יום כיפור

SupermanZW

Well-known member
קן לציפור בין העצים

בא הרקון וגנב שלוש ביצים
כל ביצה טרף כמו חזיר
כי כאבו לו ניקורי הזרזיר
 

חנהפ

Active member
להשכלה כללית

יום-הכיפורים הוא יום החתימה, שבו נחתם דינו של האדם ושל העולם למשך השנה הבאה. זה יום קדוש, שבזכות הקדושה העצומה שמאירה בו, מתכפרים חטאיו של האדם. אנו, מצידנו, מקבלים את קדושת היום על-ידי הצום, התפילה והתשובה.
כשאר מועדי ישראל, המקור בתורה ליום הכיפורים מופיע בתורה בספר ויקרא, פרק כ"ג פסוקים כ"ז-ל"ב. (נזכיר בהתייחס להמשך כי החודש הראשון למנין החודשים ביהדות הוא חודש ניסן, כך שהשביעי הוא חודש תשרי) וכך נאמר בהם:
"אך בעשור לחודש השביעי הזה יום הכפורים הוא מקרא קדש יהיה לכם ועניתם את נפשתיכם והקרבתם אשה לה'. וכל מלאכה לא תעשו בעצם היום הזה כי יום כפרים הוא לכפר עליכם לפני ה' אלקיכם. כי כל הנפש אשר לא תענה בעצם היום הזה ונכרתה מעמיה. וכל הנפש אשר תעשה כל מלאכה בעצם היום הזה והאבדתי את הנפש ההוא מקרב עמה. כל מלאכה לא תעשו חקת עולם לדרתיכם בכל משבתיכם. שבת שבתון הוא לכם ועניתם את נפשתיכם בתשעה לחדש בערב מערב עד ערב תשבתו שבתכם".
למה צמים?
יום-הכיפורים הוא היחיד בשנה שהציווי להתענות בו נאמר במפורש בתורה.
הצום לא בא רק כדי לכפר על עוונות. יש לו משמעות נוספת: ביום-הכיפורים, כאשר אצל כל יהודי מתגלה נקודת היהדות הפנימית, צריך להתנתק לחלוטין מעולם החומר. האכילה והשתייה, צרכים טבעיים של הגוף, מפריעות לנו בשעה שהנפש מתגלה ופורצת החוצה. לכן אנו צמים, מתנתקים מעולם החומר, לובשים לבן ודומים למלאכים.
לזמני התחלת וסיום צום יום הכיפורים.
איך יום-הכיפורים מכפר?
על יום-הכיפורים נאמר: "עיצומו של יום מכפר". כלומר, יום-הכיפורים עצמו יש בו כוח של כפרה.
במשך השנה קורה שהאדם חוטא. הוא מכתים את נשמתו בכתמים, ובאמת צריך לנקותם ולתקנם. אבל האמת היא, שהכתמים והפגמים הם חיצוניים בלבד. עמוק בפנים, כל יהודי הוא טוב, זך ונקי. בתוך נפשו הוא טהור וקדוש. יצרו הוא שהחטיאו, בניגוד לרצונו האמיתי והפנימי.
אמת פנימית זו מוסתרת בדרך-כלל, ואין היא מתגלה. אולם ביום-הכיפורים נקלפות השכבות החיצוניות, והנשמה הפנימית מתגלה במלוא זוהרה. הקדוש-ברוך-הוא מתקרב אלינו ביום הזה, והדבר מעורר את הנשמה שבקרבנו להסיר מעליה את כל השכבות החיצוניות ולגלות את מהותה האמיתית.
ואז מתגלה שבעצם אין שום חטא! מתברר, שיהודי בתוך-תוכו הוא יהלום בוהק, אשר שום חטא אינו יכול לפגוע בו. ביום-הכיפורים מתגלה היהודי האמיתי!
כל זה מותנה בדבר אחד: בקיום צום יום-הכיפורים. אם חלילה מפרים את הצום, חל הכלל: "אין קטיגור נעשה סניגור". כלומר: הואיל ועל-ידי הפרת הצום נעשה יום- הכיפורים עצמו גורם מפליל - אין הוא יכול לסנגר ולכפר.
ואולי משום כך מקפיד רובו הגדול של העם היהודי לשמור את צום יום-הכיפורים כהלכתו.
בין אדם לאדם - להיות בן-אדם
על עבירות שבין אדם לחברו לא די להתפלל בבית-הכנסת. צריך לגשת לנפגע ולבקש את סליחתו. אם נגרם לזולת נזק כספי - יש לפצותו. לעומת זאת, על עבירות שבין אדם לבוראו - מועילים החרטה, התפילה והווידוי וצום יום- הכיפורים.
(חב"ד)
 

