חשיפה ברשתות חברתיות

Noga Lavie

New member
אכן, גם אני

אני בכלל לא מעלה תמונות עם פנים ניתנות לזיהוי. לא שלי, לא של זיו, לא של אף אחד אחר. מכיוון שזיו ביישנית וחוששת ש"כולם יראו אותי" ומצד שני מאוד אוהבת להציץ לתמונות אחרים, הסברתי לה את מדיניותי מזמן. מדי פעם היא חוזרת עם שאלות למה ומדוע איני מפרסמת תמונות ניתנות לזיהוי, ואני חוזרת על ההסבר שאיני אוהבת שמי שאיני מכירה יוכל לזהות אותי במצבים שאיני מעוניינת בהם.
מן הצד השני, עובדת היותה של זיו מאומצת אינה מוסתרת כלל.
למרות שהאימוץ שלנו מאוד גלוי (בסופו של דבר, ילדה קזחית אינה יכולה להיות בת ביולוגית של שני הורים לבנים), איני מפרסמת תמונות, וזה נובע מהגדרות הפרטיות שלי. פרטיות, למרות כל מה שנחשב היום, אינה זהה לסודיות.
 

RomeoSierra

New member
חשיפה ברשתות חברתיות

בוקר טוב
אני יודע שאסור לפי החוק למאמצים ולמאומצים להחשף ככאלה בתקשורת. אך מה קורה במדיה חברתית כמו פייסבוק או טוויטר? האם, כאשר נקבל תינוק לאימוץ, אנחנו רשאים לפרסם תמונות שלו (איתנו או לבד) בפייסבוק, או אפילו רק לכתוב שנהיינו הורים? הרי כל מי שמכיר אותנו יודע שלא היינו בהריון ויסיק מייד את המסקנה הנדרשת, והשירות למען הילד מעודד לא להסתיר ממשפחה וחברים את דבר האימוץ.
אז מה מותר ומה אסור במצב כזה?
תודה מראש.
 

מעין686

New member
גם אני חשבתי על זה הרבה...

אני גם לפני אימוץ ושאלתי את העו"ס מה הגבול? האם אפשר לשלוח בוואטסאפ משפחתי? לשלוח מייל לסבא בחו"ל? היא רק נתנה תשובה מעורפלת אז אין לי מושג!
אני כן חושבת לשלוח תמונות לאנשים בפרטי ולבקש מהם לא להעביר הלאה ולכתוב בפייס משהו מאוד כללי לפחות בהתחלה אבל זה סתם מה אני חושבת... גם ככה אני אישית לא אוהבת שהורים שמים כול תמונה של התינוק בפייסבוק.
&nbsp
בהצלחה לנו ושבקרוב נעדכן פה שנהינו הורים!
&nbsp
מעין
 

fatfat

New member
מעבר לנושא החוקיות/אי חוקיות

לדעתי אחת הסכנות שבפרסום כזה היא זיהוי שלכם כמשפחה שאימצה לאחרונה ולא תמיד על ידי כאלה שרצויים לכם. אין לי מושג מה המצב ההמשפטי של התינוק/פעוט שתקבלו, האם הגיע אליכם במסגרת 12ג, האם הוצא מחזקת הוריו הביולוגיים בניגוד לרצונם וכו', אבל בעידן האינטרנט והמדיות החברתיות אני מכירה לא מעט מאומצים והורים ביולוגיים שאיתרו זה את האחר. נכון שמדובר בגילאים מבוגרים יותר אבל אף פעם אין לדעת למי יגיע המידע. לכן אם הייתי משתפת תמונות ובכלל מידע זה רק על ידי שיתוף של אנשים ספציפיים עם בקשה מפורשת לא להראות את התמונות לאחרים.
 
כך אנחנו נהגנו

אמנם לא אימוץ אלא אומנה חסויה (בתחילת הדרך).
ולכן,
נמנענו מכל צילום שלא ע,י מישהו קרוב ממש ובוודאי מכל פרסום תמונות. אפילו בחתונה של אחותי הנחנו את הצלמים לא לצלם את הילדון ודאגנו לצלמו בעצמנו כדי שבכל זאת תהיה לנו מזכרת. באלבום החתונה אחותי שמה רק תמונות בלעדיו ובהמשך, כאשר הוסר החסיון, הוסיפה/החליפה לתמונות איתו.
מכיוון שגם את תמונות ילדנו הבילוגים איינו מפרסמים בפייסבוק ודומיו, נהנגנו כך גם איתו.
הדבר העיקרי שעליך לקחת בחשבון הנו שתמונה שהועלתה לרשת כבר אינה ברשותך והיא שם לעד.
 

