מה דעתכם? אפשר לעשות עם זה משהו?

מה דעתכם? אפשר לעשות עם זה משהו?

מכתב פתוח מתלמידים בישראל למורים ולהורים אתם, המורים, מתלוננים כל הזמן על "האלימות בבתי הספר". אתם שוכחים, שכל חיה, כשכולאים אותה, נעשית תוקפנית: התרנגולות בכלוב תוקפות זו את זו, וכך גם האסירים בבתי הסוהר והתלמידים בכיתות. עיקר האלימות הוא מצדכם, המורים, הכופים עלינו שיטה שאינה תואמת את הצרכים הגופניים, הנפשיים והשכליים שלנו, ומצד ההורים, ששולחים אותנו לבתי הספר. לכלוא אותנו בכיתות, לאסור עלינו לזוז ולדבר במשך שעות ארוכות, להכריח אותנו להקשיב לדברים שלא מעניינים אותנו ושלעולם לא יהיה לנו שימוש בהם – זוהי התעללות פיזית, נפשית ושיכלית. אתם דופקים את הגוף שלנו, שלא מקבל תזוזה ואימון כשהוא דורש זאת, דופקים לנו את השכל, כשחושפים אותנו זמן רב לסביבה חדגונית, משעממת וחסרת גירויים, ודופקים את הנפש שלנו, כשאתם לוקחים מאתנו את החופש המגיע לנו והופכים אותנו ואת חברינו ליצורים מאולפים, תוקפניים ופחדנים. אנחנו לא מנסים לשלוט בכם, לדכא אתכם – אתם מנסים לשלוט בנו ולדכא אותנו. אתם טוענים שאתם "רוצים להחדיר בנו ערכים של דמוקרטיה, שיוויון, צדק, עזרה הדדית, אחווה וחופש?" ערכים כאלה אי אפשר להכניס בשטיפת מוח או בכוח, בשימוש בכלים המנוגדים להם לחלוטין: איפה הדמוקרטיה, השיוויון, הצדק והחופש בכיתה, בשיעורים שבהם אתם מנסים "להחדיר בנו את הערכים הללו"? שיטה של כפיה, חוסר שיוויון ואנטי-חופש יכולה רק להחדיר ערכים של כפיה, חוסר שיוויון ואנטי-חופש. אתם מתפלאים שהאנשים בישראל דופקים זה את זה, מנצלים זה את זה, רוצחים, אונסים, גונבים, מכים, מנסים לשלוט זה בזה ומזהמים את הסביבה שלהם? איפה לדעתכם הם למדו את התחרותיות הזו, את הצורך בשליטה באחר? אנשים אלה, ואתם בהם, הם התוצר של שיטת החינוך שאתם כופים עלינו. התנגדות לאלימות לא נלמדת באמצעות אלימות. אב שמכה את בנו כי היכה את אחיו מלמד את בנו להיות אלים יותר, לפתור את בעיותיו באמצעות אלימות. מורה שכופה על תלמידים לשבת בלי לזוז ובלי לדבר ולהקשיב בזמן שהוא מדבר על דמוקרטיה וחופש, מלמד דיקטטורה ודיכוי. אנחנו לא רוצים שטיפת מוח, לא רוצים לשנן שטויות: היסטוריה שמעוותת לצרכים פוליטיים, מלאה בתאריכים, מקומות ושמות שנשכחים מיד, נוסחאות מתמטיות שלעולם לא נשתמש בהם, שירים וסיפורים משעממים, כללי דקדוק מיותרים. אנחנו לא רוצים טיולים במדברים משמימים ובמוזיאונים משעממים. אנחנו רוצים