שאלה לשלושת גולשי הפורום בעניין אופניים חשמליים:

xfwind

New member
שאלה לשלושת גולשי הפורום בעניין אופניים חשמליים:

ביחס לנושא המדובר של אופניים חשמליים:
1.האם לדעתך יש להכפיף אותם לחוקי התעבורה כמו כל רכב דו גלגלי? (רשיון, טסט שנתי, ביטוח)
2. לא, יש ליצור להם קטגוריה נפרדת
3. כל תשובה קצרה והגיונית אחרת.
 

בועז בר

New member
בשתי מילים: "חוק פידול"

1. 99% מה"אופניים חשמליים" כיום הם למעשה קטנוע חשמלי.
יש להם מצערת יד והם אינם מוגבלים ל-25 קמ"ש החוקיים.

בתור קטנוע חשמלי הם כלי רכב דו"ג לכל דבר, ולכן חייבים לדעתי ברשיון, ביטוח וכו'.

2. אופניים עם מנוע עזר חשמלי חייבים ע"פ חוק לפדל על מנת להפעיל את המנוע,
ומעל 25 קמ"ש מפסיק המנוע לסייע.

אופניים כאלה צריכים לדעתי לקבל רישוי נפרד וחדש, וגם ביטוח בעלות סמלית.
מעבר לזה צריכים לחול עליהם אותם חוקי אופניים שקיימים כיום.
 

בועז בר

New member
ובהרחבה:

הרעה החולה של הכלים החשמליים היום היא תוצאה ישירה של הפקרות תחבורתית ממשלתית,
שעוצמת עיניים נוכח הטכנולוגיה ה"חדשה" ומתעלמת מכך שנוצר פה סוג חדש של רכב דו"ג.
באין אכיפה מסודרת וברורה, כל מכנופן שכונתי מתקין מצערת יד לאופניים תקניים
ומשחרר את הבקר מהגבלת המהירות ומחובת הפידול,
והתוצאה היא שהרוב המוחלט של האופניים האלה הפך לקטנוע קטן,
ושוחרר לכביש כשעליו רוכבים צעירים חסרי כל הכשרה וידע, והתוצאה מתנפצת לנו בפנים מדי יום.
&nbsp
רכבתי בחו"ל על אופניים חשמליים תקניים במקביל לאופניים רגילים.
לא הייתי מהיר מהם, אלא אם הייתי מדווש מהר בכוונה.
פשוט היה לי קל יותר לדווש, וזו בעצם המטרה של הסיוע החשמלי.
בנוסף לכך - עצם פעולת הפידול גורמת לרוכב להחזיק כידון בשתי ידיים ולהישיר מבט לפנים (ולא לשבת כמו בטטה עם הנייד ביד).
&nbsp
משרד התחבורה צריך לקחת את החוק הקיים, להתאים אותו למציאות הנוכחית,
ואז לצאת בקמפיין נרחב שאחריו תוך מספר חודשים ירושיינו כל הכלים האלה בצורה הנכונה,
ובמקביל למצוא פתרון תחבורתי ראוי לכלים ה"משוחררים" שיוכלו לנוע בבטחה על כבישים עירוניים ופרבריים, גם אם זה כרוך בהפקעה מסוימת של נתיבים מהמכוניות.
כל האופניים שיבחרו להתרשיין כ"אופניים עם מנוע עזר" יוגבלו מחדש כחוק,
ואז לנקוט אכיפה מחמירה ביותר על העבריינים, כולל קנסות גבוהים ושלילת רשיון נהיגה.
&nbsp
לדעתי בהתנהלות חכמה ונחושה, אפשר תוך שנה להסדיר את הנושא הזה
ולעצור את העלייה המטאורית במספר ההרוגים והפצועים.
&nbsp
עוד נקודה למחשבה:
הרעה החולה של המצב הנוכחי מתבטאת לא רק בנפגעים היום,
אלא גם בחינוך קלוקל של הנהגים של מחר.
אותם רוכבים יקבלו מחר רישיון נהיגה, ויביאו את הרגלי ההפקרות התחבורתית הזו לנהיגה ברכב.
 

Zbayin

New member
אתה צריך להיות פקיד במשרד התחבורה

דו"ג כזה לא צריך רשיון ולא בטיח בדיוק כמו אופניים ללא מנוע עזר.
מי שנוסע על המדרכה שיחרימו לו.
מי שנוסע בלי קסדה שישבור ת'ראש.

