בת 40 נתקלה בסירוב של אמה הביולוגית להפגש ופנתה לבית משפט

בת 40 נתקלה בסירוב של אמה הביולוגית להפגש ופנתה לבית משפט

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4863040,00.html

בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב דחה לאחרונה בקשה שהגישה אישה שאומצה בילדותה לפתוח את תיק האימוץ ולדעת מיהי אמה הביולוגית. השופט יחזקאל אליהו אמנם הביע אהדה לרצונה של הבת, אך לנוכח התנגדותה הנחרצת של האם וזכותה לפרטיות, נאלץ לדחות את הבקשה.
 
פתיחת תיק אימוץ - פתח לכאב לב גדול

אנחנו רואים מאומצים רבים שפתיחת תיק האימוץ בוערת בעצמותיהם, חלקם מחכה בכליון עיניים ליום שזה יתאפשר, בין בארץ ובין בחו"ל.
הצורך להבין מאיפה באתי, מי ילד והוליד אותי, מי נטש אותי ולמה, לאיזה מארג גנטי אני שייך - הוא עצום לעיתים.
אך צריך להכין את המתוקים שלנו גם לאפשרות של סירוב ההורה הביולוגי להפגש, אי הרצון של הביולוגים לכל קשר, וזהו כאב לב נוראי, ובהרבה מובנים באמת נטישה שנייה.
בקיצור: מורכב ולא פשוט.
 

KallaGLP

New member
עם כל הכאב, לדעתי החלטה נכונה.

במקרה של אימוץ סגור לביולוגית אין יותר זכויות וחובות הוריות, ולכן בפרט לא ניתן להטיל עליה את החובה לפגוש את בתה. אין לי מושג מהן נסיבות חייה של האם ולכן אין באפשרותי להביע דעה האם החלטתה שלא לראות את הבת מוצדקת בעיניי גם מוסרית ולא רק חוקית, אך מבחינה חוקית לא נראה לי שניתן בכלל לחייב אותה.
 

fatfat

New member
מסכימה עם כל שנכתב כאן. עם זאת בכתבה

היה משפט אחד שמאוד צרם לי והוא שהאם הביולוגית מרגישה שפגישה עם הבת שמסרה לאימוץ תהיה בגידה בבנה האחר שאינו יודע על האימוץ. האם ההחלטה להסתיר מהילד את העובדה שיש לו אחות (אולי אחות למחצה) ביולוגית פחות בעייתית? אני חושבת שזה חמור הרבה יותר כי בכך בחרה להסתיר ממנו מידע משמעותי שנוגע לו עצמו ולא רק לה.

בקיצור לא שופטת את החלטתה למסור את הבת לאימוץ ויתכן שבהחלטה עצמה עשתה עם הבת חסד. שופטת את ההעדפה שלה את הבן השני ואת זה שמונת ממנו מיד כה חשוב אודותיו.
 

RonspotNL

New member
למזלי פיספסתי את הסיפור המטומטם הזה

גם שלחה את בתה לאימוץ ולהתמודד עם כל ההשלכות של הטראומה בנטישה גם סירבה להפגש עימה שזו טראומה נוספת וגם המדינה המפגרת תומכת באם במקום במאומצת שצריכה להתמודד עם ההחלטה של האם בתמיכה של המדינה על האימוץ שלה ואם זה לא מספיק גם השופט מטומטם עם כל הכבוד הוא גם לא מבין כמו הרבה לא מאומצים אחרים מה ההשלכות של אימוץ ועם איזה חרא אנחנו צריכים להתמודד 24/7 כל חיינו אם בנה השני של האם הביולוגית לא יודע שיש לו אחות הגיע הזמן שהאם תשב עם הבן שלה ותספר לו שיש לו אחות שרוצה להפגש ....
 

