גם לי יש שאלה של כשרות -הרברונן?

מוצרלה

New member
גם לי יש שאלה של כשרות -הרברונן?

אתה בסביבה? קיבלתי מדיח כלים, ובעלי מתקין אותו היום, השאלה היא,מכיון שאנחנו שומרים על כשרות בבית, אתם יודעים בשרי וחלבי, האם מותר לי לשים כלים בשריים וכלים חלביים באותה שטיפה? או מה? (בבקשה תגידו שכן
)
 
אז ככה...

באותה שטיפה - אסור , בדיוק כמו שאסור לשים באותו כיור כלים חלביים ובשריים יחד. אם יש כיור אחד - אז לשטוף בשרי ( או חלבי ) ואח"כ את השני חלבי ( או בשרי). כשהם ביחד הם מתערבבים ואז יש ערבוב חלב ובשר יחד - באוכל הנותר...
 

חנהפ

Active member
מאוד מורכב הקטע הזה של מדיח כלים

ביחד בטוח אסור לשים , אבל יש כאלה שמשתמשים באותה סלסלה פעם לחלבי ופעם לבשרי, יש כאלה שמראש מצטידים ב-2 סלסלות ויש ב- 2 מדיחים.
 

מוצרלה

New member
מישהי אמרה לי לא מזמן שרבנים

ליברליים מתירים לשטוף שטיפה בשרית, לפנות את המדיח, לתת לו לעבוד על ריק חצי שטיפה ואז אפשר להכניס חלבי, אבל אני לא יודעת, זה נורא מבלבל.
 
את יודעת שיש המחמירים אפילו בתנור??

הם קונים תנור עם חלק עליון וחלק תחתון - וכל חלק משמש או לחלבי או לבשרי????
 

חנהפ

Active member
נכון, ויש כאלה שמסתפקים בתא אחד

ומחכים 24 שעות בין אפית בשרי לבין אפית חלבי ויש גם שאופים באמצע בתנור ריק-חימום 500 מעלות לי למשל יש 2 תנורים וככה אף אחד לא יכריח אותי לחכות למחר עם העוגת גבינה או עם הבשר.
 

sjarjar

New member
"לא תבשל גדי בחלב אימו"

נכתב, וגם זאת פעם אחת בלבד בכל התורה, וגם הפעם הזאת בתוך חוקי חג השבועות (שמות פרק כא´ או כב´). ומזה הגענו עד לשאלה האם מותר או אסור להדיח יחדיו כלים המיועדים לאוכל בשרי ואוכל חלבי? אני אומר - נו באמת.
 

shlomits

New member
לגבי מדיח כלים, הערה נוספת:

חוץ ממה שנאמר כאן, ישנה גם את הבעיה של מדיח כלים בשבת- יש בעיה להפעיל אותו עם שעון שבת אך ניתן להשיג דרך מכון צומת התקן קטן ופשוט שמשנה את זה. לא נכנסתי לפרטים כי אין לי מדיח אך ידוע לי מחברים
 

קסקטלן

New member
למען האמת

נכתב שלוש פעמים, עד כמה שזכור לי מהתיכון, אבל אותו "נו, באמת" תקף לגבי הרבה יותר מכשרות.
 

שקמי

New member
מאוד פשוט.

את יכולה להפעיל מדיח בשרי ואחריו חלבי או להפך. רק לא ביחד. זהו.
 

shlomits

New member
שקמי, לא כל כך פשוט

אני מכירה הרבה שקיבלו תשובה שאסור.
 

שקמי

New member
טוב. בשביל זה אומרים

עשה לך רב. גם לאכול אורז בפסח אסור. גם להכין תה בשבת אסור. זה הכל ענין של מנהג ופסיקה.
 

שקמי

New member
ולגבי שבת -

צריך שעון שבת שמחובר אליו התקע של המדיח, השעון צריך להיות מכוון לפני שבת, ככה שהמדיח יפעל בשבת, ולפני שבת הוא יהיה מנותק מזרם חשמל. כפתור ההפעלה צריך להיות דלוק מלפני שבת (המדיח לא יפעל כי הוא מנותק מחשמל) והחומר ניקוי צריך להיות במקום. ז"א, לפני שבת: שעון כפתור הפעלה חומר ניקוי בשבת עצמה כל מה שנותר לעשות זה רק לסגור את המדיח, אין עם בעיה כי אין פה סגירת מעגל, כי שוב, אין חשמל. השעון יפעיל את המדיח. שבת שלום.
 

