בפריפריה?

אז מה הולך שם בפריפריה?

יש כאן אנשים שגרים בפריפריה? וכשאני אומרת פריפריה הכוונה היא לא לערים כמו כפר סבא ורחובות, אלא יותר דרומה וצפונה.

אני מעלה את הנושא בעקבות דיון מעניין שנתקלתי בו, שהתחיל משיתוף של בחורה נחמדה שעברה לגור בטבריה במטרה לחסוך את הוצאות המחייה. היא מצאה דירה נחמדה בעלות נמוכה, אבל נתקלה בבעיה חמורה אחרת: היא לא מצליחה למצוא עבודה, לדבריה היצע העבודות נמוך מאוד ולאור הביקוש הרב, לא רק שהמעסיקים משלמים מינימום, הם גם דורשים מהעובדים שלהם יותר מאשר מקבילים במרכז, כי מנצלים את העובדה שלאנשים אין ברירה וכך הם חוסכים - מעסיקים עובד אחד בתקן של שניים ומשלמים משכורת (נמוכה) אחת.

זו לא פעם ראשונה שאני שומעת סיפורים כאלו ולא רק על טבריה אלא גם על פריפריות נוספות, כולל כאלו לא מאוד נידחות.

יש כאן מישהו מהפריפריה, או מישהו שגר בעבר בפריפריה ויכול לספר חוויות אישיות? מה אפשרויות התעסוקה? איך ההתנהלות הכללית שם? והאם התחושה באמת כל כך שונה, כאילו מדובר במדינה אחרת? כי אותי זה מכניס להלם כל פעם מחדש.
 
א. כפר סבא היא ממש לא פריפריה..

אפילו לא בכאילו.. ב. יקנעם נחשבת? אני לא יודעת לגבי א.נשים אחרותים, אבל ספציפית אני, בזמן שאני חיה פה, מחפשת עבודות בתחומים שתמיד צריכים בהם עובדים-בעיקר חינוך והדרכה. כך שאין את העניין הזה של לנצל את העובדותים כי יש הרבה דורשים לכל משרה.
 
אם תקראי בעיון את מה שכתבתי


תראי שכתבתי במפורש שכפר סבא (ורחובות) לא נחשבת לפריפריה. הסיבה שכתבתי את זה אגב היא כי בדיונים קודמים בנושא היו מי שהתייחסו לטבעת הספציפית הזאת כפריפריה, היו גם מי שהתייחסו לראשל"צ ולפתח תקווה כאל פריפריה, למרות שהן רחוקות מלהיחשב ככאלו.
&nbsp
יקנעם זו אכן פריפריה. אני לא יודעת איך זה ביקנעם, אבל יודעת שלמרות שכעיקרון בתחום החינוך תמיד יש צורך בעובדים ותמיד יש עבודה, דווקא בפריפריה התחום הזה יותר בעייתי, כי ההיצע הרבה פחות גמיש - בתור מי שגדלה באזור שהוא על גבול הפריפריה, התחלופה של הגננות והמורות ביסודי באזור הייתה על גבול הבלתי קיימת, והיא התרחשה רק כשמישהי פרשה לפנסיה או יצאה לחופשת לידה - או במקרים הממש נדירים שמישהי עברה דירה, ככה שאנשי חינוך שעברו לאזור נאלצו לנסוע רחוק יחסית בשביל אפשרויות עבודה, ובפריפריות המרוחקות זה לא תמיד אפשרי וגם לא תמיד משתלם.
&nbsp
&nbsp
 
זה לגמרי נכון

אבל זה גם מאד תלוי מה אדם עושה למחייתו. אנשים לפעמים צריכים לנסוע שעות בשביל להגיע לעבודה כשהם גרים בפריפריה, כי הם עובדים במרכז (ולפעמים גרים בדרום ונוסעים לעבוד בצפון, שזה בכלל הזוי, כמו מקרה אחד שהכרתי אישית). מי שנגיד לא מקבל דלק על חשבון העבודה, יכול להשלים את החיסכון בשכר דירה בהוצאות על דלק.
 

innocence

New member
אפילו בחיפה המצב לא משהו

נראה שמספר העבודות מצומצם מאוד, והתשלום עבורם קטן בהרבה מזה שבמרכז, ולכן את הכסף שלכאורה חוסכים על מחיה (שכ"ד באמת נמוך יותר, אבל היתר לא ממש..), בא על חשבון היכולת להשתכר כמו בן אדם...
&nbsp
עבודות אדמיניסטרציה למשל באיזור קיימות בקושי, וגם כשכן, הן בשכר מינימום, ולעיתים יוצא שאפילו פחות (כי נותנים שכר גלובלי ועובדים גם ימי שישי וכו..)
 
