אירוח בנושא התמכרות וגמילה מהימורים

johnni77

New member
שאלה לדוקטור שרגא נחום מיכאלי

מדוע אתם לא תובעים את הווינר ואת המשטרה על חוסר אכיפת החוק בנוגע לקיוסקים של מועצת ההימורים ווינר? אתם כמנהלי היחידה הארצית למכורים ממונים גם על ילדים שהם חלק גדול מהמכורים
אתמול ראיתי ילד בן 14 שולח טופס ווינר ב 200 שקל
מדוע כולם מעלימים עין בזמן שהווינר מסביר בתקשורת
שהם פועלים בעזרת מקורבים בכנסת לחסום אתרי הימורים
מחו"ל כדי "להגן על קטינים" שכולם יודעים שדווקא באנטרנט
בחברות החוקיות באירופה אי אפשר להמר בלי הוכחה שאתה מעל
גיל 18. לעומת זה בקיוסקים של הווינר ה "אחראי והחוקי" התופעה נפוצה
האם בשביל תאבת בצע לכסף ולפרנס מונופול מקומי מוכנים לדרדור ילדים במדינה שלנו ומה עשית בנושא כדי למחות בפני חברי כנסת על התופעה ..?
 
כל אחד והתפקיד שלו

פעמים רבות מצפים מאיתנו ל"נהל" את המלחמות והמאבקים עבור אחרים.
אנחנו גוף טיפולי שמבקש לסייע לנפגעי הימורים (מכורים ומי שחי אתם) כדי לצאת ממעגל ההתמכרות.

ישנם גורמי אכיפה שתפקידם לאכוף את החוקים. גם הגופים המפעילים את ההימורים מחזיקים נשי פיקוח ואכיפה פנימיים.
אני אניח לאנשי אכיפה ומשפט לעשות את עבודתם ואתמקד בתחום הטיפולי שלנו.
 
חצי מחלה

התמכרות זו מחלה. כמו כל מחלה יש מצבי ביניים ויש גם "משתמשים לרעה" שאינם מכורים אבל בדרך.
מה שאתה מציין הוא שיש לך יכולת שליטה על העיתוי. יש ימים שאין כלל דחף ועניין להמר. אבל כשזה קורה אתה מאבד שליטה על ה"כמות". זה כמו מי שלא שותה אלכוהול כל יום, אבל כשהוא שותה הוא לא יכול להפסיק.
מצב זה לא מוגדר כהתמכרות אלא כמצב סיכון שעלול להתפתח להתמכרות.
כמו שציינתי בשאלה אחרת, כדי לעקוב בתשומת לב רבה אם אין מצבי הסלמה והחרפה.
מצד שני, לפעמים ההרס של פעם בשבוע-שבועיים עלול להיות מספיק גדול, כך שהאבחון לא משנה את התוצאה.
 

montella

New member
עמותת אפשר מול גופי הימורים בארץ

באירוח/ראיון שביצענו לפני מספר שבועות, הפנתי שאלה לדובר המועצה להסדר ההימורים בספורט בעניין הנ"ל. השאלה הייתה כיצד המועצה להסדר ההימורים בספורט משתפת פעולה עם גופים המסייעים לגמילה מהתמכרות. התשובה שנמסרה "אנו פועלים כל העת להחדרת תודעת מניעת ההתמכרות לעובדים ולבעלי התחנות באמצעות חומר פרסומי בתחנות, ימי עיון בנושא ותדרוך שוטף , כולל שיחות עם עובדים סוציאליים ומהמרים כפייתיים. אנו גם תומכים תקציבית בעמותת "אפשר" העוסקת בגמילה. "

השאלות שלי אליך, מר נחום מיכאלי:
1. כיצד בא לידי ביטוי שיתוף הפעולה בין העמותה לבין המועצה להסדר ההימורים בספורט ומפעל הפיס, פרט לתקצוב?
האם אתם מבצעים פעילות הסברתית יזומה בתחנות הטוטו ובדוכני מפעל הפיס?

2. האם העמותה משתפת פעולה עם משרד החינוך? האם מבוצעת פעילות יזומה והסברתית גם בבית ספר תיכוניים?

3. כמה זמן לוקח לטפל בבעיית התמכרות להימורים?
 
