חושבת לקנות תלת-גלגלי - האם כדאי?

herouth

New member
חושבת לקנות תלת-גלגלי - האם כדאי?

ה־Xevo שלי עדיין עובד, אבל הוא דגם 2010, ואני חושבת בקרוב להחליף אותו, בפרט לרגל העובדה שאני מחליפה מקום עבודה ומצב תזרים המזומנים שלי אמור להשתפר קמעא.

חשבתי להחליף לתלת-גלגלי, בגלל הבטיחות וכו'. הרישיון שלי הוא עד 500 אוטומט, שבתרגום למושגים בני זמננו זה רישיון A1 עם התניה "רשאי לנהוג אופנוע עד 500 סמ״ק/54.4 כ״ס".

כלי קטן לא בא בחשבון, כיוון שמדי פעם אני צריכה לנסוע נסיעות בינעירוניות. למשל עכשיו חזרתי משלושה שבועות של "כיף" בבאר-שבע, לשם נסעתי הלוך ושוב דרך כביש 6 (איזה מזל שהוא קיים, כביש 40 הוא זוועה). כלומר, צריך כלי שמסוגל לנסוע על כביש 6 וגם לעקוף משאיות. מצד שני, השימוש העיקרי והיומיומי הוא בתוך גוש דן, כשעם ה־Xevo עשיתי 26,000 ק"מ בשש שנים.

עד כמה שהבנתי, אין מגוון גדול מדי של תלתים שמתאימים לעניין. כלומר, אני יכולה או MP3 300 או MP3 500. אמור היה להיות גם איזה פז'ו בקטגוריה, רק שאני לא רואה שמישהו מוכר אותו כאן בארץ - הקישור מאתר מוטוספורט שבור ורצוץ. וטריסיטי הוא קטן.

ועופר אבניר, יברך אותם אללה, משקיעים באתר שלהם... אפילו מפרט טכני נורמלי אין להם לקטנועיהם. למשל, כמה כ"ס יש ל־MP3 500 והאם הוא תואם לרישיון שלי?

אז מי יודע להגיד לי:

  • באמת כמה כ"ס יש ל־MP3 500?
  • האם ה־MP3 300 סוחב לפחות כמו ה־XEvo 250 בכבישים בינעירוניים, או שמא משקלו העצמי הגדול, פלוס העומס שלי ושל המטען שלי יגרמו לו לחרחר ב־110 קמ"ש?
  • ואיך הקטנועים השמנים הללו מתמודדים עם רוחות (רוחות צד, רוחות ממשאיות, כל הדברים שקיללתי בכביש 6 בשבועות האחרונים)?
  • איך האינטראקציה בין כבישי ישראל המשובשים למערכת המתלים המסובכת של ה־MP3? האם ידוע על תקלות בתחום הזה או שמא המכניקה האיטלקית טובה גם לכבישי תל-אביב?
  • שאלה קצת מוזרה, אבל האם קל להוליך MP3 ביד? אני בעוונותי לא מצליחה להעלות את הקטנוע על המדרכה הגבוהה בכניסה לבניין שלי, וכך יוצא שאני צריכה להעלות אותו במרחק של 100 מ' בהנמכה של מעבר חציה, וכדי להימנע מהצקות של שוטרים, שמשום מה נמשכים לרחוב שלי ובפרט לקטנועים על מדרכות, להדמים מנוע ולהוליך אותו בידי עד פתח הבית. לכאורה אמור להיות קל כשהוא בנעילת גלגלים, אבל האם הנעילה לא בולמת אותם באותה הזדמנות? והאם העובדה שהחלק הקדמי הוא רחב לא מקשה על ניווטו ביד?
  • האם יש ל־MP3 300 מערכת ABS או שזה קיים רק ב־500?
  • האם זה בכלל שווה או שעדיף לי לקנות דו"ג עם ABS כלשהו? או פשוט לא לשדרג ולהישאר עם XEvo, רק חדש יותר?
הכוונה שלי היא לקנות קטנוע חדש בניילונים, אם כי אני עדיין לא סגורה מתי בדיוק לעשות את זה, כי כאמור, בינתיים הקטנוע שלי במצב שמיש לחלוטין.
 