KallaGLP

New member
אכן, בכל מקרה אין כל חובה או טעם להסתיר שהפכתם להורים.

באשר לתמונות, מעבר למותר או אסור, זה נושא מאוד אישי ותלוי מאוד בנסיבות והעדפות אישיות, כולל ברקע האימוץ וההשלכות האפשריות של החשיפה. היות שהמודעות לחשיבות השמירה על פרטיות בעידן הכפר הגלובלי והרשתות החברתיות התפתחה בהדרגה, גם אני שיניתי בהדרגה את היחס שלי לנושא. בעבר ייחסתי לזה פחות חשיבות, עם השנים הרבה יותר. אני חושבת ככלל שהבעיה בחשיפה של ילד קטן, גם בלי קשר לאימוץ, היא אי הידיעה שלנו מה הוא היה רוצה ועד כמה החשיפה שלו הייתה מפריעה לו, לו הוא יכול להיות מודע לעניין ולהביע דעה מושכלת.
אני גם לא מעלה את תמונות ילדיי ברשתות החברתיות. ו-3 מהם בכלל ביולוגים ואחת מאומצת מחו"ל, שמשפחתה הבילוגית לא ראתה אותה מהיום שנולדה ואין סיכוי שהייתה מזהה אותה רק מתמונות.
דווקא כשהיו תינוקות, פחות הקפדתי (אם כי תמיד עשיתי זאת בכינוי אנונימי), גם, כאמור, כי הייתה פחות מודעות לעניין וגם כי למען האמת בחיים לא הייתי מקשרת מבחינת מראה תינוקות ופעוטות למה שגדל מהם אחר כך. הם כולם משתנים ללא הכר, וממש מהר. אבל החל מגיל מסוים כבר יש איזו תבנית של מראה חיצוני שאפשר לקשר עם האדם, גם אם הוא עדיין ממשיך להשתנות במידה זו או אחרת. לכן החל משלב זה ובמקביל להתפתחות המודעות לחשיבות השמירה על פרטיות, שלהם ושלי, הפסקתי לפרסם תמונות שבהן ניתן לזהות את פניהם, אפילו בעילום שם ובמסגרות אנונימיות. אם אני רוצה לפרסם תמונה בבלוג הטיולים שלי, למשל, אבחר תמונה שבה לא רואים פנים כלל, ואם בכל זאת הכי מתאים לפרסם תמונה שבה רואים פנים - אני מטשטשת אותם.
מצד שני, בשנים האחרונות לכל ילדיי כבר יש פרופילים ברשתות החברתיות, כולל פייסבוק ועוד, שם הם מפרסמים חופשי תמונות שלהם בשמם האמיתי (מי יותר ומי פחות). כלומר, אני מודעת לכך שבשלב זה אין משמעות לדאגה שלי לפרטיות ולשמירה על הזהות *שלהם* כי הם כבר חשפו את עצמם מרצונם. אך היות שעדיין חשוב לי לשמור על הפרטיות *שלי*, אני דואגת לטשטש פנים ולא להזכיר שמות בפרסומים שלי, כדי שאלה שלא מכירים אותי אישית לא ייקשרו אותי לדמויות הקרובות לי בחיי, וכך יגלו מי אני בפייסבוק, בפורומים או בבלוגים (אני מודעת לכך שאין זו הגנה מוחלטת מפני זיהוי, אך בכל זאת אני מצמצמת מאוד את מימדיו). אין לי מושג למה זה כל כך חשוב לי, עניין של אופי כנראה. יצא לי לפרסם לאחרונה מעט (מאוד) תמונות של הילדים בתחרות צילום (כשזה התאים לנושא התחרות), אך מגיל הרבה יותר צעיר ובאנונימיות, כך שלא נראה לי שמישהו יקשר בין הילדים בתמונה לילדיים כפי שהם נראים היום או יקשרם אליי (אלא אם כן הוא כבר ממילא מכיר אותנו).
טוב, כתבתי מגילה שלמה, כשבסך הכל המסר העיקרי שרציתי להעביר הוא שלדעתי במקרה הזה זה פחות עניין של חוק ויותר עניין של נסיבות אישיות וגישה והעדפה אינדיבידואליות. אין כאן נכון או לא נכון אבסולוטיים, לפחות לדעתי, ולכן תנהגו על פי מה שמרגיש לכם נכון ומשרה עליכם ביטחון.
 

RomeoSierra

New member
תודה רבה לך ולכולן על התשובות

בהחלט קיבלנו חומר למחשבה ושיקולים מאד מעניינים. שוב תודה.
 
למעלה