שאלה של כשרות

אתי@

New member
שאלה של כשרות

אם אני אופה לחם מחומרים שהם כשרים, האם הלחם שלי כשר? או שצריך לעשות "הפרשת חלה" או משהו אחר? תודה
אתי
 
תשובה

קודם כל את צריכה לנפות את הקמח וכן אח"כ את צריכה להפריש מהבצק - אם הכנת יותר מקילו ( הפרשת חלה כפי שהזכרת)
 

liat liati

New member
אז ככה

הפרשת חלה עד כמה שידוע לי לא עושים על לחם שנאפה מפחות מ-1.200 ק"ג קמח או משהו כזה. צריך לבדוק כמות מדויקת, וגם אז הכוונה להפרשת חלה עם ברכה, על פחות מזה אולי בלי ברכה... אוכל לבדוק לך את זה יותר מאוחר. אם לא תסתדרי - תני קריאה!
 

חנהפ

Active member
בוקר טוב אתי@ הלחם שלך יהיה כשר

קודם כל בתנאי שכל המטבח שלך כשר, הפרשת חלה לא מכשירה/מטריפה לחם. יש להפריש על כל כמות שהיא למעלה מ1.6 ק"ג עם ברכה אבל בנושא הזה יש מספר דיעות. כמובן שיש לנפות את הקמח לפני השימוש בו... לא היית רוצה לאכול לחם עם כל מיני חרקים. וזה כבר לא ענין של כשרות כמו של ניקיון .
 

אתי@

New member
תודה../images/Emo45.gif אם כך 1.6 ק"ג והברכה

שקיבלתי מהרבנית בהדרכת כלות
מקווה ששמרתי
וכמובן שיש לנפות את הקמח, את זה אני תמיד עושה.
 

liat liati

New member
בדקתי, והכמות המדויקת היא 1.680 ק"ג

להפרשת חלה עם ברכה. בכמות שבין 1.230-1.680 ק"ג מפרישים חלה ללא ברכה מפרישים חלה רק מבצק שעשוי מקמח + מים. בצק שעשוי מקמח + מיץ או יין או כל דבר אחר - לא מפרישים. כמות ההפרשה - בערך 1/24 מהבצק (פחות או יותר) הברכה : ברוך אתה ה´ אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וציוונו להפריש חלה.
 

הרברונן

New member
הערה קטנה ל liati liati

כל מה שכתבת נכון, למעט דבר אחד: חלה מפרישים מלחם, ולחם נקרא כזה (מבחינה הלכתית) אם בבצק שלו יש קמח ונוזל מגבל כמו מים אבל לא רק (גם דבש, חלב, יין, שמן ועוד רשימה מסויימת). נכון הוא שמבצק שנילוש במי פירות לא מפרישים חלה. כל טוב, רונן
 

liat liati

New member
../images/Emo45.gif ברור שזו היתה הכוונה

שהבצק מכיל עוד דברים. אני הדגשתי את העניין שהבצק אמור להכיל קמח + מים ולא מי פירות. לא התכוונתי שרק אלו המרכיבים. אם לא היה ברור מאליו - אז תודה לך על ההסבר!
 

