איך התחלתי לרכוב והפסקתי לעמוד (באוטובוסים ובפקקים)

anigodin

New member
איך התחלתי לרכוב והפסקתי לעמוד (באוטובוסים ובפקקים)


סיכום ביניים של 8 ומשהו שנים על דו"ג.

למה בעצם אני כותב את זה?
כי בעוד שבוע אני יורד מהקטנוע לפחות לחצי שנה ונוסע ליפן ללימודים.

לפני שמונה שנים בערך התחלתי לרכוב על קטנוע. זה קרה מאוחר מדי לדעת חלק מחבריי אבל זה קרה בדיוק בזמן מבחינתי. באותה שנה, 2008, אחרי כמה שנים של דשדוש מקצועי ומקומות עבודה כושלים או סתם לא מתאימים לכישורי, נקרתה בדרכי הזדמנות לעבוד בחברה מצוינת בתחומה. מצוינת, פרט לדבר אחד – היא יושבת בקרית אריה בפתח תקווה.
באותה תקופה גרתי בגבעתיים בערך 3 שנים. מהר מאוד הבנתי שמצב החניה בתל אביב השכנה הוא גן עדן לעומת מה שקורה בגבעתיים. באותו זמן היה לי אוטו. אהבתי אותו אבל לא אהבתי לחפש חניה עבורו וכשהתחלתי לעבוד בתקופה מסוימת ברמת החיל, הבנתי שאין שום אפשרות שאסע איתו לעבודה וחזרה כל יום. יצא שבמשך שנתיים כמעט הוא כמעט ולא זז ואני נסעתי באוטובוסים והלכתי ברגל.
ואז הגיעה 2008 ואיתה הצעת העבודה. כבר בזמן תהליך הגיוס, כשהיה ברור שהכיוון חיובי וזה עומד לקרות, החלטתי שאין מצב שאני נוסע לפתח תקווה באוטובוסים או באוטו. בעידוד של חבר (שהיה גם חבר לעבודה אז) שהוא רוכב בעצמו, החלטתי שברגע שאני חותם על החוזה, אני מתחיל ללמוד רכיבה לרשיון על דו"ג.
ביום החתימה על החוזה, אחרי שהודעתי לבוס שתוך חודש אני מתפטר, לקחתי שיעור רכיבה ראשון. קואורדינציה מעולם לא הייתה הצד החזק אצלי ולמרות שאני רוכב על אופניים ללא גלגלי עזר מגיל 8 בערך, היו לי חששות שלא אצליח להשתלט על קטנוע. אחרי מספר מטרים בודדים של רכיבה הבנתי שמדובר בעולם קצת שונה מעולם האופניים והתחלתי להאמין שאצליח להוציא רשיון למרות החששות.
זה לקח יותר מהחודש שקיויתי שזה יקח, אבל בסופו של דבר, כחודשיים אחרי שהתחלתי את העבודה החדשה, קיבלתי את הרשיון המיוחל וקניתי את הקטנוע הראשון.
בהמלצת אותו חבר, בחרתי להתחיל במשהו פשוט – סאניאנג דיוק 125. קטן, לא מאוד חזק, אבל אמין וזריז. הוא היה איתי כמעט 5 שנים ושירת אותי בנאמנות בכל מזג אויר ובכל מקום אליו היה סביר להגיע איתו.
ההתחלה לא הייתה קלה. לימודים במגרש זה דבר אחר, כבישי הארץ זה עולם אחר וכ"כ מנוגד למגרש עד שהייתי מגיע לעיתים ליעדי, מיובש מרוב לחץ בגלל הנסיעה (אז כביש אם-המושבות עוד לא היה קיים והדרך העיקרית לפ"ת הייתה דרך ז'בוטינסקי הידועה לשמצה).
עם הזמן, למדתי להתמודד עם הנהגים מסביבי שלרוב התעלמו (ועדיין מתעלמים) מקיומי.
למדתי להסתכל רחוק ולצפות לבלתי צפוי.
למדתי לזהות שהנהג לפני עומד לבלום לפני שהוא החליט לעשות כן.
למדתי להיות הרבה יותר עירני לסביבה, דבר שהפך אותי לנהג יותר טוב גם במכונית.
מה שכן, כיום כשאני מתיישב מאחורי הגה של מכונית אני חייב לעשות מדיטציה של כמה דקות כדי לזכור שיש לי ארבעה גלגלים ולא שניים ולצאת לכביש רגוע. בכל בוקר כשאני רואה נהגים במכונית אני שואל את עצמי שוב ושוב, איך הם מוכנים להתמודד עם הפקקים האלה כל יום. במיוחד בשנה האחרונה מאז שהחלו העבודות על הרכבת הקלה והפכו תנועה מחורבנת לבלתי אפשרית.
בתחילת דרכי הדו"גית אמרו לי שכדאי לותר על הקטנוע בימי גשם רציני. מכיוון שיש בערך שבועיים כאלה בשנה והם גם לא רציפים, הסכמתי עם זה. ואז, באחד הימים האלה, יצאתי לעבודה ללא הקטנוע. לקח לי יותר משעתיים וחצי להגיע והגעתי רטוב עד התחתונים. החזרה הייתה גרועה עוד יותר.
למחרת בבוקר הגשם עוד המשיך. יצאתי לעבודה על הקטנוע. התלבשתי חם, לבשתי מכנסי רכיבה, מעיל, כפפות וכל מה שצריך ויצאתי לדרך, הגעתי לעבודה בתוך 17 דקות ויבש. מאותו יום, אני רוכב בכל מזג אויר (אלא אם יהיה הוריקן, סופת שלגים או צונאמי).