גם כאן, זה היצע מול ביקוש

כאשר ההיצע נמוך והביקוש גדול, המחיר עולה - או במקרה של עבודה, המחיר שהוא השכר, יורד, כי המעסיקים מנצלים את ההיצע הנמוך ואת ההבנה שאנשים יהיו מוכנים לעבוד גם בשכר נמוך, העיקר שתהיה עבודה.
&nbsp
את העלית נקודה חשובה נוספת - וזה שחוץ משכ"ד שאר ההוצאות זהות פחות או יותר בכל הארץ כשלמגורים בפריפריה יש חיסרון משמעותי נוסף וזה הגישה למקומות נדרשים ו/או מקומות בילוי - לנסוע לסופר למשל כולנו צריכים, להגיע לקופת חולים כולנו צריכים ו-כולנו רוצים גם לבלות לפעמים, ובעוד בתל אביב הכל במרחק הליכה ובערים מרכזיות הכל במרחק נסיעה סבירה בתחבורה ציבורית, ברגע שמתרחקים דברים משתנים, ולכאן נכנסת העצה שקיבלתי - לפיה אם אעבור למקום מרוחק יותר אוכל להחזיק רכב היות שאשלם פחות שכר דירה, רק שהעלות של הרכב תהיה דיי מקבילה להפרש בשכ"ד, שלא לדבר על כך שנסיעות ממושכות זה דבר שגם לא כיף וגם עולה... ועולה... אני בחרתי לגור במרכז ובחרתי שלא להחזיק רכב, ובעיניי זה יותר משתלם.
 
מה היא הגדרה של פריפריה?

כשדיברתי עם מישהי שגרה בגוש דן
היא דיברה על העיר שלי -אשדוד כאל פריפריה...
&nbsp
אני חשבתי שרחובות אשקלון, אשדוד זה פריפריה
שהכוונה לערים קטנות מסביב לגוש דן
&nbsp
טבריה זו פריפריה? לי זה תמיד נשמע שזה חור בסוף העולם שמאלה...
הדירות שמה זולות, אך כן אין שמה עבודה ואין ערים מסביב בכדי לנסוע לעבוד בהם.
כמו למשל יש המון אנשים שגרים באשדוד ונוסעים לעבודה לתל אביב..
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 
פריפריה הפכה למושג גמיש

אשדוד כעיקרון זה גבול הפריפריה ויהיו מי שיגידו שזו ממש פריפריה, אבל את הבאת בעצמך הוכחה לגמישות - באותה נשימה ששאלת אם טבריה זו פריפריה, את מגדירה אותה כסוף העולם שמאלה, ומה זה בעצם פריפריה אם לא סוף העולם שמאלה? פריפריה הכוונה לישובים שמרוחקים משמעותית מהמרכז, ללא קשר לאפשרויות העבודה בהן (למרות שבמדינה שלנו זה דיי מקביל) ולכן כפר סבא ורחובות לא יחשבו לפריפריה.
&nbsp
אותה מישהי שגרה בגוש דן שמגדירה את אשדוד כפריפריה, סביר להניח שיש לה קנה מידה שונה מאשר לך. במדינות אחרות אנשים נוסעים מרחקים גדולים בהרבה כל יום לעבודה, זה מתאפשר להם בזכות תחבורה ציבורית יעילה ומהירה, מה שלא קיים אצלנו במדינה, כשבמדינות שהתחבורה הציבורית יעילה התנועה גם יותר זורמת כי יש פחות רכבים פרטיים על הכביש (כי לרוב האנשים אין צורך להחזיק רכב כאשר התחבורה יעילה כל כך), ואז אין שום בעיה לגור במרחק של 50 ק"מ מהעבודה.
 
מבחינת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

מרכז זה מגדרה עד חדרה. כל מה שמעבר לגדרה בדרום ומה שמעבר לחדרה בצפון, זה פריפריה. זה מבחינת הנתון היבש.
 