לדעת דברים שיועילו לנו, שיעזרו לנו להיות חזקים, גופנית ונפשית, להכיר את העולם שבו אנו חיים ואת כללי המשחק בו. אנחנו רוצים ללמוד את הזכויות שלנו כילדים, כאזרחים וכעובדים, ללמוד איך למנוע מהבנקים ומקופות החולים לרמות אותנו, להבין למה נותנים למפעלים להמשיך לשפוך חומרים מסרטנים למים, לאוויר ולאוכל שלנו, לדעת איך באמת מתקבלות ההחלטות במדינה, מה הפוליטיקאים עושים עם הכסף שלנו וכמה כסף הם משלשלים לכיסם מסחר בנשים, ניצול עובדים זרים ו"רפורמות כלכליות להצלת המשק". הפליה על בסיס גיל (גילנות) היא בדיוק כמו כל הפליה גזענית אחרת. אנחנו לא פושעים, ואנחנו לא מוכנים להיות אסירים בגלל גילנו. נמאס לנו לקבל פקודות, לבקש רשות לדבר, להשתין, לקרוא או לשחק. נמאס לנו שמחליטים בשבילנו אם נלמד, מתי נלמד ומה נלמד. אנחנו רוצים ללמוד, לדעת, להשכיל. יש הרבה דברים מעניינים בעולם הזה. אנחנו רוצים ללמוד מה שמעורר את סקרנותנו, מעניין אותנו, מה שנראה לנו חשוב – ולא מה שנראה חשוב בעיניי שר חינוך זה או אחר ואינטרסנטים אחרים. לא ניתן לכם לקחת מאיתנו את שארית אהבת החיים, הסקרנות, החיוניות והרצון החופשי. הגוף והשכל של כל אחד שייך לעצמו, ולא לאיזה מורה או פוליטיקאי. אילוף מישהו משמע הפיכתו ליצור שמעשיו נשלטים לא בידי הרצון, שיקול הדעת והמצפון שלו – אלא בידי מישהו אחר, בעל הכוח, ולכן האילוף מסוכן. מספיק פעלתם להפוך אותנו למוצרים זהים, צייתנים, מאולפים, נטולי מחשבה ורצון עצמאיים, ילדים טובים, חיילים טובים, צרכנים טובים, רובוטים שעושים מה שאומרים להם בלי לשאול שאלות. לימודים אינם חייבים להיות תהליך משעמם, מיגע ומיסר של שינון מידע מיותר תוך ציות לפקודות והוראות. בתי ספר חופשיים, הקשובים לרצונות וצרכי הילדים, הוכחו כיעילים יותר. הוכח, שילדים שגדלים בחופש מאושרים יותר, תופעות של תוקפנות ואלימות נדירות בקרבם, והישגיהם בלימודים ובחיים גבוהים יותר. אנחנו דורשים חופש - ועכשיו. מספיק פעלתם לשכנע אותנו שאנחנו קטנים, חלשים וחסרי אונים מול השיטה והממסד, שאיננו יכולים להשפיע ולשנות. אנחנו דורשים את הזכויות המגיעות לנו בהתאם לאמנה הבינלאומית לזכויות האדם ובהתאם לאמנה הבינלאומית לזכויות הילד: הזכות להיות גורם בחיינו, הזכות להישמע בכל נושא הנוגע לנו, הזכות לחופש והזכות לבעלות על חיינו. אז מעכשיו, אנחנו לוקחים את חיינו לידינו. מעכשיו בתי הספר יהיו מבוססים על שיוויון, צדק, חופש ודמוקרטיה – או שלא יהיו בכלל.
 
