מאמר שלי [קליל] בנושא קשר הורים ילדים- גירסה עכשוית....

מאמר שלי [קליל] בנושא קשר הורים ילדים- גירסה עכשוית....

יחסי הורים ילדים במשפחה מאמצת מטפחת לפעמים נוטים להיות הדוקים מאד.
האם הם לעיתים הדוקים יותר מדי? כאלה שלא מאפשרים לפתח עצמאות ולהמריא מהקן? או שאין 'הדוק מדי' כשילדים רוצים להבטיח לעצמם שוב ושוב שתוכל להיות מוגשת להם עזרה מאיתנו בהתמודדויות?
כאן מאמר לאו דווקא על משפחות מאמצות.
האם רלוונטי לנו במיוחד?
מה אתם חושבים?
קריאה נעימה,
תגובות והארות יתקבלו ברצון!


אני 'מכירה' אתכם. אתם זוג נשוי עם שלושה ילדים, מנהלים חיי משפחה נורמטיביים בהחלט, אוהבים את ילדיכם. אבל הרגשתם שחוקים עד כלות בקיץ האחרון, בתוך החופש הגדול מדי. אז תכננתם חופשה צנועה של חמישה ימים, רק שניכם. אחרי תחילת הלימודים, לפני חגי תשרי. הכרטיסים ניקנו מראש וככל שהתקרבה הטיסה גאו ציפיותיכם לשקט, נופים שלווים ורומנטיקה מחודשת.
את המכשירים הניידים לקחתם אתכם לחופש? נו ,אלא מה. הרי לא העליתם על דעתכם להיות מנותקים מילדיכם החמודים לחמישה ימים.

ומה קרה? מאד ברור. בתחילת הטיסה החותנת צלצלה לוודא שהמראתם בשלום, מעט אחרי הנחיתה החמות צלצלה לוודא שנחתתם בשלום, בערב צלצל הקטן לומר שהאמצעית מציקה לו, כמה שעות אחר כך הגדולה צלצלה שאינה יכולה להירדם. למחרת בצהריים בעודכם בשוק המזכרות החותנת התלוננה שהשמרטפית הבריזה והיא אובדת עצות. בהמשך, הייתם מעורים בהצטננות של האמצעית, בגעגוע של הגדולה, בריב בין הסבתות השומרות, בשאלה של האמצעית באיזו מגירה נמצא המערוך, בבקשה לעזור בפתרון בעיה באלגברה. וכן, גם אתם התקשרתם. בכל בוקר רציתם להיות בטוחים שהקטן נטל את כדור הריטלין ,ובכל לילה בירכתם בברכת לילה טוב.

כשחזרתם, במקומות העבודה שלכם, שדווקא התחשבו ולא הפריעו את חופשתכם, התעניינו בשובבות איך היה ירח הדבש המחודש. ואתם – הבאתם בונבוניירה, הראיתם צילומים בהפקת הסלולר והתביישתם לספר עד כמה מרוטים חזרתם. כמעט כמו שיצאתם.
לו התרחשה חופשתכם לפני 25 שנה כשעדיין לא אימצנו את המכשיר הנייד כעוד איבר מאיברי גופנו – חושבים שהייתם חוזרים כל כך עייפים?

כל ימיו אדם נגמל, כל אדם נפגש וגם ניפרד. היכולת להיפרד נבנית באופן התפתחותי. בזמן היעדרות האם ,התינוק הפעוט אוחז בחפץ או בובה נעימים לו שמזכירים את הרוך והמגע שלה, ובזמן ההמתנה לה שתשוב נובטות בו יכולת ויסות והרגעה עצמית, יכולת לתפקד ולהפיק הנאה גם כשהוא בגפו, ומתגלות אפשרויות יצירתיות לפתח עצמאות. קרקע בשלה לפיתוח יכולות עצמיות כאלה נוצרת דווקא בגלל הלבד הזמני ,וההכרח להיות אז ללא משען הורי-רגשי תומך וזמין. העצמיות והעצמאות אשר כאמור מבצבצות כבר בשנים הראשונות והולכות ומתבססות בהמשך, חיוניות לאדם בכל שלבי חייו, לתפקוד כללי בכלל ולבניית יחסים בריאים עם עצמו ועם זולתו בפרט.

