שאלה בנושא הבנת מעגל חשמלי כל שהוא

Etnozam

New member
שאלה בנושא הבנת מעגל חשמלי כל שהוא

ראשית אני מצטער אם זה לא המקום הנכון לשאול אבל אין פורום יעודי אז הימרתי בין פורום חשמל לפורום פיזיקה ונראה לי חשמלאים יוכלו לעזור יותר.

לפני כמה חודשים בעקבות איזה פרויקט מחשוב שעשיתי נחשפתי יותר לכל נושא האלקטרוניקה ואמרתי אם כבר למה לא ללמוד איך זה עובד, ומשם זה התגלגל והפך לתחביב שהחל לגזול הרבה זמן. התחלתי בכך שקניתי בקר ארדואינו והתחלתי לבנות תוכניות פשוטות שמפעילות כל מיני מעגלים קטנים, משם התפתחתי ורכשתי כמות נכבדה של רכיבים אלק שונים והתחלתי לבנות מעגלים עצמאיים ועכשיו הגיע השלב שבו אני מרגיש נוח עם הציוד ואני רוצה להתחיל להבין את הדקויות.
עד עכשיו כל מה שעשיתי היה העתקה של מעגלים קיימים ונסיונות לחבר בניהם מבלי להבין לעומק את המספרים שמאחורי.

אז בניתי מעגל NOT פשוט ע"פ התרשים בתמונה ומכאן יש לי אוסף שאלות:

1. במעגל השתמשו בBC547, כאשר בניתי את המעגל כפי שהוא מתואר, מלבד זה שבמקום נגד 500 השתמשתי ב470, התוצאה הייתה שכאשר אני מחבר זרם הלד דולק, וכאשר אני שולח אות הלד נשאר דולק אך עוצמתו נחלשה. האם לזה התכוון המשורר שכך צריך לעבוד ממיר NOT או שמה כל הזרם צריך ליפול כאשר שולחים אות והלד אמור להכבה לגמרי?

2. החלטתי לבנות את אותו מעגל בדיוק אך לא במדויק. במקום BC547 השתמשתי ב2N3904, כל הנגדים היו 1K והנגד של האות היה 12K. התוצאה הייתה שהלד נכבה לחלוטין ואני מסיק מכך שכל הזרם נפל מהטרנס שאילו מחובר הלד, או לפחות מספיק כך שלא יעבור את רמת הסף בכדי שהלד ידלק.
לקחתי את המעגל המקורי עם הBC547 והחלפתי את נגד ה10K ל 1K. התוצאה הייתה שעכשיו הלד נכבה לחלוטין בכל פעם ששולחים אות.
לקחתי את המעגל עם ה2N3904 והחלפתי את נגד ה10K ב100K ואז קיבלתי את אותה תוצאה של המעגל המקורי שבו הלד דולק וכאשר שולחים אות עוצמתו רק נחלשת מעט.

אני מסיק מכך שהBC547 צריך יותר זרם בקולקטור בכדי להפעיל את עצמו. עיינתי בטבלאות הנתונים של שני הטראנסיסטורים ומלבד שהBC547 עובד על 100mA עד 50V לעומת ה2N3904 שעובד על 200mA ו40V לא הבנתי הרבה למה זה עובד ככה במעגלים שיצרתי ואיך הנתון של עוצמת הנגד בקולקטור בשני המקרים משפיעה על התוצאה.

אם הBC547 עובד על 100מיליאמפ ואני צריך נגד של פחות מ 5K בקולקטור כדי למשוך את הזרם ולכבות את הלד
ואם ה2N3904 עובד על 200 מיליאמפ ואני צריך נגד של פחות מ50K בקולקטור כדי לכבות את הלד, איך אני מחשב זאת על סמך הנתונים של הרכיב?

ניסתי לחשב זאת איך שהוא. יש לי עוצמה של 9V והתנגדות של 1000 אוהם אני מחלק כדי לדעת כמה זרם נכנס לקולקטור ומקבל מספר מאד קטן. כיצד המספר הזה מתייחס ל100 מיליאמפ?
כיצד הידיעה שBC547 לדוגמא פועל בקולקטור על 100 מיליאמפ תתן לי את היכולת להבין שעלי להשתמש בהתנגדות X בכדי לגרום למעגל לשבת בדיוק על הסף שבין לד דלוק או כבוי?

3. אני חושב שאני מבין שהזרם תמיד יבחר ללכת בדרך הכי קלה ובעלת פחות התנגדות. האם זה מה שקורה במעגל הזה, האם כאשר מפעילים את הטרנסיסטור הכבוי הוא בעצם סוגר מעגל וגורם למעבר דרך הדיאודה להיות "נוח" יותר מאשר המעבר דרך הנגד?
מה המשמעות של הדיאודה במעגל הזה. אני מבין שהפונקציה שלה היא כמעין שסתום חד כיווני שמאפשר לזרם לעבור בכיוון אחד בלבד, אבל כאשר אני מסיר אותן מהמעגל הוא מתפקד באותה צורה בדיוק. מה אמור להיות האפקט שלה כאן?

תודה רבה על התשובות ומצטער אם חפרתי :)
 

dselec10

New member
שים קצר במקום נגד 330 ותשים מפסק ר..

רגעי בין + 9V לכניסה INPUT
 
למעלה