מרשים ביותר!

עם חלק גדול מהרעיונות אני מסכימה אבל אני לא חושבת שאפשר לשנות את כל מערכת החינוך,בודאי ובודאי לא ע"י מכתב או פעולות מחאה. אישית, אני מאמינה בשינויים קטנים יותר, בהקמת בתי"ס אחרים דרכם אפשר לעשות שינוי אמיתי בשטח שלא מתיימר "לקפוץ מעל הפופיק" ולשנות את כ ל המערכת.חסר לי גם הרבה מידע- מי את/ה/ם? מי כתב את המכתב? מה עומד מאחוריו?
 

virlomi

New member
מרשים

אז קודם כל בהצלחה - מי שלא תהיה למרות שאני לא קראתי הכל יש במה שכתבת דברים שאני מסכימה איתם ודברים שלא. אני לא חושבת שחופש מוחלט מתאים לכל אחד לפחות לא במקור. אני מכירה אנשים מבתי ספר דמוקרטים שיתקשו לעמוד בחופש והעדיפו בית ספר רגיל - וזאת ללא כפיה חיצונית. ומכירה כאלה שזה כן התאים להם. אני חושבת שחופש הוא טוב. אני חושבת שיש ללמוד להשתמש בחופש. שיש אפשרות ללמוד להשתמש בחופש ולקחת אחריות על עצמך והסביבה. אני חושבת שיש עקרונות וידע שצריכים להיות מוקנים בקנה מידה רחב - בהטוריה, וספרות וגם כלכלה דמוקרטיה. כדי שיהיה בסיס משותף להדברות. כדי ללמוד מנסיונם של אחרים. חשוב לתת ידע בסיסי בקריאה והבנתה בהבעה בעיברית .תלמידים צריכים לקבל ידע בשפה האנגלית ומתמתיקה - שהם שפות המדע. אני חושבת שכבוד לתלמיד ורצונותיו זה חשוב - אך תלמיד צריך גם להכיר בצורך של החברה בכללים . אני חושבת שתלמידים צריכים לתת כבוד. ולקבל אחריות על עצמם ועל סביבתם. חשוב להבין שלאנשים בוגרים בחברה אין חופש מוחלט.הם צריכים לעבוד כדי לשלם חשבונות(בית, טלפון,חשמל, מים). הם צריכים לשלם מיסים.אדם מבוגר גם צריך לנקות את ביתו לכבס את בגדיו בעצמו . הוא צריך לדאוג וטפל בילדיו. אדם מבוגר לא יכול לנסוע בכל מהירות שמתחשק לו. ולא יכול להוציא יותר כסף משיש לו. באשר לשיטות הלימוד- אולי יש להקים בתי ספר שאינם בהוראה פרונטלית, או שמאפשרים לימוד שאינו כזה ,במרכזי למידה,סדנאות ודיונים. אבל מרגע לתלמיד נכנס לכתה פרונטלית הוא מקבל את הכללים שלה כלומר לשבת בשקט ולהקשיב ולשאול בהצבעה. הוראה פרונטלית היא לא דיקטטורה. ויש אותה גם בבתי ספר דמוקרטים. אתם רוצים מהפכה תתחילו בלקחת אחריות על עצכם. תבואו עם הצעות - איך אתם רוצים לראות את בית הספר. תחילו מבית הספר שלכם. פנו לרשיות ואם צריך אז ללתקשורת במידה ותתקלו בהתנגדות. אסיים שוב בברכת הצלחה
 

virlomi

New member
אני מסכימה אם

שני ציטוטים מהנאמר - שאני כן מסכימה אנחנו רוצים לדעת דברים שיועילו לנו, שיעזרו לנו להיות חזקים, גופנית ונפשית, להכיר את העולם שבו אנו חיים ואת כללי המשחק בו. אנחנו רוצים ללמוד את הזכויות שלנו כילדים, כאזרחים וכעובדים אנחנו דורשים את הזכויות המגיעות לנו בהתאם לאמנה הבינלאומית לזכויות האדם ובהתאם לאמנה הבינלאומית לזכויות הילד: הזכות להיות גורם בחיינו, הזכות להישמע בכל נושא הנוגע לנו, הזכות לחופש והזכות לבעלות על חיינו אני בהחלט מסכימה אם הדרישות - אבל אני חושבת ששוברים את הכלים ולא משחקים היא דרך לא נכונה. אני גם מסכימה ששינון הוא לא דרך לימוד טובה. אם אתה שואל איך - אז בהחלט יש לי עוד רעיונות. שיטות לימוד שונות - כמו שצינתי קודם. הרעיון העיקרי הוא להעביר את האחריות ללמידה לתלמיד עצמו. הוא יבחר ויתחיב בכך בפני איזשהו גורם או גורמים. ההערכה תינתן לפי העמידה בהתחיביות שהתלמיד בחר. יהיה מעקב פיקוח והכוונה על בחירות התלמיד על ידי יועץ - שיתן גם הוא הערכה על התלמיד. היועץ צריך לחזק גם את החולשות וגם לתת חיזוקים לצדדים החזקים - לאפשר לכל תלמיד ללמוד בדרך שמתאימה לו כשלב נוסף התלמיד יקח אחריות חלקית על תלמידים אחרים צעירים ממנו. ויעזור להם בעמידה בבחירותיהם וגם יוכל להציע להם בחירות חדשות. כך שאחרי איזה זמן תיווצר קבוצה רב גילאית שתיהי גם היא להצלחת חבריה. עוד דבר שחשוב כדי שכל זה יעבוד - הוא שכל היועצים המורים המדריכם והחונכים יקבלו הערכה מכל מי שעובד איתם ומולם וזה כולל תלמידים והורים . להערכה הזאת תיהיה השפעה על המשך העסקה והכשרה שנדרשת.
 
למעלה