האם יש טעם בבית ספר בהתכתבות?

האם יש טעם בבית ספר בהתכתבות?

האם, לדעתכם, יש טעם להקים בארץ בית ספר תיכון שיכין את תלמידיו לבחינות הבגרות (או למטרה לימודית אחרת) בשיטה שהאוניברסיטה הפתוחה מכינה את תלמידיה לתואר? תיאור הפעילות: בית הספר שולח את החומר הלימודי לבתי התלמידים. התלמידים שולחים לבית הספר את השאלות שצצו להם ואת שעורי הבית לבדיקה. התלמידים חייבים להגיע רק לבחינות אך רשאים להגיע גם לשיעורי חזרה ותירגול שיש לכל מקצוע לימוד פעם בשבוע. מי יכולים להיות לקוחות פוטנציאלים של כזה בית ספר?
 

zivadina

New member
זאת שיטה בלי גרויים.חיצוניים.

אני לא מתלהבת, בדיוק מאותה הסיבה שאיננו ממליצים לשלוח ילד ADHD לבית ספר פתוח: השיטה הנהדרת הזאת של לימוד בהתכתבות טובה למי שיש לו משמעת עצמית חזקה. המוטיבציה היחידה ללמוד בשיטה הזאת היא אינטלקטואלית ובאה מבפנים. זה בדיוק הפוך לצרכים של ילד ADHD, שזקוק לגרויים חיצוניים בכל החושים, זקוק למשוב ועדוד מידיים ותמידיים, וזקוק ל"שוט" שיילחם בדחיינות שלו.
 
אבל יש יתרונות לADHD על כיתה רגילה

ראשית, אפשר לקחת תוכנית כזו עם קווצ'ינג (מאמן אישי להתארגנות, לימודים וקריירה). שנית, הADHD שלא מצליח להתרכז בכיתה של 40 תלמידים יכול לקרוא בבית בשקט. שלישית, נכון, זו לא השיטה שהייתי מאמץ על פני כל שיטה אחרת בדיוק בגלל חד גוניותה והמחסור במגוון הגרויים אבל גם הכיתה בבית הספר עניה בגרויים וחד גונית.
 

א ו ר3

New member
רעיון די גרוע....

אני חושבת שבגיל הזה הקטע החברתי הוא קריטי ממש, חייבים לראות אנשים ולהיות בחברה של אנשים בגיל שלך, אני לא הייתי רוצה לשבת בבית בבידוד וללמוד ככה... אני חושבת שזה מתאים לאנשים שרוצים להשלים בגרויות, בגיל מאוחר.
 
ואם נוסיף לבית ספר כזה...

אז לדעתך זה גרוע רק לנוער. לא למבוגרים שמשלימים בגרות. מה יקרה אם נוסיף לכזה בית ספר יום בשבוע שמוקדש לפגישת חברים וכייף. יום טיול בשטח ופעילות חברתית.
 

א ו ר3

New member
זה לא מספיק

אנשים בגיל צעיר צריכים להיות באינטרקציה עם אנשים מהגיל שלהם, אם לא- איך אפשר לפתח כישורים חברתיים? לא מספיק יום בשבוע, זה צריך להיות במסגרת בית ספר, מקום שבאים אליו בבוקר ולומדים ומדברים צוחקים ומתחברים עם אנשים בגיל שלך - הכל כדי להכין אותך ליחסים עם אנשים אחרים בעולם שאחרי בית ספר... אנשים מבוגרים שמשלימים בגרויות הם במילא אנשים עסוקים ועובדים שיש להם כבר חיי חברה במילא..... והם אחראיים לזה שהם לא השלימו בגרויות...
 
