איזו תאורה אני צריך, למען השם?!

איזו תאורה אני צריך, למען השם?!


אהלן לחברי הפורום :)
אשמח לעצתם של אנשי מקצוע. התחלתי לעבוד על סדרת סרטוני הדרכה וחשוב לי מאוד שיהיו מקצועיים, לכן החלטתי לקנות מיקרופון דש ותאורה. אבל אין לי מושג איזה סוג תאורה מומלץ - פנס לדים? רפלקטור? פרוז'קטור? מטריה?
התקציב שלי הוא כמה מאות שקלים, פחות או יותר עד 500 ש"ח.

אני מצרף תמונה של שני נסיונות של תאורה באמצעות פרוז'קטור חזק שיש לי בבית - אחד בתאורה ישירה ואחד בתאורה עקיפה (הארתי על הקיר הנגדי או על התקרה). שניהם היו קיצוניים מדי, לדעתי. התאורה הישירה גרמה לצל מאוד חד ובולט שמאוד הפריע, התאורה העקיפה היתה כמעט ולא אפקטיבית.

מה דעתכם?
תודה רבה לכל העונים, זה ממש עוזר לי


 

IdoShkedi

New member
תאורה מקצועית ב-500 שקל?..

התקציב מספיק מקסימום לשניים-שלושה פנסי לד סיניים קטנים (מהסוג שמרכיבים על המצלמה, שלא מיועדים בעיקרון להאיר סצנה) +חצובות, וגם זה בקושי ייכנס בתקציב.
 

IdoShkedi

New member
וקצת מידע

1. פנסים עם נורות ליבון (פרוג'קטור / תפוז / פרנל) עושים אור חזק וממוקד שרצוי לרכך כדי שלא ייצור צללים חזקים.
2. תאורה קרה (לדים / פלורסנט מקצועי) עושה אור רך יותר
3. מטרייה משמשת בעיקר לפלאשים של צילום סטילס; אתה מחפש אור רציף
4. לצלם על רקע לבן זה כמעט תמיד רעיון רע, כי לא משנה מה תעשה, יהיו הפרשי תאורה גדולים
5. כדאי גם לשמור מרחק בינך ובין הרקע, מה שיעזור גם למזער צללים
6. תמיד מאירים מכמה כיוונים, גם כדי שהדמות תהיה מוארת נכון וגם כדי למזער צללים
7. במידה ואתה יכול לרכז את צילום סרטי ההדרכה ליום או יומיים, יהיה הרבה יותר נבון ואפילו משתלם לשכור צלם מקצועי שיביא את הצידו הדרוש, ולא לרכוש את כל הציוד שדרוש לך כדי לצלם לבד. אם זו לא אופציה, אפשר גם לשכור ציוד ולא לקנות. אני צלם מקצועי כבר 8 שנים ולא קניתי ציוד תאורה כי יותר משתלם לי בינתיים לשכור לכל הפקה בנפרד.
 
תודה רבה, עזרת לי מאוד! D:

לצערי מתכונת העבודה של הסרטונים מחייבת אותי להכין סרטון אחד בשבוע, לקבל משוב וביקורת מהמעסיק ולאחר מכן להפיק את הסרטון הבא, כך שלשכור ציוד או צלם זו בעיה, אבל רעיון טוב באופן כללי.

אני חושב שמה שאעשה זה אצלם באור שמש על הרקע הלבן ואוסיף תאורת לד לצד הפחות מואר. יש טעם ברפלקטורים או שזה לא יהיה אפקטיבי?

שוב תודה!
 

IdoShkedi

New member
לא ניסיתי, אבל אני מאמין שLED לא יהיה אפקטיבי בשמש

במקרה כזה עדיף רפלקטור.
שים לב בשום אופן לא לעמוד בצל (גם לא צל חלקי) כשהרקע מואר - הפרשי תאורה הם גרועים יותר מתאורה חלשה. כשמצלמים בחוץ, אפשרות ראשונה היא לעמוד בשמש מלאה (ואז הרקע לא משנה, אתה מואר היטב), ואפשרות שנייה היא לעמוד בצל מלא (בלי נקודות שמש כמו שיש מתחת לעץ) אבל לוודא שכל הרקע מוצלל.
 