superman1234

New member
בודאי שלא קראתי את הכל כי זה מיותר.

אבל הספקתי ללכוד את הפסקה "והקרבתם אשה לה".
במקום להסביר את כל האגדה והפנטזיה שהבאת, חבל שאת לא מסבירה באיזו אשה בונה עולם חפץ. בלונדינית, ברונטית ? גבוהה, נמוכה ? שמנה , רזה ? נשואה, רווקה או אלמנה ואולי עגונה ?
 

oritta17

New member
superman1234 - הבהרה לפיסקה שאותה הקלדת,,

הכוונה לא לאישה -אשת איש,
אלא אשה ,קוראים בניקוד סגול, באות ש' - ופירושו זבח שאותו היו מביאים לכהנים לקראת כיפור .
גם בחג הסוכות הצטוו בני ישראל להקריב אשה ,זבח לה' ,במשך 7 ימי חג -הסוכות,עד ליום שמחת -תורה שהוא יום מקרא קודש.
וכן, גם בחג הפסח הביאו זבח לה'.
 

SupermanZW

Well-known member
התורה נכתבה במקור ללא ניקוד

אבל אישה בסגול אינו זבח בדיוק אלא קורבן המוקרב לאחר צלייתו באש, לכן נקרא אשה (בסגול) מלשון אש ולא זבח, שאותו שורפים בהיותו על המזבח.
 

SupermanZW

Well-known member
יפה ציטטת אבל האם הבנת מה שציטטת?

"אך בעשור לחודש השביעי הזה יום הכפורים הוא מקרא קדש יהיה לכם ועניתם את נפשתיכם והקרבתם אשה לה'. וכל מלאכה לא תעשו בעצם היום הזה כי יום כפרים הוא לכפר עליכם לפני ה' אלקיכם. כי כל הנפש אשר לא תענה בעצם היום הזה ונכרתה מעמיה. וכל הנפש אשר תעשה כל מלאכה בעצם היום הזה והאבדתי את הנפש ההוא מקרב עמה. כל מלאכה לא תעשו חקת עולם לדרתיכם בכל משבתיכם. שבת שבתון הוא לכם ועניתם את נפשתיכם בתשעה לחדש בערב מערב עד ערב תשבתו שבתכם" - פירשת "ועניתם את נפשתיכם" כצום אבל זה לא מה שכתוב. צום הוא עינוי לגוף ולא לנפש או במילים אחרות מנהג שנובע מאי הבנה. עינוי הנפש משמעו הימנעות מהנאות, לא מצרכים. הגוף זקוק למזון. כמו כן, מלאכה אינה עבודה (יש הבדלים רבים) ויש לשים לב לכך.

"עיצומו של יום מכפר" - מכפר בתנאי שנמחל לך, בלי בקשת סליחה לא נמחל לך, אחרת לא היית צריכה לבקש סליחה.

ההסברים שלך מצביעים על אי הבנה.
 

פוקסי99

New member
יום כיפור חגיגה לרשעים !!!