sjarjar

New member
לא שזה כל-כך מעניין אותי, אבל ההסבר

שלך מאד לא מדויק: פעולת שעון השבת היא פעולה של מפסק הנסגר ונפתח אוטומטית, לפי פעולת שעון. חיבור שעון שבת על קו אספקת החשמל למדיח, היא בדיוק הוספת עוד מפסק למדיח, בנוסף למפסק המדיח עצמו (בחשמל זה נקרא חיבור טורי). ברור לכולם שרק כאשר 2 המפסקים יהיו סגורים (במצב הפעלה) המדיח יעבוד, וזו גם הסיבה שמשאירים את כפתור המדיח עובד. אבל אין מצב כזה שמכשיר חשמלי עובד ללא סגירת מעגל. במקרה הזה, המעגל נסגר ע"י שעון השבת ולא ע"י המפסק שבחזית המכשיר. כך שאם המבחן לעבודה בשבת הוא סגירת מעגל חשמלי, הרי שיש כאן סגירת מעגל, ובעצם מדובר בעצימת עין מהנראה (המפסק שעל המכשיר) והפעלה ע"י הלא נראה (המפסק שבשעון). אם מבחן העבודה הוא ע"י האם האדם גורם ישירות להפעלת המכשיר ולא אוטומט, אני מניח שזה בסדר. בכל מקרה, הניסוח שלך "אין עם זה בעיה כי אין פה סגירת מעגל" הוא לא נכון.
 

sjarjar

New member
אהה, עכשיו שמתי לב לטעות נוספת

"כל מה שנותר לעשות זה רק לסגור את המדיח" - איפשהו ליד הציר דלת המדיח ישנו מפסק זעיר, אשר תפקידו לחוש אם הדלת סגורה או פתוחה, וזאת כדי לעצור את פעולת המדיח במקרה של פתיחת דלת. נחשו מה - שוב מדובר כאן על סגירת מעגל.
 

הרברונן

New member
תשובה: מדיח כלים

הסיפור קצת מורכב מבחינה הלכתית, אני אנסה לפשט אותו ואני מקווה שהתשובה תסייע. בכל מקרה, אם יש לכם מנהגים מיוחדים משל עצמכם ראוי לשאול פוסק שקביל עליכם, ולא להסתפק בתשובה העקרונית שלהלן. צודק שי ש"לא תבשל גדי בחלב אמו" הוא מה שנאמר במפורש בתורה, וצודקת חנהפ שיש הרבה סייגים הלכתיים לכלל העקרוני הזה (כמו בכל הלכה אחרת שהיא, ולא כאן המקום לדון בשאלה הרחבה הזו במערכת החוק בכלל וההלכה היהודית בפרט). בכל מקרה, איסור בישול חלב ובשר ברמה ההלכתית הגבוהה (מדאוריתא, שזה בארמית, מן התורה) הוא על בישול של בשר וחלב הראויים לאכילה. לעומת זאת, בישול בהגדרה ההלכתית הוא ערבוב יחד של שני נוזלי או של שני מוצקים דרך נוזל משותף או של מוצק ונושל, שאחד מהם חלב ואחד מהם בשר, בטמפרטורה של למעלה מ 45 מעלות צלזיוס (יש גם הגדרות הלכתיות ל"טיגון" "אפיה" "צלייה" ועוד, אבל שוב - לא כאן המקום). בהלכות בשר וחלב קיים גם דין נוסף לפיו בישול יהיה אסור רק אם הוא בישול טוב ("נותן טעם לשבח" בלשון הההלכה) אבל אם זה בישול שאינו ראוי לאכילה ("נותן טעם לפגם" בלשון ההלכה) אין איסור בישול. הבעיה במדיח היא, שהחלב והבשר מתערבבים, ולמרות שאין מדובר בבישול "טוב", עדיין יש בישול (הטמפרטורה מגיעה ל 65 מעלות בתוכנית הטובה). השאלה היא איך להתייחס לבישול הזה. קיימות פסיקות שונות: 1. להשתמש במדיח או לבשרי או לחלבי 2. להשתמש במגשים שונים של כלים לחלבי ולבשרי (ואז יש שממתינים 24 שעות בין אחד לשני כי זה הזמן שנחשב "נותן טעם לפגם") 3. להשתמש באותם מגשים גם לחלבי וגם לבשרי 4. להשתמש באותה הדחה גם לחלבי וגם לבשרי האופצייה הרביעית נחשבת מיקלה מאד (מקורה בבית מדרשו של הרב עובדיה יוסף ובהבנה ייחודית של הפסיקה שלו בדברי השולחן ערוך). האופציה השלישית היא בדרך כלל הפסיקה הספרדית (כך גם אני נוהג). האופציות השניה מקובלת יותר אצל האשכנזים (וגם אצל כמה קהילות ספרדיות שקיבלו על עצמן פסיקה אשכנזית בנושאי "נותן טעם לשבח ולפגם"). האופציה הראשונה היא חומרה גדולה מאד. על קצה המזלג, זהו זה פחות או יותר. כל טוב, רונן
 

הרברונן

New member
ועוד הערה: מדיח כלים בשבת

אני מכיר לא מעט פוסקים שמתירים שימוש במדיח כלים בשבת ע"י כיוון מראש של שעון שבת. אני באופן אישי רואה בזה הקלה גדולה קצת ולכן אני לא נוהג כך (זה לא נוגע להלכות בשר וחלב אלא להלכות שבת עצמן ולסוגיית השימוש בחשמל בדרך עקיפה "גרמא" בלשון ההלכה ולעוד כמה סוגיות בהלכות שבת. אבל שוב, רב(נ)ים וטובים מתירים. כל טוב, רונן
 
למעלה