המכשירים הניידים שלנו עוזרים מאד כשקורה לנו פנצ'ר במכונית באמצע הלילה, או אם אנחנו נתקעים במעלית. אבל טמונה בהם גם סכנת הסגה לאחור במישור היחסים האישיים עם הקרובים לנו. במשפחה הדמיונית המתוארת, הילדים קשורים להוריהם לאורך כל טיולם באמצעות הטלפון הנייד. בכל קושיה ובעיה הם פונים אליהם. ולמעשה- למרות המרחק הגיאוגרפי הם כלל לא נפרדים . הקשר באמצעות הסלולארי הוא כאינפוזיה דו-צדדית 24 שעות ביממה. ההורים יכלו ליהנות מהחוויות הזוגיות באופן חלקי בלבד, והילדים לא חוו התמודדות מוצלחת בכוחות עצמם בענייני היום-יום שלהם.
לאינפוזיה הסלולארית הזאת יש פונקציה של השקטה רגעית, ביחד עם הפסד גדול לטווח הארוך. עם החיוג מוחמצת באחת ההזדמנות לביטוי עצמי של תושייה, כושר ניהול, חשיבה עצמית על פתרונות והכלה של געגוע, אצל שני הצדדים.
כמובן שאין מדובר רק במה שבין הורים לילדים. כאשר בני זוג טריים מדברים ביניהם 18 פעמים ביום בסלולארי – זהו מתכון בדוק לשחיקה. הם לא באמת נפרדים ואין זמן של 'רווח' שבו מתפתח אצל כל אחד מהם געגוע לחבור זה לזו מחדש.

המשפחה המדוברת היא אנחנו. הטלפונים הניידים הפכו לחלק אינטגראלי מחיינו.

אז מה ניתן לעשות? קודם כל חשוב להכיר בנזק מצטבר של ההתקשרות הצפופה שלנו אל יקירינו ושלהם אלינו. חשוב גם להכיר את כפתורי ההשקטה והניתוק, ולמנן את מספר ההתקשרויות. חשוב לחזור לחוות מהי פרידה, כדי שנוכל באמת להיפגש.

אז מה אתם אומרים, חופשת מילוי המצברים הזוגית שלכם השנה תיראה קצת אחרת?

© יונית בן צבי,אמא מאמצת ,פסיכולוגית קלינית.
 

KallaGLP

New member
רק עכשיו היה לי זמן לקרוא.

אני לא פוסלת שמה שכתבת נכון עבור רבים, אבל אני לא מרגישה שזה עובד ככה אצלי. אני הרבה יותר רגועה ומאושרת כשיש לי תקשורת רציפה וסדירה עם מי שאני אוהבת. הידיעה שהכל בסדר מקלה עליי להשתחרר וליהנות. אני ממש לא אחת שלא משחררת את ילדיה. נהפוך הוא, אני מאוד מעודדת אותם לחיי חברה פעילים, יציאה מחוץ לבית, בילוי עם חברים וכו'. יוצא גם בהחלט, במיוחד מאז שהם כבר לא קטנים, שאנחנו נוסעים בלעדיהם, וגם הם בלעדינו. למשל, בקיץ הבנות שלי נסעו לבקר בקליפורניה, שבה השאירו חברים רבים כשעברנו לסטייט אחר, ונעדרו מהבית שבוע וחצי. הקטנה עוד לנה אצל חברים שלנו שבתם היא חברה טובה שלה, ונפגשה עם חברים במשך היום, אך הגדולה (המאומצת) לנה רק בבתים של חבריה. במצבים כאלה, דווקא מה שעוזר לי לשחרר זה שאנחנו מדברים כמה פעמים ביום ואני יודעת איפה הם, עם מי הם ושהכל בסדר. למשל, גם בקיץ האחרון נסענו לטיול של שבוע והמאומצת בת ה-16 נשארה לבד בבית כי התחייבה לעבוד בתקופה הזו. הפעם היחידה שהייתי לחוצה ומדואגת והרגשתי שאני לא נהנית מהטיול הייתה במהלך כשעה שלא הצלחתי להשיג אותה בטלפון בשעות שידעתי שהיא אמורה להיות בבית עם חברה שהיא הזמינה ללון אצלה. מסתבר בדיעבד שהיא נרדמה מאוד חזק ולא שמעה את הטלפון, אבל זה היה בשעות שהיא לא ישנה בדרך כלל (אחרת לא הייתי בכלל מתקשרת, אני בהחלט מכבדת את שעות המנוחה שלהם), ולכן דאגתי כשלא ענתה.
ולא, אין טעם להגיד לי שאין טעם לדאוג אם הילד לא עונה לטלפון במשך דקות או שעות כי הטבע שלי הוא לדאוג ואין לי שליטה על זה. לכן, אם לא אדבר באופן סדיר זה לא יגרום לי להירגע ולשחרר, אלא להפך, זה רק יגרום לי להיות מודאגת ולחוצה. אגב, דווקא כמעט ואין מצב שילדיי יתקשרו אלינו סתם לבקש עזרה במשהו שהם יכולים להתמודד איתו לבד. וגם אם זה קורה, זו הזדמנות נהדרת לשים את הגבול בין מה שהם כן אמורים לטפל בו לבד למה שלא, וגם מזה לומדים. אבל עדיף לי שכן יפנו אלינו מאשר שבדיעבד יסתבר שקרה משהו שהם באמת לא הצליחו להתמודד איתו ולכן נגרם נזק.
באשר לקשר בין אוהבים - אני בכלל לא בגישה שהם צריכים לנוח זה מזה. אני אף פעם לא הרגשתי שאני צריכה מנוחה מבעלי, למשל. מצדי, גם אחרי 24 שנות נשואים, אני מוכנה שנהיה כל הזמן ביחד. אני ממש מאושרת שיש לו אפשרות לעבוד הרבה מהבית לאחרונה. הרצון של אוהבים צעירים להיות כל הזמן ביחד הוא טבעי והצורך להיפרד רק מקשה ופוגע באושרם. אני לא מאמינה שהוא פוגם באהבתם זה לזה. אני הייתי כזו ואני רואה את זה עכשיו על ילדיי כי הם בדיוק בגיל המתאים לכל העניינים האלה. החיים כבר דואגים לערום קשיים, פרידות וכו' - אני לא רואה למה להוסיף עליהם אם יש אמצעים דווקא להפחית מזה. ואגב, מבחינת בני זוג, שיחות בטלפון או אפילו בווידאו זה ממש לא אותו הדבר כמו ממש להיפגש בצורה בלתי אמצעית, כך שזה אולי מוריד מעט ממפלס הקושי להיות בנפרד, אך ממש לא משמש תחליף לפגישות ולא פוגם לטעמי בעוצמת הרגשות ולא מבטל כלל את הגעגועים. למשל, הבת שלי יכולה לבוא אליי מיד אחרי שהייתה שעות בשיחת וידאו עם החבר שלה, שהיה צריך לטוס לאנשהו עם הוריו, ולספר לי כמה היא מתגעגעת אליו.
אני חייבת להודות שמבחינתי לטלפון הסלולרי ולאפשרות לתקשורת צפופה וסדירה יותר עם אנשים שאני אוהבת יש רק יתרונות. אני לא פוסלת שזה לא כך עבור כולם.
 