תמיכת המועצה

המועצה להסדר הימורים בספורט ומפעל הפיס לא מעבירים לעמותת "אפשר" תקציב סתמי, כמו תרומה. מדובר בפעילויות מסודרות שהמימון אליהן מגיע מהגופים שצויינו. למשל, חלק ניכר מהתקציב מיועד למימון הטיפול עבור מהמרים השקועים בחובות ענק ו/או בעלי הכנסה נמוכה שללא עזרה זו לא יוכלו לקבל את הטיפול. המועצה מממנת את הדרכת העובדים ועד לפני שנה גם את הכשרת הרופאים המועסקים בעמותה לנושא ההימורים. יש לנו פרויקטים של לווי כלכלי למהמרים הזקוקים למאמן אישי כדי לארגן את חובותיהם או לווי פסיכיאטרי לחלק מן המהמרים הזקיקים לכך.
בעניין פעילות ההסברה, עם מפעל הפיס יזמנו מספר פעולות משותפות ויצאו גם פרסומים משותפים, עם המועצה עדיין לא.

לעמותה יש קשר קבוע עם משרד החינוך (שירות פסיכולוי ייעוצי) בכל הקשור לפעולות הסברה ומניעה לנוער. הבעייה כיום שבתי הספר עצמן נמנעים מלהכנס לנושא זה אלא אם אותרה בעייה ספציפית.

תהליך הטיפול הוא אינדיווידואלי וקשור למצבו של המטופל. על פי הנחיות משרד הרווחה, הטיפול יכול להמשך כשנתיים. הניסיון מורה שרב המטופלים עוברים טיפול של שנה וחצי לערך. מדובר בפגישה חד שבועית או דו שבועית לשיחה עם מטפל ולמפגש קבוצתי.
 
הנושא מורכב ברמת הפרט וברמת החברה.

בחרתי להציג שתי שאלות (לגבי השנייה, הבעתי את דעתי אך אשמח להתייחסויות נוספות)

-מהם המאפיינים המייחדים בעיניך התמכרות להימורי ספורט, בהשוואה להתמכרויות אחרות (כגון, התמכרות לשתייה מופרזת של קפה, התמכרות לסמים ולאלכוהול, התמכרות לאינטרנט)?

- האם הפרסומת של המועצה להימורי ספורט "להמר בשליטה" אינה פרדוקסלית בעיניך? עצם ההשתתפות בהימורי ספורט מעידה לדעתי, במקרים לא מעטים, על צורך פסיכולוגי סמוי לאובדן שליטה, לשחרור ממעצורים או ממגבלות (הגם שיש הטוענים כי הימור מבחינתם הוא פרופסיה, בדומה לספקולנטים בשוק ההון, למשל); אם המימוש הנ"ל מזיק או הרסני (פגיעה כלכלית, פגיעה בחיי המשפחה, פגיעה בחדוות החיים ועוד)- נראה כי "נכון" יותר לחתור למימושו של הצורך בדרכים אלטרנטיביות, פחות מזיקות, במקום להגביל את היקף ההשתתפות בהימורים, בדיוק כמו שהמטרה של "מעשן כבד", שעלול לחלות בסרטן ריאות בעקבות העישון, צריכה להיות להפסיק לעשן ולא לעשן פחות (אלא כדרך ביניים בלבד להפסקה מוחלטת). המועצה אינה יכולה להמליץ לדעתי על "הגבלת ההימור" או "הימור בשליטה" כפי שהיא מכנה זאת, בגלל ניגוד עניינים: האינטרס שלה הוא להרויח, ואם מרבית המהמרים יעשו את הדבר הנכון מבחינתם ויפסיקו להמר- האינטרס שלה כמובן ייפגע.
 

johnni77

New member
שאלה נוספת לדוקטור נחום-תקציב המועצה

האם לא ראוי בעינך להגדיל את היחסים של המועצה להסדר ההימורים לספורט לציבור הלקוחות וכמו כן גם להגדיל את התקציב לארגון שלכם על מנת שתציבו פקחים בקיוסקים כדי למנוע מילוי טפסים על ידי ילדים בני 12-14 ?? כך יושגו 2 מטרות
1. אכיפת החוק שמועצת ההימורים מה והמשטרה לא לא עושים כיום
2. הגדלת היחסים ללקוחות עשויה להוריד את ההתמכרות
מכיוון שיש מצב אבסורדי, לקוח בישראל נדרש להשקיע
פי 2 או פי 3 כסף בטופס כדי להגיע לאותו רווח שכל
חברות ההימורים נותנות לטופס או טור אחד.
האם זה שלעצמו לא מגביר את ההתמכרות ???!!
בנוסף, האם לא מדובר בשחיתות ועידוד התמכרות
שגוף מונופולי שחסם בעזרת מקורבים בכנסת כל תחרות לגיטימית
עם חברות הימורים חוקיות מחו״ל משתמש בשליש
מהתקציב שלו ...! כדי לפרסם את עצמו באגרסיביות
בכל אמצעי התקשורת במדינת ישראל ??
האם לא ראוי להשקיע את התקציבים הבזבזניים
והמיותרים האלה שנלקחו מכספי הלקוחות
למטרות ראויות יותר כפי שהצגתי??
 

