פלדת אל-חלד 1-2 מ"מ, ריתוך או הדבקה?

פלדת אל-חלד 1-2 מ"מ, ריתוך או הדבקה?

שלום, ברצוני לכסות משטח עבודה עשוי עץ בשכבה של פלדת אל-חלד שיש לי במחסן בעובי מ"מ אחד או שניים, אני לא זוכר בדיוק, המטרה לעשות אותו עמיד למים וכימיקלים שונים וקל לניקוי ועיקור.

בשביל לכסות את כל המשטח אני איאלץ לחתוך את היריעה מספר פעמים לריבועים. תכננתי להדביק את הפלדה לעץ עם סיקהפלקס 11 FC
שאמור להיות סופר חזק, גמיש, ועמיד במים ובטמפ' גבוהות.
השאלה מה לעשות עם המרווחים בחיבורים?
האם אפשרי או יש טעם לרתך בכזה עובי?
האם לשים עודף דבק וליישר עם מישור המשטח עם שפכטל?
יש לי קצת אפוקסי ואבקת אלומיניום מאוד דקה.
חשבתי אפילו לערבב אותה עם אפוקסי ולשים במרווח.

תודה על העצות
 

רוני1955

Active member
לא זה ולא זה.

ריתוך של פח כל כך דק יעוות אותו, והדבקה לא תהיה אטומה. אם זה כל כך קריטי לך, קנה לוח במידות המתאימות וכופף ללא חיתוכים בפינות.
 
תודה, ואם זה לא קריטי?

זה לא חשוב לי מספיק בשביל לקנות לוח שלם: מדובר בפלדת אל-חלד שמיועדת למעבדות ולעיבוד מזון, זה עסק יקר. גם פלדת אל-חלד פשוטה יחסית במידות האלה תעלה המון כסף.

אבל אם הלוח כבר במחסן, ושוכב שם בלי שימוש, חשבתי לשים אותו על העץ שכבר נראה משומש ומיוסר.
במסגרת מגבלות אלה, וכמו שאני מבין ריתוך בעובי כזה מאוד בעייתי, איאלץ להסתפק בהדבקה.
מצאתי דף מעניין מ2003 של בחור שבונה סירות ועשה מבחנים לכל מיני דבקים, די עניין אותי.
[URL]http://koti.kapsi.fi/hvartial/glue/glue.htm[/URL]
 

gb228

Active member
כפי שאתה רואה אפוקסי מצוין להדבקה

אבל להדבקה מהסוג שאתה רוצה לעשות היתי מסמיך אותו עם אירוסיל (אבקה שמשיגים באותו מקום שאתה קונה אפוקסי). לפני כן את הצד של העץ כדאי "לצבוע" באפוקסי לא מדולל ואחרי שהוא מתחיל להתייבש לבצע את ההדסקה עם אפוקסי סמיך.
את הסיקה FC11 ניתן להשיג בארץ בטמבריות, הוא אכן מצויין. אבל אם הוא עושה את העבודה גם סופר7 יעשה אותה (הם די שומים אבל לפעמים יש בחנות את האחד ואין את השני)
 
עד לאיזה מרקם לדעתך יש להסמיך אותו?

של חומוס?
 

dudi4321

Member
לאפוקסי יש 2 רכיבים

תעבוד לפי מה שכתוב בהוראות הערבוב. היחסים הם לפי משקל.
להדביק פלטה זה בעייתי כי צריך ועדיף להוציא בועות אויר. מתחילים צד אחד ומניחים תוך כדי קימור הפלטה.
אני לא חושב שזה טוב מכמה חלקים.
צריך פלטה אחת עם שוליים מכופפים בקצה המשטח. ואז להתחיל להניח מהקנט ולסיים לכיון הקיר.
 
גם אני לא חושב שזה טוב, אבל זה מה שיש

שולחן מכוסה בפלטה מכמה חתיכות מועיל לי יותר בשלב זה משולחן עץ חסר שימוש ופלטה חסרת שימוש, אני לא הולך להתחרות בתחרות עיצוב פנים.

אני יודע לערבב אפוקסי, יש לי גם אפוקסי עם זמן תגובה ארוך שמוציא את הבועות לבד, אבל gb228 התייחס בתגובה שלו לפילר, שנראה לי די נכון כי שני המשטחים לא ישרים לחלוטין.