ואם מדובר בנוער מנודה. באלה שבבית

הספר אף אחד לא מתייחס אליהם? לא יודע. נראה לי שאנשים כל כך אובססיבים לטעון החברתי. בתי הספר קיימים 200-300 שנה. מאז המהפכה החברתית. הכישורים החברתיים היו כבר לאדם הקדמון. בארה''ב יש בתי ספר תיכון בהתכתבות ואחת האוכלוסיות שמשתמשת בהם היא אוכלוסית 'הנערים הטובים משכונות הפשע'. כאלה שרוצים ללמוד ונמאס להם מקשר יום יומי עם העברינים הרבים מבני גילם בבית הספר השכונתי. נערים כאלה לרוב מוצאים גם עבודה בחצי משרה כדי לממן את בית הספר בהתכתבות ואת התחביבים החברתיים שלהם כגון חוגי קראטה. לנוער כזה בית ספר בהתכתבות הוא שיפור חברתי רציני.
 

א ו ר3

New member
על אחת כמה וכמה נוער מנודה

צריך לנסות להשתלב בחברה של אנשים באותה קבוצת הגיל...אנחנו מפתחים כישורים חברתיים כל החיים שלנו, ואני יודעת טוב מאוד עד כמה ילדים ובני נוער יכולים להיות אכזריים, אבל לפי דעתי צריך להמשיך במסגרת של בית ספר, להתמודד עם הבעיות ולא לברוח ללמידה בבית בגלל נידוי בחברה, וגם לא בגלל סביבה של פשע .... אני מאמינה שכל אחד מוצא את מקומו בחברה אם זה בבית ספר או בעולם שבחוץ, בית ספר חשוב כדי להכיר אנשים מגוונים ....אני יודעת שזה תרם לי, לחיות בתוך חברה של אנשים בגילי, למרות שגם סבלתי מהחברים שלי לפעמים, למדתי המון על בני אדם בזכות זה... בקשר לייעוץ של הפסיכולוג... קשה לי להאמין שפסיכולוג אמר שזה לא נורא...ואפשר לפתח גם כישורים חברתיים אחה"צ.... לא, אין כזה דבר...מצטערת. נוער מנודה מוצא את עצמו בד"כ ברחוב (איפה שאני גרה בכיכר ציון... לצערי הרב ) הנוער הזה מדרדר לסמים ולתופעות אחרות בגלל שאין מסגרת מתאימה חברתית ולימודית...בקיצור, למרות שבתי ספר קיימים המון זמן, ואולי לא משתנים כל כך ונשארים "שמרניים" הם נותנים את המסגרת שלה כל נער/ה זקוק/ה ... יש היום מגוון עצום של בתי ספר בישראל... כל אחד יכול לבחור מה שבא לו. אני בחרתי ללמוד בבית ספר יחסית פתוח, ואני מאוד שמחה על החלטתי (או יותר נכון ההחלטה של הוריי) כך יכלתי לפתח גם קשרים עם אנשים בגילי וגם עם מורים. בית ספר לא חייב להיות בהכרח חוויה טראומטית לבנאדם...
 
כנראה שלא הבנתי אותך.

את אומרת שכדאי לשלוח כל נער ונערה לבית ספר ממלכתי אפילו אם זה בית ספר מלא עבריינים ונרקומנים כי מי שלומד בבית בהכרח מתדרדר לסמים? זה נשמע מאוד לא מתאים לך לומר דבר כזה.
 

א ו ר3

New member
אתה לא הבנת אותי נכון....:)

ממש לא הייתי שולחת נער/ה לסביבה של סמים ... במקום זה הייתי שולחת אותו לבית ספר אחר, אני ממש לא מבינה מה הבעיה... אני בטוחה שיש עובדות סוציאליות שמטפלות בנושאים מהסוג הזה, ואני גם מניחה שלהורים אכפת שהילד שלהם לא יילמד בסביבה גרועה... בכל מקרה, לא בכל מקום יש נרקומנים ועבריינים, נכון, בכל בית ספר קיימת תופעה של סמים וכו', אבל עדיין- גם נער/ה שהיו בסביבה קשה צריכים עדיין לשקם את יחסיהם עם אנשים בני גילם ולדעת שקיימים אנשים חדשים ואפשרויות חדשות להתקדם. אני סוברת שחינוך חלופי בבית הוא לא האופציה האחרונה והיחידה.
 
