שרשור נוסטלגיה: אוכל מהילדות

ayeletba

New member
ופעם היינו נוסעים לעיר העתיקה

בירושלים ואוכלים בייגלה שומשום עם "קקזחון" בתוך ניר עיתון.
 

pirge

New member
וגם גרעיני החמניה שהיו מוכרים

בקונוס מניר עיתון. זוכרים????
 
בטח שזוכרים את הגרעינים...

היינו מפצחים אותם בתאווה ועד היום אין לגרעינים אותו טעם בעיני.
 

נירהמ1

New member
בטח שזוכרים - בבית הקפולנוע המקומי

היינו מדשדשים באולם בתוך ערימה של קליפות.
כל הסרט היינו שומעים ב רקע את ה"קריק-קריק" של הפיצוח.
 

ayeletba

New member
ופני שהפכו לגעפילטע ../images/Emo19.gif

היו הדגים שטים באמבטיה של סבתא - שעשוע נחמד עבורי וגם לראות אח"כ איך מכים את הדג (כבר לא שעשוע..) במערוך ומוציאים לו את הזימים האדומים - בלעעעעע).
 

12רוניתי

New member
בביתי אמא היתה אופה את הבורקס שהוכן

על ידה גם הבצק. הכי אהבתי את המעמול המסורתי, נקניק שוקולד מביסקוויטים, וגפילטפיש של אמא (והיא לא פולניה). הכי למדתי לאכול מרק קרופניק, מרק עוף עם שקדי מרק מרק עוף צח. ובעצם כל מה שאמא מכינה טעים. לא כמו שהיום ילדי מפונקים וביום שישי אני מבשלת לכל בן בנפרד. לא זרקנו אוכל כי חבל לזרוק והיינו בכל זאת רזים. בפסח אהבתי לאכול מאפה בשר עם מצות. בקיצור חוויות.
 

צוצונת

New member
זכרונות ילדות../images/Emo7.gif

אז ככה: גיבץ',פלפלים קישואים תפו"א ועגבניות ממולאות והכי טעים כרוב ממולא (ובבולגרית קוראים לזה סרמיצ'קי...אוי הדמעות ממלאות את העיניים מגעגועים לאמא ולאוכל הטעים ולארוחות המשפחתיות),לזניה עסיסית,שזיפים מבחשלים עם שקדים ודבש,פשטידת קישואים,רולדת פטריות,עוגת קדאיף,עוגה קרה עם גבינה ואננס,עוגת קצף וקצפת,עוגת שמנת,מספן,בוואריה ובטח יש עוד המון דברים טעימים ששכחתי אבל אין כמו האוכל של אמא טוב שהצלחנו לאסוף את המתכונים שלה בכתב ויש לי הכל מודפ אבל אף פעם לא יוצא לי בדיוק כמו של אמא..
 

חושחושה

New member
מצחיק שאצלי כל זכרונות הילדות,

ובעיקר אוכל זה מ...הסבתא הבולגרייה שלי דווקא! הכי הכי בויוס, כאלה מין שבלולי בצק ללא גבינה, טבולים בלוטניצה, ממרח גמבות, יאמי כמה טעים, איך אני אהבתי! קציצות פראסה ללא בשר, עם המון לימון סחוט עליהם, היום אימי עושה אותן, חבל"ז, והבכור שלי חולה עליהן! עוגת חלב, אוי, כמה אני מתגעגעת לטעם, משהו שמורכב מליטר חלב+ איזה 8 ביצים נדמה לי, מתוק,מתוק, וטעיםםם! אבל גולת הכותרת של טעמי ילדותי היה ה- מ א ס פ א ן של גרממה! מרציפן בימינו, עבודת ידיה, מטחינת השקדים ועירבובם בתוך הסירופ, גובה מטר הייתי מתרוממת על קצות האצבעות, כדי לראות איך היא בודקת את גמישות הסירופ, ואולי תיפול לי חתיכת מרציפן לפה, נשבעת לכם, הייתי בספרד, בטולדו ממלכת המרציפנים, טעים אבל, מעולם לא אכלתי מרציפן טעים כמו שלה! אוףףףףףףףףףףף, עושה לי געגוע! אהבתי אותה אהבת נפש!
 
חושחושה, אין לך את המתכון לעוגה???

בשמחה אתן לך רק אם תבקשי. והמספן איך שכחתי , יאמי יאמי יאמי, איזו סבלנות היתה לנשים של פעם.
 

חושחושה

New member
../images/Emo24.gifאין אין לי! אשמח לקבל אותו!

וואו עשית לי מה זה מצב רוח טוב על הבוקר! אז אולי את זוכרת, מה זה "בלה סלטקו"? זה היה ממתק שהינו מטורפים עליו, לבן כזה דביק, וואי, אני מתמוגגת רק מהזיכרון! האמת בא לי להכין כמה דברים אותנטים בולגריים, ולפנק את אבא שלי המתוק והצנוע, שבחיים לא מבקש, אבל אני יודעת שהוא מתגעגעעעעעעעע... אעשה לעצמי רשימה, ואם אתקל בדברים שאני לא אדע....את בטח תדעי
 