הי קאלה- קודם כל תודה שקראת!!

'צדיק באמונתו יחיה' ,זוהי מחשבתך המנומקת. לא כל אחד צריך להסכים עם מחשבתי שלי.
אני רק רוצה לומר משהו דרסטי לחלוטין.[מכינה אותך - דרסטי!!!].
יום אחד לא תהיי בעולם. אנחנו מאחלים לעצמנו תמיד שיבה טובה ומצויינת ועוד הרבה הרבה שנים לחיות ,אבל העתיד עלום מכולנו.
את תרצי לדעת שבבוא העת הדרסטית,ילדייך מסתדרים היטב היטב ללא מה שכיניתי 'אינפוזיה דו צדדית 24/7'
הם יוכלו לסגל לעצמם להסתדר היטב ובטוב אם 'יתאמנו על זה'כשאת חיה נושמת בריאה ומחבקת אך במינונים שמאפשרים גם שימוש בך כ'דמות מופנמת מיטיבה' ולא דווקא קונקרטית עם הטלפון.
צר לי אני בחנוכה במרפאה ולא אוכל לקרוא ולענות כעת,אבל קחי כנושא למחשבה. הרי אנחנו לא! כותבות במישור 'מי צודק/מי טועה'.
ילדותי היתה עדיין ללא הסלולאר. הרגשתי מטופחת,מוחזקת,מוכלת,תמיד עם כתובת ומענה.
אני חושבת שסף הסבלנות סף התיסכול סף הגעגוע סף ההחזקת מעמד- לכל אלה קרה משהו יסודי עם הגיע הסלולאר לחיינו....
חג שמח!
 

KallaGLP

New member
זה ממש לא דרסטי, אלא טריוויאלי לגמרי.

ברור שאנחנו לא נצחיים. הצוואה כבר מזמן מוכנה.
אבל הספקתי לצבור כבר מעט ניסיון, ואולי יורשה לי לציין שכבר יש לי בן אחד שגר ביבשת אחרת ממני ומסתדר מצוין. הוא עובד למחייתו כקצין בקבע ואת ביתו הוא חולק עם חברתו ולא עם אמו. הוא בא לבקר אותנו פעמיים בשנה וחוזר לחייו העצמאיים לגמרי הרחק ממני. אולי כשיסיים את שירותו הצבאי ואת לימודיו לתואר השני שהחל השנה ירצה לחוות לפחות לתקופה חיים בארה"ב, ואולי לא ירצה. כך או כך הוא מסתדר בלעדינו מצוין, מרוצה מחייו ומעיסוקיו. והוא רק בן 23, ועצמאי כבר מגיל 20 מינוס.
אני רואה את יתר ילדיי, שהקטנה שבהם עוד פחות מחודש תהיה בת 14, ושני האחרים עוד כמה חודשים 17, ואני ממש לא דואגת שלא יהיו עצמאיים, כי כבר עכשיו הם יותר עצמאיים ובוגרים באופיים ובעיסוקיהם ממה שהבן הבכור היה בגילם. כתבתי שאני זקוקה לשיחות האלה, לא הם. הם מבינים שאני דואגת והם מקבלים את זה ומנסים להתחשב בי ולשתף פעולה גם אם לפעמים זה מעצבן אותם (וברור לי שלפעמים זה כן), אבל הם רואים שזה עושה לי טוב ואני מעריכה אותם על כך. אבל אין לי ספק שהם יסתדרו יפה מאוד בלעדיי, במיוחד כשיש להם זה את זה.
 
למעלה