כל השנים צמתי יותר ככבוד למשפחה מאשר לנקות את המצפון.מעולם לא אנסתי.מעולם לא גנבתי. מעולם לא שיקרתי (שקר הכוונה לא לספר סיפור או ליפות סיפור אלה לשקר כדי לזכות במה שלא מגיעה לי או לעשוק מישהו)
אבל כל אלו אשר פשעו כלפי החברה והסביבה מרגישים שהכל נסלח להם אחרי הצום ואפשר להתחיל מחדש בפשעים .וזה האסון.ביקורת עצמית והיכולת לבדוק מה עשיתי בשנה האחרונה ולתקן בשנה הבאה זאת בדרך הנכונה. וכך אני נוהגו ומקווה שבהצלחה. בתנך כתוב" וייסרתם את נפשותכם" ולפי הבנתי הכוונה לא לצום אל לעבור על כל המעשים בשנה האחרונה ולהיתייסר על כל מה שעשיתי שפגע באחרים ולחשוב איך לתקן בשנה הבאה
בכל אופן צום מועיל לכל מי שמאמין בנחיצותו
 

oritta17

New member
היי פוקסי,כול השנה יש לעשות מעשים טובים,

בוודאי שיש לשאוף כול השנה להיות אנשים טובים ומועילים לחברה ולזולת.
אבל, במקרה קורה שטועים ופוגעים ,כי כולנו בני אנוש, בא יום הכיפורים לכפר על טעויות בעזרת צום תפילה ותרומה.
&nbsp
אבל הרשעים שציינת, אשר מתוך זדון גורמים לעוול וסבל לסובבים אותם ,
להם לא תהיה כפרה ומחילה,כמו שכתוב תכרת נשמתם .
&nbsp
&nbsp
 

superman1234

New member
היי אורית.

כל אחת מהדתות המציאה לעצמה דרך לכפר על חטאיו של המאמין , אחרת הרי לא היו לה מאמינים....
היהדות המציאה את יום כיפור.
הנוצרים המציאו את הכומר בתא הווידוי.
אני לא בטוח מה המציאו המוסלמים אבל אני מניח שצום הראמדן אולי קשור לכפר חטאים.
בקיצור - המטרה של הדת לשעבד את המאמין למטרותיה. ומטרותיה הם תמיד המטרות של המנהיגות הדתית של אותה דת. חלקן מטרות דתיות ובין היתר גם מטרות של הנאות אישיות.
 

oritta17

New member
על זה נאמר: "אדם באמונתו יחיה",

הרי ברור לך ,שלא התכוונתי לשכנע איש לצום ,לא אותך ,וגם לא אף אחד אחר,
כול אחד אדם חופשי לעצמו, ובאמונתו יחיה,על פי הבנתו ולפי רצונו,
והעיקר,שיתמלאו לכולם משאלות הלב בשנה החדשה,שתבוא עלינו לטובה.
&nbsp
&nbsp
 

superman1234

New member
אני יודע שכוונתך היתה טובה.

ד"א הביטוי המקורי הוא "צדיק באמונתו יחייה" והמשמעות המקורית היא אמונה בתורה ובכתוב בה, כלומר במשמעות דתית. במשך הזמן זה הפך לניב "אדם באמונתו יחייה" במשמעות שכתבת.
מה שמסקרן אותי, פעם אחר פעם, מה מוביל אנשים אינטלגנטיים שיודעים שהתנ"ך נכתב למעשה על ידי בני אדם כמונו (אולי מבחינתם, למעט 10 הדיברות), לקחת את כל מה שכתוב בו כמיקשה אחת ולנהוג לפיו.
אבל כמו שנאמר - קטונתי.
שנת התגשמות כל המשאלות גם לך.
 

פוקסי99

New member
אני מבקש להסביר למה כתבתי כפי שכתבתי

מאד לא מקובל עלי לראות ביום כיפור את כל הבריונים .והאלימים והמקללים כן חלקם גם גנבים שאני מכיר .הולכים ביום כיפור לבית הכנסת עטופים בטלית וכיפה לא מסתדר לי .עוד לא שמעתי על מישהו שמת ביום כיפור על חטאים שעשה .יותר גרוע מכך. רבנים קבעו שמי שמת ביום כיפור הוא צדיק גמור .לא מסתדר לי. אגב משפחתה של אימי היו חרדים וגם משפחתו של אבי היו חרדים והם כולם עלו השמימה דרך הארובה של אושויץ ולא עזרו להם התפילות ולא עזרו להם הצום .מאד אשמח עם מישהו ידע להסביר לי מה קרה בדיוק לאלוהים בזמן הזה
 