xfwind

New member
מצטער שאני לא יודע את התשובות


אבל לגבי 2 עניינים, אביע דעתי:
1). "חדש מהניילונים" - רק עם ABS
(כיום אפילו לJM125 כבר יש ABS).
2) אם שוטר "יחפש" אותך - אז להוליך דו"ג = לרכוב עליו...

בהצלחה.

 

herouth

New member
לגבי השוטר - אז זהו, שלא.

מי שאמר לי לעשות את זה היה שוטר, שתפס אותי רוכבת על המדרכה. החליט להוציא אותי באזהרה, ואמר לי שאם יש לי בעיה לעלות, אז שאני אעלה איפה שאני עולה, אדמים מנוע ואוליך את הקטנוע ביד.
&nbsp
שלוש פעמים שאלתי אותו: "אתה בטוח שזה מותר? כי למדתי פעם שלא", והוא חזר ואמר שזה תקין. וזה אפילו עמד כמה פעמים במבחן (כלומר, עשיתי את זה מול העיניים של שוטרי תנועה שארבו בצומת).
&nbsp
אז אולי זה מסוג הדברים כמו רכיבה בשוליים - שהחוק היבש הוא דבר אחד, ומה שהשוטרים אוכפים זה דבר אחר.
 

בועז בר

New member
עם MP3 השוטר יחשוב שאת בעצמך גם שוטרת...


לשאלותייך:
# ל-MP3-500 יש 40 כ"ס (מתאים גם ל-A1 רגיל) ול-300 יש 22 נקודה משהו כ"ס.

# ל-MP3-300 יש הספק זהה ל-XEVO250, עם בערך 10% יותר מומנט.
בעיר הוא בכלל לא עגלה, המנוע המאוד מוצלח הזה מסתדר מצוין במפתיע עם המשקל העצמי הגדול של הקטנוע,
אבל מחוץ לעיר מתגלה הסיבה: יחס ההעברה הסופי קצר ומקזז את המהירות המקסימלית לסביבות ה-120, שזה בערך 10% פחות מהאיקסאבו שלך. עד לשם הוא דווקא די זריז ולא מגלה קשיי נשימה.

# היתרון המשמעותי של התל"גים המודרניים הוא דווקא במרחב העירוני, שם הגלגל הנוסף יוציא אותך מצרות שהיו מפילות קטנוע רגיל, במקביל לכושר בלימה וספיגת מהמורות עדיף.
מחוץ לעיר התל"ג בעקרון רגיש לרוחות כמו כל קטנוע דומה אחר, עם שני יתרונות. אחד הוא פסיכולוגי שאת יודעת שיש לך עוד גלגל לסמוך עליו, לכן פחות מתרגשת מתיקוני היגוי במהירות גבוהה, והשני הוא שבגלל המבנה חלוקת המשקל של התל"ג אופטימלית יותר משל קטנוע רגיל, עם יותר משקל בפרונט, ובמקרה של האמפי'ס - עם יותר משקל בכלל, כך שיש הרגשה של כלי יציב יותר.
יתרונות נוספים יבואו לידי ביטוי במזג אויר גשום, בפניות מחלפים הדוקות, או על תשתית משובשת ומפגעים אחרים, אותם התל"ג יספוג ויתקל ביתר קלות ובטחון.

# בניגוד לנהגים, האספלט העירוני בהרבה ערים באירופה לא יותר טוב משלנו, שלא לדבר על רחובות שלמים עם ריצוף לבנים חלקלקות ולא מפולסות, ועל מסילות טראם שמתפתלות. כך או אחרת, כאן או שם - האמפי אוכל כבישים כאלה בלי מלח...