montella

New member
גו'ני שאלה שהיא נגזרת מכך האם בעצם כדאי

למנוע מהמועצה להוסיף תחרויות ספורט כי כך המגוון גדל והיכולת להתמכר עולה. היה דיון בועדת הכספים של הכנסת בקיץ שדנו בהוספת הימורי סוסים לווינר. רק ח"כ התנגד לכך! היתר רק חשבו איך הכסף שיגיע מהימורים יוכל לעזור למתקני הספורט בישראל. אף אחד לא חשב על כך שזה עשוי לעודד התמכרות! לא חשוב שיחסים יעזרו בעניין זה...

בפגישה אחרת עם מפעל הפיס לפני כמה שנים, חברי הכנסת דנון ואורבך שאלו את מפעל הפיס על התקציב שמועבר לעמותת אפשר. נטען שם כי התקציב לעמותת אפשר מועבר לפי דרישה שלהם לטובת מעוטי יכולת. השאלה אם לא כדאי לדרוש סכומים גבוהים יותר במיוחד כאשר המדינה (שירותי הבריאות והרווחה) לא לוקחים חלק בעלות הטיפול.
 

montella

New member
עוד דבר ג'וני, חלק משאלותיך מיועדות למועצה

ולא למר מיכאלי, כך אני חושב (ניהול תקציב, העלאת יחסים).
 

johnni77

New member
מונטלה הכל קשור אחד בשני ראוי שהוא כן יענה

אגיד לך את האמת , מרוץ סוסים לא מעניין אותי.
שיתנו יחסים הוגנים לכדורגל וכדורסל ואופציות
נורמליות , לא צריך יותר מיזה.
הורדת יחסי הזכיה היא זו שמגבירה התמכרות
כי אדם משלם פי 3 כדי להגיע לאותו רווח
שהוא יגיע אליו בחו״ל ובעולם מבחינת השקעה
 

montella

New member
חוץ מ"להמר בשליטה" גם הפרסום פריים-טיים

של "בוא להתערב" ו"בוא לעשות מזה כסף" - בהחלט מזיק!

האם מישהו יודע אם יש אזהרת התמכרות על טפסים? כמו שיש אזהרה על סיגריות?
 
מאפיינים מיוחדים

למעשה אין מאפינים מיוחדים להימורי ספורט על פני הימורים אחרים. ההשוואה בין סוגי ההימור יכולה בהחלט להיות, למשל, בזמן הפיצוי. רכישת כרטיס הגרלה כשהתוצאה תתפרסם עוד שבוע אינה דומה לגרוד טופס כשהתוצאה מוגשת מיד. הפער בין ההשקעה וזכיה גם הוא יכול לשנות את העניין, אבל בין המשחקים עצמם אין הבדל משמעותי.

להבדלים בין הימורים להתמכרויות אחרות, חלקן קשורות לחומרים חיצוניים כמו אלכוהול, קופאין וכד', יש כמובן מקום. למשל, סמים מסוימים יוצרים גירוי מיידי ועלולים לגרום להתמכרות מהירה יותר לעומת סמים אחרים. בחלק מן המקרים זה תלוי באדם עצמו אבל גם בחברה ובמנטליות שלה. בחברה שלנו הימורי ספורט נחשבים כ"משחק" ולכן צריך ליפול רציני כדי שמישהו יחליט לטפל בעצמו לעומת מי שנופל לסמים או לאלכוהול.

השאלה השנייה היא ערכית יותר וקשורה לשאלה האם בכלל יש לאפשר משחקי הגרלות ו/או הימורים. אם התשובה חיובית, ובארץ זה אכן כך, ניתן לשאוף שזה יעשה במינימום נזק. לפיכך, לפנייה להמר בשליטה או לשחק באחריות באה לציין כי ניתן לשחק או להמר אבל יש להקפיד על המידתיות כדי לא להנזק. כלי רכב זה אחד הדברים הכי מסוכנים בחיינו. משרד התחבורה לא מורה להפסיק לנהוג אלא לנהוג באחריות, לשמור על הכללים וכד'..