חנהפ

Active member
אז זהו שאם מביאים פסוק יש להביאו בשלימותו ואז זה נראה לגמרי

אחרת..הפסוק מספר חבקוק ב4
: "הִנֵּה עֻפְּלָה לֹא יָשְׁרָה נַפְשׁוֹ בּוֹ, וְצַדִּיק בֶּאֱמוּנָתוֹ יִחְיֶה"
בפסוק זה מתחילה תשובתו של ה' לדברי הביקורת שמתח עליו חבקוק בפסוקים הקודמים. ראו ה' עונה לדברי הביקורת של חבקוק.
הפסוק מנגיד בין האדם הלא ישר לבין הצדיק. ניתן לפרש את הניגוד בכמה דרכים:
1. העם אשר התנהגותו עופלה (= התנשאה, כמו "ויעפילו לעלות ההרה"), ולא ישרה (= היתה במרמה) - נפשו בו (= הוא ימות, כמו ויקרא כ9: "מוֹת יוּמָת... דָּמָיו בּוֹ"). לעומת זאת, העם הצדיק יחיה בזכות אמונתו, אמינותו ונאמנותו (ראו אמונה = אמת, יציבות והתמדה). מי שהתנהג בגאווה ובמרמה ימות, והעם הצדיק לא ימות - העם הרשע ממנו לא יבלע אותו.
 

פוקסי99

New member
צר לי יהודי אירופה לא היו רשעים

לידיעתך רוב יהודי פולין היו חרדים ורוב החצרות היום התחילו בפולין. ועם אלוהים הרג 6 מיליחן יהודים ולא משנה הסיבה שיעזוב אותנו לנפשנו ויחפש עם אחר
,
 

פוקסי99

New member
הסבר שלי

לצערי שמעתי מספר פעמים שדרשן בבית הכנסת אשר אמר שיהודי אירופה ניו חוטאים ומתבוללים ולכן הם נענשו ע"י אלוהים .אז נתתי את משפחתי כדוגמה.
אגב שאלה עם הכל נעשה בהשראת האלוהים למה אנחנו שונאים את הגרמנים הרי הם היו שליחי האלוהים לפי הדרשנים
 

superman1234

New member
ראשית כל , אני זכר, לידיעתך....
- מיועד לפוקסי99

בלי כוונה לפגוע באף אחד, כל הפרשנויות השונות של מה שכתוב בתנך גורמות לי לגחך.
"המומוחיות" של הפרשנים היא בפירוש שמתאים לרוח התקופה, לדעה האישית שלהם וגם לרווחתם הפרטית.
מבחינתי האישית, אין הבדל בית התנ"ך למיתולוגיה היוונית. בשניהם ישנם סיפורים/אגדות/פנטזיות מרתקים/ות. הפרשנויות השונות רק מקלקלות את היופי של הסיפורים.
 

SupermanZW

Well-known member
טעית בנוגע לשלושת הדתות

ביהדות הכפרה באה במקור ע"י הקרבת קורבנות ולאחר חורבן בית המקדש בצדקה, למרות שלא כך כתוב בתורה. יום כיפור כשלעצמו אינו מכפר אלא אך ורק אם מתקיימים תנאים מסויימים ואותם התנאים הם הגורמים לכפרה, לא היום עצמו, היום עצמו הוא תזכורת לבקש סליחה על כל מה ששכחנו במהלך השנה.

רק הקתולים מאמינים בוידוי אצל כומר, הפרוטסטנטים מאמינים בוידוי שבתפילה בלבד ולא בפני כומר.

המוסלמים מאמינים שרק ריצוי מי שחטאת נגדו מכפר, לרמדאן משמעות שונה לגמרי מליום כיפור.
 
למעלה