תשאלו – אוקיי, סיפור נחמד. מה פתאום סיכום של 8 שנים? מילא 10, שיהיה עגול.
או, אז זהו, שיש הסבר מצוין:
לפני שלוש שנים וחצי נשלל רשיוני לתקופה של 3 חודשים במסגרת עסקת טיעון אחרי התקלות עם החוק. מצאתי עצמי שוב באוטובוסים, רכבות וטרמפים. באותה תקופה הייתי לפני יום הולדת משמעותי – 40. תכננתי להעניק לעצמי מתנה ראויה ולנסוע ליפן, אליה חלמתי להגיע שנים. שלילת הרשיון העלתה את הרעיון שאם כבר נגזר עלי לנסוע בתחבורה ציבורית, לפחות שזה יהיה במדינה בה יש תחבורה כזו מתפקדת. ליפן נסעתי בסוף אחרי תום תקופת השלילה, אבל זרע הפורענות שבגללו הגעתי לכתוב את הסיכום הזה, נזרע.
בסופה של שלילת הרשיון, אחרי שהחזרתי לחיים את הדיוק שמצברו החזיר את נשמתו לבורא אחרי 3 חודשים ללא תנועה, החלטתי שהגיע גם הזמן להשתדרג לכלי יותר מפנק. בכל זאת אני בן 40 והגב שלי החל מדבר איתי אחרי כל רכיבה ואומר לי: חביבי, תהנה כל זמן שאתה יכול. אני פורש בקרוב.

סכום כסף שהגיע אלי באותו זמן סייע לי לממש את ההחלטה ועברתי להונדה PCX 125.
אחרי נסיעת מבחן על ג'וימקס 125 ועל ההונדה, הכרעתי לגבי ההונדה (גם בגלל שעסקת ההמרה שהוצעה שלי שם עבור הדיוק הייתה טובה בהרבה מזו של סאניאנג).
המעבר מהדיוק הקטן והמיושן להונדה החדיש והמודרני היה מרענן אם כי מאתגר מעט. ההונדה ארוך יותר וכבד כמעט ב-50 אחוז יותר מהדיוק . אחרי כמעט 5 שנים על כלי קטן וזריז היה לי קשה בתחילה להתרגל לאורך ולמשקל (היה לי קשה בתחילה במיוחד בהרמה על הרגלית), אבל כמו תמיד, הזמן עשה את שלו והיום אני בכלל לא חושב על זה. לא עבר זמן רב והתאהבתי בו.
ההונדה אולי לא הכלי הכי חזק בסגמנט שלו אבל בעיני הוא מצוין. הוא חסכוני בדלק, ההיגוי שלו מדהים (אני משתחל איתו במקומות שעם הדיוק לא הייתי מצליח...), שקט מאוד וגם נראה לא רע..