# קל להוליך MP3 ביד, אבל במגבלות. אני זוכר את לילוש דוחפת רברס את האמפי 400 שלה בכדי לצאת מחניה... - פשוט משחררת בלם חניה, נשענת על הפרונט ודוחפת אחורה

המגבלות הן שאם יש ירידה הוא עלול פשוט להמשיך לבדו עד הסוף המר, והסוף יהיה מר כי כשהפרונט נעול האמפי3 עלול ליפול אם הוא בתנועה והמפלס לא ישר.
מגבלה נוספת היא שהכלים האלה כבדים. שילוב של שני הגורמים האלה לא מאפשר לך לעלות מדרכה בדחיפה עם פרונט נעול. מצד שני - אין בעיה לטפס מדרכה באלכסון... כל עוד מרווח הגחון מאפשר זאת, וסף המדרכה לא חלק מדי עבור הגלגל האחורי. בקיצור - צריך מיומנות מסוימת, ששונה מדו"ג רגיל בהקשר הזה.
נעילת הפרונט נפרדת מבלם החניה, ואם אין בעיה נקודתית במפלס המדרכה - רוחב הכלי לא שונה (בכידון) מקטנוע מקביל רגיל.

# ל-MP3-300 יש ABS, וגם בקרת אחיזה (ASR) שמונעת החלקת גלגל אחורי תחת כוח.

# לדעתי ABS הוא מאסט היום, במיוחד כשמדובר בקטנוע חדש. יש לא מעט אפשרויות מתאימות, לכן עם כל החיבה וההערכה ל-Xevo - הוא כבר מיושן מהבחינה הזו, והייתי מעדיף עליו כל קטנוע מקביל שכן כולל ABS.

# שאלת על המטרופוליס 400 - התל"ג של פיג'ו. המחיר שלו על הנייר קרוב מאוד לזה של ה-MP3-500 - שעדיף עליו כמעט מכל הבחינות. אני גם לא בטוח שיש לדל"ב בכלל כלים חדשים כאלה בהיצע. שווה לבדוק - אולי יש כלי שנרשם כבר כיד ראשונה-יבואן עם אפס ק"מ במחיר אטרקטיבי.
מבנה הפרונט של המטרופוליס שונה מהאמפי'ס. הוא נוקשה וסופג פחות בעיר, אבל לא פחות טוב (אולי יותר - לא השוויתי ראש בראש) מחוץ לעיר. יציב מאוד ומפנק עם בלם חניה חשמלי.

# דו"ג שיכולים לבוא בחשבון, ככה בשליפה -
J300 בקצה התחתון של הסקאלה (גם כאן שווה לבדוק אם יש כלים 2015 יד1 עם אפס ק"מ במחיר טוב, שזה פחות מ-30K),

קימקו דאונטאון 350 החדש (30 וקצת אלף ש"ח)

סאן יאנג מקסים 600 (46K ₪ בערך) (על ה-400 קשה לי להמליץ. לא התחברתי אליו..)

ימאהה איקסמקס 400 - קטנוע נהדר! (כ-46K₪)

הונדה SW T400 (בערך 56K₪ אאל"ט)

ואולי גם שווה לשקול את הפורצה 300 והאיקסמקס 250. שניהם יהיו די קרובים בביצועי המנוע לאיקסאבו שלך, אבל קיימים כיום בגרסאות ABS.

# את המחירים שלפתי מהזכרון, אז נא לא לתפוס אותי על השקל...
 

xfwind

New member
אני משוחד - אבל לא מצאתי את ה-JM300ABS ברשימה שלך

ואני מ-א-ד מרוצה ממנו.
 