אי אפשר להפיל הכול על הממשלה או לצפות שבירוקרטיה תפתור כל בעיה. האחריות צריכה ליפול על הרוכב.
 

steiff

New member
אתה מדבר על ערסים בני 14 ועל אחריות בנשימה אחת

הגישה של ״מי שנוסע בלי קסדה שישבור ת׳ראש״ אולי תביא לאלימינציה טבעית של החלקים החלשים במין האנושי. הבעיה היא שגם בני נוער אינטליגנטים רוכבים לעיתים בלי קסדה. זה חלק מהתפתחות התודעה והאחריות של המוח האנושי שמגיעה בגיל מאוחר יחסית (התפתחות ״החומר הלבן״ במוח - גיל שלושים ומעלה). בשביל להציל את אותם בני נוער חלה חובת חבישת קסדה. על הערסים לא איכפת לי.

מצד שני הגישה של ״שיחרימו לו״ היא בדיוק לב עניין האכיפה. לפני שמחרימים, אגב, אפשר להתחיל לרשום דו׳חות ולגבות קנסות. בעיקר להתחיל לעשות משהו מעבר לתשדירים בגלגל׳צ.

ובינתיים אולי כדאי גם לבדוק באורח בלתי תלוי מי זה במשרד התחבורה וברשויות האכיפה שמתוגמל לפי מספר האופניים שנמכרים ולא לפי מספר הדו׳חות שנרשמים.
 

steiff

New member
מדובר בקטנוע לכל דבר ועניין

העובדה שהמנוע חשמלי אינה מעלה ואינה מורידה.

מכאן שכלי הרכב הללו צריכים להיות כפופים לחוקי התעבורה בכל הנוגע לנהיגה, ביטוח, טסט, חבישת קסדה, רשיון נהיגה, גיל מינימלי לשימוש וכיו׳ב.

קטגוריה נפרדת כבר קיימת היום לאופניים (הממונעים בכוח שרירי רגליו של הרוכב), וגם הם נחשבים לכלי רכב וכפופים לחוקי התנועה שאומרים, בין היתר, שרוכבים רק בכביש או בשבילים המיועדים לכך, ולא על המדרכות, ומקיימים את חובת חבישת הקסדה.
 

xfwind

New member
וכנראה שגם בועז צודק כי נוצרה קטגוריה חדשה

השאלה היא בעניין התשתית - אם יהיו מסלולים נפרדים, האם יהיו לאופניים?, לאופניים חשמליים?
אופניים רגילות שמתגלגלים יחד על נתיב משותף עם חשמליים = מתכון לצרות.

אני שמח שבחיפה, בגלל הטופוגרפיה, יש מעט אופניים חשמליים, יחסית, על ההר.

כשהזדמנתי לת"א עם האוטו ממש נדהמתי מעוצמת סטואצית הנהג שאוטוטו עומד לפגוע בקורקינט/אופניים חשמליים. זה איום מתמיד על נהג, זהיר ככל שיהיה.
 

anigodin

New member
ביפן הוציאו מחוץ לחוק אופניים חשמליים כמו שיש פה

ויפן זו מדינה הררית למדי.
היחידים שקיימים היום אלו מהסוג שהמנוע מסייע בזמן בפידול והם משמשים בעיקר אמהות שאופניים כאלה משמשים אותן למעשה כרכב שני שעליו הן לוקחות את הילדים הקטנים ו/או קניות (ילדים מגיל 6 כבר רוכבים על אופניים משלהם).
שליחים למיניהם גם משתמשים באופניים כאלה. ביפן יש שירות משלוחים שעובד במקביל לדואר. השליחים של השירות הזה משתמשים במשאיות קטנות אבל גם באופניים חשמליים כאלה כדי להגיע לסמטאות הצרות באמת.
האופניים האלה גוררים עגלה שנושאת את החבילות. החישמול אמור לעזור לשליח לדווש.

אני באופן אישי ממש מפחד מהאופניים ומהקורקינטים למיניהם. כשאני רואה אחד כזה אני מתרחק ממנו כמה שיותר.
 

ronengeles

New member
ובארה"ב אתה יכול לרכוב על אופניים חשמליים חופשי

ואין הגבלת מהירות (ואם אני טועה ויש, המהירות המותרת גבוהה יותר מאשר התקן האירופאי).
אז לא ממש הבנתי מה הנקודה שלך....
&nbsp
אגב, לא ממש הבנתי את המשפט "ביפן הוציאו מחוץ לחוק אופניים חשמליים כמו שיש פה" ואז אתה כותב שרוכבים שם על אופניים חשמליים.
גם פה הוציאו מחוץ לחוק אופניים כמו שיש פה, ואנשים עדיין רוכבים עליהם, כמו שאתה נוסע לפעמים מעל המהירות המותרת ברכב שלך.
 

anigodin

New member
אתה בטוח שקראת את מה שכתבתי?