אם צריך לציין חסרונות (אין דבר מושלם), הייתי מציין את העובדה שהבלם האחורי הוא תוף ולא דיסק למרות שיש מערכת בלימה משולבת שקצת מפצה על זה. בנוסף הוא מוגבל אלקטרונית ל-100 קמ"ש (110 על השעון), מה שיכול להיות מעט בעייתי אם יוצא לעלות איתו על כביש מהיר. יצא לי דווקא בשנה האחרונה לנסוע איתו בתדירות בינונית בכבישים מהירים (5 ו-1) בשעות של עומס בינוני-נמוך והוא התמודד בסדר עם התנועה אבל לא הייתי ממליץ לעשות זאת על בסיס קבוע (לפחות לא בשעות השפל בהן התנועה טסה).
עניין נוסף שכדאי לקחת בחשבון הוא הצמיגים. הצמיגים המקוריים אינם להיט גדול. כחצי שנה אחרי שקניתי אותו החלפתי את הצמיגים לצמיגי מישלן וההבדל היה מיידי וכ"כ חד שאני לא יכול להדגיש יותר עד כמה זה כדאי להחליף לו את הצמיגים. ההרגשה הייתה כאילו עליתי על כלי אחר לגמרי.

תאונות הן נושא כאוב (תרתי משמע) וכנראה בלתי נמנע למי שרוכב. ב-8 השנים האלו היו לי כמה החלקות ותאונות קלות שלמזלי הסתיימו רק בנזק פלסטי לקטנוע ומכות יבשות לי. הסיבה שיצאתי בזול מכל אותן תאונות נובעת מכך שאני תמיד, אבל תמיד, בכל מזג אויר ובכל נסיעה הכי קטנה רוכב עם מיגון – תמיד עם קסדה שלמה, כפפות רכיבה ממוגנות ומעיל ממוגן. הייתה תקופה שרכבתי גם עם מגיני ברכיים אבל אני מודה שבגלל עצלנות אני משתמש בהם פחות לאחרונה.
יש לפחות שני מקרים שבהם הנזק מהתאונה שהיה חבורה קלה או מכה יבשה היה מסתיים בפציעה קשה והשבתה שלי לחודשים , לולא הייתי עם מיגון.

בעוד שבוע אעלה על מטוס ליפן לחצי שנה כדי ללמוד שם יפנית. התחלתי ללמוד יפנית פה בארץ אחרי שחזרתי מיפן בפעם הראשונה ב-2013. מאז עברו 3 שנים והספקתי גם לבקר שוב ביפן ולהגיע למסקנה שצריך ללמוד שם את השפה כדי לדעת אותה כמו שצריך.

זוג הגלגלים שלי יחכו לי אצל קרוב משפחה שישגיח עליהם ויטפל בהם. אבל בחצי השנה הקרובה אני חוזר לזוג רגליים ותחבורה ציבורית. אם חושבים על כך שביפן יש את אחת ממערכות התחבורה הציבורית המתקדמות והיעילות בעולם (אם לא ה-), זה לא כ"כ נורא.

שנה טובה.
 

פרארי1

New member
שנה טובה ונסיעה טובה ומוצלחת


אחלה סיפור.
נשמח לשמוע כשתחזור, על רשמיך מיפן ומהתחבורה בה ואם יצא לך לרכוב שם, אז כמובן גם על זה נשמח לשמוע.
 

anigodin

New member
שנה מצוינת.

אשתדל לעדכן משם.
מאז שהפכתי לרוכב, באופן טבעי אני מחפש דו"ג בכל מקום אליו אני מגיע.
ביפן ראיתי לא מעט קטנועי הונדה ישנים משופצרים בצורה פסיכית.
כמו כל דבר ביפן, כשהם עושים משהו, הם הולכים איתו עד הסוף.
 

anigodin

New member
מעולה


שמתי לב שיש להם חיבה יתרה לקטנוע 'הברווזה' (לא זוכר את הדגם המדויק).
ראיתי לא מעט כאלה.
 

guardmen

New member
לא מדוייק...