גילעד 63

New member
זכות הסירוב למפגש

אי אפשר לכפות על מישהו לקיים מערכת יחסים עם מישהו אחר, שטחית וקצרה ככל שתהיה. בזה אין ספק. הנקודה היא שלא על זה מדובר כאן. צריך לזכור גם כל הזמן שמדובר כאן באנשים בגירים על פי חוק ולא בקטינים.
מערכת המשפט הישראלית מאז ומעולם התייחסה לסוגייה הזו כאיזון בין אינטרס (המאומצת) לבין זכות יסוד (האם הביולוגית). כאשר מעמידים אינטרס ל"סגירת מעגל", "מידע רפואי" ועוד ועוד מול זכות יסוד לפרטיות, אין ספק שזכות היסוד לפרטיות גוברת ותמיד תגבר. חוסר האיזון המשפטי בין מקורות המוטיבציה משני הצדדים הוא הבעיה.
מסירת המידע המזהה למאומצת כשלעצמו אינו חדירה לפרטיות האם הביולוגית (לפי חוק הגנת הפרטיות), אפילו פנייה ראשונית אליה בהבעת רצון להיפגש אינה חדירה לפרטיותה על פי אותו חוק. ההיתלות בחוק הגנת הפרטיות יושב רק על עצם העובדה שהמידע הזה חסוי על פי סעיף 34 לחוק האימוץ (איסור גילוי ופרסום). השופט קשר את סעיף 30 (עיון בפנקס האימוצים) לסעיף 34 כקשור ענף לגזע. האם הביולוגית אפילו לא היתה צד בדיון. היא זכתה ל"ייצוג" של מדינת ישראל משרד הרווחה שלקח לעצמו את התפקיד להגן עליה. המאומצת מצד שני היתה צריכה (בגלל מצוקה כלכלית) להיעזר בשירותי הסיוע המשפטי. הנחת היסוד של המדינה היא שהמידע הזה (פרטים מזהים) חסוי לנצח (סעיף 34)ו כל עוד האם הביולוגית מסרבת שימסרו אותו אסור שיימסר. הטיעון שכתוב גם בפסק הדין הוא שמסירה לא מבוקרת עלולה להביא למצב שבו המאומצת תאתר באופן עצמאי את האם הביולוגית ותפנה אליה ואז עלול להיגרם נזק נפשי לשני הצדדים. השירות מצהיר בגלוי שיש צורך בגישה טיפולית מקצועית כפויה בכל מקרה בו מאומץ רוצה לדעת את עברו העלום.
עד גיל 18 מגנה המדינה על המאומץ "מפני" משפחתו הביולוגית בעזרת החסיון של סעיף 34. מרגע שמלאו לו 18, הופכת המדינה פניה ומגנה על המשפחה הביולוגית "מפניו". ביום אחד הופך מי שאומץ מ"טעון הגנה" ל"מסוכן לציבור" ו"טעון טיפול".
האמת מתחת לכל המלל המשפטי היא פשוטה מאד ומקבלת ביטוי גם על ידי השופט בפסק הדין. מטרת ההליך כפי שהוא היום היא להנציח את ההגמוניה של השירות למען הילד בכל הקשור לאימוץ בלי קשר לעובדה שכל מי שאומץ מתישהו מתבגר. בנוסף לכך, פסקי הדין בנושאים האלו מגנים על דבר אחד בלבד. על הסודיות שלדעתם, וכתוצאה מכך לדעת השופטים, מהווה עמוד תווך שערעור עליו מסכן את מוסד האימוץ כולו. כל זאת בלי קשר לגיל המעורבים.
על בסיס הראיות בארץ ובעולם לאורך שנים בנושא המפגשים האלה כשהם כן קורים (שזה הרוב המכריע של המקרים), אנשים מבוגרים מסתדרים ביניהם בדרך כזו או אחרת. אז אני אומר שאולי הגיע הזמן שהחוק ישתנה והמדינה תפסיק להתערב בענייניהם של אנשים בוגרים ותניח להם להסתדר בינם לבין עצמם כל עוד הם לא עוברים על החוק ופוגעים אחד בשני. האלטרנטיבה היא סימון לתמיד של המאומץ וההורה הביולוגי כטעוני הגנה ומסוכנים אחד לשני בו זמנית ולתמיד טעוני טיפול מקצועי והשגחה. שימו עלינו ברקודים וזהו.......
 
למעלה