בועז בר

New member
היה כבר מול ה-DT300. היום הוא משודרג ונקרא 350,

(320 בפועל), אז הפער מן הסתם רק גדל.
&nbsp
יש הפרש משמעותי בביצועים ובהתנהגות הכביש, וזה מה שהכריע את המבחן לטובת הקימקו.
הג'וימקס מעודן ונוח יותר, אבל בעיקר אין לו יתרון משמעותי על דגם ה-250, במיוחד כשגם ה-250 קיבל אופציה ל-ABS.
 

xfwind

New member
קשה לי להבין את המסקנה ל"כמעט שיוויון" בין ה-JM 250 ל-300

בכל זאת יש כ-30% יותר סוסים....(אני משתמש בכולם).
 

בועז בר

New member
אתה יודע מה? זה באמת יכול להיות מבחן מעניין


אבל זה לא היה "כמעט שוויון" בין שתי גרסאות הג'וימקס,
אלא התרשמות שדווקא ה-250, עם המנוע המיושן יותר שנתפר כמעט רק עבור השוק שלנו -
דווקא הוא יותר מוצלח מה-300.
משתי סיבות עיקריות -
אחת היא שעם המנוע הקטן יותר ה-JM מפגין התנהגות כביש מצויינת,
אבל האקסטרה כוח של ה-300 "מוציא ממנו את הג'וימקס"... כי לקראת הקצה מופיעים נדנודים קלים שב-250 לא ממש הרגשנו אותם.
הסיבה השניה היא שכשמשווים את ה-JM300 לדאונטאון המקביל, הביצועים וההתנהגות של ה-DT הם ברמה גבוהה יותר באופן מוחשי. ה-250 לא מתחרה במגרש שלו, ומול ה-250ים האחרים הוא בין הטובים, ואם גרסת ה-ABS הייתה משתתפת בסקירת השוק - הוא היה מוביל לדעתי.
הסקירה הזו אגב נגישה עדיין בווילז - http://wheelz.co.il/סקירת-שוק-קטנועי-250-סמק/
 

xfwind

New member
"לקראת הקצה" - אני מניח שאתה מדבר על התנהגות

בסקלה העליונה של המהירות.
השימושים הנפוצים עבורי) בתוספת הסוסים היא בהשרדות העירונית: זינוק והאצה, ובשיוט פרברי/בינעירוני נינוח יותר כשבעתודה יש עוד קצת.

לגבי ההשוואה ל-DT החדש - קטונתי.
 

בועז בר

New member
כן. 'לקראת הקצה' זה לדחוק את הקטנוע עוד קצת ועוד קצת

בפניה מסוימת, כל פעם יותר מהר ויותר חזק, עד... הקצה.
הקצה הזה הוא כשהקטנוע מתחיל למחות עם נדנודי פרונט בד"כ, או עם ערפול היגוי,
ומשדר שעבור רוכב נורמלי זה כבר לקראת גבול קצה היכולת שלו.
הדאונטאון במקביל נשאר נטוע ומתרחק קדימה, כלומר הקצה שלו רחוק יותר.
&nbsp
התכונות האלה באות לידי ביטוי במצבי חירום, כמו כניסה מהירה מדי לפניה בטעות,
או בגלל אילוצים כמו רכב שסוגר עליך, שיבושים בכביש וכדו'.
&nbsp
לגבי באמת כמה ערך מוסף נותן ה-JM300 לעומת ה-250,
צריך לרכב על שניהם במקביל. רק כך ניתן לקבל מושג מדויק.
&nbsp
ואולי צריך להבהיר קצת את הרושם שדיברתי עליו קודם, שה-JM250 מוצלח יותר מה-300 -
ההתייחסות היא למה שאנחנו קוראים 'חבילה' - שילוב של כל המרכיבים לכלל יחידה אחת מוצלחת.
ה'חבילה' של ה-JM250 סגורה על עצמה מכל הכיוונים. כוח המנוע מתאים להתנהגות מכלולי השלדה והמתלים, בלמים וכו', והתוצאה מוצלחת מאוד.
ה-300 אמנם חזק יותר, אבל כשממצים את כל הכוח שלו, בתנאים מסוימים הוא פורץ את גבולות היכולת של השלדה והמתלים להתמודד איתו, ואז הוא מתחיל להתנדנד כמו הג'וימקס הישן (להבדיל...), אבל זה באמת ממש בקטנה כי זה קורה רק בתנאי קצה.
&nbsp
אם זה לא מספיק ברור - נסה להקצין ולדמיין את אותו הג'וימקס עם 50 או 60 כ"ס...
אז מן הסתם יהיה אפשר להגדיר אותו (או כל קטנוע מקביל אחר) כרכיכה רופסת, עם מכלולים שלא מיישרים קו עם כוח המנוע.
 