לפני ה CN-250 היה הונדה spazio שהיה בזמנו ספינת הדגל של הונדה ושל המנהלים.
&nbsp
 

פרארי1

New member
ספציו זה CN

מתוך הקטנופדיה - "אלינו הגיע ה-CN250 באמצע שנות ה-90, בעולם הוא נקרא גם הליקס/ ספציו/ פיוז'ן".
 
אהבבבבבתי
קראתי ונהנתי.

תהנה לך שם ביפן ושתהיה לך שנה טובה וטיול נהדר.
נ.ב : גם לי היה פעם דיוק ושנאתי אותו כל כך,בלתי אפשרי היה לעלות איתו מדרכות,
הוא היה מתיישב עם הגחון על המדרכה ולך תוריד אותו,בנוסף היתה לו נטיה לקרוע רצועות כל 2000 בערך למרות שקניתי מקוריות, הגלגלים הקטנים שלו באיילון היו גורמים לו לשייט מצד לצד ולהשאב לתוך רכבים שעוקפים אותך במהירות,כלי שעד היום יש לי ממנו סיוטים
,איפה הוא ואיפה ההונדה שקנית או האיקס מקס שיש לי עכשיו,מרחק של שמיים וארץ.
 

xfwind

New member
למספר 8 יש משמעות עמוקה (טובה) בתרבות הסינית

עכשיו נשאר לברר אם רלוונטי גם ליפן.
 

anigodin

New member
ביפן מספר אי-זוגי הוא חיובי.

נהוג באירוח להזמין מספר אי-זוגי של אנשים כי זה סימן למזל טוב.
אבל אני מוכן לקחת גם את הסמליות של מספר 8 לפחות בחצי השנה הקרובה
 

NEO83

New member
תענוג לקרוא

נהנתי מאוד מהסיכום :)

אני רק לא מבין איך הגעת מלעבוד בפתח תקווה ללמוד יפנית ביפן :)
 

anigodin

New member
תודה


שאלה מצוינת שאלת.
יפנית החלטתי ללמוד בערך 24 שעות אחרי שנחתתי באוסקה ב-2013. הבנתי שאני חייב לחזור לשם לתקופה משמעותית יותר מטיול של שבועיים-שלושה.
כשחזרתי לארץ, אחרי שבועיים התחלתי ללמוד. לקח לי שלוש שנים להגיע לרגע הנוכחי.
&nbsp
אשר לפתח-תקווה, הקשר שלי אליה לא מתנתק. אני אמשיך לעבוד מרחוק באופן חלקי מול המשרד פה.

הצעתי את זה לבוס ולהפתעתי, לא רק שהוא הסכים, אלא הוא ממש התלהב. כנראה שאני עושה משהו נכון..
 

NEO83

New member
וואוו

איזה כיף לך....
אז אתה הולך לעבוד בשביל ישראל ולחיות ביפן
איזה שינוי :) הרבה אומץ, בהצלחה :)
 

אם פי 3

New member
שנה טובה

הנאה בנסיעה, לימוד מהנה ו... בסוף אתה חוזר, נכון?
&nbsp
היכולת לצפות מה הנהג שלפניך עומד לעשות עוד לפני שהוא עצמו יודע את זה, היא אחד הדברים שאני אוהבת בדו"ג... (אחד מרבים...) וזה כלי שרידותי הכרחי, יחד עם המיגון.
&nbsp
לא הייתי אף פעם ביפן, אבל מחברה שגרה שם, זו נשמעת מדינה מרתקת.
 

anigodin

New member
שנה מעולה


אני אכן אחזור אבל כפי שלמדנו, החיים לפעמים מפתיעים. אם היפנית שלי תשתפר מספיק ותיפול בחלקי משרה נחשקת, אחזור לשם לזמן ארוך עוד יותר (חבר שלי שגר שם כבר עשר שנים אומר לי כל הזמן שאקח בחשבון שאני לא חוזר...
).

אני ממליץ בחום על טיול ביפן. זה מקום מופלא.
היא מזמן כבר לא יקרה כמו שחושבים ואפשר למצוא טיסות במחירים נמוכים מ-1000 דולר.

הנה משהו שכתבתי בעקבות הביקור הראשון שלי שם, לפני שלוש שנים:
http://www.lametayel.co.il/הבלוג+של+omri3220292
 
למעלה