אופניים עם מצערת לא חוקיים ביפן.
אופניים עם מנוע שעוזר לפדל - חוקיים.
שניהם חשמליים. ההבדל הוא בצורת ההנעה.
ושם פסלו את הסוג הראשון.
&nbsp
ארה"ב היא לא ממש דוגמא לכל מה קשור למוטוריקה.
הם מתקדמים יותר מאיתנו בכל מה שקשור לתחום, בערך אלף שנות אור.
סדנאות לשיפור כלי רכב או בנייה של כלי רכב משופרים מאפס יש תחת כל עץ רענן וזו חתיכת תעשייה שם. אתה גם תוכל לנסוע ברכב כזה אחרי שתעביר אותו מבחני רישוי.
&nbsp
ואצלנו? האופניים עם המצערת ממש לא יצאו מחוץ לחוק. קבעו הגבלה כלשהי אבל אף אחד לא אוכף אותה. מהירות דרך אגב, אוכפים פה ועוד איך. המשטרה משקיעה המון כסף באכיפה של עבירה שהסטטיסטיקה של המשטרה עצמה מוכיחה תורמת לאולי 2 אחוז מהתאונות. למה? כי זה קל ומכניס הרבה כסף.
אבל לרדוף אחרי שמגגים שרוכבים על אופניים חשמליים שהסירו להם את ההגבלה או לפשוט על מקומות שעושים את זה, הרבה יותר קשה ואין בזה הכנסות למדינה.
&nbsp
 

ronengeles

New member
לא ברור לי

אם אופניים חשמליים חוקיים מוגבלים ל 25 קמ"ש ואני בתור רוכב על אופניים רגילים מגיע בכיף ל 30 קמ"ש במישור, למה נתיב משולב = מתכון לצרות?
&nbsp
בחיפה, בגלל הטופוגרפיה יש הרבה פחות רוכבי אופניים באופן כללי (חשמליים ורגילים).
&nbsp
גם הולכי רגל הם איום מתמיד על הנהגים.
ציטוט מויקיפדיה:
&nbsp
לפי נתוני הלמ"ס המבוססים על דיווחי המשטרה, בשנים 2010-2015 נפגעו בישראל בממוצע כ-3,000 הולכי רגל בתאונות דרכים בכל שנה. 102 הולכי רגל נהרגו, כ-500 הולכי רגל נפצעו באורח קשה וכ-2,400 הולכי רגל נפצעו באורח קל.[2] הנתונים על הפצועים מבוססים על דיווחי המשטרה, אך ממחקרי הרשות לבטיחות בדרכים עולה כי רק חלק מהפציעות בתאונות דרכים מדווח למשטרה, וכי נתונים הקיימים מאשפוזים בבתי חולים ומחברות ביטוח מצביעים על כמות פצועים גבוהה הרבה יותר."
&nbsp
אני מבטיח לך שתוכל למצוא פסקה מאוד דומה על רוכבי אופניים חשמליים, רק עם מספרים נמוכים יותר.
&nbsp
אגב, בכמה נההגי רכב/אופנוע אתה נתקל כל יום בחיפה שמסכנים אותך ואת הסביבה (למרות שאתה נהג זהיר)?
 

longride

New member
אופניים חשמליים הם כלי רכב לכל דבר

לדעתי צריך להתייחס לכלי רכב ממונע וזה לא משנה כמה גלגלים יש לו ואם מה שמניע אותו הוא מנוע חשמלי או מנוע בעירה פנימית בצורה שווה. כמובן שצריך לדאוג גם לתשתיות מתאימות שיאפשרו לאופניים חשמליים לנסוע בצורה בטוחה לרוכבים ולשאר הסובבים. לדעתי קסדה צריכה להיות אביזר חובה בחוק. מי שרוצה לקחת את זה צעד קדימה יכול גם לעשות ביטוח לאופניים חשמליים [URL]http://www.orlan.co.il/products/7/[/URL], אבל את זה לא הייתי הופך לחובה בחוק, כי בכל זאת אנשים בוחרים באופניים חשמליים ככלי רכב זול ולא כל אחד ירצה להוציא כסף על ביטוח. אני כן חושב שכמו שעושים שיעורי נהיגה על אופנועים או על מכוניות צריך לחייב מי שרוצה לרכוב על אופניים חשמליים לעבור הדרכה של נהיגה בטוחה ומבחן שליטה.
 
למעלה