לעניין ניגודי האינטרסים אני לא בטוח שאתה צודק. האינטרס של המועצה ומפעל הפיס שיהיו פחות מכוים להימורים שכן הם לא עושים להם שם טוב. בדיוק כמו ששיכורים לא עושים פרסומת טובה לחברות המשקאות. אלא שאלה לא מוכנים לנקוף אצבע כדי לסייע למניעת נהיגה שתויה או לחינוך לשתייה נבונה ודוקא מפעל הפיס והמועצה כן נרתמו לעזרה, ויש לברכם על כך.
 

emperor28

New member
יש לי רק שאלה אחת.

המועצה להסדר ההימורים בספורט והקיוסקים הם אלה שגרמו להתמכרות הזו שלי, הם הפכו אותה לזה שהימורים נהיו 30 אחוז מהתקציב החודשי שלי לטוב ולרע, והכי חשוב לי לומר, כל דבר שאני מכיר גם הרגל רע, אבל מכיר אותו מגיל 18 הוא דבר שנלקח ונכנס אצלי הרבה פחות מהרגל מגיל קטן.

האם אתה רואה את הגוף הזה, המועצה להסדר ההימורים בספורט כגוף האשם הגדול בכך שלך יש כאב לב, עבודה קשה, ואולי גם סיפוק עצמי עקב זה שעזרת לכמה.

צא מתוך הנחה, שהיא כנראה הנחה מבוססת שכ-ל אבל כ-ל מי שבפורום הזה, עשרות-מאות אנשים רק מונטלה החלוץ היקר שלנו יודע, כולנו הימרנו ויכולים להוכיח שהימרנו במועצה להסדר ההימורים בספורט כאשר היינו בגיל 18, רוצים עוד סוד יותר גדול, היה לי חשבון, באתר של הטוטו שהייתי שם בו ווינר מהכרטיס אשראי דיירקט שלי בכיתה יא!!! שלא תגידו שהלכתי לקיוסק או משהו...

לכן אני חושב שתביעה ייצוגית כנגד הגוף הזה, עם הוכחה שלנו שיכולנו ואכן הימרנו מתחת לגיל 18, אשר תזכה את חשבון הבנק של הארגון שלך במאות מליוני שקלים אשר יעזרו א. למנוע לעתיד , ב. לעזור למי שכבר מכור ורוצה לצאת מכך לפני שיאבד את כל חייו.... חלקינו פה חזקים כמוני ששומרים על עצמם, אבל יש חלק גדול שלא...
אני חושב שהמועצה צריכה לשלם לגוף שלך, לעזור למי שהיא דפקה!.

אם תרצה אנחנו נספק לך הוכחות, נמצא טפסים ישנים, נראה תאריכים... זה לא בעיה.
 

AviD88

New member
אתה שוכח דבר חשוב אחד

באותם ימים שאתה מדבר עליהם ההימור בווינר היה מותר מגיל 16!! ותשאל איך אני זוכר את זה כי כמו כולם גם אני בתור ילד שלחתי ווינר מהיום שבו הווינר התחיל ואני זוכר שהלכתי לקיוסק לשלוח ובעל המקום אמר לי שרק אנשים מגיל 18 ומעלה יכולים לשלוח ואז הראיתי לו בעיתון של המועצה שבדף האחורי באותיות גדולות כתוב "השליחה בווינר מותרת מגיל 16 ומעלה"
 

montella

New member
נוסיף שאלה, מה דעתו של נחום על העלאת גיל

המינימום ל21? למרות שצעירים בני 18 מטיסים מטוסים, נוהגים בטנקים ואוחזים בנשק.
נחום, האם להעלאת גיל המינימום תהיה השפעה מועילה לדעתך?
 
שאלה חשובה מאוד


מדוע התמיכה בהמהרים המכורים היא בתשלום!!!
 
תמיכה בתשלום

אני מקווה שהבנתי את השאלה.
בעיקרון הטיפול בנפגעי הימורים מוטל על משרד הרווחה והרשויות המקויות. כמו בהתמכרות לאלכוהול, כל מהמר רשאי לקבל את מלוא עלות הטיפול דרך הרשות והמדינה (למעט השתתפות עצמית נמוכה). אלא שבפועל, רשויות רבות מסרבות עדיין לממן את הטיפול בתחושה שבהימורים מתגלגלים הרבה כספים ומה פתאום לממן טיפול למהמר? ישנם גם מהמרים רבים, שרובם אינם מכירים כלל את שירותי הרווחה, נמנעים מלפנות למחלקת הרווחה ולבקש סיוע ומעדיפים להישאר אנונימיים. לכל אלו המבקשים לקבל טיפול במימון עצמי, בא הסיוע של המועצה ושל מפעל הפיס.
 
למעלה