שאלה בנוגע לתריס חשמלי אבל לא מה שחשבתם...

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
שאלה בנוגע לתריס חשמלי אבל לא מה שחשבתם... היי
המצב הוא כזה:
3 תריסים ב-3 בתים שונים. תקלות מוזרות אבל דומות...
בית 1: הורדת התריס גורמת למחשב להיכבות, ברגע שמפסק סוף הדרך מכבה את מנוע התריס.
בית 2: הורדת התריס גורמת למגבר הסטריאו להיכנס למצב סטנד ביי, אבל קיים צורך לכבותו ולהפעילו מחדש בעזרת המפסק, כדי שיפעל כראוי.
בית 3. הורדת התריס גורמת להופעת מסך כחול בטלוויזיה, והתופעה חולפת לאחר כ-5 שניות.
האם יש לכך הסבר ו/או פתרון בר ביצוע?
הערה: ניסיתי לברר אצל מתקין תריסים וותיק, והוא טען שבחיים לא נתקל בתופעה שכזו.
מעניין מה תגידו כאן, בפורום החשמל.
תודה ושבת שלום!
 

רשר

Well-known member
מנהל
התקלה נגרמת מניצוץ במפסק שמפסיק את המנוע
הניצוץ גורם לירידת מתח בקו שמפסיק את עבודת המכשירים,
הפתרון הנכון הנו הפרדת מעגלים בין הציוד לתריס, במידה והם במעגלים נפרדים רצוי להחליף פזה לתריסים או למעגל המכשיר הסובל,

במקרה ולא עוזר צריך להתקין מסנן (משנק בטור לפזה וקבלים פזה ואפס לארקה ) במעגל התריס קרוב ככל האפשר למנוע
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
קודם כל תודה רבה! אבל לפחות בשניים מהמקרים, אלה מעגלים
סמוכים ולדעתי לא יהיה ניתן להפריד פזות. אני מבין, שבהתאם להצעתך, ניתן יהיה להשתמש באביזר מוכן, מהסוג שנמצא בכניסת המתח במכונות הכביסה הגרמניות?
 

רשר

Well-known member
מנהל
אין לי מושג מה יש במכונה גרמנית,
סביר שמיועד להגן על המכונה ולא על הרשת מהמכונה,

הזנת תריס ממעגל כללי הנה טעות יסודית בתכנון חשמל לבית, יתרה מכך את כל התריסים רצוי להזין עם קו ישיר מהלוח שאפשר לחברם בלוח יחד וליצר שם שליטה מרכזית ללא הפרעה לשאר הציוד בבית,
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
ההגנה במכונה היא על הרשת מפני המכונה, כי במכונה יש מנוע בעל
מהירות סיבוב משתנה, יש מפסק שעוצר את תנועת המנוע ויש טרמוסטט לחימום. לכן יצרני המכונות שמכבדים את עצמם, רואים לנכון להגן על הרשת הביתית מפני מה שקורה במכונה.
הנה דוגמא:
http://galbuy.com/index.php?page=sh...duct_id=1438&option=com_virtuemart&Itemid=130
לגבי התקנת תריסים בבית חדש, ההערה שלך נכונה וישימה. אבל כשמחליטים להוסיף תריס חשמלי בבית קיים, די ברור, שיגיע חשמלאי, שיתקין את הזנת התריס לקופסא הקרובה ביותר לאזור התריס. הוא לא ייקח בחשבון אילו עוד מעגלים מתחברים לאותה הזנה והנה ההזמנה לצרות...
 

רשר

Well-known member
מנהל
אכן מגן בעיקר על האלקטרוניקה של המכונה
אך מאחר וכולל קבלים (כפי שכתבתי למטה) מגן גם על הרשת מפני הפרעות שהמכונה תיצר
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
השלב הבא יהיה ניסיון לחבר אינסטרומנט שכזה, ולבדוק את יעילותו
בקטע ההגנה [לפחות] ב-3 המקרים שתיארתי.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
זה שצילמת נראה לי מתאים. אנסה להשיג ואדווח.
 

רוני1955

Active member
אכן. תופעה מעניינת.
מה שעבר לי בראש, זו תופעה שאני מכיר ממקומות אחרים. מנוע שמפסיק לקבל זרם עבודה, ועדיין לא נעצר בגלל האינרציה, הופך לגנרטור ומזרים זרם לרשת. אולי יש לזה קשר. יכול להיות שאם כל אחד יעבוד על פאזה אחרת, זה יפסק. (כמו שהציע רשר).
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
תהיה: אם המנוע הפסיק לקבל מתח, הרי שנותקה ממנו הפזה.
איך הוא יוכל להזרים מתח לרשת, כאשר רק האפס (אם בכלל) נותר מחובר?
 

רוני1955

Active member
האפס נשאר מחובר.
מפסק תריס הוא לא דו קוטבי, ולכן האפס נשאר מחובר. למעשה, בגיד האפס יש מתח. עובדה שבקצר בין האפס להארקה קופץ ממסר הפחת. מכת המתח הזו עשויה בהחלט לעבור דרך גיד האפס. המתח230 וולט הנמדד הוא לא המתח האבסולוטי, אלא הפרש המתחים בין הפאזה לאפס. לכן, אם בגיד האפס יש קצת יותר מתח, וההפרש הוא לא 230 אלא פחות, אולי זה מה שגורם לתופעות.
מצד שני, כתבתי שזה מה שעבר לי בראש, לא בטוח שזה בגלל זה. אבל אני לא יכול לחשוב על שום גורם אחר. התעסקתי לא מעט עם תריסים חשמליים, ומעולם לא מתקלתי בזה.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
לא פירקתי מנועי תריסים אבל סביר שמפסק סוף הדרך אינו דו קוטבי
ולכן ההסבר שלך נשמע סביר. חוצמזה, אם אתה מנתק סליל, הוא גם ייצור פולס במופע ההפוך, דבר שבאמת עלול לשנות רגעית את פוטנציאל האפס.
ודבריך "מתאימים" לדברי מתקין התריסים: גם הוא טוען שלא נתקל בתופעה דומה.
 

רשר

Well-known member
מנהל
במקרה של אינרציה הזרם עלול להיות בפזה שונה מהרשת
דבר שעלול להעלות את המתח ולהפעיל הגנות בציוד אחר דומה מאוד לתופעות מניצוץ,
ההגנה העיקרית כשאין אפשרות למנוע את המקור תהיה עצירת המתח ופריקתו עם קבל לארקה או בין פזה לאפס ממש כמו בכל מקדחה/מאורר ישן עם פחמים,
לרוב יספיק 0.05-0.1 מיקרופרד למתח 400-1000V,
לפעמים יהיה צורך במשנק בטור ואף שנאי מבדל (המחסום האידיאלי)
 
למעלה