הביטוי הזה נוטה להיות בעייתי

קודם כל, יש עוד ישובים בטווח, היות שלא מדובר בקו לינארי, יש יישובים שממוקמים מזרחית ומערבית בטווח שבין גדרה וחדרה, שגיאוגרפית אפשר לומר שמדובר במרחק סביר מהערים שבטווח, אבל גם מדובר במרחק אווירי וגם התחבורה הציבורית הבעייתית בארץ + התשתית הבעייתית של הכבישים יוצרת בעייתיות, כשלגור בישובים האלו ולעבוד בתל אביב דורש נסיעה ממושכת גם ברכב פרטי ועוד יותר בתחבורה ציבורית (גם מי שיש לו את האופציה של הרכבת - לרוב האנשים לוקח קרוב לחצי שעה להגיע לתחנה, ועוד כחצי שעה להגיע למקום העבודה).
&nbsp
ספציפית אם הזכרנו את אשדוד, היא ממוקמת דרומית מגדרה כך שלפי ההגדרה הזאת היא נמצאת בדרום, ובדיונים כאלו אני תמיד נזכרת בסיפור המפורסם על פנחס ספיר, ששכנע משקיע מחו"ל שקרית גת היא פרבר של תל אביב, אחרי שלקח אותו לשם בשעת בוקר מוקדמת כשהנהג נוסע על המהירות המקסימלית המותרת (ואפילו קצת יותר מזה).
 
זה שהתחבורה בעייתית

זה ברור אבל לא קשור רק לפריפריה, באוטובוס יכול לקחת שעתיים נסיעה בתווך בין שתי ערים במרכז. לאחרונה זו נסיעה של שעה בין הרצליה לרעננה, שתי ערים במרחק 5 ק"מ האחת מהשנייה, במרכז. שעתיים בין תל אביב לרמת גן. תחבורה גרועה זה בכל הארץ.
ומזרחית מערבית, פשוט מציירים קו דמיוני שמשתרע גם למזרח ולמערב.
ככה זה עובד.
טענות נא להפנות למדינה. לסבתא שלי מכרו בשנות החמישים שקרית שמונה זה ליד תל אביב (היא הייתה עולה חדשה אז).
 
לא לזה התכוונתי

נתחיל עם זה ששעה נסיעה זה משהו שנחשב לטווח סביר בשעות העומס, כשבין היתר הסיבה לעומס הזה הוא שבגלל התחבורה הציבורית המזעזעת והתשתיות הבעייתיות, רוב האנשים מעדיפים להתנייד ברכב פרטי והתוצאה היא עומס על הכביש. אם רק הייתה תחבורה ציבורית יעילה יותר יותר אנשים היו משתמשים בה והעומס היה יורד - זה כאמור מה שקורה במדינות אחרות.
.
הבעייתיות היא אחרת - בגדרה למשל אין תחנת רכבת, התחנה הכי קרובה ממוקמת ביבנה, כשאין תחבורה ציבורית נוחה שמחברת בין גדרה ליבנה, וגם לא בין הישובים הסמוכים, מה שניסו לפתור בצורת שאטלים אבל בגדול - רוב התושבים באזור הזה שמעוניינים לנסוע ברכבת נדרשים לנסוע לשם ברכב פרטי, כשגם אם הייתה תחבורה ציבורית נוחה, ההגעה עצמה זה משהו שלוקח זמן, וזה מאוד מסרבל והתוצאה היא שההגעה לתל אביב לוקחת הרבה יותר משעה (רק ה"קישורים" יכולים לקחת לבדם שעה).
&nbsp
הבעיה הזאת קיימת בעוד אזורים בארץ, וגם חדרה למשל שזו עיר, לרוב התושבים לא הכי נוח להגיע לתחנת הרכבת ככה שהסיפור דומה.
&nbsp
 
כן זה נכון

מעניין מה יקרה עכשיו עם רכבת העמק שאמורה לחבר בין בית שאן, עפולה ועוד כמה לחיפה.
לא מזמן יצא לי להסתכל על מחירי הדירות בבית שאן. זה לא מפליא שבמחיר דירת שלושה חדרים במרכז אפשר לשכור שם וילה עם שישה חדרים ומה לא. ראית פעם את הסרט קפה בגדד? איך הם תקועים שמה בבית קפה באמצע שום מקום ומסביב יש רק מדבר ומדבר? נורא מזכיר לי את בית שאן. מעניין אם הרכבת תשנה את זה.
 
למעלה