המלצה מתוך "משחקים:" שעשיתי

רקע בגוון ביניים, לא לבן. אפור, או אפילו תכלת. יתכן ששווה לך להאיר בנפרד את המצולם ואת הרקע (נניח בדוגמת התאור הישירה שלך, תאורה על המצולם מכון המצלמה, ותאורה נפרדת משני הצדדים אל הקיר כדי לרכך\לבטל את הצלליות). יתרון של רקע "צבוע" (בגוון השונה מזה של המצולם) - תוכל בהמשך להפריד את הרקע ו"לשתול" דברים אחרים ("ערוץ אלפא" או "מסך ירוק").
&nbsp
דרך אגב, בדגמה שצילמת, עם התאורה העקיפה, יתכן שתאורה חזקה יותר (עדיין עקיפה) היתה נותנת לך תוצאות נוחות יותר לעין.
&nbsp
הערה: אני ממש לא איש מקצוע בתחום, אני רק "משחק" לפעמים. מה שכתבתי הוא מ"משחקים" שונים, וכך יש להתיחס לנושא.
 

IdoShkedi

New member
לא סתם קוראים לזה "מסך ירוק"

אי אפשר להחליף אותו באיזה צבע שרוצים - זה חייב להיות צבע רווי ודומיננטי שלא קיים בגוף האנושי (וגם נדיר בביגוד). פעם היו משתמשים במסך כחול או ירוק, בשנים האחרונות הגיעו למסקנה שירוק נותן תוצאות הכי טובות. יותר מזה, משתמשים בגוון ספציפי שהכי קל למחשב להפריד מצבעים אחרים: גוון שקרוב ל"ירוק מוחלט" במונחי RGB, כלומר R:0 G:255 B:0 - ירוק שאין בו זכר לגוון כחול או אדום.

כדי לקבל תוצאות טובות צריך להאיר את הדובר בלפחות 3 פנסים: קדמי ימני, קדמי שמאלי, ואחורי שמחדד את קווי המתאר ויוצר הפרדה מהרקע. את הרקע צריך להאיר בלפחות שני פנסים נוספים כדי למנוע צללים של הדמות משני הצדדים. זה אומר שמסך ירוק מצריך לפחות 5 פנסים בעוד שצילום רגיל מצריך 2-3. בנוסף צריך מצלמה איכותית עם צילום חד , אחרת קווי המתאר של הדמות יתערבבו עם הרקע.

אחרי כל זה, כדי להעלים את הרקע בעריכה עדיין צריך להתעסק לא מעט עם אפקט כרומה קי, הוא מעכב את כל תהליך העריכה, והתוצאות כמעט אף פעם לא מושלמות.

בקיצור, מסך ירוק זה לא סיפור פשוט, ולא דבר שעושים "על הדרך". אם זה חיוני לצילום (כשצריך לשתול משהו אחר ברקע של הדמות) - מתאמצים ועושים את זה טוב. אם זה לא חיוני, עדיף לצלם על רקע אחר (הירוק הזה מזעזע) ולא לנסות להעלים את הרקע.
 
ידעתי ששווה לנסות לעזור פה

לפחות בשביל ההרצאה המעולה הזו. (מקווה שיהיה שימושי גם לשואל המקורי). משום מה זכרתי שהצבע השכיח הוא כחול (rgb 0,0,255), ובמקרים מסויימים בתת-גוון ספציפי שלו (rgb(100,100,255) שהוא הגוון הקרוב לגוון השמיים (לא יודע למה, פשוט קראתי כך).
&nbsp
 

IdoShkedi

New member
שמח שהמידע הועיל :)

ירוק נחשב הכי מוצלח ומקובל בימינו, אבל אפשר גם להשתמש בכחול מוחלט או בגוונים דומים לו.

חששתי בעיקר שהשואל המקורי יקבל את ההמלצה פשוטה כמשמעה: ישים ברקע איזה וילון כחלחל דהוי ומקומט*, לא יוסיף תאורה, ויקווה לאפקט כרומה מושלם. בפועל קשה להשיג אפקט כרומה מוצלח, ולכן כדאי להתעסק בו רק אם זה חיוני לסרט ואם מוכנים להשקיע ברקע ובתאורה מתאימים - זו היתה הפואנטה.

*נקודה ששכחתי לציין קודם: הרקע צריך להיות בגוון אחיד, מואר בצורה שווה לאורכו ולרוחבו, ונטול קמטים.
 
עשית לי חשק ליצור משהו כזה ...

"וילון כחלחל מקומט ללא תאורה" ... חבל שאין לי זמן לשחק
 
למעלה