אני לא המצאתי את האוניב' הפתוחה

ולא תיכונים בסגנונה כגון: http://www.correspondence.school.nz מניו זילנד, http://www.acs.edu.au מאוסטרליה, http://www.geocities.com/Athens/8259/umbrella.html רשימה מאה''ב.... בית ספר בהתכתבות מקובל בארה''ב אצל שלוש אוכלוסיות: 1. משלימי בגרות מבוגרים, 2. משפחות טריות בחינוך הביתי שעוד לא גילו את החינוך הרב חושי ורב גרויי שאפשר לתת מחוץ לכותלי הכיתה הענייה ו... 3. נוער שפרש מבית ספר ציבוריים באזורים מוכי פשע מתוך כוונה לא לפגוש את בני גילו. נראה לי שבאוסטרליה יש גם נוער שגר במרחק רב מהציוויליזציה שמשתמש בכזה חינוך.
 

berlinale

New member
מה אני רציתי להגיד...

התפוז הרשע בלע לי את ההודעה של אתמול. אז (וגם היום) חשבתי שזה רעיון מצוין. יש כמה אוכלוסיות שזה יכול להיות פתרון עבורן, בתנאי שזה יהיה בחינם או עם מלגות: - ישנה בעייה רצינית בישראל של בתי ספר גרועים בפריפריה ומורים שלא רוצים ללמד שם. תלמיד טוב מהפריפריה צריך להחליט - פנימייה עם בגרות טובה, או בי"ס תיכון אזורי גרוע. לפחות חלק מן התלמידים (ובעיקר התלמידות) שלא מעוניינים לעזוב את הבית, יוכלו עדיין לקבל חינוך איכותי. לא ברור לי כמה מכם למשל מודעים לרמת החינוך העלובה במגזר הבדואי וכמה מהם נושרים פשוט כי אין להם כוח ללכת/לנסוע שעות לבי"ס אזורי שהוא לא ממש טוב. זאת דוגמה קיצונית, אבל כמובן שיש גם מושבים ועיירות פיתוח שאפשר להגיד שמערכת החינוך בהם לא מעולה. בנוסף, זה יאפשר לתלמידים מבי"ס קטנים או פריפריאלים לקחת בגרויות במקצועות בחירה שביה"ס לא מציע). - ישנם תלמידים שמצטיינים במקצועות מסוימים (או בכל) ונמצאים מעל שכבת בני גילם. באופן זה, הם יוכלו לעשות את הבגרויות במקצועות אלה בלי להיות מנותקים באמצעות הקפצת כיתות. בינינו, אם אני משווה את רמת המוכנות שלי לבגרות בגיל 14 ובגיל 18, נראה לי שדווקא בגיל 14 הייתי עם רמת החרשנות הנדרשת לבגרות בעוד שבגיל 18 הייתי בוגרת יותר, הבנתי שהכל חרטא, והתעסקתי גם בהמון דברים אחרים. תלמידים ישראלים בחו"ל, לומדים בבית ורתוקים למיטותיהם. - - כמובן, זה יעלה את רמת הזכאות. אנשים שכרגע צריכים להשלים בגרויות, או ללמוד בקצב יותר איטי מאשר זה שיש בבי"ס, יוכלו עדיין לעשות בגרות. כמו שעדו אמר, זה לא רעיון מהפכני - זה קיים בהרבה מקומות. צריך (לדעתי) להשגיח שזה לא יהיה מעבר להישג ידם של עניים, שגם ככה אחוזי הזכאות אצלם נמוכים יותר מאשר באוכלוסיה הכללית. לגבי ההיבט החברתי - יש לזה הרבה פתרונות: חוגים, פעיליות יזומות של ביה"ס, וכו.
 
למעלה