שאלה לרברונן

bashsara

New member
שאלה לרברונן

שאלתי היא בנוגע לאכילת דגים, האם זה נכון שאסור (כמובן מדובר לעניין הכשרות) לאכול דגים אחרי מנה בשרית? ומה לגבי בישול דגים עם רטבים חלביים? פשוט שמעתי כל מני גרסאות לגבי העניין.
 

מוצרלה

New member
עד שהרב יגיע........

אוכל להגיד לך לפי מיטב השכלתי צריך לחכות 1/2 שעה בין בשר לדג, וגם לפני כן צריך לשטוף את הפה טוב טוב.אם אני זוכרת נכון. ולגבי בישול דג עם רטבים חלביים ,זה מותר. אבל.... בואי נחכה לתשובה מוסמכת יותר מהרברונן, כי אני לא רוצה להכשיל אף אחד.
 

shlomits

New member
עד שהרב יגיע 2...

על פי הגמרא, זה מסוכן לבריאות אכול דגים ובשר ביחד. לכן נהגו ברוב קהילות ישראל לא להגיש בשר ודגים באותה מנה, אבל כן באותה ארוחה, כל עוד מחליפים את הכלים (צלחת+סכו"ם). אני לא מכירה את המנהג שמוצרלה ציינה שצריך לחכות חצי שעה, המנהג הנפוץ יותר הוא זה שהזכרתי עכשיו (כידוע בכל בית אשכנזי טוב אוכלים גפילטע פיש למנה ראשונה ובשר או עוף למנה עיקרית..). יש מנהג בקרב חסידויות מסויימות, שלא לשלב דגים עם מאכלי חלב, אבל גם שם, עד כמה שידוע לי לא מדובר בהמתנה אלא רק לא לאכול דג עם רוטב חלבי.
 

הרברונן

New member
על מעמדם המיוחד של דגים בהלכה

היהודית דגים נחשבים לדרגת ביניים שבין בשר לבין מה שאינו בשר, ומכאן נובעות כמה הלכות יסודיות: א. אין להם דין שחיטה, אלא מותר להרגם בכל דרך שהיא ב. אין להם דיני כשרות מיוחדים, למעט הוודאות שהם אכן דגים ולא רכיכות או צלופחים (צריך שיהיו סנפיר וקשקשת, ובעצם מספיק שתהיה קשקשת, ואפילו אם היא כזו שנראית בתוך המים אבל לא מחוץ להם) ג. לא חלים עליהם דיני המתנה בין בשר לחלב (ויש עוד הלכות, אבל בל נלאה...) לגבי אכילתם עם בשר: נוהגים להבדיל בינם לבין בשר כדי לא להתבלבל במעמדם כבשר, לכן ניתן לאכלם ומיד אח"כ, באותה צלחת ובאותו סכו"ם, לאכול את הבשר, ולהיפך: לאכלם אחרי בשר מיד באותה צלחת ובאותו סכו"ם יש הנוהגים להחמיר בדברים הבאים: להחליף צלחות וסכו"ם להמתין פרקי זמן של כמה דקות עד חצי שעה בין אכילת בשר לדגים (או להיפך) לגבי אכילתם עם גבינה: בעיקרון, מותר לאכלם יחד (סלט טונה עם גבינה, למשל) ויש הנוהגים לאכלם יחד רק כשניכר מבחוץ שאלה דגים (למשל: ריח הטונה...) אבל יש קהילות רבות בהם נהגו להימנע מאכילתם יחד מחשש של סכנה והרבה קולמוסים נשתברו בתולדות ההלכה כדי להסביר מה טיבה של אותה "סכנה" לא מוגדרת ובשורה התחתונה: מי שנוהג לאכול דגים עם גבינה, יש לו על מי לסמוך ומי שנוהג לאכול אותם ברווח ולא ביחד (כמו בדגים ובשר) יש לו על מי לסמוך ובאמת, הכל תלוי במנהג הקהילה (וכאן, אגב, אין חלוקה חדה בין אשכנזים לספרדים, כי בכל אחת מהקבוצות יש תת מנהגים שונים) כל טוב, רונן
 

שאנה

New member
הרברונן, מזכירה לך שלא נתת לי תשובה

בעיניין המנהג להתחפש בפורים....
 

הרברונן

New member
שלחתי לך מסר וכנראה לא קיבלת אותו

אז אני שולח עוד אחד כל טוב, רונן
 

akavishon

New member
ואולי בהזדמנות זאת תוכל גם להסביר

מדוע אין לאכול עופות עם מוצרי חלב ? הרי נאמר "לא תוכל גדי בחלב אימו" לא דברו על עופות...
 

הרברונן

New member
בזמנו העניין נידון וכמדומני שהלורד

הכניס את תשובתי אז לאינדקס אפשר לחפש שם כל טוב, רונן
 

ששק

New member
ושוב תודה לך מקרב לב ../images/Emo140.gif

בכל פעם אני לומדת דברים חדשים.... לגבי נושא גדי בחלב אימו.... יש מאמר של הרב רונן באינדקס
 
למעלה