עדיין לא החלטתי אם להשתמש בסיקה או באפוקסי, סיקה עולה לי 70 ש"ח ל300 מ"ל, אפוקסי עולה 20 ש"ח ל50 מ"ל וזה בלי פילר.
נראה לי שעדיף לי להשתמש בסיקה ולהצמיד עם כליבות עד שמתייבש.
אני אשייף את תחתית הפלטה עם נייר זכוכית P100 לפני ההדבקה.
 
כל מיני עבודות מלוכלכות שאי אפשר לעשות על עץ

אני צריך משטח שאפשר לנקות בקלות מכל מיני חומרים אקזוטיים שאני עובד איתם מדי פעם שבעץ הם פשוט ייספגו.
 

gb228

Active member
אני חושב שאתה מתכון לאפוקסי אחר

נראה לי שאתה מתייחס לאפוקסי שנמכר בשתי שפופרות בטמבוריות (יחס של 1:1). אני מתכוון לאפוקסי שנמכר בחנויות יעודיות (למשל "אלגד" או "ארטאץ'" בתל אביב). הכמות הכי קטנה למיטב ידיעתי היא קילו (שרף+מקשה ביחס 2:1).
 
יש הבדל בתכונות?

יש לי הרבה אפוקסי מהסוג שציינת (5 דקות עבודה יחס 1:1), אבל גם אפוקסי שמיועד ללמינציה עם זמן עבודה ארוך יותר (90 דקות, גם יחס 1:1)
קילו בטח יעלה הון.
 

gb228

Active member
לא יודע להגיד מה ההבדל

קילו אפוקסי נדמה ליש עולה בסביבות 150 ש"ח, אבל לעבודה הזו אני מניח שתצטרך רק כרבע-חצי מהכמות. אתה יכול לברר בחנויות שציינתי אם הם מוכרים קיט של חצי קילו או אולי אפילו פחות.
 

gb228

Active member
התיאור יותר מדויק יהיה קטשופ או מיונז

לא צמיג מדי, אבל גם לא נוזלי לחלוטיןץ
אם שני המשטחים ישרים לחלוטין אוין בכלל חשש למרווחים (כמו למשל הדבקה של שתי פלטות דיקט) אפשר לות ר על ההסמכה או להסמיך רק מעט.
 

dudi4321

Member
ברגע שתתחיל להלחים/לרתך

הפח יתעוות ולא ישאר עם המישוריות הדרושה למשטח עבודה.
 

gb228

Active member
רתך TIG טוב שעובד נכון

יכול לעשות עבודה גם עם פח דק מאוד בלי כל עיוות.
אבל במילא הבחור הוריד את האופצי הזו כי אין לו הציוד והידע
 

dudi4321

Member
זה לא תלוי בטכניקה או בידיים של הרתך

החום משנה את אורך הפח באיזור החימום ומיד נוצר עיוות. מתקנים ע"י עירגול או שמרתחים על קליבות או ג'יג, אולי, לא מכיר את הטכניקה עד הסוף.
 
לפי מה שמצאתי זה דווקא מאוד תלוי

נכנסתי לאתרי לימוד ריתוך, לראות אם זה יהיה אפשרי עם רתכת אלקטרודות רגילה, ומצאתי אפילו כמה אנשים שעושים זאת.

לפי הדעה הרווחת המטרה עם פלדת אל חלד היא דווקא לא להגיע לטמפ' גבוהות כי אז הכרום נפלט מהמתכת והפלדה תתחיל להחליד, ורתך מיומן יכול לשמור על הטמפ' גבוהה מספיק למשך מספיק זמן בכל נקודה בשביל להתיך את חומר המילוי, אבל נמוכה מכדי לפגוע בתכונות המתכת.
הם גם מצמידים לצד השני של הריתוך בלוק של נחושת או אלומיניום שיספוג את החום מהריתוך, ובמקביל גם מזרימים את הארגון מאחור.

ריתוך TIG תחום מאוד מרתק, אבל יקר!


אם היתה לי כמות גדולה של לוחות נירוסטה וזמן פנוי הייתי מתאמן על זה.
 
למעלה