הרברונן

New member
הפרשת חלה מלחם

(כמה כיף להיכנס היום לפורום...) הפרשת חלה היא מצוה הכתובה בתורה בספר במדבר ויש לה כמה עקרונות: 1. מפרישים חלק מהבצק לה´ 2. בפועל, נותנים אותו לכהנים החייבים לאכול אותו בטהרה 3. מפרישים מבצק של קמח מ 5 מיני דגן (חיטה, שעורה, שיבולת שועל, כוסמת או שיפון). 4. מפרישים מבצק של לחם בזמן שבית המקדש היה קיים היו מפרישים כמות של 1:24 מהעיסה (אופה, שמלאכתו בכך, מפריש 1:48). בימינו, כיוון שבית המקדש אינו קיים ואין לנו אפשרות של טהרה, אבל מצד שני מדובר בהפרשה שהחובה שלה היא מן התורה, אז כדי לא להשחית כמות גדולה סתם, מפרישים כמות קטנה ומשמידים (כדור קטן של בצק מתוך כלל העיסה). מאיזו כמות מפרישים? במשנה מובא שיעור של חמשת רבעי הקב. כיוון שלא ידוע לנו כמה זה קב במושגים עשרוניים, יש מחלוקת היום. בפועל קיימות 2 שיטות: 1. עד כמות של 1.2 ק"ג קמח בעיסה לא מפרישים, מכמות של 1.2 עד 1.6 ק"ג קמח בעיסה מפרישים בלי ברכה ומכמות של 1.6 ק"ג קמח בעיסה ומעלה מפרישים בברכה. 2. עד כמות של 1.7 ק"ג קמח לא מפרישים, מכמות 1.7 עד 2.2 ק"ג קמח בלי ברכה ולמעלה מכך בלי ברכה. יש הנוהגים כשיטה הראשונה (זה יותר מקובל וכך גם אני נוהג) ויש הנוהגים כשיטה השנייה. בכל מקרה שימו לב: 1. מדובר על כמות של קמח בעיסה. זה אומר שמי שאופה מקילו קמח כלל לא צריך להפריש חלה. 2. שני סוגי קמח מצטרפים זה לזה לעניין שיעור, אז אם אפיתם אחד אחרי השני לחמי קמח מלא ולחמי שיפון שמשקל הקמח בעיסות של שניהם יחד עולה על השיעור, צריך להפריש חלה. 3. דרך ההפרשה: מוציאים חתיכה קטנה של הבצק (כדור פינג-פונג בערך) ואופים בתנור עד שזה לא ראוי למאכל מחמת שנשרף. אם צריך לברך מברכים: ברוך אתה ה´ אלקינו מלך העולם אשר קידשנו במצוותיו וציוונו על הפרשת חלה (זה הנוסח המקובל, ומי שמכיר נוסח אחר שיידע שהוא לא טועה). בכל מקרה, מעבר להפרשת חלה צריך לבדוק אם הקמח נופה (צודקת חנהפ) ואם התנור עצמו כשר. כל טוב, רונן
 

הרברונן

New member
כלומר: הכמות הקובעת היא לא זו של

העיסה אלא של הקמח שנמצא בעיסה. עיסת לחם מקילו קמח שוקלת יותר מ 1.6 ק"ג, אבל לא צריך להפריש במקרה זה חלה כי הכמות הבסיסית של הקמח אינה מגיעה לשיעור של 1.2 ק"ג. כל טוב, רונן
 

אורא

New member
הרברונן לי יש שאלה נוספת ואם

אתה נחשב כהן גדול ממשפחת כהנים אז למי אתה מפריש את החלה??? תודה אור
 

הרברונן

New member
לגבי כהנים:

בזמן שבית המקדש היה קיים כהנים היו פטורים מהפרשת חלה. בימינו, למרבה הצער, אין וודאות על ייחוס של כהנים ולכן הם אמנם עולים לתורה ולברכת כהנים ומקפידים שלא להיטמא למת, אבל אינם נפטרים מהפרשת חלה ומחובות אחרות. כהן גדול הוא מושג ששייך רק לזמן שבית המקדש קיים. זו פונקציה של תפקיד ולא של ייחוס מסויים במשפחת הכהונה. כל טוב, רונן
 

אורא

New member
הרברונן הייתי שמחה עם היית

מתעמק קצת בהסברים אפילו במסר מאוד מעניין אותי לדעת,מכיוון שבעבר חקרתי את הנושא... בתעודת הנישואין של אחי (התחתן לפני 5 שנים) כתוב מפורשות כהן גדול. הוריי ירושלמים וברבנות בירושלים נאמר מפורשות שאבא שלי כהן גדול ונצר לאיזו שהיא משפחה מסויימת (אשכנזים). ועל כן על פי ידיעתי אני פטורה ממנהגים מסויימים, אני מבינה ומסיקה מדבריך שאיני פטורה מכל המנהגים תודה אור
 

shlomits

New member
הדבר היחיד שאת פטורה ממנו פחות או

יותר...זה פדיון הבן..
 
למעלה