נירהמ1

New member
אינוצ'וסה דה לצ'ה – עוגת חלב ../images/Emo140.gif

אינוצ'וסה דה לצ'ה – עוגת חלב (תורכית-בולגרית)/1מדינת ישראל החומרים לבצק: ½ כוס חלב (35 מ"ל) ½ כוס שמן (35 מ"ל) 50 גרם חמאה 1 שקית סוכר וניל 2 כפות סוכר ¾ כוס קמח תופח ¾ כוס קמח לבן אופן ההכנה: לערבב את החומרים לבצק אחיד להניח במקרר עטוף בניילון למנוחה לאחר כמה שעות (אפשרי לילה) להוציא מהמקרר לטמפרטורת החדר כ-1 שעה אם הבצק עדיין רך אפשר להוסיף מעט קמח הרידוד - נעשה מעל ניילון מקומח ומעל עוד ניילון (הבצק נמצא בין שני ניילונים כמו סנדביץ) אין אפשרות אחרת לרדד לשמן ולקמח תבנית 26 לרפד שכבה דקה של הבצק בתבנית – גם בדפנות בשתי אצבעות לפזר מעל הבצק מעט קמח הערה - הכנת הבצק מאוד חשובה והכרחי להקפיד בדיוק עפ"י ההוראות למלית: 6-8 ביצים 1 ליטר חלב - להרתיח 4-3 כפות סוכר 4 שקיות סוכר וניל אופן ההכנת המלית: להרתיח את החלב ולהוסיף את הסוכר והווניל. להוריד מהאש ולחכות כמה דקות לקירור. בינתיים, לערבב בקערה קטנה את הביצים ולהוסיף חלב מעט כל פעם – לא בפעם אחת (בערך 1 כוס) לאחר הערבוב, להוסיף תערובת הביצים לתוך החלב החם תוך עירבוב בכף עץ. לאפות בחום - 170-180 מעלות כשעה או עד שמתקבל קרום חום אם נשאר בצק אפשר להכין ממנו רולדות
 
קודם כל לגבי אבא שלך, אולי תכיני לו

אגריסטדה, שמתי מתכון במאמרים-רטבים. את יכולה להכין לו ליוטניצה - מתכון בקישורים בספר שלי אוסף מתכונים מהמטבח שלי. תכיני גם גיובץ' בקעריות גבצ'ה. תכיני מקיצי. תכיני לו מוסקה, קיופולו, בלו סלטקו - לא כדאי להכין, ביפו מוכרים את זה בזיל הזול ליד החנות שהיתה לסמי בורקס. חוץ מהעוגה הזו שאני מצרפת תמצאי במאמרים - קינוחים מתכון בשם כדורי שלג, את זה הבולגרים מכינים הרבה, תכיני לו רבנה עוגת סולת שהמתכון שלה במאמרים. ==================================================================== עוגת חלב בולגרית – בניצה דה לצ'ה / בניצה אוט מלקו החומרים לבצק ½ כוס חלב (35 מ"ל) ½ כוס שמן (35 מ"ל) 50 גרם מרגרינה 1 שקית אבקת וניל 2 כפות סוכר ¾ כוס קמח תופח ¾ כוס קמח לבן אופן ההכנה לערבב את החומרים לבצק אחיד. להניח במקרר עטוף בניילון למנוחה. לאחר כמה שעות (אפשרי לילה) להוציא מהמקרר לטמפרטורת החדר כ-1 שעה. אם הבצק עדיין רך אפשר להוסיף מעט קמח. הרידוד - נעשה מעל ניילון מקומח ומעל עוד ניילון. (הבצק נמצא בין שני ניילונים כמו סנדביץ) אין אפשרות אחרת לרדד. לשמן ולקמח תבנית 26 לרפד דק התבנית – גם בדפנות. בשתי אצבעות לפזר מעל הבצק מעט קמח. הערה - הכנת הבצק מאוד חשובה והכרחי להקפיד בדיוק עפ"י ההוראות. למלית 6-8 ביצים 1 ליטר חלב - להרתיח 4-3 כפות סוכר 1 שקית אבקת וניל אופן ההכנת המלית להרתיח את החלב ולהוסיף את הסוכר והוניל. להוריד מהאש ולחכות כמה דקות לקירור. בינתיים, לערבב בקערה קטנה את הביצים ולהוסיף חלב מעט כל פעם – לא בפעם אחת (בערך 1 כוס) לאחר העירבוב, להוסיף תערובת הביצים לתוך החלב החם תוך עירבוב בכף עץ. לאפות בחום - 180-170 מעלות כשעה או עד שמתקבל קרום חום. אם נשאר בצק אפשר להכין ממנו רולדות.
 

נירהמ1

New member
../images/Emo99.gifגם אני אהבתי לראות איך../images/Emo3.gif

עושים מרציפן ואיך הן ידעו בדיוק מתי מגיעה ה"פּונְטָה" שזה הרגע שצריך להפסיק לבשל, אחרת המרציפן מתקלקל. לא חושבת שהספרדים בספרד יודעים להכין מרציפן כמו היהודים הספרדים. בכלל כל המתוקים שהכינו היו מופלאים - כמו ריבת החושחש, ריבת החבושים, ריבת חצילים, עגבניות תמר, דולסה בלאנקה, וכשהיו מגיעים אורחים בחום הקיץ, הגישו את הריבות הללו בקעריות קריסטל עם כפיות קטנות מכסף, עם מים קרים בכוסות זכוכית דקות. והמתוקים שהכינו לכל מיני אירועים, כשכל הדודות ובנות המשפחה היו יושבות לסרוג את מפיות התחרה (הקְרוֹשֶה) כדי לשים בהן את כל הממתקים (חלקם הגדול תוצרת בית)- נדמה לי שזה היה לאירוסין, ללידת תינוקות, ועוד. באיזו סבלנות ואהבה הן הכינו הכל. ומהצד הרוסי שלי - אני זוכרת את התה שהיו שותים עם ריבת וישנה (במקום סוכר) ועוגת לקח יבשה שהוגשה יחד עם התה. ויש עוד הרבה הרבה זיכרונות להתרפק עליהם.
 
למעלה