herouth

New member
תודה. כלומר, ה־300 לא מומלץ לכביש 6?

אני בדרך כלל נוסעת במהירות המותרת (כלומר 110), אבל עקיפות לפעמים דורשות יותר.
&nbsp
אם היה לי רישיון נהיגה במכונית, הייתי קונה קטנוע עירוני בלבד, ושוכרת מכונית מתי שצריך. אבל מכיוון שאין לי, אני נאלצת להסתמך על הקטנוע גם בנסיעות הנדירות שלי מחוץ לעיר, שאני מקווה שיישארו נדירות.
&nbsp
טוב, יש לי זמן להתלבט. אגב, המחירון של ההונדה SW 400 הוא 60,000. לא תופסת אותך על השקל, כי ככה או ככה זה יותר מה־MP3 500... למה בעצם על הפורצה אתה אומר רק "שווה לשקול"?
 

בועז בר

New member
כי עם 25 כ"ס וכמעט 40K₪ לגרסת ABS עם משקף גבוה

הוא חלש יותר ויקר יותר מה-300 של קימקו סאן יאנג וקאוואסקי, שעולים הרבה פחות,
ומתקרב מאוד אל האיקסמקס 400 (41K₪ על הכביש).
&nbsp
המהירות המותרת בכביש 6 היא 120 קמ"ש כיום, שזה +130 על מד המהירות,
והמשטרה הצהירה שסף האכיפה יעמוד על 130 'אמיתיים' שזה בערך המקסימום של הפורצה 300, ולא הרבה יותר ממה שעושה הפיאג'ו שלך.
&nbsp
בכבישים מהירים ובמיוחד ב-6, צריך לקחת בחשבון את מהירות התנועה בפועל (130-140 כשפנוי),
ולרכב במהירות תואמת, כדי לא להיעקף כל הזמן.
&nbsp
&nbsp
 

herouth

New member
העלאת המהירות היא בחלק הצפוני של כביש 6

בקטע שבין עירון למנהרת חדיד. אני, כאמור, נוסעת מתל-אביב לבאר-שבע, שזה מבן-שמן עד מאחז, כלומר בדיוק הקטע שמהירותו עדיין 110.
&nbsp
אגב, אולי זה סוג של דעה קדומה, אבל אני מנסה להימנע מקימקו וסאן-יאנג. בפרט סאן-יאנג, שהקטנועים שלהם נגנבים משום מה הרבה יותר מהפיאג'ו למשל. תמיד כשאני קוראת מבחנים שלהם אני מקבלת את הרושם שהם נחשבים "טובים בשביל קטנוע טייוואני" ולא "טובים, נקודה".
 

פרארי1

New member
הקוואדרו עדיין מיובא?

אני זוכר שלא התלהבת ממנו (באנדרסטייטמנט), אבל אולי עדכנו בו משהו שמשפר את המצב.
במשטרה רכשו אותו, לצד הפיאג'ו, מעניין אם זה בזכות האיכות המשופרת (?) או יכולת השיווק המוכחת של אנשי מטרו (או סתם איזו תקנה שמחייבת איזון בין היבואנים, כמו שבזמנו היו למשטרה גרנד דינקים לצד ג'וימקסים).
 
למעלה